Sider: 1 [2] 3   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ustilling. Svinel og bedrag? Et avtalt spill?  (Lest 1356 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
ErikE
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #15 på: Mars 07, 2010, 12:45:17 »

Kanskje enklere å illustrere hva jeg mener med bilde.
http://www.gsdca.org/GSDReviewed/hdogs/Horand_Mari.jpg
Her er bilder av slik schäfer opprinnelig så ut. Hvem har fjernet seg mest fra dette, bruksoppdretterene, eller de som har fått hundene bedømt av eksteriørdommere?

Loggført
Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #16 på: Mars 08, 2010, 01:07:51 »

Det er ingen selvfølge lenger at man kan se eksteriør og mentalitet i en sammenheng.
Så korning er bare tøys?
Loggført

BH Welincha's Mirakel
Per Olav
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: Mars 08, 2010, 11:07:47 »

Så korning er bare tøys?
Etter min mening stilte tab et generelt spørsmål om "trynedømming" forekommer på eksteriørutstillinger, ikke om det er en ulempe at en "eksteriørdommer" dømmer brukshunder, eller om det er en fordel om alle (avls)hunder burde være mentaltestet eller .på andre måter "sertifisert" før avl. Verken mentaltesting eller andre former for egnethetsprøver hos et fåtall hunder av en gitt rase spilller vel noen stor rolle for avlen, sett i forhold til rasen som helhet? Men det var vel ikke brukshunder og egnethet tab fokuserte på, men om "trynedømming" forekom i utstillingsmiljøet.
Loggført
ErikE
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: Mars 08, 2010, 11:43:05 »

Grin Da ble det vel lagt inn på feil forum da..
Loggført
Per Olav
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: Mars 08, 2010, 12:08:49 »

Fåglarne vet, men ts startet med en henvisning til et innlegg i hundesport og om "trynedømming" på eksteriørutstillinger...
Loggført
Gråtass
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #20 på: Mars 08, 2010, 13:58:04 »

Det kan tyde på det, for dette innlegget har Tab også lagt inn på ett annet hundeforum og der har debatten tatt en ganske annen vending enn her i hvertfall, så det er tydelig at deltagerne på de forskjellige fora har forskjellige preferanser. På Hundesonen er denne debatten nå på mange sider med store protester på påstandene og her er det knapt nok noen som gidder å løfte ett øyelokk. Kommer det av at medlemmene her er mindre engasjerte generelt eller er det ett symptom på at saken ikke "fenger"?

Jeg er deltager i mange fora, men har svært lite erfaring med utstilling, tror jeg overlater denne saken til å andre å diskutere, 20 år med hund og en ekstriørbedømmelse er kanskje ikke representativt utvalg..
Loggført

-If you don't like the answer, ask a different question!-
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #21 på: Mars 08, 2010, 18:24:19 »

Det kan tyde på det, for dette innlegget har Tab også lagt inn på ett annet hundeforum og der har debatten tatt en ganske annen vending enn her i hvertfall, så det er tydelig at deltagerne på de forskjellige fora har forskjellige preferanser. På Hundesonen er denne debatten nå på mange sider med store protester på påstandene og her er det knapt nok noen som gidder å løfte ett øyelokk. Kommer det av at medlemmene her er mindre engasjerte generelt eller er det ett symptom på at saken ikke "fenger"?

Jeg er deltager i mange fora, men har svært lite erfaring med utstilling, tror jeg overlater denne saken til å andre å diskutere, 20 år med hund og en ekstriørbedømmelse er kanskje ikke representativt utvalg..

Jeg tror du har helt rett i det du sier. Jeg tror ikke den generelle bruker av dette forumet bryr seg om noen har "ligget" seg til  et cert eller "kjøpt" seg en BIR  eller ikke. Jeg tror de fleste normalt resonerende mennesker skjønner at det skjer en gang i blandt, men jeg tror ikke de fleste tror at det skjer så mye som det hentydes til i TS innlegg. Politikk møter man uansett når man driver med hund, og skal man engasjere seg i all politisk "urettferdighet" i hundemiljøet har man litt av en jobb å gjøre. Derfor tror jeg de fleste aksepterer at det skjer i blandt og velger å overse. Også har man selvfølglig de som aldri blir fornøyd og som "roper" høyt om unfear play hvergang hunden deres ikke vinner...disse gjør at man ikke gidder å høre og bare melder seg ut av debatten .. Wink
Loggført
Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #22 på: Mars 09, 2010, 03:43:36 »

Etter min mening stilte tab et generelt spørsmål om "trynedømming" forekommer på eksteriørutstillinger, ikke om det er en ulempe at en "eksteriørdommer" dømmer brukshunder, eller om det er en fordel om alle (avls)hunder burde være mentaltestet eller .på andre måter "sertifisert" før avl. Verken mentaltesting eller andre former for egnethetsprøver hos et fåtall hunder av en gitt rase spilller vel noen stor rolle for avlen, sett i forhold til rasen som helhet? Men det var vel ikke brukshunder og egnethet tab fokuserte på, men om "trynedømming" forekom i utstillingsmiljøet.
Nå kommenterte jeg bare Uniques påstand om sammeneheng mellom eksteriør og mentalitet for å påpeke at dette er fullt mulig. Såvidt meg bekjent inngår det i korning også en eksteriørbeskrivelse uten at jeg kjenner til dette i praksis. Beklager så mye at jeg sklei ut av tema, eller er du kansje bare grumpy for du ikke fikk ønsket respons på dine fordommer mot bitearbeid her Huh?
« Siste redigering: Mars 09, 2010, 03:44:31 av Joachim » Loggført

BH Welincha's Mirakel
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: Mars 09, 2010, 09:26:39 »

Så korning er bare tøys?

Nei Joachim. Verken korning eller testing av hunder som skal i avl er tøys. Tvert i mot syns jeg det er viktig at hundene som skal føre raser videre har det de skal både foran og bak....
Men i mange raser er det ingen selvfølge at man tenker sånn. Det var DET jeg mente.

For å komme inn på tråden igjen
 På en utstilling får man ikke bedømt hodet. Og på en funksjonsanalyse får man ikke bedømt eksteriør. Heller ikke bruksegenskaper. I alle konkurranseformer trenger man å forberede både seg selv og hunden. Og dommerne bedømmer ut fra hva som skal bedømmes og hvordan hunden ter seg i konkurransen.
Og så er det nok sånn som cat sier... i noen tilfeller forekommer kompisdømming og sånn er det bare.
HELDIGVIS, så tror jeg ikke det er så mye utbredt som man skal ha det til.
Og jeg er enig også med Cat lengre opp i tråden, at de høyeste premiene burde  henge høyere og deles ut i brukshundklassen. For å statuere at den premierte hunden er komplett i forhold til videreføring av rasen.

Men da holder det ikke med en blå sløyfe  Wink

« Siste redigering: Mars 09, 2010, 09:39:41 av Unique » Loggført

Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: Mars 09, 2010, 11:22:21 »

Men da holder det ikke med en blå sløyfe  Wink

Hvorfor ikke?
Loggført
Per Olav
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: Mars 09, 2010, 13:11:26 »

Nå kommenterte jeg bare Uniques påstand om sammeneheng mellom eksteriør og mentalitet for å påpeke at dette er fullt mulig. Såvidt meg bekjent inngår det i korning også en eksteriørbeskrivelse uten at jeg kjenner til dette i praksis. Beklager så mye at jeg sklei ut av tema, eller er du kansje bare grumpy for du ikke fikk ønsket respons på dine fordommer mot bitearbeid her Huh?

Hum Smiley Jeg forstår ikke hvor og hva du vil, Joachim. Poenget må vel være at en eksteriørbedømming er nettopp det, og en mentalbedømming/funksjonsbedømming er noe helt annet, uansett om man kaller det for MH, FA eller korning.  Jeg vil anta at flertallet av landets "seriøse" hundeiere er opptatte av mentalt og fysisk funksjonelle hunder - hunder som er tilpasset rasens formål eller bruksområde. Samt at hundene skal ha en viss likhet med den rasen de representerer. Om en gordonsetter f eks gjør det skarpt på jakt, betyr nødvendigvis ikke at den har et fullverdig rasetypisk utseende, og en schäferhund som topper IPO/RIK behver heller ikke ha et tilnærmet perfekt eksteriør. Så har vi raser hvis opprinnelige bruk mer eller mindre har forsvunnet i historiens tåke. Hvor mange pudler finner du idag som jakthunder, f eks ?

Å mene at jeg har fordommer mot bitearbeid blir vel litt dumt?

Trådstarters innlegg handlet vel om eksteriørbedømming og "trynefaktor". Hvorfor ikke fortsette der?
« Siste redigering: Mars 09, 2010, 13:12:02 av Per Olav » Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #26 på: Mars 10, 2010, 17:12:21 »

Veldig hyggelig at det er litt liv her igjen.

Vil minne om at vi diskutere sak, og ikke person!
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
tab
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #27 på: Mars 11, 2010, 00:05:59 »

Jah... Som trådstarter hadde jeg ikke tenkt at tråden skulle gå i den banen, men takk til alle impliserte, nevnte og unevnte, tilstedeværende og ikke.

Tråden har ikke kastet så mye lys over problemstillingen bortsett fra at folk gir litt blanke faen på godt og vondt. Trynedømming eksisterer, spørsmålet er i hvilket omfang. At også trynedømming eksisterer i brukshundsporten er vel heller ingen bombe siden det er det tråden til slutt fokuserte på.

Ha en glitrende aften!

Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
Røver  Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #28 på: Mars 11, 2010, 01:47:21 »

Slettet innlegg fra denne debatten. De som ikke klarer å holde seg til sak, og ikke person i debatter, vil bli utestengt fra forumet for evig tid.
Skulle ikke være nødvendig med barnepass, blandt voksne folk!!
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #29 på: Mars 11, 2010, 10:00:22 »

Jeg har en hund på 2,5 år, som bare har konkurert på utstilling. Han har vært stillt i alle klassene og gjort det forholdsvis bra. Den dårligste plasseringen fikk han av en dommer jeg kjenner godt.
Ved et annet tilfelle trakk jeg hunden fra utstillingen fordi jeg fikk indikasjoner på at oppdretteren kunne påvirke.
Selv om hundene innefor rasene er tilnermet like, så finnes det ulike typer, og finner man dommeren som liker akkurat din type hund, vil det jo være naturlig å stille for den  dommeren . Selv brukshundfolk finner ut DET Wink
Nå er det også litt mer omfattende enn at hunden eksteriørmessig skal se pen ut. Den skal også kunne vise seg i ringen. Og jeg har opplevd at min hund som mange vil si er av "reine" utstillingslinjer, ikke klarte og vise seg i det hele tatt og dermed gikk langt bak i klassen.

Man kan også tro at ens egen hund innehar det beste av alt innefor standarden, og dermed ikke skjønne hvorfor den ikke går i tet. Men det dømmes ut fra flere kriterier. Hvordan hunden ter seg, som jeg nevnte, Men også ut fra bevegelser, musklatur, vesen og anatomi, En dårlig eller feil trent hund klarer ikke å holde ut så lenge i ringen og kan falle bak pga  manglende kondis.
Så det handler kanskje  også litt om å sette seg grundig inn i hva som bedømmes. Og på den måten kanskje få en bredere forståelse for hvordan man faktisk blir dømt.
ALT er ikke trynedømming, selv om det kanskje kan se slik ut.
Men folk som har drevet hunden til konkuranser uansett hvilken. Har som regel lagt ned et stykke arbeid. I utstilling er dette forarbeidet ganske usynlig for folk som IKKE driver med det.
Dermed vil jeg her og nå avlive myten om at det bare hjelper å se pen ut og være god på venstresvinger.
Det ligger nok mer bak det enn som så hvis man skal gå i tet.
For mange år siden stillte jeg en Golden som fikk gul sløyfe og jeg skjønte ikke hvorfor. Hun var jo så vakker.  og hadde verdens mest premierte golden på den tiden , i linjene Men hunden var utrent og mer eller mindre vraltet rundt i ringen. Og jeg må innrømme at de andre hundene så mye mer elegant ut... Altså manglet jeg noe erfaring der.

Jeg tror at i det ALLER FLESTE tilfeller så blir man belønnet for jobben man har gjort med hunden.
Det hjelper lite å stille på lydighet uten at hunden har lært og kan momentene. Man får ikke opprykk da.
Og det hjelper heller ikke så mye å komme på utstilling med en dårlig forberedt hund. Man går ikke i tet da heller...
Jeg gir ikke f... i urettferdig dømming. Men jeg er ikke dommer, og kjenner ikke til hva det blir lagt vekt på i hvert enkelt tilfelle. Men dommeren har siste ord, og det er lite jeg kan gjøre med det.
I mitt hode er jeg inneforstått med at det kan komme hunder som er bedre en min, og da nytter det ikke å  skylde på trynedømming.
Og sånn er det vel i alle konluranseformer. Dommeren har siste ordet..

Dette ble et litt lengre innlegg enn jeg hadde tenkt, men tastene løp løpsk..
Jeg skal lære om etikk i dag, så håper jeg debatten fortsetter etter forumets etiske retningslinjer....

Ha en flott dag   Grin

Loggført

Sider: 1 [2] 3   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: