Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: FP "erstatter" appelen i NRH?  (Lest 1557 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« på: Mai 30, 2009, 07:49:46 »

Har hørt rykter om dette, at ferdselsprøven skal bli godkjent for appellen i NRH. Som sagt bare rykter, hva syns folket uavhengig av om dette er vedtatt av FTU eller ikke? Det er jo en brukshundprøve, er det holdbart nok for NRH? Hvis dette ikke er tilfelle, hva i apellen er det FP manger som er vesentlig i en brukshund som i redningshundsammenheng? Skjult fører?, apportere 2 apporter? Jeg bare spør, pur, ren nysgjerigghet Cheesy

Og NEI jeg skriver ikke dette fordi vi har tatt FP og skal slippe billig unna..  Grin

« Siste redigering: Mai 30, 2009, 07:52:53 av Joachim » Loggført

BH Welincha's Mirakel
Buffy
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: Juni 08, 2009, 15:38:23 »

Tja for meg så hadde dette vært ok. Føler ikke at ferdselsprøven mangler noe i forhold til hva en redningshund trenger, momentene der er mer enn hva som trengs pr. idag.
F.eks skudd. Der er flere hunder som er skuddredde, men dette er ikke noe ekskluderende, annet enn om du får tordenvær under ukens arbeid og hunden ikke søker så kan du stryke der. Men du står fritt til  å gå opp igjen året etter. Selveste ferdselsdelen så viser jo den testen bare om du har en hund som er såpass sunn mentalt at du kan gå på tur med den uten å være til sjenanse / fare for omgivelsene.

Loggført
Benedicte
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Juni 20, 2009, 16:18:11 »

Jeg og bikjen elsker spor og rundering, men kan ikke gå SL prøver eller konkurrere i bruks pga skuddredsel. Jeg har da tenkt litt på redningshundarbeidet, og dersom FP erstatter appelen i NRH så er det veldig dumt for oss. Har en hund som ikke reagerer på tordenvær, men kun på skudd. Må skyndte meg med å ta appelen før nye regler kommer da Grin
Loggført

Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Juni 20, 2009, 22:09:39 »

Sånn jeg har forstått det skal den ikke overta men bli ett alternativ. Det er joe nye greier på gang fra neste år trur jeg. Spør du meg kunne de stryki hele apellen og krevd FP for å sile ut ubrukshunder på ett tidligere tidspunkt. Kansje ikke helt i din retning men så fikk jeg sagt det. Hvorfor skal skudd være påkrevd i alle andre brukshundaktiviteter men ikke NRH?
Loggført

BH Welincha's Mirakel
Buffy
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Juni 22, 2009, 08:58:17 »

Med å bli et alternativ mener du da at du kan få disp på apellen når du har tatt ferdselsprøven? Tja hvorfor ikke da enkelte momenter i ferdselsprøven kan være vanskeligere? Det som er forskjellen er at i NRH så har du dekk med skjult fører i 5 min med forstyrrelser. På fp så er står fører 30 skritt (tror jeg) unna mens en annen hund går lydighet. + skudd. Skuddfast hund er ikke noe krav i NRH. Selve lydigheten er litt vanskeligere på fp, spesielt da du skal huske hvor du skal gå selv. På apellen i NRH skal hunden apportere to forskjellige ting. Dette er som regel det instruktøren finner for hånden der og da. Dette viser at hunden skal apportere alt mulig uansett.

Grunnen til skudd er påkrevd i alle brukshundaktiviteter er enkelt og greit at dette er et avlsverktøy. En godkjenning i NRH viser at dette er en hund som er utdannet til å finne folk, ikke nødvendigvis at det er et godt avlsdyr.
Loggført
Benedicte
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Juni 23, 2009, 20:02:34 »

Sånn jeg har forstått det skal den ikke overta men bli ett alternativ. Det er joe nye greier på gang fra neste år trur jeg. Spør du meg kunne de stryki hele apellen og krevd FP for å sile ut ubrukshunder på ett tidligere tidspunkt. Kansje ikke helt i din retning men så fikk jeg sagt det. Hvorfor skal skudd være påkrevd i alle andre brukshundaktiviteter men ikke NRH?

Jeg er til dels enig. Jeg er for å fjerne skuddredde hunder i så stor grad som mulig fra avlen, men på den annen side skal vi faktisk være til hjelp for samfunnet i NRH. Jeg vet ikke hvordan mentaliteten på NRH-hunder generelt er, men det kan jo hende at NRH hadde mistet mange gode redningshunder om man skulle utelukket de skuddredde.
Det at vi ikke klarer å avle skuddfaste hunder bør ikke gå utover bortkommene personer.

Det er heller ikke slik at kun kommende avlshunder skal få lov til å rundere og spore, da kunne man jo ha luket ut alle blandinger også.
Loggført

Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Juni 25, 2009, 09:04:01 »

Nå var det vel ett spm tegn bak det jeg sa om skudd.
Hvorfor skal skudd være påkrevd i alle andre brukshundaktiviteter men ikke NRH?
Jeg har egentlig ikke så mye meninger rundt akkurat det, det var mer nysgjerrighet på hva man mener:) Sånn jeg forsto det var det snakk om FP som ett alternativ til apellen ja men dette er bare ubekreftede rykter. I andre land har jeg forstått at redningshunder har ett eget program innunder IPO, IPO-R e.l. og da må de vel ha BH tittelen?

Loggført

BH Welincha's Mirakel
Buffy
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Juni 26, 2009, 10:33:32 »

Egentlig et godt spørsmål. Det har jo skjedd at hunder har meldt seg ut grunnet tordenvær. Kan ikke gå i søk i nyttårshelgen grunnet de er skuddredde.

I den ideelle verden så burde en redningshund være lydig, skuddfast og kunne gå overens med alle hunder og ikke jage sau.  Vet ikke om den hunden finnes, det hadde ihvertfall blitt tynt i rekkene om alle som faller utenom skulle lukes ut.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: