Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Valpen kommer i hus!  (Lest 705 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: Oktober 27, 2007, 23:06:00 »

Nå er det forhåpentlig vis ikke lenge før jeg får meg valp. Det er sånn ca 10 år siden sist jeg hadde valp i huset så dette blir veldig spennende. De to gamle jeg har er jo så gamle i tralten og kjenner mor ut og inn.. Så fra Januar kommer det til å bli liv i heimen igjen Cheesy
Hva legger du vekt på når du får valp, hvor starter du.. HVa er viktig..
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Oktober 27, 2007, 23:18:59 »

Hva gjorde jeg når valpen kom i hus..... Nå var Vani 11 uker når jeg fikk henne så hun var husren, kunne navnet sitt og kunne kommandoene sitt og nei. Jeg prioriterete å bli kjent med henne, bygge sosiale bånd. Innkallingstrening startet med en gang og hun var en apportør fra første dag, så jeg roste henne hver gang hun plukket og bar noe samt at vi byttet med godbit. Hun skal bli redningshund og trygg på omgivelser så jeg tok henne med overalt, på slike turer trente litt ro også. Jeg satte meg ned og ventet til hun slappet av! Ta valpen med på NRH trening så fort du kan, der begynner man med figurantdrift med engang.
Ellers så er lek en viktig ting å begynne med.
Du kommer til å storkose deg med valpen:-)
Loggført

Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Oktober 27, 2007, 23:30:56 »

Ja, planen min er et par dager hjemme så vi blir kjente..for så å begynne å se oss om i den store verden (Hurdal) Jeg har en plan om å melde på valpekurs, for å få den sosiale og strukturerte biten. Jeg kommer til å ha med valpen over alt. Det gjorde jeg med Wardo, han er stødig som fjell i alle settinger. Jeg var ikke så flink med Circa (selv om hun også har vært med mye) og jeg ser forskjell på de to. Så nå må mor få ræva ut av pc stolen og ut på tur Smiley Jeg gleder meg veldig.
Jeg vil gjerne ha innspill fra flere, når man ikke har hatt valp på ti år er det mye man glemmer, og mye som har blitt "nytt"
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Cathrine
Gjest
« Svar #3 på: Oktober 28, 2007, 12:40:45 »

Miljøtrening og sosialisering er selfølgelig kjempe viktig, men like viktig er det med ro og avslapning for en valp. Bruk litt tid på det å lær valpen å slappe av i forskjellige miljø, fordi om det skjer ting rundt den. Det har en så utrolig mye igjen for når en skal ut å konkurrere med den som voksen.

Burtrening er også viktig om en skal ha en konkurransehund. Da må de ofte både bo og sove i bilen på turer og reiser.

Lek som Vani sier her er vitkig, men like viktig at det er du starter og avslutter leken. Og at det ikke blir for mye stress når leken avsluttes.

Forsterk og belønn alle adferder du ser valpen gjør som du liker. Ha alltid lommene full i godbiter den første tida. Jeg bruker mye tid på å forsterke kontakt som valpen tilbyr selv. Apporteringslyst osv

Lær den å gå pent i bånd ( noe jeg selv ikke er spesielt flink til og som jeg alltid angrer meg for siden ) Beste tipset på å lære valper å gå pent i bånd er å starte så fort du får valpen i hus, og sørg for at du aldri trekker valpen med deg i stram line, hold lina slakk og heller lokk valpen til å følge etter og ros og belønn når den går på slakk line. Drar en valpen etter seg på stram line om den setter seg og vegrer for å gå eller om den stopper og snuser så er det første skritt til å få en hund som jager av gårde på stram line. Komuniser med stemmen og ikke med lina!!

Håndtering synes jeg er viktig. At valpen liker og aksepterer å bli håndtert og bli tatt på labbene, undersøkt, løftet osv.

Søksutvikling. La valpen få søke etter både leker og godbiter i høyt gress/lyng osv. Da lærer den også å konsentrere seg og å jobbe selvstendig.

Det er også en del lydighetsøvelser jeg legger godt grunnlag for mens valpen er liten og har sett at jo tidligere en begynner med disse øvelsene jo bedre blir resultatet. Det er øvelser som hurtig ned dekk, fot, apportering. Små drypp med lydighetstrening på det jevne gir best resultat... 5 - 10 minutter hver dag utgjør utrolig mye.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: