Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan velge oppdretter?  (Lest 872 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Lita
Gjest
« på: Oktober 25, 2007, 12:04:00 »

Jeg leker litt med tanken på ny hund... Indi er skuddberørt å jeg kan derfor ikke konkurrere i bruks. Det jeg er ute etter er gode råd og tips til hvordan velge oppdretter.  Hva skal jeg se etter? Hvor skal jeg lete? Hvordan klarer jeg å skille seriøse oppdrettere fra useriøse? Hvordan vet jeg at denne oppdretteren avler på hunder som egner seg godt til bruks?
Loggført
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Oktober 25, 2007, 14:08:45 »

Jeg liker personlig å se på internett/hjemmesider, der kan jeg iallfall luke ut mange av de jeg ikke liker/ikke synes er interessante. Deretter er det jo en fordel å se om det er noen raseklubben har på sine oversikter.

Så er det erfaringer fra andre i miljøene rundt. De som har en oppdatert hjemmeside, kan en jo få ett inntrykk av om det er mye kontakt med valpekjøpere, hva de holder på med og hvordan det går. Ellers er det jo viktig å stole på seg selv. Og sjekke ut helse og mentalitet så godt en klarer eller ønsker.

Så er det å snakke med oppdretteren, og se hvordan de har det. Treffe bikkjene, virker de sosiale, trygge og trivelige?

Hvilke vilkår har oppdretteren i kontraktene sine? Dersom de krever at hunden skal testes kan det jo bety at de er interessert i å følge med på mentalitet og kanskje har tenkt over det i planleggingen av kullet. Er hundene utstilt med greie plasseringer, så kan det jo være at de også er rasetypiske.  Kanskje snakke med noen du kjenner, om de kjenner til noe med aktuell rase som de har hørt noe om.

Har du bestemt hvilken rase du er på utsikt etter?
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #2 på: Oktober 25, 2007, 15:58:41 »

En annen ting jeg syntes er viktig. Hvor mange hunder har oppdretter, og hvor mange kull har de i året. Dette viser hvor mye av tid de bruker på hvert enkelt individ. Har de tid til å prege og sosialisere valper de har, og bruker de avlsdyrene sine til noe fornuftig. Jeg syntes at det er en absolutt max grense på 5 valpekull i året!
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Lita
Gjest
« Svar #3 på: Oktober 25, 2007, 16:19:27 »

Takk for gode tips til dere begge. Jeg ser på flere raser og har ikke bestemt meg ennå. Men det er en typisk brukshund jeg vil ha. Det jeg lurer litt på er hvor viktig det er å legge vekt på mentaltester og resultater på foreldre?  Bør en også se på foreldrenes søsken osv? Eller kan en finne gode brukshund emner i alle kull?

Hvordan skal en finne ut om oppdretter preger valpene bra? Hva skal en spørre om?
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #4 på: Oktober 25, 2007, 16:26:59 »

Jo flere hunder du klarer å se og finne ut av jo bedre er det. Og ja, det er en stor fordel om begge foreldredyrene er merriterte. Dette gir deg et innblikk på at hundene er mentalt gode og tåler og bli brukt. Ved å studere søsken og avkom får du et helhetlig bilde av linjene som er brukt. At hele kullet viser gode resultater er det stor sannsynelighet for at du vil få en bra valp.
Hvis du finner deg en oppdretter du liker så reis og besøk de, gjerne mange ganger. Da får du et bilde over hvor mye tid de bruker på valpene. Er valpene inne i huset, får de komme ut osv.. Også må man spørre og grave..
At en oppdretter stiller krav til sin valpekjøper er bare et pluss, om de intervjuer deg og vil ha referanser er også et pluss.. Dette tyder på at de er kritiske til hvor valpene havner..
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Cathrine
Gjest
« Svar #5 på: Oktober 25, 2007, 20:29:47 »

Sitat fra: "Lita"
Jeg leker litt med tanken på ny hund... Indi er skuddberørt å jeg kan derfor ikke konkurrere i bruks. Det jeg er ute etter er gode råd og tips til hvordan velge oppdretter.  Hva skal jeg se etter? Hvor skal jeg lete? Hvordan klarer jeg å skille seriøse oppdrettere fra useriøse? Hvordan vet jeg at denne oppdretteren avler på hunder som egner seg godt til bruks?

Skal du kjøpe hund som du ønsker å konkurrere i bruks med så anbefaler jeg deg å finne en oppdretter som avler mot akkurat dette. Som har som mål å avle gode brukshunder.

Har du et bilde i hodet om hvordan hunden skal være mentalt ville jeg sett på FA tester ev. MT eller MH for å se at foreldredyrene har de egenskapene du ønsker deg i en hund. En god brukshund bør som minimum ha mot, gode avreaksjoner, jaktlyst og den bør være lyd/skuddfast.

Sitat
Takk for gode tips til dere begge. Jeg ser på flere raser og har ikke bestemt meg ennå. Men det er en typisk brukshund jeg vil ha. Det jeg lurer litt på er hvor viktig det er å legge vekt på mentaltester og resultater på foreldre? Bør en også se på foreldrenes søsken osv?

Når jeg skal finne et godt brukshund emne legger jeg mye vekt på både bruksresultater og mentaltester, jeg ser også på mentaltester/resultater til foreldres søsken og besteforeldre.. Da synes jeg at jeg får et godt bilde av egenskapene i hunden.

Sitat
Eller kan en finne gode brukshund emner i alle kull?

Jeg hadde ikke gamblet på å finne et godt brukshundemne etter foreldre som ikke har noen bevis på at de innehar de egenskapene selv... Men selvfølgelig kan du finne individer i kull også etter umeriterte foreldre...men sannsynligheten for å finne en god valp er større etter veldokumenterte hunder og linjer.

Sitat
Hvordan skal en finne ut om oppdretter preger valpene bra? Hva skal en spørre om?

Spør om de har andre hunder sammen med valpene..., andre husdyr...om de kjører bil med de..., om de har de med seg på tur..., om de leker med de..., om de bruker noe tid på en og en valp..., om valpene bor inne osv osv  Wink  Bare husk ingen spørsmål er for dumme
Loggført
Lita
Gjest
« Svar #6 på: Oktober 29, 2007, 19:23:55 »

Takk for svar til dere alle!

Men har dette med preging av valpene så mye å si? En preger jo valpen selv når den kommer i hus. Hunden min Indi er jo født i en låve og hun ble da en trivelig hund…
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: