|
Kristin
|
 |
« på: April 21, 2010, 21:32:43 » |
|
Jeg har ikke så mye peiling på de forskjellige testene, men har lyst til å ta en MH på Hera. Hvor gammel bør hun være når den tas? Hun er nå snart 9 mnd. Er det nødvendig eller nyttig å ta noen av de andre testene? K-test, funksjonsanalyse og ferdselsprøve? Eller blir det bare smør på flesk 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
Vimse
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #1 på: April 21, 2010, 22:26:50 » |
|
K-test er rimelig meningsløst og forteller lite om hunden, alle hunder bør fikse denne. Ferdselsprøve er ingen reell mentaltest. Dermed står man igjen med MH og FA, jeg ville tatt en MH-beskrivelse nå når hunden passerer ti mnd en gang, gjerne i perioden før den starter på siste puberteten. FA kan du evt ta senere (etter fylte 22 mnd), det er en større belastning på hunden.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #2 på: April 22, 2010, 13:49:27 » |
|
K-test er rimelig meningsløst og forteller lite om hunden, alle hunder bør fikse denne. Ferdselsprøve er ingen reell mentaltest. Dermed står man igjen med MH og FA, jeg ville tatt en MH-beskrivelse nå når hunden passerer ti mnd en gang, gjerne i perioden før den starter på siste puberteten. FA kan du evt ta senere (etter fylte 22 mnd), det er en større belastning på hunden.
Takk for svar  Er det noe man bør trene på før man tar MH? Eller blir det litt juks? 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
Vimse
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #3 på: April 22, 2010, 15:34:53 » |
|
Om du vil ha svar på hva som faktisk bor i hunden din trener du ikke på forhånd - det er bare å lure seg selv. Husk at du kan ta med egen leke til lek under skuddet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #4 på: April 22, 2010, 17:34:00 » |
|
Om du vil ha svar på hva som faktisk bor i hunden din trener du ikke på forhånd - det er bare å lure seg selv. Husk at du kan ta med egen leke til lek under skuddet.
OK  Det høres bra ut. Da må vi finne en MH å ta 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Buffy
|
 |
« Svar #5 på: April 23, 2010, 10:03:34 » |
|
Det eneste du skal trene på er å ha en god lek på hunden. Jeg tok funksjonsanalyse på min første hund og den hunden hadde jeg aldri lekt med, det var litt dumt fant jeg ut.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #6 på: April 23, 2010, 12:49:28 » |
|
Det eneste du skal trene på er å ha en god lek på hunden. Jeg tok funksjonsanalyse på min første hund og den hunden hadde jeg aldri lekt med, det var litt dumt fant jeg ut.
Vi leker en del. Ble prøven godkjent selv om hunden ikke lekte?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
tab
|
 |
« Svar #7 på: April 25, 2010, 20:54:01 » |
|
En MH er en mentalbeskrivelse. Dette er ikke en test du får bestått eller ikke bestått. Testen anbefales tatt mellom første og andre pubertet.
FA er en mentaltest beregnet på voksne hunder. Består av mange av de samme momentene som en MH men belastningen er større. Dette er en test hvor man får bestått eller ikke bestått. Man kan "konte" på FA en gang.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #8 på: April 25, 2010, 21:31:58 » |
|
En MH er en mentalbeskrivelse. Dette er ikke en test du får bestått eller ikke bestått. Testen anbefales tatt mellom første og andre pubertet.
FA er en mentaltest beregnet på voksne hunder. Består av mange av de samme momentene som en MH men belastningen er større. Dette er en test hvor man får bestått eller ikke bestått. Man kan "konte" på FA en gang.
Ok. Forstår det litt bedre nå tror jeg
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Buffy
|
 |
« Svar #9 på: April 26, 2010, 09:39:27 » |
|
Nei, prøven ble ikke godkjent, hunden var skuddredd. Men i starten av en FA skal testleder leke med hunden og der ble hunden bare stående og se på, lurte sikkert på hva den tullingen holdt på med... På skuddet så er det ok at hunden har en lek å avreagere på.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #10 på: April 26, 2010, 09:57:16 » |
|
Nei, prøven ble ikke godkjent, hunden var skuddredd. Men i starten av en FA skal testleder leke med hunden og der ble hunden bare stående og se på, lurte sikkert på hva den tullingen holdt på med... På skuddet så er det ok at hunden har en lek å avreagere på.
Det er nesten bare jeg som leker med henne.... jeg har jo tenkt at det er en fordel om hun kan leke med fremmede, men har liksom glemt det litt ut. Det er så mye å tenke på Takk for påminnelsen  Kan godt se for meg at min også kunne sett ut som et spørsmålstegn på FA om en fremmed plutselig skulle leke. hehe
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cecilie_
|
 |
« Svar #11 på: April 29, 2010, 09:38:52 » |
|
Noen som vet om det skal arrangeres MH på Sørvestlandet i løpet av de neste månedene?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #12 på: April 29, 2010, 09:49:06 » |
|
Noen som vet om det skal arrangeres MH på Sørvestlandet i løpet av de neste månedene?
Så du linken jeg sendte på facebook? Det skal være et par i Bergen ivertfall. Etter sommeren. Det beste hadde jo vært om det var en i Rogaland 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heidi og Cirka
|
 |
« Svar #13 på: Mai 04, 2010, 12:40:19 » |
|
Terminlista for både Mh og FA ligger ute på NKK sin side, så der er det enkel å få oversikt over hvor testene arrangeres.
|
|
|
|
|
Loggført
|
when you try it, you don't want anything else....
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #14 på: Mai 04, 2010, 21:40:56 » |
|
Terminlista for både Mh og FA ligger ute på NKK sin side, så der er det enkel å få oversikt over hvor testene arrangeres.
Ja, nå blir det Bergen i september  Blir spennende!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|