Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: HD røngte i andre land, noen tips og erfaringer?  (Lest 1500 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Sofahunden

« på: Januar 28, 2010, 13:05:29 »

Heisann!

Jeg er så heldig å ha fått avlest hunden min to ganger. Derav første avlesning ble slik:

HD Dhøyre hofte, HD Avenstre hofte.

Andre avlesning ble slik:

HD Dvenstre hofte, HD Ahøyre hofte.

vetrinærenE og NKK mener:
Det er tre uavhengige vetrinærer som sier Simba har en A på sine hofter, og fikk bakoversveis når de fikk vite at han hadde en D. En fjerde vetrinær sa at han ihvertfall ikke hadde en D, men kanskje en B/C grad.

Alle fire vetrinærer inkl NKK sier han ikke har forkalkninger. Så det kan jeg stole på, men det over? Huh?

Planen min videre:
Siste utvei blir å klage det inn til de nordiske kennel klubbene og det nordiske rtg. panelet! Men da kan man ikke anke resultatet eller klage igjen/endre status, så det blir som sagt siste utvei.

Noen her som har erfaring med å sende bildene til SKK, og få deres avlesning?

Noen som har erfaring med å ta hunden utenlands og røngte den der? evt hva vetrinær? hva koster det?

Belgia? Tyskland? eller andre anbefalte land.

Intensjonen min, er å finne ut HVA dette er. Hvilket status hunden min har, og hva jeg kan forvente i fremtiden. Jeg unner ingen denne uvissheten. Heldigvis har NRH et prøveprosjekt ift. at hunder med også sterkere grad enn C, kan trene. Hvis ikke hadde dette rammet oss fatalt.

Om hunden har HD D, så har den D. Men om den ikke har HD D, så vil jeg ikke at det skal stå der heller.
Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
Gråtass
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Januar 28, 2010, 21:26:45 »

Når du har fått en avlesning som sier motsatt slik som denne, så er jeg ikke sikker på at bildet er merket rett. Hvis du reiser til et annet land, så vil ikke NKK akseptere denne avlesningen, så den blir i såfall kun for din egen del. Jeg tror jeg hadde klaget med tanke på resultatet, tatt nye bilder slik at man kan ihvertfall utelukke at det er merkingsfeil, så evt anket til Nordiske kennel unionen.
Loggført

-If you don't like the answer, ask a different question!-
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #2 på: Januar 28, 2010, 23:41:59 »

Det er ikke merket feil, vetrinæren på NKK har snakket med vetrinæren som tok bildene. jeg har snakket med NKK igjen idag, og de kunne fortelle at "ja, han hadde en slapphet i det leddet som hadde vært fri" Huh? stiller spørsmål ved det jeg da. jeg stilte spørsmål gjentatte ganger, og sa jeg synes dette virker uprofft og useriøst, og da sa hun bare at jeg hadde en dysplatisk hund, og at bildene viste D på den hofta som hadde vært A for et år siden. jeg spurte i klartekst, så ingenting kunne misforståes, så da forstår jeg ikke en drit Angry

Det var en som fikk rtg. hunden sin i et annet land, kom tilbake i Norge og fikk det innpå dogweb med engang, det var en bruker her inne, om jeg har lest tidligere tråder riktig. Undecided
Loggført

vargfjells Locus

Linn_Maage
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Januar 29, 2010, 15:47:57 »

Syntes hele greia høres rart ut, jeg hadde ikke helt visst hva jeg skulle tro, da de resultatene du har fått er jo som natt og dag...  Huh? Huh?
Men uansett Silje, så øsker jeg deg lykke til og håper du finner ut av det...
Loggført
Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Januar 29, 2010, 22:49:00 »

Uten at jeg kjenner de i detaljs eller praksis så er det vel klare regler for anking av diagnose. Utifra hva jeg leser om saken er det bare å go for it. Det har ingen hensikt å jatte. NKK forandrer ikke en HD status pr telefon.
Loggført

BH Welincha's Mirakel
Gråtass
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Januar 31, 2010, 01:58:46 »

Be om ny vurdering fra nordisk kennel union, som Joachim sier, du har ingenting å tape på det uansett!
Loggført

-If you don't like the answer, ask a different question!-
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #6 på: Januar 31, 2010, 12:24:34 »

ja, taper ingenting sådan, men kan aldri få endret statusen igjen, etter at de har sett på det. hm. Nei jeg får tenke på det. Det er kanskje det mest riktige. Evt at dyrlegen sender inn et brev til NKK
Loggført

vargfjells Locus

jeanette.Å.
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Februar 04, 2010, 11:52:25 »

Kan jeg spørre hvor gammel hunden din er Silje?
Loggført
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #8 på: Februar 11, 2010, 00:26:47 »

Han er 2 år og 8 mnd.

første rtg. når han var 15-17 mnd. husker ikke helt akkurat her og nå.

Andre aug -09 og tredje jan -10....
Loggført

vargfjells Locus

Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Februar 19, 2010, 10:34:42 »

Kanskje du skal finne en veterinær, som har godt rykte på seg, når det gjelder HD røntging. Jeg tror jeg ville gjort det. Det er veldig viktig at hundene ligger rett, når bilde tas. Alle gode ting er tre. Før jeg event hadde gått videre med det.
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Februar 27, 2010, 20:39:55 »

Jo da statusen kan endres  Smiley Første gang jeg fikk avlest bildene hos NKK ved 3-års alder fikk min dobermann Fela von Portos HD C. Jeg tvilte på at dette stemte og fikk røntget han på ny ved 5-års alder da jeg allikevel var i Belgia for trening. Bildene ble vurdert hos kennelklubben i Brüssel i et råd med flere veterinærer (mente det var over 5). Hoftene ble nå vurdert til HD A  Shocked

Da jeg kom tilbake til Norge presenterte jeg disse for NKK og han som hadde vurdert bildene første gang, og uten å protestere ble disse umiddelbart rettet opp til ny HD-status.

Loggført

Puma de Malandanza
BH Pico vom Haus Mecki SchH I
http://www.mrpico.com
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: