Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan implementere baby i flokken  (Lest 841 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
mads
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Juli 09, 2009, 14:56:38 »

Hei.
Vi har en Rottmann (Rottweiler/Dobermann) som snart er 15 mnd.
Vi er 3. eier på hunden, og overtok ham når han var nesten 9 mnd.

Jeg har erfaring som hundefører i forsvaret, og har fått super kontakt med bikkja. Trener lydighet hver dag og spor når anledningen byr seg.

Kona og jeg benytter enhver anledning til å minne ham om hvor på rangstigen han er, nemlig nederst (under katta).
Bikkja er også veldig flink til å vise med dempende signaler at han har forstått dette.

Vi venter barn i desember, og spørsmålet er da hvordan implementere babyen i flokken vår?

Bikkja skal selvfølgelig få snuse på og fortsatt være en del av flokken, men jeg har en idé om at det kan være lurt å sette klare grenser også her.
Feks at barnerommet er off-limit.

Er også klar over at babyen kommer i perioden da bikkja er inne i sin psykiske modning.

Dette har jeg INGEN erfaring med, så jeg setter pris på alle tips fra folk med hund og barn.

Mvh Mads Nygård/Oslo
Loggført
Buffy
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: Juli 09, 2009, 16:49:24 »

Regel nr. en er å ikke stresse. Når dere får bebissen så fortsetter dere som før. Eventuelle regelendringer skal være godt etablerte før den nye verdensborgeren ankommer.

Selv hadde jeg to tisper på 3 og 4 år da jeg fikk mitt første barn. Dette gikk overraskende bra. Det er naturlig for hunden at en flokk øker. Så dette tror jeg ikke blir noe problem. Om du får problemer så tar du de etterhvert.
Loggført
Alucinor
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: August 12, 2009, 19:18:58 »

Ikke stresse er en grei ting ja.

Og lag klare regler om hva som er lov og hva som ikke er lov. Om dere ikek vil ha hunden på barnerommet, så lær den at det rommet er off limit. Ingen ting i veien for det.

Ikke press hund og barn på hverandre. La bikkja ta ting i sitt eget tempo. Og ikke la småttingen kravle bort til bikkja når den ligger noe sted (når småttingen begynner kravle da) her må jo dere stoppe og snu ungen, og lær hunden at teppet som småttingen kravler på f.eks er off limit også.

Bruk sunn fornuft og magefølelsen deres. Når ungen er nyfødt og i mnd fremover så er det lite "mas og bry", det blir mer når ungen vokser og begynner kravle og utforske.

Jeg er selv av den mening at barn ikke skal få rive i ører elle t il hunder, at ungen skal snues vekk om den er på vei til hundens plass osv. Jeg ser ikke helt det søte i at en unge kan stikke hånda i kjeften til bikkja for å ta beinet fra den. Hunden skal tåle det, for all del, men ungen trenger ikke gjøre det.

Gratulerer forresten, med en kommende Smiley
Loggført
mads
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: August 14, 2009, 11:19:06 »

Takk for svar.
Alt dere sier virker fornuftig, og er ting som er i tråd med mine egne tanker.

Vi merker forresten forskjell på bikkja nå etter som kona har blitt gravid.
Hun forteller at han fotfølger henne når de to er alene hjemme. Er hun på do, ligger han og venter utenfor døra, er hun på kontoret, ligger han der inne.

Har også latt han få hilse på to spedbarn.
Den første var bare 10 dager gammel. Foreldrene (begge politifolk) var helt avslappa på det å la han hilse.
Han snuste litt så, så la han seg ned.
Vi satt ute på verandaen og grilla, og etter en stund kommer Knutsen og dytter snuten borti barnets mor.
Når hun kom inn i stua, var babyen urolig og lå og småsutra.

Vi har også "testa" han litt.
Kom sent hjem fra fest en kveld, og skulle lufte bikkja sammen. Ber kona gå opp og hente, og komme ned med ham fri ved fot.

Det var mørkt (gatelyset virket ikke) og jeg satt på fortauet på andre siden av gata med hetta på genseren over hodet. Satt helt i ro.
Når de er 4 meter unna, går bikkja vekk fra fot og imellom meg og kona. Dyyp brumming. Det varte i 2 sekunder før han tok meg på lukta, da var det en som var litt flau!  Wink

Blir gøy å få en småttis i flokken.
Loggført
mads
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Januar 09, 2010, 14:45:11 »

En liten oppdatering:

Kona hadde termin 2. desember.
På kvelden 22. november begynner bikkja å oppføre seg merkelig.
Han fotfølger kona overalt i leiligheten, noe han KUN har gjort tidligere dersom jeg ikke var hjemme. Når kona setter seg ned på huk for å klappe, legger han hele hodet sitt flatt mot magen hennes og blir stående.

Kona sier: -Dette er sprøtt! Jeg tror jeg pakker en bag og gjør meg klar....bare sånn for sikkerhets skyld.
Hun føler ingenting som tilsier at ting er i ferd med å skje.

Kl 0615 neste  morgen går vannet, og vi er i gang.

Implementering av lille Alva i flokken vår har gått kjempefint. Knutsen får lov til å være med der det skjer med babyen. Det eneste han ikke får lov til er å slikke i ansiktet, noe han heller ikke skal med oss.

Sitter Alva i vippestol, eller blir lagt på sauskinnet sitt på gulvet, tar det ikke lang tid før Knutsen kommer og legger seg forsiktig ved siden av.

De blir nok gode kompiser etterhvert de to  Smiley

Loggført
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #5 på: Januar 15, 2010, 13:33:56 »

Hunder merker mer enn vi tror altså! så utrolig bra at det er slik hunden håndterer situasjonen, da.
Går det fremdeles bra?

var en tidl. kollega som fortalte meg at når kona var gravid, (de hadde en schæfer) så var hunden på vakt 24/7, når han ikke var hjemme, når han kom tilbake fra jobb, så var hunden så utslitt, da sov og sov hun. Da var det "far" som hadde overtatt "vaktrollen". Hunden hadde også stått over leker el. der den gravide var på vei å gå mot. da stod hunden å sperret for henne, så hun måtte gå utenom. Hunden hadde også fotfulgt henne. merker mer enn vi aner disse dyrene våre  Smiley
Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.aiceofwhiteviking.com *
Buffy
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Januar 15, 2010, 16:24:20 »

Så kjekt å høre. Ja de hundene vet mer enn vi tror Smiley

Lykke til videre med bebisen.
Loggført