Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det beste å lære hunden å gå pent. Slik jeg ser det så drar hunden fordi den får lov. Mange tyr til strup, men flesteparten av disse har erfart at det ikke løser noe som helst. Snarere tvert imot. Jeg testa også grima og det gikk fint det... men problemet var like forbanna til stede når hunden bare var i halsbåndet igjen. Og fant vel ut at jeg ikke ville gjøre meg avhengig av den.
Så driten gikk i søpla og jeg begynte å snu eller stoppe når hunden dro. Visst brukte vi 45 min på 250 meter når vi tok tak i det i starten, men det koster faktisk ikke mer enn litt innsats. På null komma svisj ramla den berømte poletten ned, og du verden så deilig det er å slippe trekkinga!
Når det gjelder å bruke det som et hjelpemiddel i forbindelse med utagering, så har jeg positiv erfaring med det. Jeg hadde ikke noe problem med å holde igjen tispeskinnet, men som den kålormen hun er så fikk hun alltid vridd hodet mot den andre hunden og spetakkelet var igang. Med grime fikk jeg bedre kontroll på hodet, og hun MÅTTE se på meg! ...og jammen hadde ikke mor en kong!! Og med det fikk jeg belønnet ønsket adferd...
Så å gjøre seg avhengig av halti for at småunger skal gå tur med hundene ser jeg på som intet annet enn latskap...