Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 2 hanhunder i samme hus  (Lest 1026 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
hundemamma
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« på: Mars 09, 2009, 12:05:21 »

Hei!
Jeg håper jeg kan få litt kjøreregler her inne i en situasjon jeg befinner meg i nå.  Jeg har en golden hannhund på 3 år, veldig grei hund, ikke bråkete, har et godt språk og er fair og real. Er sjelden problemer med andre hanhunder ute når de er løse og på tur.
Nå har jeg møtt en fyr og han har boxer hanhund på 16 mnd. Typisk boxer, leken, veldig snill og litt naiv og pågående/jyplingtøff. Dette fungerer greit ute, min hanne lar boxeren herje og leke, blir det for mye mas sier han fra. Han har måttet si fra skikkelig ved et par anledninger og boxeren tar hintet Wink De er sammen 4-5 dager annenhver uke og da er det over natta, i strekk. Det er tydelig at de kjenner hverandre nå, når de møttes senest i går var det noe som kan likne gjensynsglede??  Roll Eyes

Imidlertid så har min hund en viss eiefølelse for meg. Boxeren skal ikke prøve seg på noen hilsing på meg, kosing etc. Da sier min fra.
Vi har også prøvd en gang å ha de inne hos meg sammen, vi gikk tur først, og det resulterte i fullstendig kaos, min hund aksepterte ikke den andre inne i sitt hus. Fullt forståelig egentlig, og jeg ser jo at det er mengdetrening og adskillelse som gjelder, MEN - ønsket vårt er at disse to skal kunne bo under samme tak etterhvert. Det blir da på et nytt sted for begge. Så, her er spørsmålene mine:

*Noen småting som kan være med på å legge et godt grunnlag for fremtiden? Noe vi eiere kan gjøre bevisst?
Vi har hittil praktisert å behandle min hund som nr 1, i den betydning at han får mat først, inn/ut døra først etc. Er dette riktig?

* Bør jeg korrigere min hund når han "forsvarer" meg overfor denne andre hanhunden? Det er jo "bare" snakk om at boxeren vil hilse på meg, ha litt kos.

*Er det riktig å bruke mengdetrening og adskillelse inne, eller gjøre som ute - la de finne ut av ting? Det er jeg lite lysten på, ser for meg blomster og møbler i vilt kaos, trangt inne  Wink, og samtidig er det vel ikke riktig at hundene skal finne noen rang? Det er jo vi eierne som er "flokkledere"?

Har jeg forklart meg dårlig her, så spør om ting. Det er så mye å forklare, mange detaljer, mulig noe har blitt glemt her nå  Wink   Takker for svar!
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: Mars 10, 2009, 00:35:27 »

Ut i fra det du skriver, så ville jeg gått inn å gitt beskjed om at inne skal det være ro. Ikke akseptert noe form for bråk.

Men det er veldig vanskelig å komme med gode råd utifra noen settninger.
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
hundemamma
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Mars 10, 2009, 23:05:09 »

Ser mange har lest tråden min, men kun ett svar. Noen må da ha noen erfaringer å dele med seg når det gjelder dette? Det er da ikke så vanskelig, vel  Undecided?
Jeg vet jo at alt er individuelt og situasjonsbetinget, men ønsker allikevel å få litt å gå etter. Pliiiiis?   Grin
Loggført
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Mars 11, 2009, 00:26:51 »

Jeg kan jo våge meg på et svar.
Slik du beskriver situasjonen så ser din hund på deg som en ressurs som han forsvarer, altså ressursforsvar.
Det jeg tenke da er at hunden din ikke må få anledning til å komme i forsvar. Er han rundt deg vil han forsvare sin ressurs ovenfor andre. Det enkleste kan være å bruke lydighet for å forhindre dette. Har han en god "sitt"? Altså hvis du kommanderer sitt, setter han seg da og ikke bryter den før du gir klarsignal?!?!? Er "sitten" så god kan du bruke dette. Men da må du være i forkant av situasjonen og kommandere han i sitt hvorpå du går vekk fra han og hilser på den andre hunden. Videre bør han lære seg å ligge rolig på plassen sin når dere er hjemme, det bør også den andre hunden lære seg å gjøre. Kjør faste tydelige regler i heimen for å unngå forsvar av ressurs. Denne type forsvar har ikke noe med rang å gjøre så det er lite dere får gjort med det sånn sett, med rang øvelser alstå. Kommer det situasjoner hvor han går i forsvar så fjern han, ikke prøv å korrigere eller slikt....tror ikke det vil føre frem.

Håper du forstår hva jeg har skrevet, og jeg regner med at flere kommer på banen snart slik at du vil få flere gode råd!!!
Lykke til!!!
Loggført

Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
hundemamma
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Mars 11, 2009, 00:47:47 »

Tusen takk for svar!!!  Joda, vi trener mye lydighet så sitten sitter  Wink, men kan virkelig ikke garantere i en slik setting hvor jeg går frem og hilser på den andre hunden.  Vil det være en ide om vi også "bytter" hund litt, når vi går turer etc, slik at min hunds forhold til meg blir litt mer "utflytende"?

Håper på flere svar ja, betyr veldig mye for oss å få 2 fungerende hunder innunder samme tak med tid og stunder Wink
Loggført
Anneth
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Mars 12, 2009, 13:54:29 »

Kan skjønne at det er viktig at hundene fungerer sammen, når kjærligheten blomstrer. ;o)

Jeg er tilhenger av at man ikke etablerer faste plasser inne eller i bilen, for å unngå at man begynner å forsvare plassen sin/ matkoppen sin/ tigge plassen sin ved kjøkkenbordet etc.

Aktiviteter du kan gjøre for at eiefølelsen kan blir senkes: Behandle de likt. Golden skal akseptere at boxeren hilser på deg. Den skal ikke bestemme hvem som skal hilse på deg, det skal du.

Ha hundene dine i sitt foran deg, variere på å gi de godbit og kos. Sånn kan også kjæresten din gjøre det.

Gjøre aktiviteter som søk etter godbiter inne/ ute etc. En og en hund søker, mens den andre må sitte å vente.

Din kjæreste kan leke og trene litt lydighet med din hund og du med boxeren. Når dere er ute på tur, bytt på å holde hverandres hunder.

Selv pratiserer jeg at lek innendørs mellom hunder ikke er lov. Inne skal de slappe av, hvis ikke jeg tar initiativet. Ha godbiter i lommene og følg med. Avled og jobb mye på positiv belønning.

Kjenner mange som har gjort forskjellige for at hundelivet skal fungere. De har en og en hund løs i huset og den andre er i bur. De har kastert en hund og begge. De har tatt livet av en hund. Eller som i flere tilfeller forholdet ble avsluttet fordi det ble bare strull med hundene og hvordan de skulle løse problematikken. Dere må være tålmodige og snakke om hva dere ønsker og ikke ønsker å gjøre. Dere må være to som ønsker at hundene skal gå sammen like mye. 
Loggført
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Mars 12, 2009, 14:14:58 »

Jeg er forsåvidt enig med Anneth og Heidi. Jeg ville vel ikke spekulert så mye i hvorfor, men heller notert meg bak øret hva som faktisk skjer...

Jeg ville nok lagt opp treningen sånn at de får vært mest mulig sammen. Jo mere de er sammen jo mer avslappet blir de som oftest.. Jeg har selv en flokk med hunder (3stk) og får til tider besøk av andre hunder som skal bo hos oss noen dager. Det er stort sett alltid litt anspent i noen timer, men pleier å gå seg fort til. Selv om de kjenner den besøkende hunden godt tar det noen timer før alle er helt avslappet.

Jeg blander meg egentlig minst mulig inn. Prøver å forholde meg så rolig som mulig. Prøver å unngå de fleste situasjoner som jeg vet kan føre til stress og konflikter. Ute går det stort sett alltid greit temmelig fort, inne tar det ofte litt lengre tid. Det jeg pleier å gjøre er at når jeg skal ha en besøkende hund inne sammen med de andre så prøver jeg å fjerne alt som jeg tror kan forsvares...det vil si: matskåler, leker, bein, madrass o.l.

Det er ikke lett for en hund å få en "inntrenger" inn på sitt domene heller og DET er det vitkig å huske på. Kjeft og krav fra eier gjør det heller ikke enklere. Et annet tips er å dele av huset med en grind og la de være på hver sin side til å begynne med. Til en ser de roer seg og ikke er anspente. Om man ikke har grind kan det å plassere den mest hissige hunden i et bur til å begynne med, men da må buret være i det rommet dere oppholder dere mest i slik at den får sett hva som skjer og roet seg. Men det viktigste er uansett at dere forsøker å oppføre dere så normalt som mulig å ikke sitter å venter og studere hundene i påvente på bråk...
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: