Det er jo selvfølgelig en måte å se det på...en annen måte å se det på kan være at det kanskje ikke er attraktivt nok for den generelle schäferhundeier å satse i NBF lengre... Det ser også ut som IPO kanskje har tatt over mange av de aktive innenfor schäferhund fremfor skogsbruks …
Enig. Jeg tror NBF vs IPO/RIK programmene gjør hverandre en bjørnetjeneste. RIK har mer underholdning, mens NBF og Nordisk virker litt akterutseilt slik jeg oppfatter det.
ellers så ser det jo ut til at NRH har en veldig god vekst. Uansett så tror jeg ikke det gagner noen om man legger skylda på hverken den ene eller andre klubben.. Jeg har ingen fasit..., men det jeg føler meg temmelig sikker på er at grupperinger som setter hverandre i bås og ser ned på hverandre ikke er med på å øke lysta til å gå inn i hverken det ene eller andre programmet...
Veldig enig med deg her. Dette er jo noe man faktisk ser på enkelte stevner. Det er ikke "ALLTID" like hyggelig stemning mellom konkurrenter, klubber eller nøkkelpersoner. Den gode "sportsånden" og "se hvem som er best" holdningen har selvfølgelig skremt. Det samme vet jeg har skjedd en del i Danmark og folk har faktisk skiftet raser fordi "rasemiljøene" er forsurende og gleden med å nå mål sammen har forsvunnet. Tragisk hvis det er slik hvertfall.
Å skylde på Schäferhund klubbens ”dårlige valg” blir også et tynt argument om man ser til de andre bruksrasene som dobermann, rottweiler, riesen osv… Har raseklubbene til disse rasene da også gjort dumme valg? Eller bør man kanskje se på andre faktorer på hvorfor enkelte raser erstatter de mer tradisjonelle bruksrasene…
Jeg kan kun snakke for min egen rase. Det er ikke å legge under en stol (merkelig ordtak forresten) at Rottweilerklubben har en lang vei å gå. Hvorvidt de har gjort noen dumme valg, lar jeg andre vurdere, men fokuset på brukshunddisipliner har vel neppe den fokuset det fortjener. Fokus på show & familiehunder har ødelagt utrolig mye. Men det er heldigvis håp og forhåpentligvis får man etablert medlemmer som ønsker noe mer enn å trave rundt i venstresvinger. Jeg kan ikke se det gagner hverken rasen eller hundeholdet spesielt. (FLAME!)
Fler og fler syns det å være aktiv med hund er morsomt. Utfordringen er å finne sportshundklubber for de som ønsker å satse. Flere miljø er særdeles lukket, og er du ikke av ett vist kaliber, eller kjenner noen så sliter man med å få innpass. Ganske så klassisk egentlig.
Jeg tror første bud er å slutte å lete etter syndebukk… Også brette opp armene å heller forsøke å faktisk gjøre noe med rekruttering. Spiller det nå egentlig så sabla stor rolle hva folk driver med …? Hvilket program og hvilken klubb…? Er ikke det viktigste at folk faktisk gjør noe fornuftig med hunden sin…
[/quote]