Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Opptrening av kondisjon.... !?  (Lest 1216 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
shenina
Unghund
Utlogget Utlogget

Saquana's Basic Tequila

« på: August 02, 2009, 01:37:12 »

Hvordan er det ultimate å trene kondisjon opp på hunden?? F.eks for oss, så er det bra med ca 3 økter styrke og 4 økter sykkel-3dmølle-jogge eller gå...
Noen som har ført opp noe på dette eller som har peiling på hvor lang tid manbør regne for å trene opp en hund så den er i god form!? og da mener jeg god.. Smiley

Ikke bare vanlige turer i skogen der de springer løse, for det er jo vanlig kost, men tenker mer på sykkel trening, eller på tur med hest e.l Smiley!

Noen gode forslag her... og hvor lang tid skal man beregne før man merker skikkelige resulater... ?
Driver med sykkel trening nå, og det er merk bar forskjell... plutselig er det en dag hu er i knall form... og da har det liksom skjedd over natta at formen er 3-4 ganger bedre enn dagen før... så står det stille litt for så å komme til en ny topp:)!

Hva er det ultimate dere trener deres hunder?! hvor mange vile dager og hvor harde økter?!
Loggført
Roger
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: August 04, 2009, 20:06:24 »

intervalltrening med sykkel
5 min rolig trav
3 min spurt/drag
5 minutter rolig trav
5 minutter spurt/drag

Men dette må jo justeres etter hundens form i starten.

Noe jeg merker veldige resultater av er transport i myr terreng., enten med en medhjelper, eller med øvelsen tapt apport-
Men for all del ikke glem hundens mentale kondisjon

Loggført

"it ain`t  over till the fat lady sings"
Forundret
Gjest
« Svar #2 på: August 05, 2009, 10:10:45 »

den jeg tror har forsket mest på dette emne er Jan Reinertsen http://seleverkstedet.no/Sider/om_pulsmaaling.htm
Loggført
Roger
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: August 05, 2009, 20:57:23 »

en hund kan løpe i flere mil, men kondisjon til bare 800 m, noe som ikke var tatt med i den anbefalte artikkelen.
Loggført

Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: August 06, 2009, 00:47:54 »

en hund kan løpe i flere mil, men kondisjon til bare 800 m, noe som ikke var tatt med i den anbefalte artikkelen.
Hva skjer de resterende 9200 meterne når vi sykler ei mil mener du?
Loggført

BH Welincha's Mirakel
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: August 06, 2009, 10:48:32 »

Hva er øvelsen "tapt apport ?
Loggført

Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #6 på: August 07, 2009, 14:48:59 »

Tapt apport

Du går en strekke med hunden din.. Under denne strekken "mister" du en gjenstand. Du skal sende hunden tilbake i sporet ditt, for å finne gjenstanden. Og hunden skal komme tilbake til deg.
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Kristiin
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: August 07, 2009, 22:11:45 »

Svømming er god trening! Hunden kan godt legge bak seg ett par kilomenter i vannet Smiley
Loggført
Roger
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: August 08, 2009, 04:19:48 »

Hva skjer de resterende 9200 meterne når vi sykler ei mil mener du?

he he, det gikk litt fort i svingene, hunden løper lett en mil, men har bare SPOR kondisjon til 800 m Grin
Så det jeg ville fram til var at den psykiske treningen bør stå i forhold til den fysiske.
Loggført

Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: