|
Kristin
|
 |
« på: Oktober 07, 2009, 21:33:00 » |
|
http://whiteicewolfs.blogspot.com/2009/10/vit-herdehund-sbk-ras-fran-2010.htmlNoen som vet hvordan det er i Norge? Regnes Hvit gjeter som en selskapsrase? Om jeg hadde kjøpt Hera i den tro at dette var en selskapsrase hadde jeg fått meg litt av en overaskelse 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #1 på: Oktober 07, 2009, 22:35:43 » |
|
Hvit gjeter er i gruppe 1 - Bruks-, hyrde og gjeterhunder.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #2 på: Oktober 07, 2009, 22:53:30 » |
|
Hvit gjeter er i gruppe 1 - Bruks-, hyrde og gjeterhunder.
Javisst stemmer det  Syns bare å ha lest et par plasser at rasen regnes som selskapshund.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
Caroline
|
 |
« Svar #3 på: Oktober 28, 2009, 16:15:26 » |
|
Tror det er skrevet med mening om at den passer bra som selskapshund..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« Svar #4 på: Januar 14, 2010, 04:11:30 » |
|
Dessverre! Er det enormt lite kartlagt, det er nok nervøse individer av hvit gjeterhund verden over. Det er en hund som er avlet på utseende. Det har også blitt slik at endel oppdrettere i Sverige (kanskje også andre land?) og Norge, og raseklubbene for hvit gjeterhund i Norge og Sverige, skriver at det er en selskapshund med bruksegenskaper og ikke en brukshund. Dette gjør meg veldig trist. Det er altfor mange, som avler på ekstriør, og har ingen titler å vise til, eller trener hundene selv. For min del, så virker det som de som skriver det, prøver å gjømme sin egen dårlige avl bak et slikt sitat. virkelig trist å lese at det skrives rundt omkring. Selv hvit gjeterhundklubb i Norge, som jeg og samboeren min var med å starte. Skriver det på hjemmesiden der. Og disse vil fremme hvit gjeterhund som bruksrase? trist, trist, trist!  Blir vel en hund i gruppe 9, sammen med show schæfern... med tid og stunder =(
|
|
|
|
« Siste redigering: Januar 14, 2010, 04:21:18 av Silje »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Unique
|
 |
« Svar #5 på: Januar 14, 2010, 12:38:30 » |
|
Det som også er trist, er at folk faktisk plasserer hunder i ulike grupper på bakgrunn av sine meninger om avl. Både schæfer og Hvit gjeterhund ligger inn under gruppe 1, og jeg har ikke hørt noe om at de skal flyttes... Det er selvfølgelig uheldig at oppdrettere går bort fra fokuset på bruksegenskaper i avl. MEN !! Man skal huske på at det er opp til valpekjøperne å bruke hundene sine. Jeg tror man kan bruke alle hunderaser til ett eller annet, om man ikke sikter seg inn på pallen på verdensbasis. Og hunder uansett rase har vel endel av sine bruksegenskaper inntakt i større eller mindre grad. Jeg har selv schæfer etter populært kalt showlines. Han har noen meritter i ringen, men utstilling er faktisk det jeg bruker minst tid på. Jeg bruker og trener hunden i lydighet for det meste, men også spor og feltsøk. I tillegg er hunden med meg på 2-3 timersturer i skogen som turkamerat, og han er en familiehund som får ligge på sofaen når det passer sånn. De aller fleste hundene kommer ut til folk som bruker hundene sine til nettopp det. De ikke synlige. De synlige finner man i trenings og konkurransemiljøer. Det er ingen stor gruppe, men det er de man ser og hører om. Og så er det en liten del hunder som blir igjen hos oppdretterne og satt i avl- Disse hundene blir ikke trent i noe som helst annet enn det de må ha for å oppnå tittler. De står som regel oppstallet i hundegårder når de ikke reiser rundt og parrer eller ligger i valpekassa. Så blir de sprayet og stæsjet når de skal vise seg på utstilling. Men heller ikke dette miljøet er spesielt stort. Hvilket man også kan se på antall hunder i ringen. Som blir færre og færre fpr hvert år som går. samtidig øker antall registrerte hunder....? Av et kull på ti valper beholder kanskje oppdretteren en, som blir utsilling og avlshund Hva med de andre ni ?? Det er opp til de som anskaffer seg hund å vite hva de skal bruke dem til. Og vil de bare ha en familiehund og turkamerat, ser jeg ikke noe galt i det. De aller fleste hunder som ikke er avlet fram for fart og spenning, kan godt tilpasse seg et familieliv. Men jeg forsvarer IKKE et passivt hundeliv. Det må jeg presisere. Schæferen er fortsatt den mest solgte hunden i verden og i Norge. Hvorfor det  ? Kanskje fordi det er en hund som kan tilpasse seg mange forskjellige miljøer og livsformer. Og jeg skjønner godt at folk er negative til schæfermiljøet, enten det nå er i bruks eller utstillin. For har du ingen ambisjoner så blir man sett rart på og ned på og neste kjeppjaga hjem. Mens eliten står og rister på hodet både over deg og hunden din... Jeg VET at det ikke er slik overalt, men jeg har møtt forbausende mange som har følt det slik når de har oppsøkt ulike klubber. Skal man ha bruksrasene opp og fram så må man gå litt i seg selv å se hvilke holdninger man selv er i besittelse av. Negativ fokusering gagner verken rasen eller klubbene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #6 på: Januar 14, 2010, 18:22:07 » |
|
Dessverre! Er det enormt lite kartlagt, det er nok nervøse individer av hvit gjeterhund verden over. Det er en hund som er avlet på utseende. Det har også blitt slik at endel oppdrettere i Sverige (kanskje også andre land?) og Norge, og raseklubbene for hvit gjeterhund i Norge og Sverige, skriver at det er en selskapshund med bruksegenskaper og ikke en brukshund. Dette gjør meg veldig trist. Det er altfor mange, som avler på ekstriør, og har ingen titler å vise til, eller trener hundene selv. For min del, så virker det som de som skriver det, prøver å gjømme sin egen dårlige avl bak et slikt sitat. virkelig trist å lese at det skrives rundt omkring. Selv hvit gjeterhundklubb i Norge, som jeg og samboeren min var med å starte. Skriver det på hjemmesiden der. Og disse vil fremme hvit gjeterhund som bruksrase? trist, trist, trist!  Blir vel en hund i gruppe 9, sammen med show schæfern... med tid og stunder =( Om du var med å starte klubben har du kansje mulighet for at det blir formulert litt annerldes? Ordet "selskapshund" er litt negativt ladet syns jeg. Ser heller for meg en liten Bichon da  Nei, jeg håper virkelig oppdrettere samarbeider for å fremme et bra gemytt og god helse på den Hvite gjeteren. Og informerer valpekjøpere om at den trenger oppgaver for å være en kjekk familiehund.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gråtass
|
 |
« Svar #7 på: Januar 14, 2010, 20:53:56 » |
|
De aller fleste hundene kommer ut til folk som bruker hundene sine til nettopp det. De ikke synlige. De synlige finner man i trenings og konkurransemiljøer. Det er ingen stor gruppe, men det er de man ser og hører om. Og så er det en liten del hunder som blir igjen hos oppdretterne og satt i avl- Disse hundene blir ikke trent i noe som helst annet enn det de må ha for å oppnå tittler. De står som regel oppstallet i hundegårder når de ikke reiser rundt og parrer eller ligger i valpekassa. Så blir de sprayet og stæsjet når de skal vise seg på utstilling. Men heller ikke dette miljøet er spesielt stort. Hvilket man også kan se på antall hunder i ringen. Som blir færre og færre fpr hvert år som går. samtidig øker antall registrerte hunder....?
Skal man ha bruksrasene opp og fram så må man gå litt i seg selv å se hvilke holdninger man selv er i besittelse av. Negativ fokusering gagner verken rasen eller klubbene.
Hvis dette er dine holdninger og oppfattelse av oppdrettere (min uthevelse), så syns jeg du bør lese ditt siste avsnitt engang til å se om det er samsvar mellom "liv og lære".
|
|
|
|
|
Loggført
|
-If you don't like the answer, ask a different question!-
|
|
|
|
Unique
|
 |
« Svar #8 på: Januar 15, 2010, 00:12:14 » |
|
Det er ikke MIN holdning! Det min oppfatning at det er den generelle holdning til hunder brukt i utstilling. Beklager at jeg ikke presiserte det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Linda Johansson
Nyfødt
Utlogget
|
 |
« Svar #9 på: Februar 04, 2010, 00:01:02 » |
|
Dessverre! Er det enormt lite kartlagt, det er nok nervøse individer av hvit gjeterhund verden over. Det er en hund som er avlet på utseende. Det har også blitt slik at endel oppdrettere i Sverige (kanskje også andre land?) og Norge, og raseklubbene for hvit gjeterhund i Norge og Sverige, skriver at det er en selskapshund med bruksegenskaper og ikke en brukshund. Dette gjør meg veldig trist. Det er altfor mange, som avler på ekstriør, og har ingen titler å vise til, eller trener hundene selv. For min del, så virker det som de som skriver det, prøver å gjømme sin egen dårlige avl bak et slikt sitat. virkelig trist å lese at det skrives rundt omkring. Selv hvit gjeterhundklubb i Norge, som jeg og samboeren min var med å starte. Skriver det på hjemmesiden der. Og disse vil fremme hvit gjeterhund som bruksrase? trist, trist, trist!  Blir vel en hund i gruppe 9, sammen med show schæfern... med tid og stunder =( Det er oneklig litt rart å gå til angrep på Vit Herdhundklubb, å hevde at de prøver å gjøre rasen til en selskapshund, eller at de på noen annen måte vil ”redusere” hvit gjeterhund til en ren selskapshund. Fra og med 01.01.2010 er rasen tatt opp i Svensk Brukshundsklubb, en prosess som har tatt mye tid og kostet mye energi fra en målbevisst klubb. I Norge gjelder ikke de samme regler, en rase blir ikke tatt opp på samme måte, og raseklubbens oppgave kan heller ikke være å ekskludere den som eier en hvit gjeterhund, og velger å gjøre noe annet enn å trene bruks. Dersom du har en HG, og f.eks driver med freestyle, noe som du mener gjør både deg og din hund lykkelig, skal du ikke få være medlem da? Eller har du valgt feil rase da? Eller dersom du liker å gå lange fjellturer, og å stille ut, har du valgt feil rase da? En raseklubb skal fokusere på sunn avl, og vi i ferd med bygge opp et bra avlsråd. Vi skal også fungere som en samlingsplass for mennesker og hunder, og der er alle velkommen – uansett hva de driver med for hundesport. Hjemmesiden til hvit gjeterhundklubb (som har hatt en del utfordringer) er nå på plass, og vi oppdaterer og prøver å forbedre oss hele tiden. Raseklubben i Norge er ny, og vi har mye igjen. Det vi trenger nå, bortsett fra et velfungerende og engasjert styre, er støtte fra medlemmene. Å dømme oss som en klubb som prøver å undergrave de fantastiske og allsidige egenskapene til hvit gjeterhund, det mener jeg er svært urettferdig, om ikke et slag under beltet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Why curse the darkness, when you can light a candle?
|
|
|
Kanto
Nyfødt
Utlogget
|
 |
« Svar #10 på: Februar 04, 2010, 18:10:28 » |
|
Dessverre! Er det enormt lite kartlagt, det er nok nervøse individer av hvit gjeterhund verden over. Det er en hund som er avlet på utseende. Det har også blitt slik at endel oppdrettere i Sverige (kanskje også andre land?) og Norge, og raseklubbene for hvit gjeterhund i Norge og Sverige, skriver at det er en selskapshund med bruksegenskaper og ikke en brukshund. Dette gjør meg veldig trist. Det er altfor mange, som avler på ekstriør, og har ingen titler å vise til, eller trener hundene selv. For min del, så virker det som de som skriver det, prøver å gjømme sin egen dårlige avl bak et slikt sitat. virkelig trist å lese at det skrives rundt omkring. Selv hvit gjeterhundklubb i Norge, som jeg og samboeren min var med å starte. Skriver det på hjemmesiden der. Og disse vil fremme hvit gjeterhund som bruksrase? trist, trist, trist!  Blir vel en hund i gruppe 9, sammen med show schæfern... med tid og stunder =( Dette er sakset fra FCI. UTILIZATION : Family and working companion dog with distinctive friendly nature to children; attentive watchdog, cheerful and quick to learn. Jeg har lest hjemmesiden til Hvit Gjeterhundklubb i Norge, og kan ikke finne noen plasser det står at rasen er en selskapshund. Spørsmål til Silje: Kan du informere meg om hvor på hjemmesiden det står at dette er en selskapsrase?! Siden du og din samboer har vært med på å starte klubben, hva har dere gjort i klubben for å få fremhevet rasen som bruksrase? Er det ikke plass for alle interesser i en raseklubb? En oppdretter sa en gang til meg at de beste valpekjøperne var de som skulle ha en venn. Det var disse som oftest brukte hunden mest allsidig.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Unique
|
 |
« Svar #11 på: Februar 06, 2010, 11:58:53 » |
|
En oppdretter sa en gang til meg at de beste valpekjøperne var de som skulle ha en venn. Det var disse som oftest brukte hunden mest allsidig.
Fantastisk godt sagt. Dette burde flere legge seg på hjertet...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« Svar #12 på: Februar 06, 2010, 16:55:48 » |
|
Jeg har lest hjemmesiden til Hvit Gjeterhundklubb i Norge, og kan ikke finne noen plasser det står at rasen er en selskapshund Det STOD der, de har heldigvis endret det!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« Svar #13 på: Februar 06, 2010, 17:00:24 » |
|
Det er oneklig litt rart å gå til angrep på Vit Herdhundklubb, å hevde at de prøver å gjøre rasen til en selskapshund, eller at de på noen annen måte vil ”redusere” hvit gjeterhund til en ren selskapshund. Fra og med 01.01.2010 er rasen tatt opp i Svensk Brukshundsklubb, en prosess som har tatt mye tid og kostet mye energi fra en målbevisst klubb.
I Norge gjelder ikke de samme regler, en rase blir ikke tatt opp på samme måte, og raseklubbens oppgave kan heller ikke være å ekskludere den som eier en hvit gjeterhund, og velger å gjøre noe annet enn å trene bruks.
Dersom du har en HG, og f.eks driver med freestyle, noe som du mener gjør både deg og din hund lykkelig, skal du ikke få være medlem da? Eller har du valgt feil rase da?
Eller dersom du liker å gå lange fjellturer, og å stille ut, har du valgt feil rase da?
En raseklubb skal fokusere på sunn avl, og vi i ferd med bygge opp et bra avlsråd. Vi skal også fungere som en samlingsplass for mennesker og hunder, og der er alle velkommen – uansett hva de driver med for hundesport.
Hjemmesiden til hvit gjeterhundklubb (som har hatt en del utfordringer) er nå på plass, og vi oppdaterer og prøver å forbedre oss hele tiden. Raseklubben i Norge er ny, og vi har mye igjen. Det vi trenger nå, bortsett fra et velfungerende og engasjert styre, er støtte fra medlemmene.
Å dømme oss som en klubb som prøver å undergrave de fantastiske og allsidige egenskapene til hvit gjeterhund, det mener jeg er svært urettferdig, om ikke et slag under beltet.
Nå synes jeg du kan lese hele innlegget Linda, hvis du føler det er et angrep, så får det være din sak! Det ENESTE jeg skrive som anngår HG klubben Norge, er at det stod at det var en selskapsrase med bruksegenskaper og ikke enb brukshund, resten er satt imot de som avler eller skal avle og driver avel av rasen, uten å selv drive med bruks eller ha noen brukstitler på hunden, eller mentaltester og korninger, før de setter hunder ut i avl. Det blir da feil fokus. Men du leser vel det du selv vil lese. Jeg står for det jeg skriver, og mener det fremdeles, og hvis du leser det en gang til, så er det som sagt kun det med selskaprase sitatet som er hintet direkte oppimot HG klubben. Her har jeg ikke nevnt noe om hvem som egner seg til å ha HG! Jeg har kun snakket direkte om avel, fokus i avl, og at HG klubben, VH klubben HADDE det på sine sider - men det er nå fjernet - heldigvis! Håper også kennler kommer etter....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Linda Johansson
Nyfødt
Utlogget
|
 |
« Svar #14 på: Februar 06, 2010, 21:31:42 » |
|
Så fint at du er så engasjert Silje! Selvsagt står du for det du skriver og mener, alt annet ville vel kanskje vaert litt rart  Veldig fint at vi er enige også, vi vil ha et bra og forsvarlig oppdrett av HG, både i Norge og andre land. Det er derfor vi i Hvit Gjeterhundklubb akkurat nå jobber for å få på plass et fungerende avlsråd og bygge videre på raseklubben. Du er velkommen å støtte klubben i dette arbeidet. Vi vil gjerne ha konstruktiv kritikk, og ser gjerne at vi får tilbakemeldninger fra våre medlemmer, men også fra andre interesserte. Å ”hinte” på et forum har sikkert en hensikt, men velbegrunnede argumenter og tilbakemeldninger er ofte mer brukbart, i hvert fall for oss som jobber for raseklubben.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Why curse the darkness, when you can light a candle?
|
|
|
|