Her skal man rette en skrivefeil, så forsvinner halve innlegget. Klønete, men gjør et nytt forsøk.. :roll:
I mitt hode er det forskjell på straff og korrigering. Korrigering er i mine øyne ikke nødvendigvis forbundet med ubehag. Men mer å avbryte eller ignorere uønsket adferd (evt. med mindre virkemidler), for så å kunne belønne ønsket. For å gi et eksempel. Lydighetstrening, og hunden skal gå fot. Men ringside skjer det noe spennende som hunden heller vil se på. Hvis hunden kan øvelsen får den 2-3 små napp i halsringen for å fortelle hunden "våkn opp, følg med" med påfølgende ros. Innlæringsvis vil jeg heller påvirke med kong/godbit og kanskje skifte retning, for så å belønne når jeg oppnår det jeg vil.
Straff = ubehag, og noe jeg vil bruke når hunden gjør noe totalt uakseptabelt. Målet er at den ikke skal gjøre det samme igjen og da vil jeg bruke det som trengs for å nå inn. Jeg har 2 vidt forskjellige hunder. Den ene kan jeg brumme til og han skjønner tegninga. Den andre må lynet slå ned enkelte ganger. Som da hun klatret på meg når hun skulle få mat. Hun åkte boksavelig talt i veggen. Uakseptabelt! Og hun har ikke gjort det siden. Å sitte på hunden til den sovner (Konge kommentar forøvrig

) ville vært meningsløst.
Men å definere begrepene kommer igjen an på hvem man spør. Uansett hva man velger å kalle det, så skal det være så lite som mulig, men så mye som trengs. Hvor grensa går kommer an på individet og hva den har gjort. Uansett skal det være en kort, klar og
rettferdig beskjed, som skal gis i rett øyeblikk. Hvis ikke kan man like gjerne la være. Man ender bare opp med et nervevrak av en hund.
I de fleste tilfeller tør jeg påstå at folk som griser bikkjene sine i tide og utide, ikke får løsning på annet enn sin egen frustrasjon. Et stjerne-eksempel er far som kommer hjem etter 8 timers arbeidsdag og finner tøfflene sine tygget i stykker. Fido får "smake spanskrøret". Rettferdig?? Neppe...