Jeg leker litt med tanken på ny hund... Indi er skuddberørt å jeg kan derfor ikke konkurrere i bruks. Det jeg er ute etter er gode råd og tips til hvordan velge oppdretter. Hva skal jeg se etter? Hvor skal jeg lete? Hvordan klarer jeg å skille seriøse oppdrettere fra useriøse? Hvordan vet jeg at denne oppdretteren avler på hunder som egner seg godt til bruks?
Skal du kjøpe hund som du ønsker å konkurrere i bruks med så anbefaler jeg deg å finne en oppdretter som avler mot akkurat dette. Som har som mål å avle gode brukshunder.
Har du et bilde i hodet om hvordan hunden skal være mentalt ville jeg sett på FA tester ev. MT eller MH for å se at foreldredyrene har de egenskapene du ønsker deg i en hund. En god brukshund bør som minimum ha mot, gode avreaksjoner, jaktlyst og den bør være lyd/skuddfast.
Takk for gode tips til dere begge. Jeg ser på flere raser og har ikke bestemt meg ennå. Men det er en typisk brukshund jeg vil ha. Det jeg lurer litt på er hvor viktig det er å legge vekt på mentaltester og resultater på foreldre? Bør en også se på foreldrenes søsken osv?
Når jeg skal finne et godt brukshund emne legger jeg mye vekt på både bruksresultater og mentaltester, jeg ser også på mentaltester/resultater til foreldres søsken og besteforeldre.. Da synes jeg at jeg får et godt bilde av egenskapene i hunden.
Eller kan en finne gode brukshund emner i alle kull?
Jeg hadde
ikke gamblet på å finne et godt brukshundemne etter foreldre som ikke har noen bevis på at de innehar de egenskapene selv... Men selvfølgelig kan du finne individer i kull også etter umeriterte foreldre...men sannsynligheten for å finne en god valp er større etter veldokumenterte hunder og linjer.
Hvordan skal en finne ut om oppdretter preger valpene bra? Hva skal en spørre om?
Spør om de har andre hunder sammen med valpene..., andre husdyr...om de kjører bil med de..., om de har de med seg på tur..., om de leker med de..., om de bruker noe tid på en og en valp..., om valpene bor inne osv osv

Bare husk ingen spørsmål er for dumme