|
Joachim
|
 |
« på: Januar 24, 2010, 08:06:24 » |
|
Med mindre noen kan oppdatere meg har UD avgjort og unngått å sende vår NORSAR styrke til Haiti. For de som ikke vet hva NORSAR er så et det ett FN godkjent redningsteam som også inngår hunder. En spesialgodkjenning i NRH ruiner sånn jeg har skjønt det. NORSAR inkluderer hvertfall ekvipasjer fra NRH. http://www.dagbladet.no/2010/01/24/nyheter/utenriks/jordskjelv/haiti/10074342/De finner fremdeles folk og hører overlevende i ruinene. Norge, vår kjære stat ved utenriskdepartementet har altså valgt å heller sende 100 mill til ett land hvor folk dør og man ikke kan kjøpe mat, vann og medisiner for penger. Ett team som garantert ville finni og reddet titalls overlevende for alt jeg vet  Selv jeg og bisken skjønner at dette ikke er noe NRH rår over men nå er det tid for å betale kontigent og jeg forventer en reaksjon i denne saken før jeg betaler. Hva mener andre, og folk som er involvert i NRH. Jeg mener dette er så ufint mot folk som ofrer liv og helse på å trene mot dette, det er så skammelig jeg har ikke ord. NORSAR burde vært i ferd med å samles på Gardermoen og på vei før noe som helst nådde media. Hele 330 skvadronen sku vært engasjert og de kunne vært der på 24 timer. Har ikke ord. Sånn jeg har forstått det er man invitert av FN, fiks ferdig godkjent men onkel norge overkjører altså dette. Nå har det vært mye vanskeligheter i dette området også med tilgang men jeg er helt sikker på at en sånn gruppe vet å ta vare på seg selv i en sånn situasjon hadde de bare klart å sende ett jævla fly.. 
|
|
|
|
« Siste redigering: Januar 24, 2010, 08:26:44 av Joachim »
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
|
Heidi
|
 |
« Svar #1 på: Januar 24, 2010, 18:44:01 » |
|
Egentlig bør jeg vel ikke uttale meg siden jeg ikke er på den lista......MEN det er vel ekvipasjer som stussa veldig på at de ikke ble sendt  Ikke så rart nei!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #2 på: Januar 24, 2010, 19:38:49 » |
|
Jeg kunne kjøpt argumenter som omhandler egen sikkerhet men tilstandene på Haiti nå er vel heller ikke uvanlig i sånne kriseområder. Tenker da på infrastruktur, plynding o.l.
UD svarer:
Hvorfor sender ikke Norge redningshunder? FN samkjører hjelpeinnsatsen på bakken. Det er viktig at det blir mest mulig effektiv og ikke bidrar til kaoset. Vi fokuserer på redningsarbeidet der folk trenger reint vann, telt og helsehjelp, spesielt kvinner og barn.
Beslutningen om ikke å sende hunder, men annen norsk hjelp ble tatt i tidlige morgentimer onsdag. Det var en vanskelig avveining av hvor vi skulle sette inn våre begrensede ressurser. Erfaringene fra store katastrofer som tsunamien og jordskjelvet i Iran er at hundene kommer for seint fram. Samtidig visste vi at USA og flere andre land allerede hadde sendt hunder til området, slik at vi etter en samlet vurdering prioriterte støtte gjennom hjelpeorganisasjonene. Vi skal i ettertid gå grundig gjennom alt vi gjør for Haiti og da vurdere om dette var en riktig avgjørelse.
Søndag 17. januar var det ifølge FN 43 redningsteam på plass i Haiti (1739 hjelpemannskaper og 161 hunder).
Begrensede ressurser? Vel det er en styrke som utelukkende er trent opp til dette formålet er det ikke? er de ikke informert om hvordan sånne operasjoner fungerer i UD utover å øse på med oljekroner eller hva skjer? Som nevnt er det mange forhold som kunne vært avgjørende men denne beslutning syns jeg er vag..
Og hva angår ekvipasjene så er det vel ikke mest av disse aksjonene så skal man få erfaring og utvikle seg må man få delta å jeg vil tru det er enkelte settinger som aldri kan oppleves nok med trening?
|
|
|
|
« Siste redigering: Januar 24, 2010, 19:44:58 av Joachim »
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
|
Per Olav
|
 |
« Svar #3 på: Januar 25, 2010, 22:06:30 » |
|
Jeg kunne kjøpt argumenter som omhandler egen sikkerhet men tilstandene på Haiti nå er vel heller ikke uvanlig i sånne kriseområder. Tenker da på infrastruktur, plynding o.l. Såvidt jeg har forstått er/var situasjonen rimelig kaotisk og alt skal samordnes for å få den mest effektive uttellingen. For mye kan være minst like ille som for lite. Meningsløs venting uten innsats i et katastrofeområde kan være mer demoraliserende enn å vente på marsjordre her hjemme.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #4 på: Januar 27, 2010, 02:16:29 » |
|
Såvidt jeg har forstått er/var situasjonen rimelig kaotisk og alt skal samordnes for å få den mest effektive uttellingen. For mye kan være minst like ille som for lite. Meningsløs venting uten innsats i et katastrofeområde kan være mer demoraliserende enn å vente på marsjordre her hjemme.
Ja men er det opp til norske UD å sitte ved peisen å kose seg i norske vinteren her og vurdere det når FN inviterer NORSAR til å delta noe jeg forstår ble gjort. UD har overkjørt FN's tilbud om å få delta og begrunner det med dårlig erfaring med å rekke frem i tide med hunder samtidig som folk blir finni levende og høres i ruinene på ett tidspunkt FN allerede har vært der en uke. Alle sånne katastrofeområder vil være kaotiske og man får ikke erfaring med disse situasjonene med å være i beredskap hjemme i Norge vil jeg tro? Jeg har absolutt ingen erfaring på området og går vel i kategorien støttemedlem i NRH men jeg forventer en evaluering her. UD skriver jo selv i pressemeldingen at det skal vurderes om de har gjort det rette her. Du skriver at det er demoraliserende å være der. Heidi skriver om ekvipasjer som er skuffet noe jeg kan forså hvis du ser hyppigheten i sånne utkallinger. Dette er litt mer spesielt enn å være i beredskap i påska eller å bli kalt ut i fjellheimen her hjemme.. Når man har trent mot noe sånt vil jeg anta det er kjekt å få prøvd seg mens hunden lever og er godkjent, en godkjenning utover NRH og ruin svært få norske sitter på da syns jeg vel at de som faktisk har satset på dette ikke burde bli forhindret av UD hvis det faktisk er det som er skjedd? Jeg vet ikke hvor du har dine antagelser fra men jeg har kun UD's pressemelding og NRH's hjemmeside og forholde meg til, på sistnevnte skrives det: Ledelsen i NORSAR (Norwegian search and rescue team) fikk tirsdag 12.01.10 kl 23.20 melding om jorskjelvet på Haiti. NORSAR fikk automatisk melding fra http://www.gdacs.org . (FN) I løpet av kort tid var NORSAR klar for innsats. Kontakten med UD ble raskt etablert, men på morgenkvisten kom beskjeden: Det Norske utenriksdepartementet ønsker ikke å sende NORSAR. Begrunnelse: Lang avstand.
NORSAR består av enheter fra Norske Redningshunder, Oslo brann- og redningsetat og Norsk luftambulanse.
NORSAR er sertifisert ihht godkjente FN/INSARAG krav, som et medium søks- og redningsteam.
NORSAR har kompetanse til å lokalisere, redde og eventuelt behandle ofre. Teamet er underlagt innsatsleder på skadestedet, som er lokalt politi.
NORSAR har tidligere deltatt ved jordskjelvet i Tyrkia i 1999 og i Bam (Iran) i 2003, og forholder seg i internasjonale oppdrag til FNs retningslinjene for redningsoperasjoner i urbane strøk. NORSAR deltar med jevne mellomrom i nasjonale og internasjonale øvelser sammen med liknende innsatsteam fra andre land.Lang avstand??? Derfor skal de være i beredskap hjemme da i tilfelle vi får ett jordskjelv i sverige? Som sagt er det kun dette jeg har og forholde meg til, det kan godt hende det er andre ting som gjør saken annereledes men utifra hva som er offentliggjort virker det som UD's avgjørelse ikke henger helt på greip. Det er nå 14 dager siden de først fikk denne meldingen.
|
|
|
|
« Siste redigering: Januar 27, 2010, 02:30:29 av Joachim »
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
|
Per Olav
|
 |
« Svar #5 på: Januar 27, 2010, 11:48:29 » |
|
Jeg vet ingen ting om hvilke avveininger som myndighetene og organisasjonene har foretatt. Dersom det ble sendt ut et generelt varsel om bistand og ikke en anmodning om at NORSAR spesielt var ønsket i redningsarbeidet, vil jeg tro at myndighetene ønsket å disponere midlene sine til bistand for det store flertallet som manglet alt.
Om f eks store deler av vår hovedstad lå i ruiner ville det kanskje være mer naturlig å kalle inn hjelp fra de nære områder? At f eks brannvesenet i Honningsvåg ville få erfaring ved å delta tror jeg ikke myndighetene ville reflektert over engang.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #6 på: Januar 27, 2010, 21:40:34 » |
|
Jeg vet ingen ting om hvilke avveininger som myndighetene og organisasjonene har foretatt. Dersom det ble sendt ut et generelt varsel om bistand og ikke en anmodning om at NORSAR spesielt var ønsket i redningsarbeidet, vil jeg tro at myndighetene ønsket å disponere midlene sine til bistand for det store flertallet som manglet alt.
Om f eks store deler av vår hovedstad lå i ruiner ville det kanskje være mer naturlig å kalle inn hjelp fra de nære områder? At f eks brannvesenet i Honningsvåg ville få erfaring ved å delta tror jeg ikke myndighetene ville reflektert over engang.
Jada, det er mange avveininger man kunne tatt og i såfall offentliggjort hvis det var tilfelle. Kverrulere over spekulasjoner var ikke min intensjon med denne tråden. Grunnen til at jeg er nysgjerrig for å oppsummere UD's offentliggjorte begrunnelser for ikke å sende NORSAR: -Lang avstand. -Begrensede ressurser -Erfaring med at hunder ikke kommer frem i tide Sånn jeg ser saken utifra hva UD's egen pressemelding og NRH's så vil en sånn gruppe miste sin verdi hvis det er sånn det skal fungere og det var det jeg ville lufte med denne tråden i all sin allminnelighet og med respekt for de involverte.
|
|
|
|
« Siste redigering: Januar 27, 2010, 21:46:24 av Joachim »
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #7 på: Januar 29, 2010, 22:51:47 » |
|
Er det ingen som har mening om dette jeg mener er ett høyst aktuelt tema for de som virkelig utfører noe med hund? Uen at jeg er en av de så er jeg hvertfall veldig fascinert og er langtifra ute etter å sverte NORSAR eller NRH men å lufte hva i all verden UD har som begrunnelse her.
Anyone?
215 stk har lest tråden og ingen meninger? Sånt blir det hvertfall ikke no aktivt forum av.
|
|
|
|
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
Vimse
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #8 på: Januar 30, 2010, 11:37:43 » |
|
Hva er det du vil ha en diskusjon rundt? At det er "respektløst" av "Norge" overfor NRH/NORSAR å ikke bruke millioner på å sende en gruppe ekvipasjer rundt halve jordkloden for å søke etter overlevende fordi de har lagt ned så mye tid, penger, energi og ressurser på å trene fram til godkjenning? At det er feil å prioritere og bruke de millionene det hadde kostet å sende ned en gruppe ekvipasjer (som kunne reddet et fåtall mennesker med uvisse skader og med en uviss framtid om ikke leger, sykehus, mat og medisiner hadde blitt prioritert og var tilstede) på leger, feltsykehus, mat og medisiner til titusener av mennesker i stedet?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #9 på: Januar 30, 2010, 13:23:33 » |
|
Når man øker budsjettene med hundrevis av skitne oljemill lurer jeg litt på hvor man ikke kan bruke noen av de på å la en gruppe som NORSAR få delta ja.
|
|
|
|
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
Vimse
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #10 på: Januar 30, 2010, 13:50:37 » |
|
Fordi de skal få "øve seg" i en reell situasjon?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #11 på: Januar 31, 2010, 13:40:50 » |
|
Fordi de skal få "øve seg" i en reell situasjon?
Uten at jeg vet en dritt vil jeg mene JA.
|
|
|
|
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #12 på: Februar 10, 2010, 22:10:13 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
|
Joachim
|
 |
« Svar #13 på: Februar 28, 2010, 07:59:57 » |
|
Er det virkelig ikke flere som har synspunkter på dette  Mulig jeg la det frem litt "feil". Seff har jeg betalt kontigenten til NRH, de er jo ikke å klandre for dette. Sett at jeg hadde trent hund i åresvis mot dette ville jeg vel stilt opp på UD og laget et helvete. Noen som leste VG i går om hundene som faktisk deltok?
|
|
|
|
|
Loggført
|
BH Welincha's Mirakel
|
|
|
|