|
tab
|
 |
« på: September 07, 2009, 11:19:35 » |
|
Jeg har gjennomgått en del resultater internasjonalt fra IPO arrangement. Ut fra resultatlistene kan det nå se ut til at det er TOTAL malinois dominans innenfor IPO sporten de siste årene. Jeg har tatt tallene fra årets FCI VM og laget snittverdier på alle deltakere som har fått poeng i alle 3 gruppene for rasene schäfer og malanois i gruppe-a, gruppe-b, gruppe-c. I snitt var det 59 schäfere og 60 maller som fikk poeng på alle grupper sånn cirkus.
Maller: Snitt gruppe A: 80,98 Snitt gruppe B: 79,85 Snitt gruppe C: 87,52
Schäfer: Snitt gruppe A: 77,96 Snitt gruppe B: 77,64 Snitt gruppe C: 77,03
Nå blir selvfølgelig ikke dette noe empirisk datagrunnlag, men verdiene på gruppe-c er SVÆRT forskjellige. I snitt ligger Mallen 10,49 poeng høyere i gruppe C på dette mesterskapet. Vi ser også at de ligger i snitt høyere på gruppe A & B også. Spesielt er dette litt rart på gruppe A, hvor schäferen genetisk sett er en bedre sporhund.
Spørsmålet er da. Er dette fordi rasen malinois "er" 10 poeng bedre i snitt enn schäfere, eller har det andre årsaker? Er kriteriene og poengsystemet mer tilrettelagt for at malanoisen scorer bedre?
I Norge ser vi ikke denne dominansen, men det tror jeg har helt andre årsaker grunnet i treningsmiljøer. Selv om vi nå ser at malanoisen kommer KNALLsterkt også her, og det vil være bare ett tidsspørsmål før vi har en NM mester med malanois tror jeg
Rull debatt!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cat
|
 |
« Svar #1 på: September 07, 2009, 11:52:14 » |
|
Jeg tror dessverre det henger sammen med at de beste schäferhundene aldri stiller til start på IPO FCI VM... Blandt Schäferhund folk verden over er FCI VM andre valg. Og man reiser ti FCI VM kun om man ikke har fått plass til å stille på WUSV. Det er bare en måned i mellom disse to store mesterskapene og om man skal toppe hunden sin til WUSV stiller man ikke på FCI
Om mallen er en bedre hund enn Schäferhunden skal jeg vel egentlig ikke uttale meg om i og med at jeg aldri har hatt malle. Men jeg tror nok det stort sett går i smak og behag.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
occurrence
|
 |
« Svar #2 på: September 07, 2009, 13:13:58 » |
|
Jeg tror også at moten spiller en del inn her. En del IPO veteraner som har kjørt schæfer i mange år har gått over til malle. Det blir litt som BC i lydighet. For 10-20 år siden dominerte schæferne også her.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
michael
Gjest
|
 |
« Svar #3 på: September 07, 2009, 18:53:21 » |
|
Problemet til schaferhundene er treningsmetodene. Som en av årets norske FCI VM deltakere sa, har mallehundeførerne forbigått schaferhundefolket når det gjelder treningsmetoder (dette sa en schaferhundeier). Har man øynene åpne ser man at kvaliteten på utdanningen er en helt annen. SV har ikke tenkt en ny tanke innen hundeutdanning på lenge. Ting står mye bedre til med schaferhundutdanningen i andre land, men metodene ligger langt etter det tyskerne og finnene gjør med sine maller.
Det at de beste schaferhundene kun reiser til WUSV har liten innflytelse på FCI resultatet. WUSV hundene sliter med de samme problemene som schaferhundene på FCI... det er bare ikke så synlig pga at det ikke er noen andre raser å sammenligne seg med...
Malle dominansen på VM er tysk og finsk dominans. Kun disse bruker nye treningsmetoder. I land hvor schaferhundeiere bytter til malle uten å bytte treningsmetoder forandrer rasevalget ingenting.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
tab
|
 |
« Svar #4 på: September 07, 2009, 23:11:27 » |
|
Metodevalg som michael nevner er interessant.
At de "beste" schäferhundene ikke stiller på FCI VM er jo litt rart. Hva er grunnen til det i såfall? At det ligger for nær i tid er hvertfall ikke ett argument i mine øyne. 1 måned burde være mer enn nok restituering, samt opptrening mellom stevner. Som regel er det flere nasjonale stevner og internasjonale stevner som går tett ila. sommeren, og de beste deltar gjerne på ett stevne med kun 1. måneds mellomrom. Hvis Schäferekvipasjene heller prioriterer WUSV så må jo dette bunne i noe?
Sånn til forretningsorden, jeg er IKKE ute etter å disse schäfer-rasen eller ekvipasjene, jeg er bare nysgjerrig på hvorfor det er en slik forskjell.
For hvis det er slik at IPO programmet og dømmingen "favoriserer" en gitt rase, så vil sporten fort bli kjedelig. Skal f.eks en malinois få bedre score, fordi den har en raseegenskap som gjør at den f.eks er raskere i lydighetsmomenter enn alle de andre rasene? Hvis en schäfer er så rask som den kan, og IKKE får full pott, fordi mallen er raskere så favoriserer IPO programmet den rasen? Eller tar jeg her helt feil?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Buffy
|
 |
« Svar #5 på: September 08, 2009, 09:25:49 » |
|
Er det noen som kort kan fortelle meg forskjellen på metodene de med schæfer bruker kontra malle?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KosePose
|
 |
« Svar #6 på: September 09, 2009, 21:07:26 » |
|
Godt de har eget vm for Sch så de kan få kåret en verdensmester:) Mot mallene har de ikke tjangs i 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Unique
|
 |
« Svar #7 på: September 10, 2009, 16:18:14 » |
|
Ønsker man seg på topp i IPO A,B og C, og det viser seg at Mallen er en bedre egnet hund, så bruker man Malle. I stedet for å la schæferen bevege seg i retning Malle både i utseende og mentalitet. Først finner man ut hva man vil holde på med, så finner man rasen som passer til det, og nivået man ønsker å satse på. Og er Malla bedre i IPO programmet så får det være så. Schæferen kan brukes til både det, og mye annet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
tab
|
 |
« Svar #8 på: September 11, 2009, 00:08:41 » |
|
Ønsker man seg på topp i IPO A,B og C, og det viser seg at Mallen er en bedre egnet hund, så bruker man Malle. I stedet for å la schæferen bevege seg i retning Malle både i utseende og mentalitet. Først finner man ut hva man vil holde på med, så finner man rasen som passer til det, og nivået man ønsker å satse på. Og er Malla bedre i IPO programmet så får det være så. Schæferen kan brukes til både det, og mye annet.
Det er vel ingen som ønsker å endre rasestandarden til schäfer fordi den ikke matcher mallen i IPO? Selvfølgelig kan schäferen brukes til ipo og mye annet, men det kan vel strengt tatt alle raser fra gruppe 1 og 2? Jeg ser poenget ditt i å velge aktivitet så rase hvis man har intensjon om å være i verdenstoppen, men å si at man skal velge den rasen som egner seg best til en aktivitet på grunn av at den egner seg best vil jo gjøre det jævlig kjedelig etterhvert? Det som er litt kult er jo at man introduserer fler og fler raser for hundesport slik at det blir litt farge på det. Ett rent FCI VM med kun maller vil jo bli kjedelig og hele poenget med "aller raser" VM faller litt bort. Da bør man kanskje heller se på hvordan man bedømmer og ta rasetypiske egenskaper inn i dommervurderingen?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Forundret
Gjest
|
 |
« Svar #9 på: September 11, 2009, 00:44:12 » |
|
synes dette blir en forenklet "forskning".. Første en da må gjøre er å se på hvordan fordelingen har vært over flere år. slik at man utelukker en så stor påvirkning som jubileums stevne og vusw vm i tyskland er. neste som må gjøres er å se hvilke/hvem som drar opp snittet.. kanskje er det bare fordelt på noen få hunder/førere.. osv.. men uansett tror jeg at de virkelig gode hundene uansett rase vil kunne hevde seg hvis de er hos den rette førere.
forøvrig vil vell en hvær dommer favorisere noe... eller rettere sakt fremme det han mener er best.. noe annet en må se på er hva som reelt blir bedømt... og hva sier regelverket om det som blir bedømt...
og til slutt kanskje en grunn til at det er få raser i norge også på IPO stevner....
|
|
|
|
« Siste redigering: September 11, 2009, 00:47:19 av Forundret »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #10 på: September 11, 2009, 03:03:32 » |
|
Det er vel ingen som ønsker å endre rasestandarden til schäfer fordi den ikke matcher mallen i IPO?
Endre rasestandarden er vel ett drøyt prosjekt men at det foregår "designavl" mot IPO med schäfere er vel ingen hemmelighet fremfor å bevare rasen som en god allrounder..
|
|
|
|
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
|
Svein.E.J
|
 |
« Svar #11 på: September 11, 2009, 04:18:53 » |
|
Endre rasestandarden er vel ett drøyt prosjekt men at det foregår "designavl" mot IPO med schäfere er vel ingen hemmelighet fremfor å bevare rasen som en god allrounder..
Da lurer jeg litt på hvilken svakheter du ser i å avle hunder mot IPO som skulle svekke de i foreksempel NBF sine programmer.?? Mye av det samme som RIK inneholder er bare utgaver av samme program som NBF uten C arbeid og hunder som gjør det godt i IPO kunne utvilsomt gjort det like godt i NBF eller i hva som helst av programmer. Det man forlanger av gode ipo hunder er mer en nok til alt annet bruk og ved og avle mot nettopp dette ja så styrker man rasen betraktelig som allrounder i mine øyne.  Mvh
|
|
|
|
« Siste redigering: September 11, 2009, 04:21:53 av Svein.E.J »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #12 på: September 11, 2009, 09:26:12 » |
|
Da lurer jeg litt på hvilken svakheter du ser i å avle hunder mot IPO som skulle svekke de i foreksempel NBF sine programmer.??
Mye av det samme som RIK inneholder er bare utgaver av samme program som NBF uten C arbeid og hunder som gjør det godt i IPO kunne utvilsomt gjort det like godt i NBF eller i hva som helst av programmer. Det man forlanger av gode ipo hunder er mer en nok til alt annet bruk og ved og avle mot nettopp dette ja så styrker man rasen betraktelig som allrounder i mine øyne.
Mvh
Jeg har aldri sagt eller ment at dette nødvendigvis svekker rasen i andre program. Jeg mener at det kansje avviker litt fra rasestandarden og schäferen som en allround brukshund når man avler bevisst mot IPO. Søk f.eks er vel heller ikke særlig prioritert om man avler bevisst mot IPO og da særlig gr C? Men nå har jeg sikkert misforstått all researsch jeg har gjort i forhold til oppdrett av fremtidig valp og hva som skjer rundt i Europa.. Jeg er ikke sikker på om jeg er enig at f.eks byttegriser styrker schäferen som allrounder men nå er jo jeg bare en tulling med showliner så hva vet vel jeg, har bare såvidt begynt bli kjent med litt brukslinjer og er det en ting jeg har merket meg så er det hvertfall at det er endel avvik på linjer og individ. Det går jo og rykter om at det er blanda inn no malle i enkelte linjer, no som ikke sku forbause meg i denne sammenheng på jakt etter den ultimate sportshund og hvis det er tilfelle så kan da det umulig styrke schäferen som rase?
|
|
|
|
« Siste redigering: September 11, 2009, 09:50:03 av Joachim »
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
|
Cat
|
 |
« Svar #13 på: September 11, 2009, 12:30:37 » |
|
Da lurer jeg litt på hvilken svakheter du ser i å avle hunder mot IPO som skulle svekke de i foreksempel NBF sine programmer.?? Mye av det samme som RIK inneholder er bare utgaver av samme program som NBF uten C arbeid og hunder som gjør det godt i IPO kunne utvilsomt gjort det like godt i NBF eller i hva som helst av programmer. Det man forlanger av gode ipo hunder er mer en nok til alt annet bruk og ved og avle mot nettopp dette ja så styrker man rasen betraktelig som allrounder i mine øyne.  Mvh For en gangs skyld er jeg veldig enig med Joachim  Et for ensidig fokus mot IPO i schäferhund avl tror jeg ikke gagner rasen. En shäferhund skal ikke være en rase med temprament som ligger tykt uten på med kun fokus på jakt, bytte, bite. Og sånn skal vel strengt tatt ikke mallen heller være i følge rasestandard... Men Mallen er i utgangspunktet en rase med høyere temprament og lavere terskler på det meste enn Schäferhunden. Det er en hurtigere rase og ting går mye fortere. Vi har også etterhvert fått en del av disse typene schäferhunder med ekstremt temprament. men det vi ofte ser er at nervekonstitusjonen ikke henger med på disse hundene. Og grunnen til at vi får dette ligger jo helt klart i bedømmelses grunnlaget det blir dømt etter på IPO prøver. Krediteres fart, hurtighet og temperament så blir det også det det avles mot! Og det er vel da vi kommer til dette med "politikk"... FCI representerer alle raser og sporten IPO. I og med at det er mange interesser ut å går kan ikke FCI dommere i utgangspunktet ta hensyn til hvilke egenskaper det er viktig å fremme i hver enkelt rase. Mens WUSV - verdens unionen for Schäfer representerer SchH programmet og kan veilede sine dommere til å ta rasemessige hensyn. For noen år siden på en WUSV dommerkonferanse ble WUSV dommere annmodet om å ta tak i dette med overgangsfaser før slipp og aktive etterbevokninger feks. Noe som WUSV synes er viktig for rasen Schäferhund, men som man feks på FCI VM kan se at ikke er tema hvor man ser de fleste i toppen har tidlige sipper og passive bevokninger...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
tab
|
 |
« Svar #14 på: September 11, 2009, 13:23:55 » |
|
synes dette blir en forenklet "forskning"..
Selvfølgelig er dette forenklet forskning. Som TS har jeg heller aldri hevdet at dette er bunnet i empiriske data. Men jeg jobber med det, og vil om ikke lenge presentere snittresultater for flere år hvor man konkurranser med flere raser. Min intensjon med tråden er ikke å kåre den beste hunden, men å belyse og diskutere den trenden vi ser. For rent poengmessig så er det ingen tvil at snittet hos malinoisen er høyere i ALLE grupper slik det fremkommer av resultatlistene. Det som er interessant å se nå, er at Schäferen kommer i en posisjon hvor vi har sett at både dobermann og rottis, howavart, Aerdal Terrier, Riesen og Bovier har vært tidligere. Det har VÆRT umulig for disse rasene å hevde seg. Er det fordi rasene er dårligere eller spiller også andre faktorer inn? Svaret er nok betydelig mer komplekst enn hva vi tror.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|