Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: K-test  (Lest 1571 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: Mai 06, 2010, 11:53:52 »

Ja, nåkommer enda et spørsmål om tester fra meg  Grin Jeg ser det er mange som tar K-test i tillegg til bla MH og ferdselsprøve. De samme folkene sier at K-test ikke er god nok. Hva er da vitsen å ta en K-test om man tar MH?

Jeg skal selv ta MH og FA på min. Vurderer også FP.  Hva trenger jeg da K-testen til?
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #1 på: Mai 06, 2010, 12:42:18 »

Jeg tok K-testen etter MHen, fordi jeg ble forespurt om jeg kunne stille opp med min hund, for en gruppe som skulle bli dommere for k-test, og såklart gjør jeg det fordi:

1. jeg lærer mye av atferdsmønsteret til en hund
2. hjelper folk som trenger hunder å trene på
3. da har jeg tatt den

Men en K-test er ikke i seg selv en god nok test for avlsdyr! Og det mener jeg virkelig.

En hund som ikke består K-testen, tåler ikke hverdagslige påkjenninger. Så å si en hund som har bestått K-testen har god mentalitet, er å dra det langt.

Selv MHen er tynn!

FA og Korning er et mye bedre verktøy for avlsdyr og dens søsken!
Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Mai 06, 2010, 17:17:32 »

Jeg har tatt alle 3 testene på min hund. Noen mener kanskje det er smør på flesk, men for det første ønsket dommerne på K testen å se hunden videre. For det andre kan man ta K testen fra hunden er 10 mnd. Jeg syns det kan gi en tidlig indikasjon på hvordan hunden utvikler seg.
Videre blir resultatet bestått / ikke bestått registrert i NKK.
Men jeg er helt enig i at K testen alene er god nok, men detn kan være et sted å begynne for en ung hund.
Mange roser MH en opp i skyene. jeg vet ikke om det er fordi den kommer fra sverige men....Man skal være oppmerksom på at man på MH,en kan utelate momenter. Likevel vil man få gjennomført på testen. det påpekes at visse momenter er utelatt, men ved første øyeblikk ser man at hunden har gjennomført testen.
Den beste testen syns jeg var funksjonsanalysen. Den belaster hunden mer enn både K test og MH. og resultatet bestått / ikke bestått registreres av NKK.

En annen ting er at det er veldig interessant å se hundens mentale utvikling gjennom alle testene, så jeg velger å ikke veie den ene opp mot den andre, men hvorfor ikke ta alle tre ?
det ligger mye lærdom i erfaring. Wink
Loggført

Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Mai 06, 2010, 17:37:09 »

Takk for gode svar fra begge to!

Jo, kansje jeg tar den også  Smiley Er jo alltid kjekt å vite hvordan ting fungerer  Smiley
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Knerten
Unghund
Utlogget Utlogget

Arvegodset vårt

« Svar #4 på: Mai 08, 2010, 20:43:46 »

Jeg har tatt alle 3 testene på min hund. Noen mener kanskje det er smør på flesk, men for det første ønsket dommerne på K testen å se hunden videre. For det andre kan man ta K testen fra hunden er 10 mnd. Jeg syns det kan gi en tidlig indikasjon på hvordan hunden utvikler seg.
Videre blir resultatet bestått / ikke bestått registrert i NKK.
Men jeg er helt enig i at K testen alene er god nok, men detn kan være et sted å begynne for en ung hund.
Mange roser MH en opp i skyene. jeg vet ikke om det er fordi den kommer fra sverige men....Man skal være oppmerksom på at man på MH,en kan utelate momenter. Likevel vil man få gjennomført på testen. det påpekes at visse momenter er utelatt, men ved første øyeblikk ser man at hunden har gjennomført testen.
Den beste testen syns jeg var funksjonsanalysen. Den belaster hunden mer enn både K test og MH. og resultatet bestått / ikke bestått registreres av NKK.

En annen ting er at det er veldig interessant å se hundens mentale utvikling gjennom alle testene, så jeg velger å ikke veie den ene opp mot den andre, men hvorfor ikke ta alle tre ?
det ligger mye lærdom i erfaring. Wink

Heisann

Lurer på hvor du har det ifra at man kan utelate  noen momenter og allikevel få at testen er gjennomført?
Kan ikke finne det noe sted at det er tillatt

Anne-Marit
Loggført

INT N DKuch AD KORAD Bittebit`s Knerten-Bjarne, MANNEN I MITT LIV
S LCH S DKuch AD B BH LP3 SL2 RSP2 Bittebit`s Nillan
AB AD B BH LP1 LP2 KORAD SL1 RRP1 Knertebo`s Fancy
SUCH AD BH IPO1 SL2 KORAD LP1 Knertebo`s Entusiast
AD BH Knertebo`s Jolly-Kara
påtuiilapplandyippi
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Mai 09, 2010, 12:01:44 »

K-test->unghundstest-12-18.mnd Wink
Grunnen til mange tar den er at hunden din kan være mange,mange år..
De seriøse tar den inne 12-16mnd om de tar k-test.
Etter det er det FA, funksjonsanalyse hvor hunden må være over 22mnd tror jeg Huh? Og ikke over 4.år-tror jeg, Litt usikker på det. Men det er iallefall grense på alderen opp og ned Grin
Loggført
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Mai 19, 2010, 09:52:13 »

Nå har vi meldt oss på K-test også   Cool
Loggført

Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Mai 20, 2010, 05:53:19 »

Heisann

Lurer på hvor du har det ifra at man kan utelate  noen momenter og allikevel få at testen er gjennomført?
Kan ikke finne det noe sted at det er tillatt

Anne-Marit

Det står i reglementet. Her har jeg kopiert, men du kan lese det i reglementet til NKK

Gjennomført MH
Med gjennomført MH menes at beskrivelsen er helt gjennomført, kryss i alle ruter, alternativt er
avbrutt av beskriverne.
I de tilfeller beskriverne avbryter prøven skal årsaken til dette føres i protokollen og denne signeres
av beskriverne.
I de tilfeller føreren/eieren avstår fra skudd skal det settes kryss i rute 5 (avstår fra skudd). Det er
dermed kryss i alle ruter og hunden har gjennomført MH og ”kjent mental status”.
Avbrutte prøver skal anses som gjeldende prøver.
Loggført

Knerten
Unghund
Utlogget Utlogget

Arvegodset vårt

« Svar #8 på: Mai 21, 2010, 00:07:04 »

Ser fremdeles ikke at det står at man kan utelukke noen momenter........kun at man kan avstå skudd....
Loggført

INT N DKuch AD KORAD Bittebit`s Knerten-Bjarne, MANNEN I MITT LIV
S LCH S DKuch AD B BH LP3 SL2 RSP2 Bittebit`s Nillan
AB AD B BH LP1 LP2 KORAD SL1 RRP1 Knertebo`s Fancy
SUCH AD BH IPO1 SL2 KORAD LP1 Knertebo`s Entusiast
AD BH Knertebo`s Jolly-Kara
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Mai 21, 2010, 01:26:38 »

Ser fremdeles ikke at det står at man kan utelukke noen momenter........kun at man kan avstå skudd....

Ser jeg ordla meg litt "krøkkete"
Men har man avstått fra skuddet har man utelatt et moment, slik jeg ser det.
Loggført

Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Mai 21, 2010, 09:15:32 »

Som da vil føre til at man tenker at hunden er skuddredd.

Jeg personlig liker å ta MH når hunden er mellom 1 år og 1 1/2 år. For å så å følge på med en FA når hunden er ca 3 år. Jeg synes tester er utrolig spennende og morsomt.
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
tab
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #11 på: Mai 21, 2010, 14:39:38 »

Helt enig med sistnevnte her.

K-test og MH bør tas når hunden er unghund og før 2. pubertet. Da gir de best resultat slik jeg selv erfarer og har forstått det.

FA og MT (korningens) mentaldel når hunden har blitt voksen. viser da hvordan hunden har utviklet seg fra MH (k-test gir litt for lite informasjon etter min smak til at jeg vektlegger den spesiell stor vekt bortsett fra skudd)
Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
BH Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank The Tank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
Elvira
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Juni 30, 2010, 17:40:48 »

Med tanke på avl er MH et enda bedre verktøy enn FA/korning, da den har større arvbarhet. FA/korning er noe mer miljøpåvirket, men sier aller mest om hvordan hunden selv fungerer  (genetica.se)
Loggført
påtuiilapplandyippi
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Juni 30, 2010, 19:17:17 »

ktest 12mnd FA 18mnd. Ikke 3.år-må taes før hunden er fylt 4. ktest kan man ta i evig tid Grin Grin Grin
Loggført
Vimse
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Juni 30, 2010, 20:40:59 »

ktest 12mnd FA 18mnd. Ikke 3.år-må taes før hunden er fylt 4. ktest kan man ta i evig tid Grin Grin Grin
Mnei.
K-test fra 10 mnd
FA fra 22 til 48 mnd.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: