Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: MH-test. I Norge?  (Lest 1890 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: September 03, 2009, 12:35:47 »

Går det an å ta MH test på hunden sin i Norge? Eller må man til Sverige.  Jeg lurer også på Hva FA er for noe  Tongue

Hvor gammel anbefales det at hunden er når den tar MH? Og hva er maks alderen?

Smiley
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
occurrence
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: September 03, 2009, 12:47:40 »

Liste over MH i Norge finner du på NKK sine sider; http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=303.

Den ideale alderen for MH er 15 måneder til 2 år har jeg blitt fortalt.

Info om FA finner du her http://www.nkk.no/nkk/public/getAttachment?ATTACHMENT_ID=856&ARTICLE_ID=1097758821200
« Siste redigering: September 03, 2009, 12:48:28 av occurrence » Loggført
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: September 03, 2009, 13:07:37 »

Takk for svar  Smiley

Så FA er altså det samme som funksjonsanalyse. 
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
occurrence
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: September 03, 2009, 13:28:08 »

Det stemmer og dette er en mer krevende test, derfor bør hunden være noe eldre, 3-4 år? Sikkert andre her som kan svare mye bedre på dette.
Loggført
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: September 03, 2009, 13:35:59 »

Nedre aldersgrense for Funksjonsanalyse er 22 mnd.
Loggført

Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: September 03, 2009, 14:19:05 »

Jeg trodde MH var mer krevende enn funksjonsanalyse. Har hørt at MH er en bedre test enn FA.

I Sverige er jo MH et godt brukt avlsverktøy.
Loggført

tab
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #6 på: September 03, 2009, 18:16:09 »

K-test, MH og FA vs Korning

Hei. I norge har vi 3 mentaltester. K-test som er en unghundtest for hunder rundt året. I praksis en tulletest etter midt personlige syn. MH er også en unghundtest som tas mellom første og andre pubertet. Altså fra ca 10 til 20 måneder gammel. FA er funksjonsanalysen som tas fra 22 måneder til 4år. Eldre hunder enn 4år kan gjerne ta testen, men da blir den ikke registrert.

I sverige har de MH og Korning. Mentaltesten i korningen heter MT. MH i sverige er relativt lik, om ikke helt lik den i Norge. Korningen er relativt lik FA, men ikke så belastende. Spøkelsene er borte bl.a. Her ser de slik jeg har forstått mer på bruksegenskapene, konsentrasjon, jakt og gripende osv. Men i praksis, relativt likt en FA.
Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
BH Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank The Tank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: September 03, 2009, 22:22:13 »

Takk for flotte svar  Smiley
Loggført

Bente Line
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: September 25, 2009, 11:36:55 »

Det blir spurt om når den beste alderen er, for å teste hund.
Jeg mener så ung som mulig!
Da får man ærlige tester, som ikke er preget av livserfaring (på både godt og vondt).
Ved å teste hundene unge, blir det et bedre avelsverktøy.

De som leser testene tar jo selvfølgelig hensyn til alder på hunden, når de "mener noe" om resultatene.
(I alle fall de som kan litt om det) Cool

01.01.2010 vil den norsk MH`en være helt lik den svenske MH`en, og de aller fleste norske dommere (eller beskrivere som det heter) er allerede kurset etter den svenske modellen!

Jeg er ikke enig med at korningen i Sverige er mindre belastende enn vår FA.
Det er rett at det ikke lenger er spøkelser med på denne testen, men for å kunne ta korning i Sverige, kreves at hundene har MH.
Altså har hunden allerede blitt beskrevet hvordan den reagerte på dette.
Hvorfor ta spøkelsene på nytt ennå en gang... Da vet jo hunden hva det er, og veldig mange får en helt annen reaksjon på momentet gang nr 2.

Personlig tok jeg MH og korning i Sverige mens det var spøkelser med på begge tester.
Første gang hadde vi en "normal reaksjon" på spøkelsene. Gang nr 2 var spøkelsene litt kjedelige, og han måtte finne på "andre ting å gjøre på", mens han ventet på at de skulle komme frem, før han fikk løpe og hilse på dem.

For å bli KORAD i Sverige, kreves det ikke bare MH på forhånd, men at hunden er HD-fri, og at den er innenfor rasekravet. (det er en egen eksteriør-bedømmelse)
Man kan gjerne bestå på mentaltesten, men om man stryker på eksteriørdelen, får man ikke tittelen KORAD på hunden.

Det jeg synes er positivt etter den siste forandringen av korningen, er at tilgjengeligheten blir mer testet nå enn tidligere  Grin Grin Grin

Loggført
tab
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #9 på: September 25, 2009, 15:25:27 »

Jeg er ikke enig med at korningen i Sverige er mindre belastende enn vår FA.
Det er rett at det ikke lenger er spøkelser med på denne testen, men for å kunne ta korning i Sverige, kreves at hundene har MH.
Altså har hunden allerede blitt beskrevet hvordan den reagerte på dette.
Hvorfor ta spøkelsene på nytt ennå en gang... Da vet jo hunden hva det er, og veldig mange får en helt annen reaksjon på momentet gang nr 2.

Jeg ser poenget ditt med at reaksjonen kan bli annerledes ved gang nr. 2 Men da gjelder jo dette også for kjeledressen og skrammelet også? Jeg er faktisk usikker på hvor mye det har å si at en hund gjør momentet 2 ganger. 1 gang som unghund og 1 gang som voksen. Så fremt testbanen IKKE er den samme så bør du få korrekte svar. Å teste momentet for 2. gang er ikke det samme som å ha trent på det hvertfall.

Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
BH Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank The Tank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
Bente Line
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: September 25, 2009, 19:12:41 »

Jeg ser poenget ditt med at reaksjonen kan bli annerledes ved gang nr. 2 Men da gjelder jo dette også for kjeledressen og skrammelet også? Jeg er faktisk usikker på hvor mye det har å si at en hund gjør momentet 2 ganger. 1 gang som unghund og 1 gang som voksen. Så fremt testbanen IKKE er den samme så bør du få korrekte svar. Å teste momentet for 2. gang er ikke det samme som å ha trent på det hvertfall.

Jeg vet ikke nok om grunnlaget til svenskene når de forandrer testene sine, men de har i alle fall drevet på med dette mye lenger enn vi i Norge har gjort det, og det er ikke til å komme fra at de er veldig mye dyktigere enn vi her i Norge er foreløpig, med å teste hunder mentalt  Wink

Det er jo derfor vi nå kopierer MH`en deres (med untak at vi her i Norge kommer til å beholde 2 stk beskrivere, mens de i Sverige har 1), og nok kommer til å kopiere MT deres om få år.

De forkjellige hundene reagerer jo veldig forkjellig, og noen hunder kan jo blir skremt like mye om man utsetter dem for spøkelser 10 ganger, mens for andre så blir det "gammlet nytt".

Jeg mente på ingen måte å si at å teste momentet for andre gang, var det samme som å ha trent på det  Shocked

For dere som ikke har vært å sett på en MH, eller en FA, gå inn på NKK- aktiviteter og se når det er tester i nærheten av der dere bor, og prøv å få med dere dette!
Det er kjempegøy, og lærerikt!

Og liker dere det, så bli gjerne med på et figurantkurs, slik at dere kan være endel av disse testene.
Veldig gøy, man får sett forkjellige raser og reaksjoner, og man lærer å bedre lese hund  Cool

Det var dagens oppfordring  Grin Grin Grin

Om noen bor i Bergen eller omegn skal det være et figurantkurs (FA og MH) 6-8 november.
Her har flere hundeklubber gått sammen, for å få utdannet flere fuguranter.

Meld dere gjerne på hos meg; bentelin @ broadpark.no (ta bort mellomrom før og etter @)

Loggført
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: September 25, 2009, 21:17:37 »

Kjeldressen og skrammelet testes innenfor revirgrensen til hunden og det er dermed refleksreaksjonen man tester og tillært adferd blir mer eller mindre lik null på den delen av momentet. MEN man kan se den tillærte adferden i avreaksjonsbiten av momentet hvor hunden har med seg erfaringer fra før. Så jeg synes helt klart at å ta med kjeldress og skrammel på både MH og FA har stor nytte. Spesielt for å se om dette er ting som endrer seg i hunden igjennom utvikling og alder.
Loggført
Knerten
Unghund
Utlogget Utlogget

Arvegodset vårt

« Svar #12 på: Oktober 28, 2009, 00:59:29 »

Jeg anbefaler at man ser på og følger mange mange mange K-tester, FA`er og MH-beskrivninger før man kaster seg i det å bli figurant.
Da har man med seg en litt mer solid bagasje når man kommer på kurs, og bør ha opparbeidet seg en del spørsmål som man bør og skal ha fått svar på før man begir seg inn i figurantgjerningen Smiley

Anne-Marit
Loggført

INT N DKuch AD KORAD Bittebit`s Knerten-Bjarne, MANNEN I MITT LIV
S LCH S DKuch AD B BH LP3 SL2 RSP2 Bittebit`s Nillan
AB AD B BH LP1 LP2 KORAD SL1 RRP1 Knertebo`s Fancy
SUCH AD BH IPO1 SL2 KORAD LP1 Knertebo`s Entusiast
AD BH Knertebo`s Jolly-Kara
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: