Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rottweilervalper ventes rundt 29 April.  (Lest 1022 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Sunnhet er nøkkelen til suksess!

« på: Mars 02, 2010, 10:50:41 »

Vi i Kennel Vikingfjorden er stolte over å kunne presentere vårt A-Kull!
Etter over 1 år med planlegging, ble endelig Schutzholmens Ingebjorg (Alina) parret med BH BST VPGIII Balco aus der Espenstätte i Tyskland, Torsdag 25.02 og Fredag 26.02.
Valpene ventes rundt 29 April.

Alina er:
HD fri AD +
Øyenlyst fri
Bestått K-test
CK på utstilling.

Kritikk på utstilling:
Middels stor, kraftig tispe av meget god type. Velformet hode, meget god over og underlinje. Velutviklet bryst, litt fremskutte skuldre og overarm. Gode vinkler i bakbena. Godt gemytt. Godt hårlag. Harmoniske bevegelser

Alina er enda ikke bruksmerittert, men har et høyt driv og er meget arbeidsvillig. Hun har vist ekstremt gode egenskaper på spor, og har gått sine 4 første spor nesten helt feilfritt.
Hun har et godt meget godt lynne, og virker til å aldri ha en dårlig dag Smiley
Om du vil vite mer om Alina, finner du informasjon på vår hjemmeside: http://www.kennelvikingfjorden.com

Dette skriver Neubrand på sin side om Balco:
Strong and friendly, temperful male with strong bones and strong muscles.
Strong head with darkbrown eyes, strong cheek bone, distinct and broad muzzle.
Dark nose- and mouth pigmentation, ears are correct, strong neck and good chest, close-fitted shoulders.
Straight front, angulation correctly, strong and straight back, strong tail.
Rear with pronounced angulation, correct in hair and markings, free reaching movement.

Balco er:
HD/AD fri
Øyenlyst fri
V-1 med R-CAC på utstilling.

Etter å ha selv møtt han, kan jeg bekrefte at han er en utrolig snill og herlig hund, med masse motor og temperament. Han fremstår som en uredd gutt, med masse selvtillitt.
Mere info om Balco finner du på http://www.neubrand-rottweiler.de

Dette er en spennende kombinasjon, hvor det er holdt folkus på helse og mentalitet.
Valpene burde bli godt konstruert, med høye drifter og god arbeidsvilje som trenger å få brukt seg.
De selges derfor kun til folk som har planer om å aktivisere de innen noen form for bruksarbeide/lydighet.
« Siste redigering: Mars 02, 2010, 11:33:04 av amy » Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
tab
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: Mars 04, 2010, 17:09:39 »

Hei! Du skriver fokus på helse og mentalitet.

Hvordan er mentaliteten? Nå er en K-test relativt lite underlag for å vurdere mentaliteten på Alina, men hvordan var resultatene der. Spesielt figurant under teltduk, storeharen, skrammel og skudd? Hvordan er mentaliteten til foreldredyr?

Hvordan er Baltus mentalt? ZTP rapport?

/tab
Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
Røver  Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Mars 04, 2010, 20:59:22 »

Hei, og takk for svar.
Jeg skal være såpass ærlig å si at Alina er litt forsiktig med en gang hun presenteres til nye situasjoner, men bestod K-Testen. Dette er grunnen for at jeg valgte å parre henne med de linjene jeg gjorde.
Det er skrevet at "Unndrar seg kontakt med fremmed menneske" i K-testen, men dette er jeg uenig i. Hun gikk rett bort å slikket hånden til dommeren.

På skudd fikk hun 5, altså Skuddfast.
Ang bevegelig figurant, så avreagerte hun når jeg tok kontakt, noe jeg tror kan skyldes at hun hadde løpetid, og at jeg var veldig nervøs selv, for normalt har hun avreagert selv. Så det tar jeg på meg skylden for.

Bestemor og mor har begge en god mentalitet, som i mine øyne fremstår som snille, sosiale og uredde hunder. Far er en snill og god kar, som er veldig selvsikker og uredd.

Det bør nevnes at hun overrasket meg stort i Tyskland, da hun var totalt uredd nye folk, situasjoner og sykklister som suste forbi henne når vi gikk tur.
Folk som kjenner henne, har kunnet fortelle at hun fremstår som en snill og utrolig herlig, kontaktsøkende hund.

Balco er jo en Tysk brukshund, og har mentalitet deretter. Han er ekstremt selvsikker, og har en veldig stødig mentalitet.
Han er og en omgjengelig hund, som er veldig sosial mot mennesker. Under henget etter parring, begynte han å slikke meg i ansiktet, og kose. Hehe.
Resultatene på BST rapporten står på neubrand sine hjemmesider,
Jeg har fått med meg en hel mappe med papirer på han, noe som folk gjerne får se når de kommer på besøk.
Han oppfyllte alle mine kriterier/ønsker til hannhund, og jeg angrer ikke et sekund for at han får bli far til kullet.

Om valpene får gemyttet til Alina, og mentaliteten til Balco, så har jeg fått det jeg ønsker Smiley
Jeg har hørt fra flere som har brukt Balco, at han gir mye av seg selv.

Håper du fikk et utfyllende svar, og spør gjerne om du lurer på noe mer.
Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
Sirigu
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Mars 09, 2010, 10:53:17 »

Det bør nevnes at hun overrasket meg stort i Tyskland, da hun var totalt uredd nye folk, situasjoner og sykklister som suste forbi henne når vi gikk tur.
Er det bare jeg som blir bekymret over at hundeeier blir overrasket over at hunden takler helt hverdagslige ting ? Det ville jeg vel tatt som den største selvfølge at en avlshund fikset.

Om valpene får gemyttet til Alina, og mentaliteten til Balco, så har jeg fått det jeg ønsker Smiley
Hva er forskjellen på gemytt og mentalitet ?
Loggført
amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Mars 09, 2010, 20:26:11 »

Er det bare jeg som blir bekymret over at hundeeier blir overrasket over at hunden takler helt hverdagslige ting ? Det ville jeg vel tatt som den største selvfølge at en avlshund fikset.

Bekymret har du ingen grunn for å bli.
Mulig jeg formulerte meg litt feil, for det jeg mente med at hun overrasket meg, var at hun kom rett ut av bilen etter en 21 timers kjøretur med 4-5 stopp, og oppførte seg nesten som om hun hadde vært der før.
Logret mot alt og alle og var helt trygg på situasjonen, til tross for løpetid.

Når jeg skriver gemytt, så tenker jeg på hvordan hun er ovenfor sine eiere og andre folk. Ekstremt hengiven, veldig glad og har aldri en dårlig dag. Det er liksom  litt vanskelig å skrive, igrunn. Men hun må oppleves for å skjønne helt og holdent hva jeg mener.

Med mentalitet mener jeg at far er urokkelig ovenfor nye situasjoner, arbeidsoppgaver og oppfører seg som et trygt individ med et veldig godt gemytt.
Og man skal ikke skyve under en stol at det florerer av rottweiler oppdrettere i landet som avler på såkalte "utstillingshunder" som da gjerne er litt myke til sinns. Altså forsiktige før de blir helt 100% på situasjonen de settes inn i. Er bare å dra på utstilling en dag det, så forstår du hva jeg mener.

Jeg står for at ærlighet varer lengst.
Har du noe mere "kritikk" eller bekymringsmeldinger, så fyr løs.

Kristine.
Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Mars 09, 2010, 22:26:09 »

Det som dog bekymerer meg, er at du må spørre om hva forskjellen er.....
Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Mars 10, 2010, 00:49:28 »

gemytt
subst. n gemytt () [gəˈmyt] sinn, sinnelag; humør
ha et vanskelig gemytt

mentalitet
subst. m mentalitet () [məntɑlɪˈteːt] måte å tenke på, holdning
norsk mentalitet

Kilde: TheFreeDictionary
Loggført

amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Mars 10, 2010, 01:09:24 »

gemytt
subst. n gemytt () [gəˈmyt] sinn, sinnelag; humør
ha et vanskelig gemytt

mentalitet
subst. m mentalitet () [məntɑlɪˈteːt] måte å tenke på, holdning
norsk mentalitet

Kilde: TheFreeDictionary

Enklere forklart får man det ikke Smiley
Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Mars 10, 2010, 01:58:19 »

Hvis det er den tispen du hadde med deg oppe på Lillehammer så er det ei herlig, nett og omgjengelig tispe med et tillitsfullt blikk i allefall  Wink

Loggført

* SCHH2 SL1 BH Kongshaven's Atlas*
amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Mars 10, 2010, 02:22:33 »

Hvis det er den tispen du hadde med deg oppe på Lillehammer så er det ei herlig, nett og omgjengelig tispe med et tillitsfullt blikk i allefall  Wink

Hvis det er samlingen hos Kari Helene med Dennis Rohde du sikter til, så er det Alina ja. Renger med at det er da du mener Smiley Og takk for innlegget! De som har møtt henne, og kjenner henne sier det samme.
Hun sjarmerte jo dere alle i senk, inkl Dennis selv! Hihi Smiley

Dessverre hadde jeg en dårlig dag når jeg dro på k-testen med henne, noe som jeg er overbevist om at var utfallet for at hun var reservert denne dagen. Men hun fikk bestått, og det var det viktigste.
Er 110% sikker på at FA'en til høsten vil gå aldeles utmerket Wink
« Siste redigering: Mars 10, 2010, 02:28:10 av amy » Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Mars 10, 2010, 09:57:52 »

Du kan godt "forbedre" K testen med å ta en MH eller Funksjonsanalyse. Det er en mer omfattende test som gir et mer korekt bilde av hundens mentale egenskaper.
Loggført

amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Mars 10, 2010, 12:24:48 »

Du kan godt "forbedre" K testen med å ta en MH eller Funksjonsanalyse. Det er en mer omfattende test som gir et mer korekt bilde av hundens mentale egenskaper.

Jepp, og vi skal ta en FA eller MH til sommeren/høsten, så får vi se om det blir en korning også Smiley
Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
Vimse
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Mars 10, 2010, 12:52:51 »

Enklere forklart får man det ikke Smiley
Har du eksempler på hvilke av hundens egenskaper som tilhører hvilke kategori?
Loggført
amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Mars 10, 2010, 15:18:28 »

Har du eksempler på hvilke av hundens egenskaper som tilhører hvilke kategori?

Er det min hund du sikter til da?
Jeg starta ikke denne tråden for å diskutere forskjell på mentalitet og gemytt hos hund.

Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
Vimse
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Mars 10, 2010, 16:36:59 »

Men siden du har en definisjon på dem (i og med at de ligger i avlstankene dine) er du gjerne snill og deler dem med oss uvitende?
Loggført
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: