Sider: 1 2 [3]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: IPO & Malle dominans. Overlegen rase, eller er det andre faktorer?  (Lest 3915 ganger)
0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #30 på: September 13, 2009, 19:36:00 »

Tja... Jeg kjøper ikke helt argumentet at dommeren dømmer schäferen under malinoisen pga av hurtighet. Det er IKKE ett dommerkriterium i all hovedsak. Enhver hund uansett rase som er egnet til IPO og som er topptrent vil være hurtig nok iht bedømmingskriteriet. Det er BITTET. Belastbarhet og kontroll som i hovedsak skal bedømmes.

Når er kommer til dårligere poengsummer for de andre rasene, så har dette flere forklaringer bortsett fra BARE raseegenskaper. Miljø, treningsgrupper, figurantkompetanser, mindre avlsgrunnlag osv. Treningsmiljøene for de andre rasene er bare ikke gode nok, grunnet deres størrelse. Men forhåpentligvis er det en trend som snur, da vi får miks grupper som trener sammen. Til glede for alle hundemiljøer.

Når det kommer til motprøvene så ser det selvfølgelig betydelig mer underholdende ut når de raskeste hundene kommer flygende. Men spørsmålet er, betyr dette at det er en bedre egenskap? IPO er selvfølgelig en sport, men motprøven handler ikke bare om å være vill, gal og ha en flying-bite i armen. For figuranten er det enklere å håndtere en flying malinois på 35kg, enn en tyngre hund på 40-50kg som er "kjapp" nok i motprøven, da dette handler om teknikk. Dette ser du enkelt på videoer hvor de beste av de tyngre rasene er representert, hvor figuranten sliter betydelig med en tyngre rase kontra en lettvekter.

Hurtighet er ikke et dommer kritterium feks i LP lydighet eller nordisk bruks heller, men vi har jo sett mer og mer de siste årene at de kjappe lette rasene erstatter de mer tradisjonelle brukshundene. PÅ NM NBF i år var det stor dominans av BC. kelpie og belgiske fårehunder...tradisjonelle brukshundraser som Schäfer, rottis, dober og riesen var mer eller mindre fraværende.

En kjapp lett rase med mye førbarhet har fordeler også i IPO. Det er enkelre å få til hurtighet og detaljer i treninga. Men også i forhold til skader er det bedre å ha en lettere og smidigere hund. Jeg tror nok ikke vi om noen år ser de tunge hannhundene på over 40 kg i IPO...
Loggført
tab
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #31 på: September 13, 2009, 19:52:32 »

En kjapp lett rase med mye førbarhet har fordeler også i IPO. Det er enkelre å få til hurtighet og detaljer i treninga. Men også i forhold til skader er det bedre å ha en lettere og smidigere hund. Jeg tror nok ikke vi om noen år ser de tunge hannhundene på over 40 kg i IPO...

Godt poeng, og går det slik, så vil det jo være tragisk.
Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
BH Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank The Tank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
Bjornar
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #32 på: September 15, 2009, 00:08:17 »

PÅ NM NBF i år var det stor dominans av BC. kelpie og belgiske fårehunder...tradisjonelle brukshundraser som Schäfer, rottis, dober og riesen var mer eller mindre fraværende.

Når det skal sies så tror nok jeg grunnen til at Schäferhunden ikke har flere deltagere på NBF NM ikke har noe med bedømming å gjøre. Men mere ett resultat av klubbens egne valg av å hovedsaklig kun vise rasen i sine egne lukkede arrangementer og programmer. Klubben har jo pr idag knapt aktive i skogsbruks i sine egne avdelinger. (uansett program)
Loggført

Bjørnar
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #33 på: September 15, 2009, 02:25:46 »

PÅ NM NBF i år var det stor dominans av BC. kelpie og belgiske fårehunder...tradisjonelle brukshundraser som Schäfer, rottis, dober og riesen var mer eller mindre fraværende.

Når det skal sies så tror nok jeg grunnen til at Schäferhunden ikke har flere deltagere på NBF NM ikke har noe med bedømming å gjøre. Men mere ett resultat av klubbens egne valg av å hovedsaklig kun vise rasen i sine egne lukkede arrangementer og programmer. Klubben har jo pr idag knapt aktive i skogsbruks i sine egne avdelinger. (uansett program)

Det er jo selvfølgelig en måte å se det på...en annen måte å se det på kan være at det kanskje ikke er attraktivt nok for den generelle schäferhundeier å satse i NBF lengre... Det ser også ut som IPO kanskje har tatt over mange av de aktive innenfor schäferhund fremfor skogsbruks …ellers så ser det jo ut til at NRH har en veldig god vekst. Uansett så tror jeg ikke det gagner noen om man legger skylda på hverken den ene eller andre klubben.. Jeg har ingen fasit..., men det jeg føler meg temmelig sikker på er at grupperinger som setter hverandre i bås og ser ned på hverandre ikke er med på å øke lysta til å gå inn i hverken det ene eller andre programmet...

Å skylde på Schäferhund klubbens ”dårlige valg” blir også et tynt argument om man ser til de andre bruksrasene som dobermann, rottweiler, riesen osv… Har raseklubbene til disse rasene da også gjort dumme valg?  Eller bør man kanskje se på andre faktorer på hvorfor enkelte raser erstatter de mer tradisjonelle bruksrasene…

Jeg tror første bud er å slutte å lete etter syndebukk… Også brette opp armene å heller forsøke å faktisk gjøre noe med rekruttering. Spiller det nå egentlig så sabla stor rolle hva folk driver med …? Hvilket program og hvilken klubb…? Er ikke det viktigste at folk faktisk gjør noe fornuftig med hunden sin…
Loggført
tab
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #34 på: September 15, 2009, 11:01:47 »

Det er jo selvfølgelig en måte å se det på...en annen måte å se det på kan være at det kanskje ikke er attraktivt nok for den generelle schäferhundeier å satse i NBF lengre... Det ser også ut som IPO kanskje har tatt over mange av de aktive innenfor schäferhund fremfor skogsbruks …

Enig. Jeg tror NBF vs IPO/RIK programmene gjør hverandre en bjørnetjeneste. RIK har mer underholdning, mens NBF og Nordisk virker litt akterutseilt slik jeg oppfatter det.

Sitat
ellers så ser det jo ut til at NRH har en veldig god vekst. Uansett så tror jeg ikke det gagner noen om man legger skylda på hverken den ene eller andre klubben.. Jeg har ingen fasit..., men det jeg føler meg temmelig sikker på er at grupperinger som setter hverandre i bås og ser ned på hverandre ikke er med på å øke lysta til å gå inn i hverken det ene eller andre programmet...

Veldig enig med deg her. Dette er jo noe man faktisk ser på enkelte stevner. Det er ikke "ALLTID" like hyggelig stemning mellom konkurrenter, klubber eller nøkkelpersoner. Den gode "sportsånden" og "se hvem som er best" holdningen har selvfølgelig skremt. Det samme vet jeg har skjedd en del i Danmark og folk har faktisk skiftet raser fordi "rasemiljøene" er forsurende og gleden med å nå mål sammen har forsvunnet. Tragisk hvis det er slik hvertfall.

Sitat
Å skylde på Schäferhund klubbens ”dårlige valg” blir også et tynt argument om man ser til de andre bruksrasene som dobermann, rottweiler, riesen osv… Har raseklubbene til disse rasene da også gjort dumme valg?  Eller bør man kanskje se på andre faktorer på hvorfor enkelte raser erstatter de mer tradisjonelle bruksrasene…

Jeg kan kun snakke for min egen rase. Det er ikke å legge under en stol (merkelig ordtak forresten) at Rottweilerklubben har en lang vei å gå. Hvorvidt de har gjort  noen dumme valg, lar jeg andre vurdere, men fokuset på brukshunddisipliner har vel neppe den fokuset det fortjener. Fokus på show & familiehunder har ødelagt utrolig mye. Men det er heldigvis håp og forhåpentligvis får man etablert medlemmer som ønsker noe mer enn å trave rundt i venstresvinger. Jeg kan ikke se det gagner hverken rasen eller hundeholdet spesielt. (FLAME!)

Fler og fler syns det å være aktiv med hund er morsomt. Utfordringen er å finne sportshundklubber for de som ønsker å satse. Flere miljø er særdeles lukket, og er du ikke av ett vist kaliber, eller kjenner noen så sliter man med å få innpass. Ganske så klassisk egentlig.

Jeg tror første bud er å slutte å lete etter syndebukk… Også brette opp armene å heller forsøke å faktisk gjøre noe med rekruttering. Spiller det nå egentlig så sabla stor rolle hva folk driver med …? Hvilket program og hvilken klubb…? Er ikke det viktigste at folk faktisk gjør noe fornuftig med hunden sin…

[/quote]
Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
BH Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank The Tank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
Bjornar
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #35 på: September 15, 2009, 16:20:00 »

Det er jo selvfølgelig en måte å se det på...en annen måte å se det på kan være at det kanskje ikke er attraktivt nok for den generelle schäferhundeier å satse i NBF lengre... Det ser også ut som IPO kanskje har tatt over mange av de aktive innenfor schäferhund fremfor skogsbruks …ellers så ser det jo ut til at NRH har en veldig god vekst. Uansett så tror jeg ikke det gagner noen om man legger skylda på hverken den ene eller andre klubben.. Jeg har ingen fasit..., men det jeg føler meg temmelig sikker på er at grupperinger som setter hverandre i bås og ser ned på hverandre ikke er med på å øke lysta til å gå inn i hverken det ene eller andre programmet...
Nå har ikke jeg skyldt på noen eller satt noen i bås. Hvor står det?

Den eneste som har nevnt "dårlige valg" er du.

Helt enig i at det viktigste er at folk gjør noe med hunden sin. Og da synes jeg det er synd at det er så stor nedgang i aktiviteten for Schäferhundrasen som det er. Og jeg sier det igjen "Uansett program"!!

Loggført

Bjørnar
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #36 på: September 15, 2009, 18:04:21 »

Hurtighet er ikke et dommer kritterium feks i LP lydighet eller nordisk bruks heller, men vi har jo sett mer og mer de siste årene at de kjappe lette rasene erstatter de mer tradisjonelle brukshundene. PÅ NM NBF i år var det stor dominans av BC. kelpie og belgiske fårehunder...tradisjonelle brukshundraser som Schäfer, rottis, dober og riesen var mer eller mindre fraværende.

Kanskje IPO gruppe C ( det er vel der skadene kan komme ?) ikke egner seg så godt for hunder på 40 kg +  Huh?
Loggført

Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #37 på: September 15, 2009, 19:05:11 »

Nå har ikke jeg skyldt på noen eller satt noen i bås. Hvor står det?

Det med "bås" var en generell betraktning og var ikke myntet på det du sa. Om du ikke mener at Schäferhundklubben har gjort noen dårlige valg så beklager jeg at jeg forsto det dit hen...

Sitat
Den eneste som har nevnt "dårlige valg" er du.

Når du sier at nedgangen i skogsbruksen er : ”ett resultat av klubbens egne valg av å hovedsaklig kun vise rasen i sine egne lukkede arrangementer og programmer.”,  så vil jeg jo også tro at du ikke mener det har vært et spesielt smart valg … ?

Sitat
Helt enig i at det viktigste er at folk gjør noe med hunden sin. Og da synes jeg det er synd at det er så stor nedgang i aktiviteten for Schäferhundrasen som det er. Og jeg sier det igjen "Uansett program"!!

Jeg er egentlig litt usikker på hvor stor nedgangen i aktive med schäferhund egentlig er. Jeg skulle gjerne hatt en statistikk på det om noen har…? Jeg tror vel egentlig mer at aktiviteten har blitt mer spredd enn at den faktisk er så veldig mye mindre… at det er mange flere grener/aktiviteter som konkurrerer om de samme hundene og folkene.

Jeg tok et kjapt tilbakeblikk på deltager antall og ser at i 1994  var det tottalt 44 deltagere og i 1996 var det totalt 58 deltagere på NM for schäferhunder. I klubb-bladet Schäferhunden ble antallet i 1996 beskrevet som et ”meget bra deltager antall”.

Om man da ser på deltager antallet på NM Bruks og LP for schäferhunder noen av de siste årene så har ikke antallet deltagere sunket, men grenene man konkurrerer i har blitt flere. I 2007 var det til sammen 62 deltagere og nå i 2009 var det til sammen 56 deltagere på NM for schäferhunder.
Loggført
Bjornar
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #38 på: September 15, 2009, 20:54:12 »

Statistikk kan tydeligvis tolkes på de merkeligste måter.
Loggført

Bjørnar
Bjornar
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #39 på: September 15, 2009, 21:19:32 »

Om man da ser på deltager antallet på NM Bruks og LP for schäferhunder noen av de siste årene så har ikke antallet deltagere sunket, men grenene man konkurrerer i har blitt flere. I 2007 var det til sammen 62 deltagere og nå i 2009 var det til sammen 56 deltagere på NM for schäferhunder.

Ikke for å være vanskelig, men enten er jeg dårlig i matematikk ellers kan statistikk tydeligvis tolkes på de merkeligste måter.

Jeg har sett over NM deltagelsen for 2009. Og der du finner 56 deltagere på NM finner jeg følgende:
Schh III -12 deltagere
LP Elite - 4 deltagere
RSP III - 8 deltagere
RRPIII – 1 deltager
SL III -1 deltager

Totalt: 26 startende om du regner med RRPIII og SLIII som hver hadde 1 startende som NM.
Det kan være jeg tar feil, men så langt jeg vet kåres det ikke Norgesmester i de lavere klasser. Derav ikke NM deltagere.

Men siden dette ikke har noe med tråden å gjøre legger jeg denne diskusjonen død her for min del.
« Siste redigering: September 15, 2009, 22:16:54 av Bjornar » Loggført

Bjørnar
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #40 på: September 15, 2009, 22:33:45 »

Ikke for å være vanskelig, men enten er jeg dårlig i mattematikk ellers kan statistikk tydeligvis tolkes på de merkeligste måter.

Jeg har sett over NM deltagelsen for 2009. Og der du finner 56 deltagere på NM finner jeg følgende:
Schh III -12 deltagere
LP Elite - 4 deltagere
RSP III - 8 deltagere
RRPIII – 1 deltager
SL III -1 deltager

Totalt: 26 startende om du regner med RRPIII og SLIII som hver hadde 1 startende som NM.
Det kan være jeg tar feil, men så langt jeg vet kåres det ikke Norgesmester i de lavere klasser. Derav ikke NM deltagere.

Men siden dette ikke har noe med tråden å gjøre legger jeg denne diskusjonen død her for min del.

Om man kun skal regne de øverste klassene som NM så blir også tallene jeg la inn for 1994 0g 1996 helt annerledes fordi jeg der også tok med B NM... Da blir tallet for 1994 -  31 deltagere og for 1996 - 17 deltagere. Sammenligner man da med snittet de siste årene så er det faktisk ikke noen nedgang men faktisk en oppgang i startende på NM for Schäferhunder. 
Loggført
Sider: 1 2 [3]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: