Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Normal atferd ?  (Lest 895 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
_Veronica
Gjest
« på: Juni 30, 2010, 16:50:00 »

Hei!

Har ett STORT problem her.. (viser til linkene under)
Har vært i kontakt med oppdretter flere ganger, første gang ca en uke etter hunden ble hentet.
Var å skulle levere hunden for to helger siden, men da slo oppdretter seg vrang på summen jeg skulle ha tilbake. Oppdretter står forøvrig som medeier på hunden.

Må si at vi har prøvd ALT med denne hunden, jeg har gjentatte ganger blitt bitt i hender, armer, annsiktet.
Loven er vel ganske klar når det kommer til heving av kjøp ?

Foringstid :
http://www.youtube.com/watch?v=yCldBDCzrw4&feature=channel

Kosestund på fanget:
http://www.youtube.com/watch?v=NiXr0VB_BSQ&feature=channel
Loggført
Elvira
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Juni 30, 2010, 17:35:11 »

Det jeg ser på videoene er en utrygg valp. På foringsvideoen spiser valpen med andre hunder i nærheten, og advarer uten at det respekteres. Når valpen berøres (provoseres ytterligere) kommer den med et nokså kontrollert glefs. Dette er i alle fall ikke måten å behandle en valp som forsvarer maten sin. Fjern de andre hundene, sett matskåla på gulvet med dere ved siden av, håndfor valpen med små porsjoner og bygg opp tillit.
Situasjon 2 er beskrevet som en kosesituasjon, med valpen liggende på rygg, knurrende, i fanget. Ikke mye kos over dette. Valpen reagerer med å bite når den berøres i nakke/hoderegion (ser kanskje ikke hva som rører den). Også her en total mangel på trygghet og tillit.
Valpen trenger mye gradvis trening for å bygge opp tilliten til mennesker i disse situasjonene, og det man gjør på videoene håper jeg ikke er typisk for hvordan den behandles. Kjøpsloven gir vel rett til retur av "vare" ved vesentlig feil eller mangel, men dette kan vel ikke sies å være unormal atferd, bare litt uvanlig og uønsket (men kan bli alvorlig dersom det ikke tas tak i på riktig måte)
På den annen side, hvis dere ikke takler dette, bør valpen komme tilbake til oppdretter eller til et annet hjem. Mye trening kreves, men valpen er kun 3 mnd, midt i en hormontopp med hensyn til aggressiv atferd, og det synes jeg man skal ta hensyn til.
Loggført
_Veronica
Gjest
« Svar #2 på: Juni 30, 2010, 17:41:50 »

Video nr 1 er bare for å demonstrere. Hunden spiser ifred ellers Wink Hun blir ikke plaget av de andre hundene, da disse holdes unna når dette skjer.

Video 2 : Det er beskrevet som en kosestund, fordi det var nettopp det det var. Hun lå på fanget lenge og koste ( hun velger selv å ligge der) Der blir hun også bare berørt for å demonstrere.

Hunden er ellers verdens søteste og snilleste hund, kjempeglad i mennesker og alt. Det ringer bare noen bjeller hos meg når jeg og folk rund meg gjentatte ganger blir bitt \ glefset etter. Hunden er ikke syk, har ikke vondt eller noe.

Ikke har det blitt gjort noe som gjør at hunden skal oppføre seg slik heller.  Hun kan ikke ha matskålen vedsiden av oss, eller noe annet når hun spiser, da hun gjør utfall. Håndforing har vi også prøvd.
Loggført
Elvira
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Juni 30, 2010, 20:58:20 »

OK. Er enig i at det ikke ser bra ut, dersom dere har prøvd det du sier (håndforing etc).
Vet ikke helt om man kan kreve hele beløpet tilbake dersom valpen leveres til oppdretter, den er jo "brukt"... men kunne man ikke bli enig om en delsum kanskje?
Loggført
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Juli 01, 2010, 02:34:31 »

Hvorfor har du fjernet videoene?

Men uansett så er aggresjon en del av språket til hunden. Om man ikke strekker tolleransegrensen til valper så utvikler det seg gjerne til uønsket adferd. Men for en hund er det helt normalt å jage bort hunder/mennesker fra maten sin om den annser maten som en viktig resurs. Da er det DIN jobb å øke tolleranse grensen til valpen slik at den ikke føler behov for å forsvare maten. Det samme gjelde for håndtering, det må læres og er ikke medfødt. Aggresjoner er også ekstremt selvforsterkende om hunden vinner frem på det. Se på aggresjon som en slapp muskel som blir større og sterkere for hver gang den brukes, å slappere og svakere om den ikke brukes. Så mitt beste råd er å unngå å sette valpen i slike situasjoner. Kjør tilvenning og la valpen bli trygg på at den maten ikke blir tatt fra den og trygg på dere slik at den mestrer å bli håndtert.

Som jeg forsto så var valpen 3 månder...? Det vil si at den har vært ca like lenge til deg som til oppdretter. Hvem som har forsterket aggresjonene i valpen er derfor umulig å si og derfor i mine øyne ikke noe grunnlag for å heve kjøp. Derimot om dette var en seriøs oppdretter ville den tatt valpen i retur. Men en seriøs hundeeier ville heller ikke gitt fra seg valpen sin ved første lille problem 3 måneder gammel....
Loggført
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #5 på: Juli 05, 2010, 22:28:15 »

3 mnd gammel og biter? Forstår du er fortvilet. Vi har hatt blod, svette og tårer her i huset også. Vil anbefale deg å gå på valpekurs eller få hjelp av andre som har hatt erfaring med valper tidligere for at du skal få et mer avslappet forhold til det med bitingen..... og glefsingen. Husk at det er et lite barn som trenger din trygghet! At valper biter og styrer er helt normalt!! Noen er verre enn andre, men det går over!

Lykke til  Smiley
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
bretonterv
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Enjoy your journey!

« Svar #6 på: August 14, 2010, 22:26:04 »

Resursforsvar er noe jeg har slitt en del med med min valp, men det er absolutt ingen grunn til å returnere valpen til oppdretter. Feks. har valpen min bitt min far inn til benet da hun skulle forsvare en aleminiumsbit (som er farlig for hunder å svelge), og jeg har trent ENORMT mye for å utvide toleransen hennes. Nå kan jeg (bare jeg vel og merke) ta fra henne alt mulig, fordi hun vet hun får det eller noe bedre tilbake. Du er nødt til å bygge opp tillit, valpen er nødt til å stole på deg. Dette er uten tvil en utrygg valp, noe du er nødt til å jobbe med. Jeg synes ikke du skal gi opp så fort...

Når det gjeller håndtering, er også dette noe valpen er nødt til å bli vant til gradvis. Hundens intimsone kan påvirkes veldig, både negativt og positivt. En hund som bare har positive erfaringer med berøring, vil natulig vis ikke være redd for det heller, og omvendt. Men noen har selvfølgelig større intimsone en andre, og da er man nødt til å ta det ansvaret og trene til hunden er trygg. En utrygg hund er en ulykkelig hund, etter min mening. Hvem vil vel til en hver tid gå rundt å være redd?
Loggført

"When you correct a dog, you are actually punishing him for your poor training" - Susan Garrett.
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: