|
Cecilie_
|
 |
« på: Oktober 12, 2009, 21:11:36 » |
|
Har fått oppmuntring fra instruktøren på valpekurset om å kastrere valpen så fort som mulig. Vi skal ikke bruke han i avl eller utstilling, men er litt redd for at han skal bli "engstelig" i etterkant. Han er i utgangspunktet litt forsiktig, men har kommet seg betraktelig den siste måneden. Grunnen til at instruktøren anbefalte det var pga da slipper han å oppleves som konkurrent til de andre hannhundene ifht tisper og ressurser. Han slipper uheldige opplevelser og dermed er sjansen for at han blir hannhundagressiv mindre. Hun sa også at de fleste hunder (90%) som deltar i eliteklasse av forskjellig hundesport er kastrerte. Siden han er en forsiktig valp må vi jobbe aktivt for å få han i god lek, men det er fullt mulig, men da er vi litt bekymret for at han blir enda mer forsiktig når han mister ballene. Noen som har erfaring med dette? Vi har vel foreløpig bestemt oss for å ikke gjøre det, men vil gjerne høre hva andre anbefaler. Jeg er førstegangshundeeier, så har jo ikke allverdens med erfaring 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
stahlhertz
Gjest
|
 |
« Svar #1 på: Oktober 12, 2009, 21:19:57 » |
|
Jeg ville heller kastrert instruktøren..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #3 på: Oktober 14, 2009, 12:54:05 » |
|
Har fått oppmuntring fra instruktøren på valpekurset om å kastrere valpen så fort som mulig. Vi skal ikke bruke han i avl eller utstilling, men er litt redd for at han skal bli "engstelig" i etterkant. Han er i utgangspunktet litt forsiktig, men har kommet seg betraktelig den siste måneden. Grunnen til at instruktøren anbefalte det var pga da slipper han å oppleves som konkurrent til de andre hannhundene ifht tisper og ressurser. Han slipper uheldige opplevelser og dermed er sjansen for at han blir hannhundagressiv mindre. Hun sa også at de fleste hunder (90%) som deltar i eliteklasse av forskjellig hundesport er kastrerte. Siden han er en forsiktig valp må vi jobbe aktivt for å få han i god lek, men det er fullt mulig, men da er vi litt bekymret for at han blir enda mer forsiktig når han mister ballene. Noen som har erfaring med dette? Vi har vel foreløpig bestemt oss for å ikke gjøre det, men vil gjerne høre hva andre anbefaler. Jeg er førstegangshundeeier, så har jo ikke allverdens med erfaring  Hvilken hundeskole går du på?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
Cat
|
 |
« Svar #4 på: Oktober 15, 2009, 01:35:26 » |
|
Hun sa også at de fleste hunder (90%) som deltar i eliteklasse av forskjellig hundesport er kastrerte.
Støtter stahlhertz og anbefaler kastrering av instruktøren jeg også... Med det samme du har h'n under kniven ville jeg spurt på dokumentasjon for påstanden jeg har sitert. Jeg vet faktisk omtrent ikke om en eneste hund i høyeste klasse bruks, IPO, LP osv som er er kastrert. Jeg kan love deg at kastrasjon ikke er løsningen på å lykkes i noen form for hundesport! Skal du lykkes må du TRENE 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #5 på: Oktober 18, 2009, 02:07:38 » |
|
Jeg kan love deg at kastrasjon ikke er løsningen på å lykkes i noen form for hundesport! Skal du lykkes må du TRENE  Fillern å da, må ikke du ødelegge for meg her som har planene klare med kastrering og konkurering...
|
|
|
|
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
|
Bente Line
|
 |
« Svar #6 på: Oktober 18, 2009, 18:52:38 » |
|
Helt enig med det de andre skriver her. Hadde vært interessant å hvite hvilken hundeskole/hundeklubb denne instruktøren jobber hos  Om man skulle bestemme seg for å kastrere en hund noen gang, er det også et tips å kastrere kjemisk først, for å prøve ut virkningen på hunden, før man tar det endelige steget!!! Lykke til med trening av valpen din 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #7 på: Oktober 18, 2009, 21:44:02 » |
|
Om man skal kastrere en hannhund,,,, hvor gammel bør den være? Bør den ikke først ha modnet psykisk. Altså være minst 2-3 år?
Synes det er litt interesangt tema. Ser det er fler og fler som kastrerer hannhunden sin.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
DOG
|
 |
« Svar #8 på: Oktober 18, 2009, 22:47:26 » |
|
Så vidt jeg vet er kastrering av hund ikke lovlig av andre årsaker enn medisinske. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #9 på: Oktober 21, 2009, 22:05:34 » |
|
Så vidt jeg vet er kastrering av hund ikke lovlig av andre årsaker enn medisinske.  Forstår ikke hvorfor. Det er jo nok av hunder til omplassering.  Kan ikke se at det er så galt å kastrere? Så lenge det ikke gjøres for tidlig? En annen ting er jo at de legger på seg av det 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knerten
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Arvegodset vårt
|
 |
« Svar #10 på: Oktober 23, 2009, 23:13:51 » |
|
Istedenfor å kastrere så kan man vel da heller skaffe seg en omplasseringshund,da  Jeg er heller ikke for kastrasjon så lenge det ikke er av medisinske grunner
|
|
|
|
|
Loggført
|
INT N DKuch AD KORAD Bittebit`s Knerten-Bjarne, MANNEN I MITT LIV S LCH S DKuch AD B BH LP3 SL2 RSP2 Bittebit`s Nillan AB AD B BH LP1 LP2 KORAD SL1 RRP1 Knertebo`s Fancy SUCH AD BH IPO1 SL2 KORAD LP1 Knertebo`s Entusiast AD BH Knertebo`s Jolly-Kara
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #11 på: Oktober 24, 2009, 20:48:57 » |
|
Istedenfor å kastrere så kan man vel da heller skaffe seg en omplasseringshund,da  Jeg er heller ikke for kastrasjon så lenge det ikke er av medisinske grunner Hvorfor? På katt er det helt vanlig. (takk og lov  )
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #12 på: Oktober 26, 2009, 12:24:17 » |
|
Hvorfor? På katt er det helt vanlig. (takk og lov  ) Kansje fordi kastrering som problemløser utover seksuelt relaterd atferd er basert på myter og ønsketenkning? Her er en artikkel som også er å finne i siste hundesport. http://manimal.no/Hundeeier/Artikler/Hund/Kastrering
|
|
|
|
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
Knerten
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Arvegodset vårt
|
 |
« Svar #13 på: Oktober 26, 2009, 13:06:15 » |
|
Hvorfor? På katt er det helt vanlig. (takk og lov  ) Fordi jeg rett og slett mener at har man valgt å ta til seg et dyr så får man innfinne seg med at de har drifter både på den ene og den andre måten, ikke bare kastrere for å behage seg selv.....men somsagt, er det orsaker som defineres som medisinske, så blir det en annen sak som man får ta opp til vurdering for dyrets beste. Man kasterer da ikke gubben selvom de i perioder ikke er å ha i hus.......og ikke lar vi dem gå gatelangs som en katt heller for å disitriksbefrukte hele området selvom de som nevnt ikke er å ha i hus....nei, da tar vi ansvaret vi har påtatt oss : I gode og onde dager! Man får ta det ansvaret man har påtatt seg, eller la være !! Min mening 
|
|
|
|
|
Loggført
|
INT N DKuch AD KORAD Bittebit`s Knerten-Bjarne, MANNEN I MITT LIV S LCH S DKuch AD B BH LP3 SL2 RSP2 Bittebit`s Nillan AB AD B BH LP1 LP2 KORAD SL1 RRP1 Knertebo`s Fancy SUCH AD BH IPO1 SL2 KORAD LP1 Knertebo`s Entusiast AD BH Knertebo`s Jolly-Kara
|
|
|
|
Unique
|
 |
« Svar #14 på: Oktober 26, 2009, 15:09:57 » |
|
Er enig med dem som mener at kastrering av hannhunder kun bør skje ved medisinske årsaker. Å tenke kastrering opp i mot atferd, blir for lettvint. Det å ta til seg dyr er et alorlig ansvar, som desverre mange ikke tenker over, der de titter ned på sin håpefulle allerede i valpekassen. sååååå søt!
Så kommer dagen da man oppdager at den har spist opp de dyre skoene til godt over tusenlappen. Stjålet biffen som lå til temperering på kjøkkenbenken. Stirrer på deg fra 5,metern når du kaller den inn, og stikker når du går mot den for å hente den. For ikke å snakke om når du kommer ned på klubben og den går bananas på de andre hundene.....
Nå er kanskje ikke det akkurat ditt problem Cecilie.
Poenget er at tillært atferd er noe vi er med på å tilføre hunden. Og arferden forsvinner ikke om man knuser ballene! det er helt normalt at hannhunder føler hverandre på tennene Det blir konkurranse mellom hannhunder og du opplever at det er et DYR du har med å gjøre.
Hvis noen hadde foreslått at jeg skulle kastrere MIN hund for å unngå at han ble en trussel for andre hunder, hadde jeg bliii meget forundret over hvor frekk folk kan tillate seg å bli!
Hvis min hund blir en for stor trussel for andre hunder, tar jeg enten hunden min bort fra situasjonen, eller ber andre ta bort sine hunder.
For å si det rett ut . det er det dummeste forslaget jeg har hørt på lenge. Og jeg har hørt mye dumt.....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|