Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemadferd hos hund.  (Lest 2000 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Boxer
Valp
**
Utlogget Utlogget

« på: Januar 18, 2011, 00:41:54 »

Hei, selv har jeg en boxer på snart 5 år nå.
Burde kanskje gjort noe med problemene hans tidligere men etter og ha endt med 19 sting i ansiktet var det vel en tankevekker på at det virkelig er på tide.
Problemet hans er at han drar som bare pokker ute på tur. Spesielt mot folk og dyr.
Får han tak i folk så ja hopper han opp enten for å møte de eller faktisk bite de. Litt avhengig av humør virker det som.
Møter jeg en annen hund kan jeg glemme kontroll. Som regel kryper han enten ned og nærmest smyger seg mot den andre hunden ellerså legger han seg plent ned og avventer at den andre hunden skal komme nærmere.
Legger den andre hunden seg ned så smyger han seg bort til den.
Enten så går det bra ellerså går det ikke i det hele tatt. Er han i det slemme lunet sitt smeller det med en gang. Andre ganger går det bra og han vil leke, særlig om hunden er sånn ca 3-4 ganger større en han selv, og da han er 40 kg så er det heller sjeldent at vi møter noe på denne størrelsen. Han er selv hannhund og ikke kastrert men selv når han møter tisper legger han halsen sin over nakken dems og det er jo ikke alltid at tisper finner seg i å bli dominert av en hannhund så da sier det som regel pang.
Det og skulle dra han vekk fra en hund han ikke har hilst på er nærmest håpløst, særlig nå på isete føre. Utrolig hvor godt grep han får som jeg ikke får selv med brodder på beina, han både vil, og kan dra meg overende. Min kjæreste stakkar kan han dra mens hun sitter etter på rompa om han først bestemmer seg.
Nå her forleden var vi på vetrinær kontoret for å få sjekket noen kuler han hadde i nakken (som viste seg og være allergi og ordnet opp i)
Men det kom jo en annen hund ut og i samme rom som han. De knurret mot hverandre og han dro veldig og jeg klarte ikke og sitte på en stol og holde han så jeg skulle sette meg ned forann han og blokkere det at han så den andre hunden og holde han i halsbåndet mens kjæresten holdt båndet.
Da klikket han helt mentalt, enten så bet han meg i ansiktet ellerså var han ekstremt uheldig når han svingte hodet fra side til side men endte i allefall med at vetrinæren måtte behandle meg før bikkja, fikk flenget opp mesteparten av haka og og merke etter et par tenner under haka og div annet som måtte på legevakta og sys etter at vetrinæren hadde renset det litt og bedøvd det littegranne.
Endte opp med 19 sting for å lukke det.
Nå skjønner jeg at jeg trenger hjelp, han begynner og bli en smule ekstrem for meg. Er sikker på at han ikke mener det vondt og at jeg har gjort feil et sted her men lurer på metoder for å rett og slett stoppe det.
Har alltid trodd han var understimulert men nå i vinter har han fått dratt folk på akebrett både opp og ned bakker, han har fått trim deluxe, gått i flere timer osv. Men jeg ser ingen resultater på aggresjonen hans. Jeg bor jo i blokk og det møte folk i en trapp er helt uaktelt. Det er hans blokk, hans borettslag, hans vei, osv. Alle som går der skal enten drepes eller snuses på men jeg tørr jo ikke slippe han bort til folk da jeg ikke vet hva han finner på.
De han kjenner er han grei med og han sitter faktisk på gulvet og leker med min kjærestes søster på 6 og 13 år og har aldri gjort noen han har fått blitt kjent med fortred men fremmede som overseer han er noe fæle greier vi helst skal bite til eller lignende.
Når han møter fremmede eller andre hunder koker han over på et sekund. Jeg rekker ikke reagere før han drar meg nesten overende og hører eller ser ingenting annet en det han har fiksert blikket på der og da. Jeg eksisterer ikke for han og klarer jeg feks og stoppe han ved å gripe tak i en lyktestolpe eller annet er det et rabalder uten like, han bjeffer og går opp på to bein og skal lage så mye bråk som mulig. Helt til vi snur og går andre veien, da er det greit, men kommer det noen derfra også så står jeg i en mildt sagt kinkig situasjon.
Her har vi en hund som har knekt av karabin kroker på midten, ryki lærbånd, osv. Heldigvis har sånne ting skjedd på natta når vi går natta turen hans og har sett han sette etter katter osv. Eneste som er er at så fort jeg er ute av synsvidde blir han en skikkelig pyse og kommer løpende tilbake selv om katta er rett forann han, her i sommer satte han etter en katt etter og ha ryki båndet og rundt hjørnet og vekk var han i 5 sekunder før han kom stormende tilbake når han skjønte at ingen løp etter han.
Jeg er på det punktet av jeg lufter han i et bånd som tjukkere en armen min rundt halsen hans og en stålvaier jeg holder i, som forøvrig ikke er komfortabelt men jeg er sikker på at det holder fast han selv når han får opp fart nok til å rykke til.
Noen som har noen tips eller innspill og komme med her?
Loggført
Cat
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Januar 19, 2011, 14:02:15 »

Dette er ikke noe dere klarer å fikse med å spørre om tips på et forum. Dere må komme dere til noen som er flink på problemadferd å få hjelp! Noe av det viktigste når en skal trene bort poblemadfed er å observere hund og eier, det er ofte da man ser hva som er "galt" og kan komme med råd/veiledning.

Hvor i Norge bor dere? Kanskje vi kan komme med tips til hvem dere bør kontakte.
Loggført
Boxer
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Januar 19, 2011, 23:38:41 »

Vi bor på Kolbotn som er ca 20 min utenfor Oslo i retning Ski.
Vi har hatt en trener før men hun ga opp og sa at hun rett og slett ble redd for han. Han har en tendens til å ikke like folk som kommer med for harde treningsmetoder.
Hun grep tak i øret hans idet han skulle til og løpe mot en annen hund så han kvekket til og glefset etter henne og etter det ble jeg mildt sagt skeptisk til at det skulle fortsette.
Han er ikke den type hund som responderer på smerte, og flere som har sagt at han er så ekstrem at han burde strømmes eller brukes pigg halsbånd på. Jeg har ikke tenkt på noen av delene.
Men hvis noen kan anbefale en bra trener som kan få dette bort uten bruk av ekstreme metoder er jeg absolutt åpen for det.
Vurderte problemhundkurs hos oslo hundeskole men er skeptisk til at han skal fungere sammen med 4 andre ukjente hunder og 4 andre ukjente eiere.
Er også litt flau over å gå på kurs med en så umulig bikkje
Loggført
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #3 på: Januar 20, 2011, 18:11:27 »

Vi bor på Kolbotn som er ca 20 min utenfor Oslo i retning Ski.
Vi har hatt en trener før men hun ga opp og sa at hun rett og slett ble redd for han. Han har en tendens til å ikke like folk som kommer med for harde treningsmetoder.
Hun grep tak i øret hans idet han skulle til og løpe mot en annen hund så han kvekket til og glefset etter henne og etter det ble jeg mildt sagt skeptisk til at det skulle fortsette.
Han er ikke den type hund som responderer på smerte, og flere som har sagt at han er så ekstrem at han burde strømmes eller brukes pigg halsbånd på. Jeg har ikke tenkt på noen av delene.
Men hvis noen kan anbefale en bra trener som kan få dette bort uten bruk av ekstreme metoder er jeg absolutt åpen for det.
Vurderte problemhundkurs hos oslo hundeskole men er skeptisk til at han skal fungere sammen med 4 andre ukjente hunder og 4 andre ukjente eiere.
Er også litt flau over å gå på kurs med en så umulig bikkje

Hørtes litt rar ut den hundetreneren  Roll Eyes
Mens du venter på en god hundetrener så kansje du kan se litt på dette?

http://www.canis.no/gensider.php?gid=102

Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Boxer
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Januar 21, 2011, 21:36:59 »

Hadde enda godbiter vært interesant når jeg er på tur med han.... Jeg tror han mener at jeg er en stor dødvekt i andre enden av båndet han helst skulle slippe og drasse på.
Det eneste jeg kan få litt oppmerksomhet av er en stor sprettball jeg har. Den har funka et par ganger men å sprette den ute på ujevnt underlag er et sjangsespill. Kan like gjerne sprette opp i fanget på den som passerer og da er i allefall helvette løs.
Klikker er han overhodet ikke trent på, men har vel en liggende i kjøkkenskuffen tror jeg....
Jeg er bare stygt redd for at godbiter ikke er interesant på tur. Verken leverbiter eller små kjøttstykker fra ytrefilet fristet sist gang.
Når han var litt yngre var han en jævel på og stikke av, han hoppet bare og danset rundt meg akkurat utenfor rekkevidde til at jeg fikk tak, derfor går han alltid i bånd nå. Hverken pølser eller noe annet var interresant men etter et par timer med hopping og dansing rundt meg var vi sliten og kunne la oss fange.
Jobbet jo som vekter i hans yngre dager og da var det ikke noe problem at han bjeffet på fremmede, var tross alt på natta og passet et ganske stort objekt skulle være alene.
Så har nok litt skyld i å ha oppmuntret dårlige vaner på han.
Men får gå og kjøpe meg noen kinderegg og se om det fungerer, går utifra at det ikke er sjokoladen han skal ha så da blir det vel litt på meg også.
Får man faktisk tak i kinderegg nå lenger? Har ikke sett dem på lenge.
Loggført
Joachim
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Januar 22, 2011, 10:21:05 »

Det eneste jeg kan få litt oppmerksomhet av er en stor sprettball jeg har. Den har funka et par ganger men å sprette den ute på ujevnt underlag er et sjangsespill. Kan like gjerne sprette opp i fanget på den som passerer og da er i allefall helvette løs.

Få deg en ball du kan feste ett tau i, ev bruk ei bitepølse, fille alt ettersom. Ta den helst frem FØR det tilter i vinker for bisken, høres jo riktig så sjarmerende ut den karen der   Grin

Loggført

BH Welincha's Mirakel
Gråtass
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Januar 25, 2011, 16:27:51 »

Beklager om jeg tråkker på noen tær nå, men dette kan umulig være reelt. Det er liksom for mange punkter her..  Hvis det er en virkelig sak og hunden er et problem for "Boxer" slik det skisseres her, så syns jeg du skal avlive hunden din. Beklager om det er brutalt sagt, men det skal være en glede å ha hund, det du forteller om overgår mine mareritt..
Loggført

-If you don't like the answer, ask a different question!-
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Januar 25, 2011, 17:35:09 »

Hadde enda godbiter vært interesant når jeg er på tur med han.... Jeg tror han mener at jeg er en stor dødvekt i andre enden av båndet han helst skulle slippe og drasse på.
Klikker er han overhodet ikke trent på, men har vel en liggende i kjøkkenskuffen tror jeg....
Jeg er bare stygt redd for at godbiter ikke er interesant på tur. Verken leverbiter eller små kjøttstykker fra ytrefilet fristet sist gang.
Når han var litt yngre var han en jævel på og stikke av, han hoppet bare og danset rundt meg akkurat utenfor rekkevidde til at jeg fikk tak, derfor går han alltid i bånd nå. Hverken pølser eller noe annet var interresant men etter et par timer med hopping og dansing rundt meg var vi sliten og kunne la oss fange.
Jobbet jo som vekter i hans yngre dager og da var det ikke noe problem at han bjeffet på fremmede, var tross alt på natta og passet et ganske stort objekt skulle være alene.
Så har nok litt skyld i å ha oppmuntret dårlige vaner på han.
Men får gå og kjøpe meg noen kinderegg og se om det fungerer, går utifra at det ikke er sjokoladen han skal ha så da blir det vel litt på meg også.
Får man faktisk tak i kinderegg nå lenger? Har ikke sett dem på lenge.

Kinderegg selges enda  Smiley Leste du det jeg sendte eller tuller du med meg nå?

Kinereggene kan du spise selv for å roe deg ned nå han bjeffer. hehe
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Boxer
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Februar 09, 2011, 02:30:52 »

Og avlive han er ikke aktuelt. Da kan jeg like gjerne avlive meg selv mens jeg er i gang.
Har nå prøvd sånn munnkurv dings som går over snuta hans i nylon men dette er fåfengt han får den til slutt av ellerså står han bare og stirrer ned i bakken.
Så blir og prøve munnkurv i stål som neste utvei. I tillegg funker det og bare gå ut natterstid da det er ytterst eller ingen folk  og hunder ute.
Skjønner ikke hvorfor han hopper etter folk og glefser men munnkurv får løse problemet midlertidig og hindre skader på meg og andre.
Og slet skikkelig med å få tak i kinderegg, måtte innom x antall bensinstasjoner i nærområdet for å finne noen som hadde. Så får prøve både ball på snor i bitepølse dingser osv. Har en diger sprettball han er nogenlunde opptatt av. Har tilogmed klart og passere en hage en gang hvor erkefienden bor hvor både han og jeg glemte at den bodde der mens vi lekte med ballen. Tenkte ikke over det før vi hadde passert og da tenkte han heller ikke over det.
Skal få det til til slutt om han så må gå med munnkurv resten av livet
Loggført
Marthe
Unghund
Utlogget Utlogget

Extra, malinois

« Svar #9 på: Februar 18, 2011, 14:01:50 »

Ta kontakt med http://ostlie-hundesenter.no/. Få han testet, og få hjelp ut i fra det Smiley Dette kan jeg anbefale på det varmeste Smiley
Loggført

BH B IPO II SchH III SL III N Lch Brakeless Absolute Extra
http://www.brukshunden.net
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Februar 18, 2011, 20:20:16 »

Hvis dette er reelt så er jeg helt enig med Marthe. Østlie er stedet.
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Boxer
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Februar 21, 2011, 12:47:08 »

Blir til at jeg tar kontakt med østlie i løpet av uka da og se om jeg kan få til en vurdering av han. Blir en lang biltur men får ta det som en tur. 
Loggført
Buffy
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Februar 22, 2011, 14:53:38 »

Du har tatt det beste valget. Terje Østlie er den personen jeg vet om som kan mest om hund. Er det håp for hunden din så får du den beste hjelpen der.

Ønsker å vite hvordan det går med deg. Ønsker deg masse masse lykke til.
Loggført
Tigermind
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Februar 22, 2011, 21:55:41 »

Blir til at jeg tar kontakt med østlie i løpet av uka da og se om jeg kan få til en vurdering av han. Blir en lang biltur men får ta det som en tur. 

Den kjøreturen er verdt det helt klart  Smiley Dette er mennesker som kan hund, og atferd.

Masse lykke til!
Loggført

Buffy
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Februar 25, 2011, 16:33:14 »

Hei
Lurer på om du har snakket med Østlie? Er veldig spent på hvordan det går med dere.

Satt og leste igjennom innlegget ditt igjen, og jeg må bare si at enkelte hunder har veldig store psykiske problemer. Dette er ikke noe som du har påført den, det er mest trolig noe som hunden din er født med. Det er et stor ansvar å ha en hund som tyr til bitt når den føler seg truet. Spesielt når hunden din mest trolig har lavt mot. Da er det så lite som skal til før hunden din føler seg truet.

En slik hund er det vanskelig å ha. Det skal være kos å ha hund. Men dere har det ikke bra nå.

Jeg har selv omplassert en hund grunnet den var noe kjapp i å bite. Heldigvis så kunne politiet bruke den hunden, så jeg var utrolig heldig der. Trist ja, men duverden hvor deilig det var å slippe den tunge klumpen i maven som jeg alltid gikk rundt med.

Ønsker deg lykke til, og ikke ha dårlig samvittighet om du tar beslutningen om å la hunden din slippe mer.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: