Det blir spurt om når den beste alderen er, for å teste hund.
Jeg mener så ung som mulig!
Da får man ærlige tester, som ikke er preget av livserfaring (på både godt og vondt).
Ved å teste hundene unge, blir det et bedre avelsverktøy.
De som leser testene tar jo selvfølgelig hensyn til alder på hunden, når de "mener noe" om resultatene.
(I alle fall de som kan litt om det)

01.01.2010 vil den norsk MH`en være helt lik den svenske MH`en, og de aller fleste norske dommere (eller beskrivere som det heter) er allerede kurset etter den svenske modellen!
Jeg er ikke enig med at korningen i Sverige er mindre belastende enn vår FA.
Det er rett at det ikke lenger er spøkelser med på denne testen, men for å kunne ta korning i Sverige, kreves at hundene har MH.
Altså har hunden allerede blitt beskrevet hvordan den reagerte på dette.
Hvorfor ta spøkelsene på nytt ennå en gang... Da vet jo hunden hva det er, og veldig mange får en helt annen reaksjon på momentet gang nr 2.
Personlig tok jeg MH og korning i Sverige mens det var spøkelser med på begge tester.
Første gang hadde vi en "normal reaksjon" på spøkelsene. Gang nr 2 var spøkelsene litt kjedelige, og han måtte finne på "andre ting å gjøre på", mens han ventet på at de skulle komme frem, før han fikk løpe og hilse på dem.
For å bli KORAD i Sverige, kreves det ikke bare MH på forhånd, men at hunden er HD-fri, og at den er innenfor rasekravet. (det er en egen eksteriør-bedømmelse)
Man kan gjerne bestå på mentaltesten, men om man stryker på eksteriørdelen, får man ikke tittelen KORAD på hunden.
Det jeg synes er positivt etter den siste forandringen av korningen, er at tilgjengeligheten blir mer testet nå enn tidligere