|
Kristin
|
 |
« på: September 30, 2009, 09:49:37 » |
|
Om noen har gode råd å komme med så tas de imot med stor takk  Hera var ganske hysterisk i bilen på vei fra Danmark. Hun satt da på fanget mitt. Hun roet seg innimellom når hun fikk godbit. Så det er jo håp  Er bare så utrolig glad for at hun er et lite matvrak 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
jeanette.Å.
|
 |
« Svar #1 på: September 30, 2009, 10:06:32 » |
|
Ta henne med når du skal ut å kjøre.... ta med deg teppet hennes-som hun hadde med fra Danmark (med mammalukt på ) i buret i bilen-da vil hun nok føle seg mer trygg. vær veldig konsekvent og ikke la hunden få lov til å komme ut av buret når hun hyler i bilen. og ikke ta henne ut,så hun får sitte på fanget. og en annen viktig ting: det er ikke lov å ha hund løst i bilen lengre... om politiet eller vegvesenet stopper deg så risikerer du bot.... Lykke til 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #2 på: September 30, 2009, 12:13:47 » |
|
Ta henne med når du skal ut å kjøre.... ta med deg teppet hennes-som hun hadde med fra Danmark (med mammalukt på ) i buret i bilen-da vil hun nok føle seg mer trygg. vær veldig konsekvent og ikke la hunden få lov til å komme ut av buret når hun hyler i bilen. og ikke ta henne ut,så hun får sitte på fanget. og en annen viktig ting: det er ikke lov å ha hund løst i bilen lengre... om politiet eller vegvesenet stopper deg så risikerer du bot.... Lykke til  Oi! Vi hadde henne på fanget hele turen hjem fra Danmark. Men det var jo litt spesielt. Den boten måtte vi bare tatt  Takk for godt råd. Jeg tenkte kansje vi skulle sitte litt baki bilen i kveld. Også får hun godbit hver gang hun er stille. Er det en god ide? Eller bare drar jeg det ut om jeg går frem på denne måten?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
jeanette.Å.
|
 |
« Svar #3 på: September 30, 2009, 12:41:09 » |
|
Vi har aldri sittet rundt hunden og gitt den noe god bit når vi kjører.. kanskje det er oxo er grunnen til at våre sover når vi kjører bil. Og samme i tillfelle hunden blir bilsyk-så er det bare dumt å gi den masse godbiter. det jeg oxo tenkte på er at hvis du blir sittende bak i med hunden å gi den godbiter-så vil hunden lære at den skal ha godbiter av deg når dere er ute og kjører. Jeg ville bare oversett hylingen, event. hysjet på den. så vil den nok gi seg fort med hyling-piping og bråk i bilen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #4 på: September 30, 2009, 12:51:10 » |
|
Vi har aldri sittet rundt hunden og gitt den noe god bit når vi kjører.. kanskje det er oxo er grunnen til at våre sover når vi kjører bil. Og samme i tillfelle h unden blir bilsyk-så er det bare dumt å gi den masse godbiter. det jeg oxo tenkte på er at hvis du blir sittende bak i med hunden å gi den godbiter-så vil hunden lære at den skal ha godbiter av deg når dere er ute og kjører. Jeg ville bare oversett hylingen, event. hysjet på den. så vil den nok gi seg fort med hyling-piping og bråk i bilen. Ja, det er kansje ikke så dumt....... hmmm Jeg tenker kansje for mye over det. Vi skal jo kjøre bil i årevis fremover. Men så hører jeg om dem som er bilsyke/engstelige i bilen i årevis også.... Hun fikk ganske mye godbiter i bilen på vei fra Danmark, men kastet ikke opp. Hun hadde helt normal avføring når hun kom hjem også. Så jeg tror ikke hun var så redd som det kunne se ut. Hun hatet det bare  Også var vi jo ukjente for henne. Lille bebissen 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jeanette.Å.
|
 |
« Svar #5 på: September 30, 2009, 13:12:38 » |
|
vi har aldri hatt mye problem med dette heller, så jeg tenker at det enkleste er kanskje det beste??? vet ikke hva andre her inne tenker om det jeg har skrevet? 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #6 på: September 30, 2009, 14:43:53 » |
|
vi har aldri hatt mye problem med dette heller, så jeg tenker at det enkleste er kanskje det beste??? vet ikke hva andre her inne tenker om det jeg har skrevet?  Jeg ser på et annet form jeg har spurt (hundesonen) svarer de som deg  Jeg kommer ikke til å dille med det. Jo mer jeg tenker på det jo mer riktig høres det ut og bare kjøre og ikke lage noe mer ut av det  Takk for gode svar 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Unique
|
 |
« Svar #7 på: September 30, 2009, 15:52:32 » |
|
Bruk bil / transportbur. Dekk det gjerne til, så valpen ikke ser så mye ut. de føler seg ofte tryggere da. Jeg kjørte fra Rena til Nord Norge med min valp da han var 8 uker. Ikke en lyd.
Lykke til!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #8 på: September 30, 2009, 19:10:23 » |
|
Bruk bil / transportbur. Dekk det gjerne til, så valpen ikke ser så mye ut. de føler seg ofte tryggere da. Jeg kjørte fra Rena til Nord Norge med min valp da han var 8 uker. Ikke en lyd.
Lykke til!
Takk for tips. Vi var ute en tur og kjørte nå i kveld. Og det ble en fæl tur for å si det rett ut  Vi stoppet og ruslet litt i skogen. Det likte hun ivertfall  Får bare gjøre det hvær dag. Skal til vetten for å gi makkekuren i morgen så da blir det jo en tur til Skal hive et teppe over buret da.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #9 på: Oktober 01, 2009, 17:41:33 » |
|
Når jeg hentet valpen min, lå han forran på gulvet på teppe. Når han var urolig fikk han litt kos og noe å tygge på, så han skulle roe seg. Jeg ville ikke ha han alene i bur 1. gangen han var vekke fra sine. Nå er jeg så heldig at oppdretter har brukt endel tid på å kjøre med valpene, så bur var ikke en uvant greie. Tilvenning kan du gjøre på mange måter. Når valpen er sliten kan du legge den i buret i bilen. Kast inn noen godbiter etc. Kan også være lurt å dekke til buret, og ikke ha bilen stående der det er mye forstyrrelser utenfor. Øvelser som går på at valpen skal holde seg i ro, så bør den ikke boble over av energi. Jeg har heldigvis aldri hatt problemer med dette på noen av mine hunder, men heller ikke laget så mye styr rundt dette. Skal vi på kjøretur er bur eneste løsningen. Og i dag hopper han gladelig inn. Lykke til 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #10 på: Oktober 01, 2009, 22:52:40 » |
|
Når jeg hentet valpen min, lå han forran på gulvet på teppe. Når han var urolig fikk han litt kos og noe å tygge på, så han skulle roe seg. Jeg ville ikke ha han alene i bur 1. gangen han var vekke fra sine. Nå er jeg så heldig at oppdretter har brukt endel tid på å kjøre med valpene, så bur var ikke en uvant greie. Tilvenning kan du gjøre på mange måter. Når valpen er sliten kan du legge den i buret i bilen. Kast inn noen godbiter etc. Kan også være lurt å dekke til buret, og ikke ha bilen stående der det er mye forstyrrelser utenfor. Øvelser som går på at valpen skal holde seg i ro, så bør den ikke boble over av energi. Jeg har heldigvis aldri hatt problemer med dette på noen av mine hunder, men heller ikke laget så mye styr rundt dette. Skal vi på kjøretur er bur eneste løsningen. Og i dag hopper han gladelig inn. Lykke til  Vi var hos vetten i dag for å ta den siste makkekuren. Da hadde jeg ikke så mye valg  Det gikk faktisk mye bedre denne gangen. Hun roet seg fortere. Heldigvis ble det en positiv opplevlese hos dyrlegen også  Jeg kjenner jeg til tider er forferdelig redd for å gjøre noe galt. Slapper nok mer av etterhvert  I skrivende stund stoppet TV`n opp......Hera tygget i stykker ledningen. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Wenche Jo
|
 |
« Svar #11 på: Oktober 02, 2009, 12:05:49 » |
|
Et godt tips er at du gir hunden ett par måltider for dag i bilburet. Har 10 uker gammel valp her nå. Første turen ble det litt skriking, men så fikk ho kveldsmaten sin i buret i bilen...siden har det vært stille og hun gjør som de to andre hundene i bilen, legger seg til å sove :-)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #12 på: Oktober 02, 2009, 13:51:36 » |
|
Det var også en god ide. Men tror jeg måtte hatt en indrefile i bilen da. hehe
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|