Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Separasjonsangst forbundet med stress  (Lest 215 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
nocturne
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« på: Februar 04, 2010, 12:18:33 »

Hei!

Jeg har en Cairn terrier tispe som snart er 3 år gammel. Har hatt henne hele livet og nettopp flyttet til nye omgivelser. Det har forverret også hennes problemer kraftig. Vi bodde midlertidig ett sted fra oktober til desember og har nå bodd på samme sted frem til desember.

Hun har siden hun var liten valp aldri vært den som legger seg til å sove. Hun skal følge med på alt som skjer. Siden dette også tildels er slik rasen er, og hun har vært ung har jeg tenkt at det er noe som vil roe seg litt med tiden.

Nå har det eskalert litt. Hun er vant til å ha bare én eier og er egentlig en hund som er veldig, veldig glad i mennesker og da spesielt barn. Jeg merker tydelig forskjell på når jeg er på besøk hos en barnefamilie, hun elsker å ha masse liv og leven rundt seg.

Hjemme spretter hun opp bare jeg rører på meg. Hvis jeg sitter stille sitter hun rolig og ser på meg. Ser hun ikke hva jeg gjør liker hun å endre sittestilling så hun har full oversikt. Dette er noe hun gjør døgnet rundt.

Jeg lufter henne ute og hun står aldri ute alene i bånd. Er på én lang og flere korte turer om dagen. Tar jeg henne med på en fysisk slitsom tur ender det alltid med at hun ikke blir sliten, men gjerne overtrøtt og ekstra aktiv etterpå.

Prøver å gi henne hjernetrim ved å la henne spore godbiter, lære seg nye triks, osv.

Hun er alene hjemme og er vant til det. Hun er også vant til å være i bur fra hun var liten av. Jeg har ved anledninger der vi bodde tidligere hørt henne klynke litt når jeg er utenfor døren hjemme, men har forhørt meg med naboer og det har ikke vært nevneverdig bråk.

Etter at vi flyttet har dette eskalert og jeg har flyttet henne fra et stort bilbur over i en liten kasse hun også liker å sove i om natten. Denne legger jeg teppe over og så setter jeg radio på. Skal forsøke å få lånt meg et kamera for å finne ut om det er mye bråk nå. Legger jeg leker eller et ben inn i kassen ignorerer hun det helt og fikserer på å vente på at jeg kommer hjem.

Jeg er litt redd for om hun i det heletatt sover noe i løpet av dagen. Dette gjør hun sjelden når jeg er hjemme med henne også ... Hun ligger stort sett bare med øynene gløttende på om noe skal skje.

Har fått tips om at det kan være hormonelle problemer som forårsaker dette, har noen erfaringer utover det eller tips å komme med?

Det å ha henne i hælene hele tiden hjemme har gjort at jeg har begynt å ignorere for å forsøke å få brutt adferden hennes. Dette ser ut til å bare gjøre det verre, så jeg har kommet til et punkt der jeg ikke vet hva jeg kan prøve.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: