Sider: [1] 2 3   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ustilling. Svinel og bedrag? Et avtalt spill?  (Lest 2621 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
tab
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Mars 04, 2010, 22:51:07 »

I siste Hundesport var det en svært interessant leserinnlegg som stiller spørsmål ved ustilling, kjøpte og betalte dommere og forhåndsbestemte vinnere. H*n kunne også fortelle om at ved gitte ustilling ble det spådd hvilke hunder som ville vinne, grunnet kobling mellom oppdretter og dommer. Og som ved ett trylleslag gikk spådommen i oppfyllelse. På bakgrunn av innskrivers erfaringer hadde h*n mistet lysten på utstilling og stilte store spørsmålstegn ved habiliteten til enkelte dommere og dommerpraksis, og om ustilling virkelig var slik.

Styremedlem i NKK og eksteriør dommer Wilberg svarte på vegne av NKK og hundesport. Svaret var preget av bortforklaringer og at påstandene ikke hadde rot i virkeligheten. Jeg tolket også besvarelsen som arrogant og "hør nå her lille pike" nå skal du høre at utstilling er virkelig ikke slik, og at det var nesten uhørt å kunne påstå dette. I tillegg ble det vektlagt at erfarne oppdrettere og handlere ofte scoret godt på ustillinger fordi de var så erfarne med å plukke ut dommere som de viste "deres" type hunder og hadde en fordel ved at de var flinkere til å handle og vise frem hundene på best mulig måte...

Les artikkelen selv, så bedøm selv.

Jeg har saumfart DOGWEB for å se litt på kobling mellom en gitt dommer og hunder handlet av en gitt oppdretter som i tillegg til å være en erfaren oppdretter selv er eksteriørdommer de siste syv-åtte årene. Bakgrunnen for at jeg valgte denne oppdretteren og en gitt dommer var at ved en sentral utstilling som ble avholdt for ikke mange månedene siden vant denne oppdretteren med 2 hunder BIM/BIR selv om den ene hunden hadde diskvalifiserende feil i eksteriøret. Fantastisk! Jeg fulgte 5-7 hunder som oppdretter selv hadde handlet og fant veldig fort ut at disse hundene ALLTID fikk BIR/BIM, CACIB eller CERT når denne dommeren dømte hundene fra denne oppdretteren.

I mitt konspiratoriske sinn bekreftet dette langt på vei mistanken og påstandene til leseren i hundesport.

Kjære lesere. Her (peker  --->) står bensin og Der (peker --->) er bålet! Kjør debatt!
Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
BH Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank The Tank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Sunnhet er nøkkelen til suksess!

« Svar #1 på: Mars 05, 2010, 12:05:16 »

Utstilling har jeg vel egentlig gitt opp... Noen dømmer på trynefaktor, noen dømmer pga et visst oppdretternavn, mens andre igjen dømmer sånn som de selv vil!
Og ja, jeg ser på utstilling ofte som svindel og bedrag/avtalt spill.

Ene tispa mi her på kennelen hadde absolutt ingen verdens ting i mot utstilling, helt til vi stillte for en dommer som bretta leppa hennes så hardt over snuten, at hun pep og prøvde å vri seg unna. Gikk jo som det gikk det, hun fikk blått. Samme på neste utstilling, da hun klart viste seg ukonfortabel i ringen.
Utenfor ringen kunne hvem som helst se på tenna hennes og kose, men  ikke i ringen..
Det skal sies at han faktisk ikke var like hardhendt med hunden før oss, hvor han bare dyttet leppa forsiktig til siden for å kikke.

Har sett og opplevd så mye rart på utstilling, og det er i noen tileller direkte kvalmt.....

Så, *plukker opp bensinen*, utstilling er i mine øyne noen ganger KJØPT OG BETALT!
« Siste redigering: Mars 05, 2010, 12:06:39 av amy » Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
ErikE
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Mars 05, 2010, 13:30:45 »

Å få en eksteriørdommer til å vurdere en brukshund er som å gå til en gullsmed for å taksere en traktor.

Loggført
amy
Valp
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Sunnhet er nøkkelen til suksess!

« Svar #3 på: Mars 05, 2010, 13:39:42 »

Å få en eksteriørdommer til å vurdere en brukshund er som å gå til en gullsmed for å taksere en traktor.

Haha, så utrolig bra sagt.
Loggført

Hilsen Kristine
Kennel Vikingfjorden
tab
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #4 på: Mars 05, 2010, 13:56:40 »

Kudos!
Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
BH Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank The Tank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Mars 05, 2010, 21:02:06 »

Skal man taksere traktoren sin, så kan jeg anbefale felleskjøpet framfor gullsmeden... Wink
« Siste redigering: Mars 05, 2010, 21:04:30 av Unique » Loggført

Per Olav
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Mars 06, 2010, 11:59:02 »

Så rasestandard uvesentlig bare hunden er god i bitearbeid?
« Siste redigering: Mars 06, 2010, 12:01:04 av Per Olav » Loggført
ErikE
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Mars 06, 2010, 13:44:00 »

@Per Olav
Hvor kom bitearbeid inn i debatten? Det gjelder vel like fullt gjeting, jakt, spor osv.
Mener du at utstillingsdommere er de rette til å vurdere rasestandard på brukshunder? Historien viser vel at svaret er et rungende NEI. Det er de som faktisk har minst peiling på rasestandard og funksjonelt eksteriør. Det har de faktisk bevist. De har fjernet seg totalt fra rasestandarden på samtlige brukshundraser. 
Bare de rasene som har holdt seg unna utstillinger har beholdt et rasetypisk funksjonelt og sunt eksteriør. Ergo er oppdrettere som bruker rasen bedre til å vurdere eksteriør enn utstillingsdommere.
Hvem ser mest ut som en gjeterhund av border collie og langhårscollie?
Loggført
Per Olav
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Mars 06, 2010, 14:01:21 »

@Per Olav
Hvor kom bitearbeid inn i debatten? Det gjelder vel like fullt gjeting, jakt, spor osv.
Mener du at utstillingsdommere er de rette til å vurdere rasestandard på brukshunder?
I Ideelt sett skal vel enhver rase ha et rasepreg - både m h t utseende og funksjonalitet? Jeg vet hva brukshundfolket mener, men hvorfor skulle en eksteriørdommer ikke være i stand til å vurdere utseende og funksjonalitet sett i f t rasestandard?
Loggført
ErikE
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Mars 06, 2010, 14:50:46 »

Det har vel noe å gjøre med hvor de rekrutteres fra?
Har du tenkt på hvilken hundebakgrunn eksteriørdommerene har som dømmer brukshundraser?
Loggført
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Mars 06, 2010, 18:01:43 »

Nå syns jeg debatten utvikler seg noe unyansert.. Ogl at kortene blandes litt....

Når en dommer står i ringen på en utstilling, så er det dommeren revnende likegyldig hvordan hunden er sammensatt i hodet. Det er ikke på utstilling mentalitet vurderes. Og når en hund kommer på en funksjonanalyse, kanskje for den samme dommeren, så er det like likegyldig hvordan hunden ser ut, for da er det hodet som bedømmes,

Skal man få sin hund vurdert eksteriørt, må man stille dem for en eksteriørdommer. Skal man få hunden vurdert i forhold til mentalitet, må man ta dem på en test for en testdommer, og skal man vurdere hunden ut fra bruksegenskaper, stiller man på en konkurranse i brukshundsport for en bruksdommer.
Noen ganger kan disse dommerne være de samme, men det er ingen regel.
Her er det ulike konkuranseformer, ut fra hvilken type vurdering man vil ha på hunden.

Og debatten som EGENTLIG starter her, er vel egentlig hvorvidt det forekommer kompisdømming i Norge.
DET er det nok flere som mener at det gjør, og noen ganger kan man få mistenke  om det også.
MEN !!! Dette gjelder nok også i andre konkuranseformer,  og ikke bare på utstilling.

Loggført

Per Olav
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Mars 06, 2010, 18:21:17 »

Nå syns jeg debatten utvikler seg noe unyansert.. Ogl at kortene blandes litt....

[--]

Skal man få sin hund vurdert eksteriørt, må man stille dem for en eksteriørdommer. Skal man få hunden vurdert i forhold til mentalitet, må man ta dem på en test for en testdommer, og skal man vurdere hunden ut fra bruksegenskaper, stiller man på en konkurranse i brukshundsport for en bruksdommer.
Noen ganger kan disse dommerne være de samme, men det er ingen regel.
Her er det ulike konkuranseformer, ut fra hvilken type vurdering man vil ha på hunden.

Og debatten som EGENTLIG starter her, er vel egentlig hvorvidt det forekommer kompisdømming i Norge.
DET er det nok flere som mener at det gjør, og noen ganger kan man få mistenke  om det også.
MEN !!! Dette gjelder nok også i andre konkuranseformer,  og ikke bare på utstilling.

Nettopp - man stiller for ulike dommere avhengig av hva som skal bedømmes Smiley
« Siste redigering: Mars 06, 2010, 18:23:13 av Per Olav » Loggført
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Mars 06, 2010, 18:51:08 »

Det har vel noe å gjøre med hvor de rekrutteres fra?
Har du tenkt på hvilken hundebakgrunn eksteriørdommerene har som dømmer brukshundraser?

Kjære ErikE....

vet DU hvilken bakgrunn eksteriørdommere har ?
Denne linken kan kanskje hjelpe deg litt på veg...

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=2678

Som du ser så e det ikke gjort over natta...Og det hjelpe ikke BARE å være oppdretter.
 Nå vet jeg ikke hvordan det er i alle rasemiljø, men i mitt miljø som er i schæferhundklubben, så begynner eksteriørdommerne å likne mer og mer en pensjonistforening.
Det er nok mange meninger om årsaken til det.
Men jeg klarer ikke å distansere meg fra tanken om at det handler om at dagens " spirer" ikke klarer å ha flere tanker i hodet samtidig.
For i Schæferhundmiljøet er synspunktene i allefall svært delte. Det er ingen selvfølge lenger at man kan se eksteriør og mentalitet i en sammenheng.
Loggført

Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Mars 07, 2010, 01:51:28 »

Det er ingen selvfølge lenger at man kan se eksteriør og mentalitet i en sammenheng.

Jeg mener det burde være en selvfølge! En like stor selvfølge som det feks er at Border collie ikke en gang får delta på utstilling om den ikke har gjeterhundprøve og en like stor selvfølge som det er for de fleste jathundraser, at certet ikke går til en hund uten jaktpremiering. Egenskapene i rasestandarden burde veie like mye som eksteriør! Hvis ikke får vi til slutt bare rasetypiske eksteriøre skall uten innhold ... Det som fra starten av delte de forskjellige rasene var bruksområder og egenskaper, type og eksteriør kom senere. Og det burde også i dag være en selvfølge at om man kjøper seg en jakthund så får man en hund med jaktegenskaper og kjøper man en gjeter så får man en hund med gjeteregenskaper. Certet på brukshundraser burde ikke bli utdelt annet enn i brukshundklasse er min mening.
Loggført
ErikE
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Mars 07, 2010, 11:13:47 »

Jeg har deltatt og vunnet veldig mye på utstilling og kjenner svært godt til hvordan eksteriørdommere rekrutteres. Jeg kjenner også godt til organisasjonen NKK, slik at det var unødvendig å tipse meg om linken. 
At dommerene ligner en pensjonistforening var jo svært betryggende for kvaliteten på bedømmingen...

Det er forøvrig helt uinteressant da hele ideen om å konkurrere i skjønnhet for brukshunder er absurd og automatisk vil fremheve ekstreme anatomiske trekk og etterhvert fjerne seg fra hvordan rasen skulle se ut. Ingen vil vel konkurrere i "den gyldne middelvei". Det ville ikke bli særlig spektakulært og moro?
Hvilke raser har linjer som har holdt seg helt unna utstilling?
For å nevne noen: Schäfer, malinos, labrador, cocker spaniel, husky, border collie, kelpie etc etc.
Om man ser på gamle bilder av hvordan disse rasene opprinnelig så ut, så er det nok utstillingslinjene som har fjernet seg mest fra den opprinnelige rasestandarden. Jeg står derfor fast på mitt standpunkt om at oppdretterene som faktisk bruker hundene er flinkere til å ivareta et korrekt eksteriør enn utstillingsdommerene.

Loggført
Sider: [1] 2 3   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: