Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forbud mot Schützhund/IPO sport i Østerrike  (Lest 1084 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
tab
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Mars 21, 2010, 17:45:41 »

Hei!

Det går nå kjedebrev i forskjellige fora hvor det påstås at det den 26.03.10 vil bli vedtatt en lov i Østerrike som forbyr IPO/Schützhund sporten.

Er det noen som vet mer om dette, er det bare en hoax eller er det hold i dette?
Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
BH Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank The Tank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
michaeln
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Mars 21, 2010, 19:15:09 »

En lokalpolitker i Wien vil forby SchH... siden det er en lokalpolitiker gjelder det vel kun Wien (ikke at det er noe bedre egentlig...).

Jeg har ingen anelse om hun (politikeren) har nok støtte til å få det igjennom...
Loggført
michaeln
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Mars 21, 2010, 19:16:54 »

http://www.ullisima.at/

--->>> http://www.ullisima.at/information-zur-geplanten-regelung-der-schutzhundeausbildung/
Loggført
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Mars 22, 2010, 15:11:38 »

Pierre Walhström skriver litt om dette i bloggen sin
http://pierrewahlstrom.blogspot.com/2010/03/forbud-mot-skyddshunddressyr.html
Loggført
Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Mars 24, 2010, 15:37:57 »

Kan noen være så elskverdige å oversette hva de begrunner ett ev. forbud med?  Wink

Informasjon utover å vise hunder i full garnityr er nok på sin rette plass som Pierre antyder i sin blogg. Ser i siste nr av hundesport at de nå faktisk tar for seg IPO/Schutz som en av mange aktuelle hundesporter med en informativ artikkel og intervju med Odd Ivar Gjersvik. BRA! Mer informasjon om hva dette er og hvordan det kan gjøres og ikke gjøres skader nok ikke.

At Canis skriver i sitt siste "hundefaglige" tidskrift om IPO som å tvinge hunden til å bite skumle figuranten med slag og spark gjør jo ikke akkurat ting lysere for sporten.. Beviser jo hvor langt ute i periferien de er hva angår brukshundsport.
Loggført

BH Welincha's Mirakel
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Mars 30, 2010, 10:52:35 »

Jeg skjønner at dette er en populær sport, og jeg skjønner hvorfor...
Men har vi som ikke har hund i tjeneste virkelig bruk for  det Huh?
Hvis det er for å vite noe om hundens mot og kamplyst, hva skal vi da med
mentaltestene?
Burde tittelen SChutzhund være forbeholdt tjenestehunder ??

Det er ikke et standpunkt jeg har, det må jeg presisere. Jeg bare stiller spørsmålet

Men en slags formening har jeg likevel.  ( ingen røyk uten ild.. Wink )
Siden veldig mange hunder tittelerer seg som "schutzhund 1,2 og 3" uten å faktisk være det, så er det en av grunnene til at jeg stiller spørsmålet.
På den andre siden syns jeg endel ivrige "Schutzhundfolk" ser ut til å ha glemt at hunden har egenskaper utenfor det å fly etter figurander i polstrede dresser.
Ergo mister sporten noe av sin glorie for min del.

Jeg syns Pierre Wahlstrøm som tydeligvis er godt inne i miljøet påpeker noen gode poenger i sin blogg.
Jeg syns også at IPO og C arbeid kan være en konkuranse form i tillegg  til for eksempel brukshundprogrammet. Men siden jeg har valgt Schæferhund, så må jeg faktisk konkurere utenfor min egen raseklubb hvis jeg skal bruke hunden til skogarbeid. NBF er tydeligvis ikke bra nok for schæferhunder ( og det var dagens sarkasme  Wink )

Så avslutter jeg med å ønske alle en riktig god påske  Cheesy
« Siste redigering: Mars 30, 2010, 10:54:43 av Unique » Loggført

Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Mars 31, 2010, 00:22:36 »

Jeg skjønner at dette er en populær sport, og jeg skjønner hvorfor...
Men har vi som ikke har hund i tjeneste virkelig bruk for  det Huh?
Hvis det er for å vite noe om hundens mot og kamplyst, hva skal vi da med
mentaltestene?
Burde tittelen SChutzhund være forbeholdt tjenestehunder ??

En vanlig sivil person har egentlig ikke bruk for IPO. Men vi har alle bruk for IPO i forhold til det å kunne avdekke hunders bruksegenskaper under aktiv dressur. Mentaltestene forteller oss om egenskaper og reaksjoner i hunden uten at den er under aktiv dressur. Disse tingene er ikke motstridende og jeg mener vi trenger begge deler for å kunne avle best mulig hunder og få avdekket bredest mulig i forhold til avkomstgransking. En mentaltest kan aldri fortelle oss hvordan en hund ER i arbeid, den kan gi oss indikasjoner igjennom avleste egenskaper, men for å vite hvordan en hund fungerer i arbeid må den arbeide over tid. 

Vanlige folk som bare skal ha en hund til kos, trening og konkurranse tenker selvfølgelig ikke så mye over slike ting, men for de som skal føre en rase videre og forsøke å forbedre avelen er slike hjelpe midler et must. Jo flere hunder som er kartlagt i forhold til bruksegenskaper og mentalitet jo lettere er det å finne avlspartnere som utfyller hverandre. Det er også i valpekjøperes interesse at oppdrettere har så mye og så god informasjon som mulig før de gjør en kombinasjon.

Det finnes fordeler og bakdeler med både IPO, bruksprøver og mentaltester. Men sammen så er det supre avlsverktøy.  Jeg sier som Ole Brumm "JA TAKK BEGGE DELER!"
Loggført
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: April 05, 2010, 10:35:12 »

Det finnes fordeler og bakdeler med både IPO, bruksprøver og mentaltester. Men sammen så er det supre avlsverktøy.  Jeg sier som Ole Brumm "JA TAKK BEGGE DELER!"

Det er vel det jeg også sier.

Og alt med fornuft  Grin

Loggført

Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: