Men hva med Aussie? Det for meg, virker som det er en roligere rase enn BCen kan være (sånn inne og hjemme osv). Kanskje andre mener noe annet?
Dette er absolutt ikke av min oppfatning! Aussiene kan være vel så krevende... Det med å få en rolig hund hjemme har vell kanskje like mye med trening å gjøre? En bc kan være vel så rolig inne som noen annen rase om den trenes opp til det (selv om det til noen raser er lettere å få til). En gjeterhund er nødt til å få mye ro-trening under oppveksten (uavhengig om det er en belgier, pyrre, aussie osv) Jeg har kommet over individer av begge rasene border collie og aussie som har hvert både urolig og rolig inne...
til ts: For meg var Tervueren det riktige valget, og jeg hadde de samme kravene til rase som du har. Men om du legger bc på hylla fordi de er for krevende ville jeg heller ikke anbefale terv for deg. Hva med en pyreneisk gjeterhund? Om du bruker mye tid på sosialisering og miljøtrening (som er VELDIG viktig for denne rasen), er dette en hund som mest sansynelig hadde passet både din livsstil og dine planer for hunden. Det har tidligere hvert pyrrer på landslaget i agility, lydighet vet jeg ikke noe om (regner med at de funker). De kommer i to forskjellige varianter, pyreneisk gjeterhund og pyreneisk gjeterhund m/korthåret hode, så kan du selv vurdere hvor mye pelsstell du vil ha... (selv om den korthårete varianten er myye mer skjeden i Norge)
http://www.nogg.se/startPage.asp?idHomepage=41802 Dette er en kennel jeg kan anbefale (har selv hvert i kontakt med henne ang. valpekjøp, da jeg vurderte denne rasen sterkt). Hun driver med oppdrett av begge variantene...
Andre raser jeg ville anbefalt er vel jakt lab eller jakt golden? Selv om disse har et noe sterkere jaktinstinkt, fungerer de mye bedre som brukshunder enn de vanlige showhundene. Toller, boxer og puddel funker vel også fett ville jeg tro. Lykke til med valg av rase!