Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bur i bil - tenker folk på sikkerheten?  (Lest 1013 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Sofahunden

« på: Oktober 21, 2010, 16:01:56 »

Jeg lurer litt på, og har tenkt litt på det over tid.

Hvor mye legger folk i sikkerheten, når de anskaffer seg hundebur og hund?
Jeg tror mange ikke tenker over konsekvensene det får, og jeg selv visste at når jeg kjøpte et skranglefritt stålbur, så er det en risiko for de som sitter på i bilen.

Jeg tenker at synet av en kollisjon bakfra for en personbil med et solid stålbur i bagasjerommet, kan skade og kanskje drepe passasjerene i baksetet, og kanskje de foran også, hvis kollisjonen er kraftig nok.

Det man ikke vet med ikke testede bur, er hvor mye de tåler før de smadres. Er det da solide bur, så kan man jo risikere å få hele buret fram i kupeen.

Det eneste buret som er tüv godkjent på markedet, er jo variocage burene. De er jo testet opptil en viss hastighet, og der vet man hvor mye de tåler. Det er rikignok ikke mer enn noen og 50 km/t de er testet i, men det gir en pekepinn på at de burene faktisk kontrollert går sammen ved så og så mye krefter, og at det igjen ikke går utover de som sitter i bilen.

For min del, så skal jeg aldri mer kjøpe variocage. Det er det buret jeg har vært minst fornøyd med. Jeg kjøpte det utelukkende pga sikkerheten. Det tåler lite valpebiting, og det er veldig vanskelig og tungvindt å ta ut/inn skilleveggen på dobbeltburene. Det er tungt å hanskes med (jada, det er kanskje ingen vei utenom kvalitet og sikkerhet ang dette med vekt men). Og det er dårlig plass i selv de største - synes jeg. (klart det er jo universalbur og ikke spesialtilpassede bur, så det er jo noe man må ta med i betrakningen, men dog). Det er da lettere å velge et solid, skrangelfritt tilpasset stålbur man får kjøpt mange forskjellige plasser og i alle fasonger størrelser og priser. De er også billigere i innkjøp.

Kynisk nok, vil jeg heller ha et bur som smadres, enn ett som dyttes videre inn i kupeen og dreper passasjerer eller sjåfør.

Har noen tenkt på konsekvensene av burvalget? og hva det faktisk kan føre til?

Kanskje barnet ikke sitter så trygt i baksetet allikevel, selv med det beste barnesete som er å oppdrive på markedet, og med den tryggeste og nyeste bilen på markedet. Det hjelper lite om lasten bak skyves som en enhet i ryggen på de som sitter der.

Noen tanker rundt dette?

Jeg mener at man burde ha flere kartlegginger når det kommer til bur som tilfredstiller våre krav ift. plass, brukervennlighet, solid (tåle tenner og krafsing osv) og ikke minst pris. Men det er kanskje vanskelig å kombinere alt dette. Dessverre er det lite sikkerhetsfokus blant våre bilbur.

Skranglebur, vari flybur og alle disse tåler nok ikke mye, og er vel ikke så stor risiko, men sveisede hundebur av stål er en større fare, tenker jeg.

Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
Jassomar
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Oktober 22, 2010, 20:14:13 »

Helt klart tankevekkende det du skriver her! Er bare så glad for at jeg har kombinertbil med skikkelig skillevegg:)
Loggført
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Oktober 24, 2010, 20:49:07 »

OI! Det har jeg ikke tenkt på var mulig en gang! Vi har et aluminiumsbur baki og barn i baksete  Huh? Har vi rett og slett utsatt dem for livsfare? Nå ble jeg helt dårlig....... Sad
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Gråtass
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Oktober 27, 2010, 14:07:45 »

Nå skal all last i bil sikres, så om man stropper fast buret sitt forskriftsmessig, med lastestropper beregnet for den vekt belastningen det vil bli å kræsje i eks 80 km/t med ett stålbur (30 kg) + hund (40kg) så skal jo ikke dette utgjøre noen sikkerhetsrisiko for hverken baksetepassasjerene eller de foran.
Jeg personlig vil heller ha ett stålbur som beskytter hunden fra å bli most av bilen eller buret, enn å ha ett bur som klapper sammen og i værste fall spidder hunden (sammenleggbare metallbur) eller knuses (flykasse) så jeg får en panisk redd løs hund i bilen samtidig.
Da tror jeg man kan få langt større problemer.
Loggført

-If you don't like the answer, ask a different question!-
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #4 på: Oktober 29, 2010, 18:34:52 »

Det hjelper ikke hvor mye lasten sikres, hvis hele kassen kommer dundrende inn i kupeen på bilen. Da er det mot sin hensikt. Da vil jeg heller foretrekke et trekkspill bur enn en smadret baksetepassasjer.

Det er vel sjeldent at det er slike kraftige kollisjoner bakfra, og hvis man da stropper buret, så hjelper det på, men hvis bilen gir etter - altså karroseriet på bilen gir etter for sammenstøtet - så kommer buret fram, uansett hvor mye det er stroppet.
Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
Unique
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: November 02, 2010, 15:50:46 »

Kanskje man kan tenke bil i kombinasjon med bilbur ? En varebil med en solid skillevegg hindrer både bilen og buret å komme fram. Plasserer man buret fremst i lasterommet er det håp for at hunden overlever krasjet bakfra. Toyota HiAce er min favoritt ( eller liknende) Og for å ha best mulig margin, den lange utgaven.
Så vil kanskje noen si at det er dyrt å ha egen bil til hunden. Jo... men da har man i allefall ivaretatt sikkerheten så godt man kan.
Loggført

Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: