Hei hei!!
Det er helt greit at folk er uenig i mitt valg!! Her er det ingen juks og fanteri. Det første jeg informerer om når folk som ringer og som virker interessert i kullet, er nettopp dette med HD'n på Nita.
Nita har "by the way" A hofter i Tyskland og C/A på første røntgen her i Norge, og nei hun er ikke røntget i Tyskland, men her i Norge og bildene ble sendt over, så har heller ikke jukset med det heller!!

Nita er altså frirøntget (avlest) i rasens hjemland med A-hofter, hva er forskjellen på å bruke henne og en tysk tispe eller hanhund med samme resultat?!
Det var mye for og imot før jeg tok dette valget, og jeg har regnet med en slik respons fra enkelte.
Denne valpen er det faktisk 5-6 stk som har ville kjøpe, men de har fått nei (kanskje "du" er en av de!?

), fordi jeg selger den ikke til hvem som helst. Har virkelig trua for at dette kommer til å bli en meget god konkurransehund. Hadde forresten bestilling på 5 valper før vi paret Nita, så tror ikke dette er et så dårlig kull som enkelte vil ha det til....

Det finnes helt sikkert individer bakover i linjene som har hatt ett eller annet, kanskje noen til og med har død før eller senere

Hvis du Svein vet noe som jeg virkelig skulle ha vist, så hadde jeg satt stor pris på om du hadde fortalt meg det!! Det er nå en gang slik i denne hundeverden at det er ikke alt som kommer fram i lyset...
Føler egentlig ikke at jeg har så veldig stort behov for å forsvare meg, fordi jeg står for det jeg har gjort og har tru på at dette blir bra!
Men jeg kan godt fortelle hvorfor jeg har gjort det...
1. Nita er en klinisk frisk hund som ikke har vært syk en eneste dag. Har tatt det meste av prøver før hun ble paret, og jeg hadde ALDRI gjort dette uten samtykke fra veterinæren min!!
2. Det mest arvelige på en hund er det mentale (sitat; Astrid Inderbø, fagansvarlig veterinær ved NKK), og for meg er god mentalitet mye viktigere enn en svak grad på den ene hoften...
Dessverre er det ikke så mange dobermann og se på konkurransebanen og det tror jeg kommer av at det ikke er avlet på god nok mentalitet.
Nita har absolutt noe å føre videre når det kommer til dette!!
Snakket en del med Terje Østlie for jeg tok valget (tror jeg har snakket med hele verden i forkant, men glemte dessverre han Svein virker det som...

) Nita er også testet hos Terje og han mente at dette virkelig var noe å gå videre med! Forhørte meg også hvilken type hund han mente ville passe til Nita og fant da en i Finland som hadde de kriteriene jeg fikk av han. Terje fortalte om avelsprogrammet de hadde hatt da han jobbet i militære, og mye av hans erfaringer fra dette arbeidet, overbeviste meg.
Nita's FA;
tilgjengelighet 4
lekelyst (jaktkamp) 4
sosial kamp 3
sosial dominanse 2
jaktlyst 4
byttegripende 4
forsvarslyst 3
funksjonsutvikling 2
terskelverdi 3
avreagering 3
konsentrasjon 3
koordinering 5
temperament 3
mot 5
skarphet 3
skuddfast 5
Hanhunden fikk ZTPSG1A og er vel det beste du kan få på den tyske "avelsprøven"...
Hans far fikk som tilleggskommentar at han burde brukes i avel for å fremme rasens bruksegenskaper.
3. Nita er stilt for 20 forskjellige dommere som alle har gitt henne cert eller ck, har faktisk aldri fått kun en rød sløyfe.
Hanhunden er riktignok ikke stilt så mye, ble nå på Spesialutstillingen til den finske dobermanklubben 5. beste hanhund i åpenklassen med exellent.
4. Begge foreldredyrene er utrolige gode "hushunder", ikke noe stress eller lyd inne. Meget god "av og påknapp på de begge". Begge er veldig førbare hunder med meget god konsentrasjon når de jobber.
5. SELVSAGT ble hanhund valgt også ut ifra HDstatus. Han kommer fra et kull på 5, der 4 er røntget og fikk A. I kullet til farfar var det 9 og alle som er røntget er fri. Farmor har A (hennes far A, mor B)... osv...
6. For meg er det viktigste å se helheten i en hund.
Er dette svar godt nok!!??