|
Lita
Gjest
|
 |
« på: Oktober 12, 2007, 20:25:32 » |
|
Adferdsterapeuter på hundeskoler rundt om i dette landet må være Norges største tragedie for den vanlige hundeeier!! Her kaster stakkar Herr og Fru Hansen bort tusenvis av kroner på å prøve å få hjelp med umulige Fido…. Og ender ut med å få skriftlig attest på at de har ødelagt hunden sin fordi de tok den i nakkeskinnet en gang som valp og sa “ FY! “.
De får ingen hjelp og ingen tips til løsninger på sine problemer. Kommer de med problemhunder på kurs blir de forvist 100 meter bort fra instruktør og andre kursdeltagere med beskjed om å trene der til de får kontroll på hunden sin. “Klikk og belønn ønsket adferd“… Hva om hunden aldri viser noen ønsket adferd med andre hunder i nærheten? Da er løsningen å gå 5 kurs til en prislapp på 2500 kr kurset og kanskje de på disse kursene klarer å nærme seg de andre hundene med 10 meter… Er de skikkelig heldige fikk de et glimt av instruktøren på kurset da denne ønsket velkommen første kurskveld… Til slutt må de minst ha 10 adferdstimer og hjemmekonsultasjoner til en prislapp på 500 - 1000 kr timen, for så å ende ut med et papir i hånda hvor det står at de er udugelige hundeiere…
Vi hundeeiere kan i følge disse Turid Rugås disiplene ikke gjøre noe riktig… Og det er alltid hundeiere som har ødelagt hunden! Og siden hunden er ødelagt så finnes ingen løsninger!
Alt vi gjør er feil. Vi skal ikke leke med hunden fordi det skaper stress. Vi må ikke gå tur mer enn 10 minutter i bånd, for det å være i god form skaper stress. Ikke leke med andre hunder = stress. Ikke trene lydighet = stress. Ikke trene agillity = stress. Ikke bruks = stress....Sove mest mulig og gi de minst mulig oppmerksomhet. Målet er tydeligvis en apatisk hjerne dø hund som sover 23,5 time i døgnet, tisser og bæsjer i 10 minutter, går tur i 10 minutter og spiser i 10 minutter.... Var det derfor du skaffet deg hund....? :?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Wenche Jo
|
 |
« Svar #1 på: Oktober 12, 2007, 20:38:55 » |
|
:shock: At hundeskoler er blitt storbedrifter og pengemaskiner er en jo klar over...Men er det så ille som Lita vil ha det til eller :?:
Oppfordrer disse "pengemaskinene" til direkte dyreplageri eller... :?:
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #2 på: Oktober 12, 2007, 22:19:55 » |
|
Til slutt ender vi opp med hunder som er så fulle av frustrasjon og stress... fordi det er totalt manko på aktivitet.. Disse som går ut å mener alt dette burde fått en skrape.. Fratatt sin rett til å holde kurs!!! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #3 på: Oktober 14, 2007, 19:07:57 » |
|
Hva er dette for slags hundeskoler? Aldri hørt om noe slikt?
Er det noe nytt? :roll:
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
Lita
Gjest
|
 |
« Svar #4 på: Oktober 14, 2007, 20:44:15 » |
|
Hva er dette for slags hundeskoler? Aldri hørt om noe slikt?
Er det noe nytt? :roll: Etter som hva en hører og etter egne erfaringer er det vel sånn på de fleste hundeskoler hvor de kjører etter turid rugås metoder. Ikke noe nytt nei...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huffsa
|
 |
« Svar #5 på: Oktober 15, 2007, 06:51:40 » |
|
Jeg skal ikke påstå å ha kurset på alt for mange hundeskoler her til lands, men jeg vet at det er altfor lett å bli instruktør på enkelte av disse. Jeg har sett 17 åringer kurse liksom.. ikke at jeg tror man ikke kan være flink som 17 åring, men det skal godt gjøres å ha bred erfaring i denne alderen. Erfaring bør jo være ganske vesentlig da med tanke på spekteret av raser, individer innenfor disse, og ikke minst FOLK som dukker opp på hundeskolene. De fleste er vel enige om at det som funker for én, funker ikke nødvendigvis for alle og da er det fint å få presentert mer enn én løsning på et problem. Jeg kjenner folk som har blitt avfeid med at "Beklager, hunden din er gal og det er ingenting å gjøre" bare fordi at den ene metoden instruktøren kunne ikke fungerte på denne hunden. Så har vi "adferdseksperten" da som skal løse alt med pigg. Hva må egentlig til for å kalle seg dette i Norge? Fins det noen kriterier, eller kan hvem som helst kalle seg adferdsterapeut?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #6 på: Oktober 15, 2007, 10:30:03 » |
|
Jeg kjenner bare til en her i området som driver med den type opplæring. Han er også adferdsterapeut. Han er veldig dyktig og vet hva han driver med. Kan ikke si at jeg kjenner til noe av det som skrives her ivertfall Man må ikke dra alle over en kam bare fordi de er utdannet etter Turid Rugås sine ideer. Det har vel litt med å gjøre om du er egnet til å undervise og tenke litt selv også. Det gjelder jo alle hundeskoler uansett metode 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
Lita
Gjest
|
 |
« Svar #7 på: Oktober 15, 2007, 12:03:16 » |
|
Jeg kjenner bare til en her i området som driver med den type opplæring. Han er også adferdsterapeut. Han er veldig dyktig og vet hva han driver med. Kan ikke si at jeg kjenner til noe av det som skrives her ivertfall Man må ikke dra alle over en kam bare fordi de er utdannet etter Turid Rugås sine ideer. Det har vel litt med å gjøre om du er egnet til å undervise og tenke litt selv også. Det gjelder jo alle hundeskoler uansett metode  Til dags dato har jeg ikke møtt et eneste oppegående menneske som er adferdsterapaut/instruktør utdannet etter TR. Alle har skyldt på hundeeier for ting som er galt med hunden og ingen har klart å komme opp med løsninger som hundeier har kunnet fått hjelp med. De skaper hjelpesløse hundeeiere med dårlig selvtilitt!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #8 på: Oktober 15, 2007, 12:31:33 » |
|
Da kan jeg med glede fortelle deg at jeg selv fikk hjelp av han jeg snakker om Selvtilliten min var på bånn pga av problemer med en hund, han støttet meg og backet meg opp. Det er for enkelt å bare skylde på hunde eiger. Jeg snakker kun ut i fra en. Har ikke erfaring med andre enn ham som driver med klikker.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #9 på: Oktober 15, 2007, 15:58:19 » |
|
Jeg tror mye av dette skyldes at de som er innstruktører ikke jobber med egen hund. De er teoretikere, og når det kommer til den praktiske biten som kan være en ekvipage som sliter litt har de liten kunnskap om dette. Turid Rugaas har vel aldri merritert egen hund. Jeg tror mange stiller i samme bås. Eller at det er så lenge siden at de ikke har klart å følge med i utviklingen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #10 på: Oktober 16, 2007, 00:07:22 » |
|
:shock: At hundeskoler er blitt storbedrifter og pengemaskiner er en jo klar over...Men er det så ille som Lita vil ha det til eller :?:
Jeg kan i hvert fall skrive under på at det virkelig er så ille som Lita vil ha det til. Har selv vrengt lommene bare for å høre på reinspikka sprøyt (bortsett fra det jeg visste fra før), fått med meg en bunke med ark hvor det står hva jeg gjør galt - har så prøvd å følge "spesialisten" sine tips og endt opp uten noe som helst resultat. Sitter igjen med en følelse av å ha blitt rundlurt, og med en hund som er verre en det den var da vi oppsøkte "hjelpen".
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|