Hei!
Jeg håper jeg kan få litt kjøreregler her inne i en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg har en golden hannhund på 3 år, veldig grei hund, ikke bråkete, har et godt språk og er fair og real. Er sjelden problemer med andre hanhunder ute når de er løse og på tur.
Nå har jeg møtt en fyr og han har boxer hanhund på 16 mnd. Typisk boxer, leken, veldig snill og litt naiv og pågående/jyplingtøff. Dette fungerer greit ute, min hanne lar boxeren herje og leke, blir det for mye mas sier han fra. Han har måttet si fra skikkelig ved et par anledninger og boxeren tar hintet

De er sammen 4-5 dager annenhver uke og da er det over natta, i strekk. Det er tydelig at de kjenner hverandre nå, når de møttes senest i går var det noe som kan likne gjensynsglede??

Imidlertid så har min hund en viss eiefølelse for meg. Boxeren skal ikke prøve seg på noen hilsing på meg, kosing etc. Da sier min fra.
Vi har også prøvd en gang å ha de inne hos meg sammen, vi gikk tur først, og det resulterte i fullstendig kaos, min hund aksepterte ikke den andre inne i sitt hus. Fullt forståelig egentlig, og jeg ser jo at det er mengdetrening og adskillelse som gjelder, MEN - ønsket vårt er at disse to skal kunne bo under samme tak etterhvert. Det blir da på et nytt sted for begge. Så, her er spørsmålene mine:
*Noen småting som kan være med på å legge et godt grunnlag for fremtiden? Noe vi eiere kan gjøre bevisst?
Vi har hittil praktisert å behandle min hund som nr 1, i den betydning at han får mat først, inn/ut døra først etc. Er dette riktig?
* Bør jeg korrigere min hund når han "forsvarer" meg overfor denne andre hanhunden? Det er jo "bare" snakk om at boxeren vil hilse på meg, ha litt kos.
*Er det riktig å bruke mengdetrening og adskillelse inne, eller gjøre som ute - la de finne ut av ting? Det er jeg lite lysten på, ser for meg blomster og møbler i vilt kaos, trangt inne

, og samtidig er det vel ikke riktig at hundene skal finne noen rang? Det er jo vi eierne som er "flokkledere"?
Har jeg forklart meg dårlig her, så spør om ting. Det er så mye å forklare, mange detaljer, mulig noe har blitt glemt her nå

Takker for svar!