Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dobermann hanvalp tilsalgs!  (Lest 1166 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
MVH
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« på: Juni 24, 2010, 10:48:23 »

Kennel Alpha Nordic har en hanvalp født 08.05.10 tilsalgs til rette vedkommede.
Kullet er etter kjente brukslinjer og det er satset på å få frem hunder av meget god mentalitet.

Gino er en utadvent og sosial ung herremann som vet hva han vil og hvordan han skal få det.... Det virker akkurat nå som det er en del sosial kamp og dominanse i han. Høy bytteinteresse og et meget hardt bitt! Han er uredd og veldig selvstendig, men er også veldig førbar.

Gino kommer etter foreldredyr av meget god mentalitet.
Hans farfar ble nr 5 i VM for dobermann i år og ble med det nordens beste hund.

Far; BH, ZTPSG1a Kriegerhof Wolverine
ZTP:
Svært høyt; -selvsikkerhet, -mot, - drift, - arbeidslyst
Høy; -kontrolbarhet
Moderat; - temerament, -skarphet
Skuddfast
Bitt; - energisk og fullt bitt

Mor; BH, N CH Farah Fawnita V Alpha Nordic
Nita har testet middels i forsvar, sosial kamp og sosial dominans, hun testet høyt i mot, konsentrasjon, koordinering, temperament og har veldig god avreagering. Mye jakt og lek og er 100% skuddfast.

Han selges fortrinnsvis til bruksinteresserte!

Tlf for mer info 94844069
Loggført
påtuiilapplandyippi
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Juni 24, 2010, 12:46:20 »

Mange ble det i kullet? Tisper/hanner.
Loggført
MVH
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Juni 25, 2010, 13:30:42 »

Det ble 6 stk, 4 jenter og 2 gutter  Smiley
Loggført
påtuiilapplandyippi
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Juni 25, 2010, 15:18:09 »

Så på Dogweb, tispen....hmmm Undecided
Loggført
Svein.E.J
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Juni 26, 2010, 15:59:59 »

Syns det er rimelig frekt å ikke informere om at tispa som er avlet på har HD/C og ikke rønket mer og at det ellers er en del grad B bakover linjene. 

Tror det er bedre å kjøpe en valp av den morsome blandings anonsen som ble lagt ut her for litt siden en dette tullet. Usikker på hvor du holder til men kan si så mye at her i norge avler vi ikke på grad c noe du bør vite om.....

Gjør meg en tjeneste å legg ut denne anonsen på Nordisk er du snill der får du solgt den, eller du blir solgt uansett blir det morro for penga....... Wink
Loggført
Gråtass
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Juni 26, 2010, 18:42:08 »

Syns det er rimelig frekt å ikke informere om at tispa som er avlet på har HD/C og ikke rønket mer og at det ellers er en del grad B bakover linjene.  

Tror det er bedre å kjøpe en valp av den morsome blandings anonsen som ble lagt ut her for litt siden en dette tullet. Usikker på hvor du holder til men kan si så mye at her i norge avler vi ikke på grad c noe du bør vite om.....

Gjør meg en tjeneste å legg ut denne anonsen på Nordisk er du snill der får du solgt den, eller du blir solgt uansett blir det morro for penga....... Wink
Syns du er smått frekk her også jeg. Man kan ha sine grunner for å avle på en hund med "noe" uten at man trenger å klistre det med store bokstaver i salgsannonen. Men man trenger vel ikke av den grunn å skulle holde noe tilbake for evt intressserte som tar kontakt.

Det er ganke ufint å sammenligne ett gjennomtenkt og planlagt kull hvor man har lagt utrolig mye arbeid ned i den jobben (noe jeg antar at denne oppdretteren har siden vedkommende har valgt å avle på en hund med c-hofte) og et blandingskull som ble til fordi eieren ikke klarte å skille sin egen løpetispe fra hannen i samme hus..

Men det var vel ikke noe nytt fra den kanten, desverre.

Edit: Forøvrig til din informajon så er HD-B fritt, det finnes heller ingen indikasjon på at hunder som er frirøntget med B har en høyere forekomst av HD i sine avkom enn de som er frirøntget med A.
« Siste redigering: Juni 26, 2010, 19:15:12 av Gråtass » Loggført

-If you don't like the answer, ask a different question!-
Svein.E.J
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Juni 27, 2010, 14:03:07 »

Hva veit du om dette kullet Gråtass....?

Oppdretter må da gjerne forklare hva som er ment med en slik parring og forklare hva man har ment med å parre en tispe med c hofter som ikke er albue rønket eller har noe annet å vise til. Jeg ser ikke en eneste god gunn noen plass verken i stambok eller andre steder som skulle tilsi parring her om det så var snakk om friske hunder, men jeg lytter gjerne til hva som er bra her å hva man ønsket av dette.

Finner det å høyst merkverdig at man velger avle på hunder med grad c på en rase som har problemer med hoftene når det ikke finnes noen andre grunner (om de da ikke er godt sjult) til å bruke noen av hundene.

« Siste redigering: Juni 27, 2010, 14:13:27 av Svein.E.J » Loggført
tab
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #7 på: Juni 28, 2010, 23:44:12 »

Selv om jeg er tilhenger av mentalt friske og fysisk friske avlshunder syns jeg du overdriver FÆLT Svein.E.J Slik du poster fremstår det som at du har et horn i siden på denne oppdretteren.

Det er noe som heter takt og tone også på et diskusjonsforum som dette. Før man buser ut om hvor ille man selv syns ting er, så er det faktisk fornuftig å ta kontakt med oppdretter å tilegne seg litt informasjon og kunnskap først.

Slik sett syns jeg ditt innlegg er betydelig frekkere enn TS.

"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"

Ha en glitrende aften!
Loggført

Mvh

--
TAB

BH AB Korad Meine Rottiss Amanda (Medusa)
BH Knertebo's Optimal Frank O' Fido (Frank The Tank)
http://www.krapylene.no
http://www.k-nine.no
"Noen har ryggrad, andre har ryggen foill av skjit!"
MVH
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Juni 29, 2010, 09:23:01 »

Hei hei!!
Det er helt greit at folk er uenig i mitt valg!! Her er det ingen juks og fanteri. Det første jeg informerer om når folk som ringer og som virker interessert i kullet, er nettopp dette med HD'n på Nita.

Nita har "by the way" A hofter i Tyskland og C/A på første røntgen her i Norge, og nei hun er ikke røntget i Tyskland, men her i Norge og bildene ble sendt over, så har heller ikke jukset med det heller!!   Wink Wink

Nita er altså frirøntget (avlest) i rasens hjemland med A-hofter, hva er forskjellen på å bruke henne og en tysk tispe eller hanhund med samme resultat?!

Det var mye for og imot før jeg tok dette valget, og jeg har regnet med en slik respons fra enkelte.

Denne valpen er det faktisk 5-6 stk som har ville kjøpe, men de har fått nei (kanskje "du" er en av de!?  Wink ), fordi jeg selger den ikke til hvem som helst. Har virkelig trua for at dette kommer til å bli en meget god konkurransehund. Hadde forresten bestilling på 5 valper før vi paret Nita, så tror ikke dette er et så dårlig kull som enkelte vil ha det til....  Wink

Det finnes helt sikkert individer bakover i linjene som har hatt ett eller annet, kanskje noen til og med har død før eller senere  Tongue Hvis du Svein vet noe som jeg virkelig skulle ha vist, så hadde jeg satt stor pris på om du hadde fortalt meg det!! Det er nå en gang slik i denne hundeverden at det er ikke alt som kommer fram i lyset...

Føler egentlig ikke at jeg har så veldig stort behov for å forsvare meg, fordi jeg står for det jeg har gjort og har tru på at dette blir bra!
Men jeg kan godt fortelle hvorfor jeg har gjort det...

1. Nita er en klinisk frisk hund som ikke har vært syk en eneste dag. Har tatt det meste av prøver før hun ble paret, og jeg hadde ALDRI gjort dette uten samtykke fra veterinæren min!!

2. Det mest arvelige på en hund er det mentale (sitat; Astrid Inderbø, fagansvarlig veterinær ved NKK), og for meg er god mentalitet mye viktigere enn en svak grad på den ene hoften...
Dessverre er det ikke så mange dobermann og se på konkurransebanen og det tror jeg kommer av at det ikke er avlet på god nok mentalitet.
Nita har absolutt noe å føre videre når det kommer til dette!!
Snakket en del med Terje Østlie for jeg tok valget (tror jeg har snakket med hele verden i forkant, men glemte dessverre han Svein virker det som...  Wink Grin ) Nita er også testet hos Terje og han mente at dette virkelig var noe å gå videre med! Forhørte meg også hvilken type hund han mente ville passe til Nita og fant da en i Finland som hadde de kriteriene jeg fikk av han. Terje fortalte om avelsprogrammet de hadde hatt da han jobbet i militære, og mye av hans erfaringer fra dette arbeidet, overbeviste meg.
Nita's FA;
tilgjengelighet 4
lekelyst (jaktkamp) 4
sosial kamp 3
sosial dominanse 2
jaktlyst 4
byttegripende 4
forsvarslyst 3
funksjonsutvikling 2
terskelverdi 3
avreagering 3
konsentrasjon 3
koordinering 5
temperament 3
mot 5
skarphet 3
skuddfast 5

Hanhunden fikk ZTPSG1A og er vel det beste du kan få på den tyske "avelsprøven"...
Hans far fikk som tilleggskommentar at han burde brukes i avel for å fremme rasens bruksegenskaper.

3. Nita er stilt for 20 forskjellige dommere som alle har gitt henne cert eller ck, har faktisk aldri fått kun en rød sløyfe.
Hanhunden er riktignok ikke stilt så mye, ble nå på Spesialutstillingen til den finske dobermanklubben 5. beste hanhund i åpenklassen med exellent.

4. Begge foreldredyrene er utrolige gode "hushunder", ikke noe stress eller lyd inne. Meget god "av og påknapp på de begge". Begge er veldig førbare hunder med meget god konsentrasjon når de jobber.

5. SELVSAGT ble hanhund valgt også ut ifra HDstatus. Han kommer fra et kull på 5, der 4 er røntget og fikk A. I kullet til farfar var det 9 og alle som er røntget er fri. Farmor har A (hennes far A, mor B)... osv...

6. For meg er det viktigste å se helheten i en hund.

Er dette svar godt nok!!??   Smiley Wink

Loggført
MVH
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Juli 07, 2010, 07:47:38 »

Alle valpene er nå solgt.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: