Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bruks-bouvier?  (Lest 1030 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Kmb
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« på: Desember 01, 2009, 23:57:56 »

Hei
Er det noen her på forumet som noe erfaring med bouvier des flandres fra "bruks-linjer" og/eller bouvierer som er i bruk (dvs litt mer en hverdagslydighet og spor for morro)? Er interessert i alt av erfaringer, tanker, meninger osv..
Loggført
KosePose
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: Desember 02, 2009, 22:36:26 »

Helt ubrukelig Grin Kansje den fungerer på rally LP Grin
Loggført
Kmb
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Desember 02, 2009, 23:04:13 »

Ja, jeg ba jo om alt av meninger.. :)De hevder seg kanskje ikke på toppen i hundesport, men jeg veit at det finnes fult brukanes bouvierer som funker fint både i IPO, KNPV og som redningshund i nederland, belgia og tyskland. Men kanskje ikke i Norge? En bouvier som er avlet til bruks kontra en "familie"-bouvier er ganske forskjellige hva motor angår (ettersom jeg har forstått).  Ingen som har sett noe av dette?

Da får vel jeg være den første som får noe erfaring med det i Norge da.. Tongue

Schäfere og maller er så vanlige og kjedlige... Grin

Loggført
HTA
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Desember 03, 2009, 14:09:50 »

Min erfaring strekker seg til noen snutter på youtube fra bouvier mesterskap, men synes faktisk det så ganske så bra ut det lille jeg så.

Artig med utradisjonelle raser, lykke til Smiley
Loggført
Kmb
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Desember 03, 2009, 20:20:06 »

Min erfaring strekker seg til noen snutter på youtube fra bouvier mesterskap, men synes faktisk det så ganske så bra ut det lille jeg så.

Artig med utradisjonelle raser, lykke til Smiley

Takk for det. Vi får se hva tiden bringer.
Loggført
Gråtass
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Desember 04, 2009, 19:28:24 »

Jeg vet at det er en Bouvier som er B-godkjent i hvertfall i NRH og ett avkom av denne som planen er å trene opp i NRH. Det har vel vært noen i årenes løp som har deltatt i LP, i hvertfall i lavere klasser. Det spørs jo litt hvilke ambisjoner du har, om du ser for deg en karriere på IPO-VM så kan det kanskje være lurt å prioritere en av de "kjedelige rasene" du nevner, men om du ikke sikter like høyt, så er det sikkert mye morsomt man kan få ut av en litt "odd" rase.

Lykke til!
Loggført

-If you don't like the answer, ask a different question!-
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Desember 04, 2009, 22:16:57 »

For rundt 10 år siden var det to bouvierer som var aktiv i bruks/skogsspor som jeg vet om, konkurrerte litt også. Den ene var ganske bra, både bruksmessig og lydighetsmessig, mens den andre var litt tung å jobbe med. Med tung mener jeg tung å motivere å påvirke. Jeg har også hatt noen bouvierer på kurs og mitt intrykk er at de er litt tunge å jobbe med. Intrykket er at de mangler noe på temprament,jaktlyst, byttedrift og kamplyst. Men jeg kjenner ikke rasen godt...

Det jeg vet er at det var en oppdretter i Kristiansund/Frei som tok inn noe bruksblod på bovier for en del år siden. Om hun avlet videre på disse brukslinjene er jeg usikker på. http://www.praxtar.com

Loggført
Kmb
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Desember 05, 2009, 15:22:31 »

Takker for info.
Har vært i kontakt med noen oppdrettere av rene brukslinjer i Nederland og Belgia og det virker som om det er relativt stor forskjell på linjene. De beskriver hundene sine som svært energiske (type "malle-motor") og arbeidsvillige, og "show-linjene" blir klassifisert som pyntetepper i forhold Grin. Dette er vel sikkert en sannhet med modifikasjoner... Men det blir nok muligens en import på meg etterhvert. Har fått rasen på hjernen Smiley

Og nei, jeg kommer nok ikke til å satse på ipo-vm med hunden, men heller prøve å få til en stabil redningshund pluss div hundesport på si.
Loggført
olavshaugen
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #8 på: Desember 05, 2009, 15:45:13 »

Her er en Bouvier i Sverige som brukes
Bouvier Des Flandres  KORAD SUCH SBCH SLCH SVCH Maldas Ötzie     

Kan ses på denne siden
http://www.lostrale.dinstudio.se

Lykke til på leting etter valp Wink
Loggført

RIESENCHNAUZER SORT
BH AD AB SL1 SL2 SL3 FH1 N UCH S UCH INT UCH NV-08 Wedlock's Bether Watch Your Back
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: