Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken rase?  (Lest 1698 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Tass
Valp
**
Utlogget Utlogget

« på: Juni 03, 2010, 00:07:06 »

Jeg har en hund som straks er 2 år og jeg vet at jeg skal ha en hund til, men det blir ikke med det første. Blir nok kanskje neste sommer. Uansett liker jeg å være tidlig ute for å finne rase  Smiley

Jeg trener veldig aktivt med min hund, både med lydighet og agility, men jeg er på jakt etter en jeg kan komme lengere med. (iallefall i lydigheten, men gjerne i agility også)  Før jeg kjøpte hund forrige gang var det ment som en tur og "kose" hund, men har virkelig fått smaken på hundesport og hundemiljøet:) Det har blitt min største og egentlig eneste hobby Wink

Størrelsen har ikke så mye å si, men vil helst ikke ha type rottis str. 

Jeg kan tilby hunden masse turer, myyyye mentalstimulering i form at både trening og spor. Hunden vil være med meg overalt (utenom jobb).

Jeg har mange raser i tankene, blant annet Toller, groenendeal/tervuren, BC, Aussie, kelpie osv. Tenker vel mest på retrivere/gjeterhunder som kan passe meg.

Jeg vil også at hunden skal klare seg en dag eller to med litt rolige dager utenom å gå helt på veggen (jeg skjønner selv at det må man lære dem  )
Etterhvert får jeg vel mest sansynlig barn også, så er greit å ha en som kan være litt "familiehund" også Wink

Pelsstell har jeg ikke noe i mot

Noen forslag?

På forhånd takk for svar 
 Cheesy
Loggført
påtuiilapplandyippi
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Juni 03, 2010, 11:53:51 »

Chow Chow Wink
Loggført
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #2 på: Juni 03, 2010, 18:26:31 »

Chow Chow Wink

Hmm... visste ikke at Chow chow var en typisk lydighets og agilityhund.

Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Tass
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Juni 03, 2010, 21:27:29 »

Chow Chow Wink
hm... Tror ikke helt det  Tongue
Sikkert fin rase, men ikke heeelt lydighet og agility hund nei?
men takk for svar Wink
Loggført
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #4 på: Juni 04, 2010, 21:56:22 »

Heisann. Jeg vet ikke hvilket hund som egner seg best jeg altså.

Men hva med Aussie? Det for meg, virker som det er en roligere rase enn BCen kan være (sånn inne og hjemme osv). Kanskje andre mener noe annet?
Jaktgolden, jaktlabrador hvis du skal ha de typene, da de andre kan være daffe, tunge og driftsløse (ikke alle, er unntak der og, men i snittet tror jeg det er slik).

De rette linjene på schæfer, kan jo være gode agility og lp hunder også Smiley

Lykke til med valget, synes enkelte kan spare seg sånne latterlige innlegg. Chow chow ja, kunne jo anbefalt deg st bernhard til agility også, virker like realistisk Smiley
Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Juni 04, 2010, 23:25:32 »

Jeg tenker "rase" valget handler litt om hvor interessert du er agility/lp jeg. Vil du konkurrere i høyere klasser så er det definitivt noen raser som i snitt er mer lett anvendelig. Dersom du ønsker en rase som du fint kan konkurrere med men ikke er så opptatt av å hevde deg i toppen av resultatlistene i de høyere klassen er det flere valg muligheter. Jeg brukte rasevelgeren til Canis da jeg skulle bestemme meg for rase. Dersom man er dønn ærlig på spørsmålene der kan man finne rasen som passer best til de ønskene man har. 
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
påtuiilapplandyippi
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Juni 05, 2010, 00:57:23 »

Så Canis valgte rase for deg Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin
Loggført
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #7 på: Juni 05, 2010, 08:45:11 »

Så seriøs er du, med rart nick og anonym bruker Lips Sealed  Roll Eyes
Må si du setter deg i respekt  Grin
Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Juni 05, 2010, 20:00:02 »

Så Canis valgte rase for deg Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin

Den ga meg flere alternative raser til de jeg allerede kjente godt til . Det var jeg som tok valget til syvende og sist. Men nå var det interessante i denne diskusjonen hvilken rase ts burde velge seg. Og i stedet for å bare anbefale min rase så synes jeg at det er bedre at man finner litt flere kilder og støtte seg til.
Loggført

Tass
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Juni 06, 2010, 17:08:40 »

Heisann. Jeg vet ikke hvilket hund som egner seg best jeg altså.

Men hva med Aussie? Det for meg, virker som det er en roligere rase enn BCen kan være (sånn inne og hjemme osv). Kanskje andre mener noe annet?
Jaktgolden, jaktlabrador hvis du skal ha de typene, da de andre kan være daffe, tunge og driftsløse (ikke alle, er unntak der og, men i snittet tror jeg det er slik).

De rette linjene på schæfer, kan jo være gode agility og lp hunder også Smiley

Lykke til med valget, synes enkelte kan spare seg sånne latterlige innlegg. Chow chow ja, kunne jo anbefalt deg st bernhard til agility også, virker like realistisk Smiley

Ja aussie kunne vært noe det, men hører det er mye dårlige linjer på det..? Noen som vet.. At man burde ikke kjøpe aussie i Norge?  Og hvordan er det med vokterinnstinket dems?

Schæfer har jeg ikke lyst på egentlig Wink

Tusen takk for svar! Cheesy
Loggført
Tass
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Juni 06, 2010, 17:10:17 »

Jeg tenker "rase" valget handler litt om hvor interessert du er agility/lp jeg. Vil du konkurrere i høyere klasser så er det definitivt noen raser som i snitt er mer lett anvendelig. Dersom du ønsker en rase som du fint kan konkurrere med men ikke er så opptatt av å hevde deg i toppen av resultatlistene i de høyere klassen er det flere valg muligheter. Jeg brukte rasevelgeren til Canis da jeg skulle bestemme meg for rase. Dersom man er dønn ærlig på spørsmålene der kan man finne rasen som passer best til de ønskene man har. 
Jeg er veldig interessert i både LP og AG.. Kanskje mest LP. Jeg vil konkurrere i høye klasser, men ser ikke for meg landslaget liksom. En litt mellomting hadde vært fint Wink
Loggført
påtuiilapplandyippi
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Juni 06, 2010, 21:32:40 »

Er vel BC som regjerer der Wink
Loggført
Tass
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Juni 06, 2010, 21:37:22 »

Er vel BC som regjerer der Wink
Jupp er det, men er usikker på om jeg har lyst på BC eller ikke Wink Med tanke på at etterhvert får jeg forhåpentligvis mann og barn Wink
Loggført
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Juni 07, 2010, 09:08:43 »

Jeg er veldig interessert i både LP og AG.. Kanskje mest LP. Jeg vil konkurrere i høye klasser, men ser ikke for meg landslaget liksom. En litt mellomting hadde vært fint Wink

Aussie, Kelpi, Belger, Border Collie, Boxer, Collie, Dober, Engelsk springer spaniel, Flat, Golden, Hollandsk gjeterhund, labrador, Mellompuddel, Mittelspitz, Toller, Risen, Rottweiler, Schäfer, Shelti, Stor puddel.

Er de Canis foreslår. Gruppe 1 og 2 er vel de mest vanlige i tilegg til retrivere. Men det meste er smak og behag.  Smiley
Loggført

Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Juni 07, 2010, 13:14:13 »

Jupp er det, men er usikker på om jeg har lyst på BC eller ikke Wink Med tanke på at etterhvert får jeg forhåpentligvis mann og barn Wink

Er vel ikke noe problem med en BC om man har mann og barn?? Mange av de som driver med lydighet og agility som har BC har også mann og barn uten problemer! Bedre å få seg en hund man kan komme et stykke på vei med enn noe man bare kommer halveis med og angrer litt på i ettertid  Smiley

Husker når vi så etter rase så var jeg redd for å få for mye med å velge en gjeterhundtype. Var litt innom labrador og golden siden disse er såkalte "familievennlige" raser (har to barn OG MANN!)

I dag er jeg sjeleglad for at jeg valgte den rasen jeg innerst inne ønsket meg! Nå skal jeg ikke sammenligne min rase med en BC da.... min er nok ikke så kjapp i hodet. hehe
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: