|
tab
|
 |
« Svar #2 på: Januar 10, 2010, 18:57:40 » |
|
Støtter Laila i sin anbefaling. Har selv en "røver" fra hennes siste kull og makan til oppfølging, planlegging, krav til kjøpere (i positiv forstand), helseanlyser, og fokus på rasens vel og ve skal man lete lenge etter. Det er desverre alt for mange oppdrettere som fokuserer på eksteriør, show og selger til rubbel og bit. STYR unna!
Det er flere som leverer gode rottweilere i Norge. Det har lenge vært alt for stort fokus på show-linere og rene familiehunder som har ødelagt mye for rottweileren de siste 15-20 årene. Men nå er det flere som avler frem gode brukshunder som i tillegg fungerer som flotte familiehunder så fremt de blir brukt. Rottweileren er primært en brukshund som blir gode familiehunder av å bli brukt.
Jeg legger med et knippe oppdrettere som jeg personlig liker og som fokuserer på bruksegenskaper, gemytt og helse primært, show og eksteriør sekundært
Liste i tilfeldig rekkefølge
- Magneslia - Knertebo Kennel - Kennel Kruttorp - Kraftverket Kennel - Walaquento kennel - Hanenken - Kennel Ambolt - Oscarberg - Workingweiler - Wasappo
Det er selvfølgelig flere oppdrettere som har gode brukshunder, men det var disse jeg kom på i farta. Poenget er at du ønsker en oppdretter som har FOKUS på brukshunder primært, og som følger opp valpekjøpere med røntgen, øyelysing, mentaltester og support. Som selv gjør noe med sine egne hunder og som har resultater å vise til. Det jeg vet om den listen er at de er seriøse og har levert svært gode hunder til bruks. Enten som redningshunder, tjenestehunder i forsvaret og politiet ellers om sportshunder/brukshunder innen IPO/RIK, Nordiske grener osv. Du ser det jo fort på websiden til oppdrettere om det er ustiling som er i fokus, eller om det er bruks, og om de har lagt ut info om mentaltester, helse, resultater osv. Egentlig ganske lett å skille brukshundoppdrettere fra utstillings og familieoppdrett, selv om det fra tid til annen helt klart er kull som absolutt er interessante isolert sett fra familiehund oppdretterne også.
Hvis du trenger mer spesifikke råd, så meld meg gjerne.
|