Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken rase?  (Lest 1701 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Tass
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #15 på: Juni 07, 2010, 15:10:21 »

Er vel ikke noe problem med en BC om man har mann og barn?? Mange av de som driver med lydighet og agility som har BC har også mann og barn uten problemer! Bedre å få seg en hund man kan komme et stykke på vei med enn noe man bare kommer halveis med og angrer litt på i ettertid  Smiley

Husker når vi så etter rase så var jeg redd for å få for mye med å velge en gjeterhundtype. Var litt innom labrador og golden siden disse er såkalte "familievennlige" raser (har to barn OG MANN!)

I dag er jeg sjeleglad for at jeg valgte den rasen jeg innerst inne ønsket meg! Nå skal jeg ikke sammenligne min rase med en BC da.... min er nok ikke så kjapp i hodet. hehe
Joda man kan nok det.. men jeg har bare hørt at hvis man skal ha BC så skal man ha mye tid til den og den krever mye.. Samtidig at de kan være litt nappete på barn.. Men dette er bare noe jeg har hørt.. Så ikke noe jeg vet om Wink

Sant det ang, bedre å få seg en hund som man kan komme et stykke på vei med enn noe man bare kommer halveis med og angrer etterpå! Er skikkelig i vurderingsfasen altså Tongue Skal ikke være lett noen ganger Wink
Loggført
mailin
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Friluftsidiot

« Svar #16 på: Juni 07, 2010, 19:50:16 »

Om du tenker på aussie så skal du i såfall være veldig nøye på linjer og oppdrettere. Snakk med folk som faktisk driver aktivt med sine hunder og konkurrerer, og gjerne med de som har hunder som du liker.

Aussien er ikke en BC light, det er en rase som i følge rasestandarden skal ha sterkt vakt- og gjeteinnstinkt. Desverre har det vært en del rar avl på aussie og veldig mange sliter nå med sine hunder; hunder som har fått lite/ikke noe mot, men mye skarpe og dominans kan gi en veldig dårlig kombinasjon, og det er desverre noe man ser mer og mer av på aussie. I motsetning til mange andre raser så kan en aussie stille seg i en situasjon den ikke takler og som den ikke tør å trekke seg ut av, dermed går den heller på. Ellers kan man få mange av de tingene man kan få på bc også; hunder som gjeter alt og som klyper.

Ja, det finnes hunder som er rolige, og som ikke har vakt eller gjeterinstinkt, men de er heller ikke rasetypiske.

Litt advarsels skriblerier, men desverre har rasen blitt veldig populær og avles mye pga pelsfarge, øyenfarge og halelengde. Med det har det kommet en del mentale brister og det har kommet fram en del helseproblemer også som er greit å være obs på.

Uansett rase så anbefaler jeg deg å være nøye med hva du vil ha i hunden; hva vil du bruke den til og hvordan kan du tenke deg at hverdagen med din aktive hund skal se ut. Og vær ærlig med deg selv.
Sett deg også opp en liste med alle de negative egenskapene til rasene du ser på. OM du skulle være så uheldig å få deg en skithund (uansett rase), hva vil du kunne takle å leve med? En som angriper alt og alle, eller en som ikke tør å gå på gulvet? Bare for å ta noen ytterkanter...
Loggført

Mailin
- trent av en aussie, eid av en husky.
bretonterv
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Enjoy your journey!

« Svar #17 på: August 14, 2010, 23:41:34 »

Men hva med Aussie? Det for meg, virker som det er en roligere rase enn BCen kan være (sånn inne og hjemme osv). Kanskje andre mener noe annet?

Dette er absolutt ikke av min oppfatning! Aussiene kan være vel så krevende... Det med å få en rolig hund hjemme har vell kanskje like mye med trening å gjøre? En bc kan være vel så rolig inne som noen annen rase om den trenes opp til det (selv om det til noen raser er lettere å få til). En gjeterhund er nødt til å få mye ro-trening under oppveksten (uavhengig om det er en belgier, pyrre, aussie osv) Jeg har kommet over individer av begge rasene border collie og aussie som har hvert både urolig og rolig inne...

til ts: For meg var Tervueren det riktige valget, og jeg hadde de samme kravene til rase som du har. Men om du legger bc på hylla fordi de er for krevende ville jeg heller ikke anbefale terv for deg. Hva med en pyreneisk gjeterhund? Om du bruker mye tid på sosialisering og miljøtrening (som er VELDIG viktig for denne rasen), er dette en hund som mest sansynelig hadde passet både din livsstil og dine planer for hunden. Det har tidligere hvert pyrrer på landslaget i agility, lydighet vet jeg ikke noe om (regner med at de funker). De kommer i to forskjellige varianter, pyreneisk gjeterhund og pyreneisk gjeterhund m/korthåret hode, så kan du selv vurdere hvor mye pelsstell du vil ha... (selv om den korthårete varianten er myye mer skjeden i Norge)

http://www.nogg.se/startPage.asp?idHomepage=41802 Dette er en kennel jeg kan anbefale (har selv hvert i kontakt med henne ang. valpekjøp, da jeg vurderte denne rasen sterkt). Hun driver med oppdrett av begge variantene...

Andre raser jeg ville anbefalt er vel jakt lab eller jakt golden? Selv om disse har et noe sterkere jaktinstinkt, fungerer de mye bedre som brukshunder enn de vanlige showhundene.  Toller, boxer og puddel funker vel også fett ville jeg tro. Lykke til med valg av rase!  Wink
Loggført

"When you correct a dog, you are actually punishing him for your poor training" - Susan Garrett.
Aalstad
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #18 på: Oktober 06, 2010, 11:15:24 »

Jeg vil slå et slag for boxer. Dette er en rase med veldig gode forutsetninger for bruks. Som for alle raser, er det selvfølgelig bruksrettet oppdrett som gjelder dersom du vil ha best utgangspunkt for bruksegenskaper/mentalitet/helse. Dette er desverre vanskelig å finne i Norge for tiden. Sverige har flere kennler som tenker bruks (Teamwork, Swedbox, Engelaiz m.fl). Alternativt kan du se til Tyskland, hvor det finnes veldig mange fremgangsrike brukskennler (vom Rehfeld, vom Kleibergsfeld, vom Okeler Forst, von der Noris +++)

I tillegg til å være en flott brukshund, er boxeren en tålmodig familiehund:)

Mvh Andreas
Loggført
Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: