Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rottweilervalper ventes rundt 29 April.  (Lest 2207 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Sunnhet er nøkkelen til suksess!

« Svar #15 på: Mars 10, 2010, 17:58:12 »

Men siden du har en definisjon på dem (i og med at de ligger i avlstankene dine) er du gjerne snill og deler dem med oss uvitende?

Jeg siterer:
Unique på I dag kl. 00:49:28
gemytt
subst. n gemytt () [gəˈmyt] sinn, sinnelag; humør
ha et vanskelig gemytt

mentalitet
subst. m mentalitet () [məntɑlɪˈteːt] måte å tenke på, holdning
norsk mentalitet

Kilde: TheFreeDictionary
Sitat slutt.

Jeg er veldig usikker på hva du egentlig vil vite, om det er hva jeg mener med at jeg håper på gemyttet til mor og mentaliteten til far hos valpene, eller om du bare ville vite hva som er forskjellen på mentalitet og gemytt?

Uansett, om valpene får gemyttet til Alina, vil de bli omgjengelige, snille og meget tillitsfulle.

Får de mentaliteten til far, vil de være selvsikkre, stødige og uredde. Også håper jeg på at de reagerer på omgivelsene med stor overvåkenhet som sin far gjør.
Jeg håper på litt fra hver. Skal selv ha igjen 2 hunder fra dette kullet, hvor en av de skal trenes opp som vekterhund og få være med meg på jobb.

Alina er en veldig myk og snill tispe som også er meget omgjengelig. Dessverre tror jeg ikke hun er IPO matreale, men tiden vil vise. Jeg har i allefall store planer for henne innen spor og konkurranselydighet.
Dette er hovedgrunnen for linjevalget jeg har gjort, da jeg var på utkikk etter en hanne med en tøffere mentalitet. Balco er utmerket der, og hans foreldre er like dan. Jeg møtte hans bestemor, Zorita vom hause Neubrand, og det var ikke vanskelig å se at han hadde fått mye fra henne. Gud for ei vakker og utrolig flott tispe på alle måter.
Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
Vimse
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #16 på: Mars 10, 2010, 19:53:53 »

Jeg er veldig usikker på hva du egentlig vil vite, om det er hva jeg mener med at jeg håper på gemyttet til mor og mentaliteten til far hos valpene, eller om du bare ville vite hva som er forskjellen på mentalitet og gemytt?
Din definisjon og hvilke av en hunds egenskaper du legger i kategorien "gemytt" og hvilke du legger i "mentalitet".
Sitat
Uansett, om valpene får gemyttet til Alina, vil de bli omgjengelige, snille og meget tillitsfulle.

Får de mentaliteten til far, vil de være selvsikkre, stødige og uredde. Også håper jeg på at de reagerer på omgivelsene med stor overvåkenhet som sin far gjør.
Igjen - hvor går skillet mellom hvilke egenskap som hører til i hvilke kategori? Egenskapene du nevner over glir jo over i hverandre?

Loggført
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: Mars 10, 2010, 20:28:39 »

Skal ikke blande meg inn i amys hunder eller avlsfilosofi.

Men bare gi en mer kortfattelig og begripelig forståelse av begrepene gemytt og mentalitet i hundesammenheng.

Gemytt sier noe om hundens " humør"  om den er vennlig  og hengiven mot mennesker og andre dyr. Både kjente og ukjente. Det sies ofte at hunder med et godt gemytt skjelden viser agressive sider av seg.

Mentalitet sier noe om hundens evner til å løse oppgaver den blir presentert for eller kommer ut for i hverdag eller konkurranse. Og dens evne til å reagere og avreagere i ulike situasjoner.

I korte trekk.... Wink
« Siste redigering: Mars 10, 2010, 20:36:05 av Unique » Loggført

amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: Mars 10, 2010, 20:33:33 »

Skal ikke blande meg inn i amys hunder eller avlsfilosofi.

Men bare gi en mer kortfattelig og begripelig forståelse av begrepene gemytt og mentalitet i hundesammenheng.

Gemytt sier noe om hundens " humør"  om den er vennlig  og hengiven mot mennesker. Både kjente og ukjente. Det sies ofte at hunder med et godt gemytt skjelden viser agressive sider av seg.

Mentalitet sier noe om hundens evner til å løse oppgaver den blir presentert for eller kommer ut for i hverdag eller konkurranse. Og dens evne til å reagere og avreagere i ulike situasjoner.

I korte trekk.... Wink

Takk, det var jo dette jeg skulle frem til, men jeg er virkelig ikke flink til å ordlegge meg skriftlig dessverre.
Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: Mai 03, 2010, 21:04:53 »

Endelig er valpene født!! 8 gutter og ei jente.
De er store og frisk, og veldig aktive. Alt står bra til med mor og barn :-)

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs327.ash1/28526_391958385772_557845772_4624203_4435352_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs327.ash1/28526_391958400772_557845772_4624206_636813_n.jpg
Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #20 på: Mai 05, 2010, 16:41:19 »

Gratulerer med valper!  Smiley
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #21 på: Mai 05, 2010, 16:49:24 »

Skulle ønske det var høyere krav til avlsdyrene for rotweiler?

En K-test sier utrolig lite - og alle hunder burde bestå den - selv mopsen til Olga...  Sad

Håper du vet hvordan mentaliteten på tispa er....
Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #22 på: Mai 08, 2010, 17:43:56 »

En K-test sier utrolig lite - og alle hunder burde bestå den - selv mopsen til Olga...  Sad

Du håper jeg vet hvordan mentaliteten på tispa er?
Hadde jeg vært usikker på hennes mentalitet så hadde jeg aldri i verden satt valper på henne.
Hun er en myk og snill hund som ikke er noe IPO matreale, men scorer topp på andre ting.
Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: Mai 08, 2010, 20:08:53 »

Du vil bli forbaust over hvor mange hunder som faktisk IKKE består en K test....
Loggført

Sutte
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: Mai 13, 2010, 16:05:37 »

Det er faktisk høyere krav til avlsdyrene på rottweiler, se www.rottweiler.no  Wink
Men at de fleste velger å ikke følge de er en helt annen diskusjon...
Loggført
påtuiilapplandyippi
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: Mai 13, 2010, 16:36:05 »

Du vil bli forbaust over hvor mange hunder som faktisk IKKE består en K test....

Det burde jo fortelle litt over hvor mange det er som bare tror det er å sette 2 bikkjer sammen Tongue Å vips så e de oppdrettere. Og de finns i alle raser i alle land-å desverre, slik kommer det til og forbli så lenge det finns valpekjøpere som ikke vet hva man skal se etter når man ønsker seg en bikkje Shocked
Å tro meg-det finns oppdrettere som ikke vet hva en karaktertest eller en mentalbeskrivning er Embarrassed
Loggført
amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: Mai 16, 2010, 18:43:09 »

Dette kullet her var opprinnelig godkjent ihht rottweilerklubbens avelskriterier da jeg bestemte meg for denne kombinasjonen i fjord høst.
Mor har K-test og far har bestått mentaltest i sitt hjemland.
Rottweilerklubben endret kriteriene nylig, og styret krever nå at tispa må ha FA.
Selvsagt burde jeg sjekket opp dette, men det er dessverre ikke noe jeg får gjort noe med nå. Hun er i allefall påmeldt FA til høsten.
Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
toj
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: Mai 17, 2010, 10:07:50 »

Har truffet både Mor og Far til dette kullet, og uten å mene for mye om det så ser jeg en heksejakt mellom enkelte linjer her!

Jepp mor har BARE en K test men hvordan hugge hodet av "amy" av den grunn
Nrk reglene for avel er /var ikke høyere!!

Men men
For de som tviler så kan jeg si at det jeg har sett av begge foreldredyrene så er de innen for normalen og det blir avlet på mye mye mere uegnet materiale i norges land en denne kombinasjonen.
Sett de 2 stamtavlene isammen så begynner det for dere som kan litt om linjer på Rottweileren å bli intresant kombinasjon!!

Vell måtte bare !!!

Hyggelig 17 mai alle sammen!
Loggført

Trond Otter Johansen
www.workingweiler.com
Sutte
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #28 på: Mai 17, 2010, 18:31:11 »

Begynner med å si at jeg absolutt ikke har noe problemer med å se at dette kan være en interessant kombinasjon Wink
Eneste jeg ville var å informere "Silje" om at det faktisk er strengere kriterier enn en k-test i avlskriteriene til NRK.
FA har vært endel av kriteriet i flere år så det er ikke noe som har kommet nå i det siste.
Loggført
Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: