Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Svartelisting av useriøse oppdrettere  (Lest 793 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Lita
Gjest
« på: Oktober 29, 2007, 22:39:09 »

Hva skal egentlig til for at en raseklubb eller NKK svartelister/utstenger en oppdretter? Grunnen for at jeg lurer på dette er at jeg synes det er utrolig lite som skal til for å kunne kalle seg for ”godkjent oppdretter”. Jeg mener både NKK  og raseklubbene må være både blinde og døve om de ikke ser hvordan enkelte oppdrettere driver sitt oppdrett. Jeg vet om flere eksempel på oppdrettere som kun har et minimum av kunnskap om hund. Eneste erfaring de har er fra utstilling, utover det ingenting. Allikevel avler de 5 - 10 kull i året og er gode selgere. De setter ut mange hunder på foravtaler som de tar tilbake om det viser seg at hundene blir bra. Og avtalen er utformet på en slik måte at forvert ikke har mulighet til å nå frem i rettssystemet. Om en valpekjøper er missfornøyd med sin hund finnes ingen mulighet for tilbakelevering. Og ingen mulighet for hjelp. Oppfølging er et ord som ikke eksisterer... Om hunden blir syk er ikke oppdretter å få tak i. Mange av disse oppdretterne har mange klager på seg både hos NKK og raseklubb, men ingenting skjer… Hvorfor?

Finnes det noen Norske eller skandinaviske sider hvor en kan svarteliste useriøse oppdrettere? Jeg har hørt om lignende sider i utlandet. Jeg mener en slik side kan være forebyggende mot de mest useriøse oppdretterne. Og et greit oppslagsverk for en kommende valpekjøper.
Loggført
Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: Oktober 30, 2007, 15:07:36 »

Sitat fra: "Lita"
Finnes det noen Norske eller skandinaviske sider hvor en kan svarteliste useriøse oppdrettere? Jeg har hørt om lignende sider i utlandet. Jeg mener en slik side kan være forebyggende mot de mest useriøse oppdretterne. Og et greit oppslagsverk for en kommende valpekjøper.

Jeg forstår tanken, men i praksis tror jeg dessverre er lite gjennomførbart. Hvem skal føre en slik liste? Og om disse eksisterer, hvem fører dem? Jeg ser også for meg at det (om mulig) forsurer rase-miljøer ennå mer enn det allerede er, hvis det er slik at hvem som helst kan svarteliste noen der. Altså at konkurrentene svartelister hverandre.
Men at oppdrett bør kontrolleres i mye større grad er jeg helt enig i. Skulle først og fremst gjerne sett at det var lisensbelagt. Og i mitt utopia skulle alt vært så veldig mye anderledes.. men man kan jo drømme  :roll:
Loggført

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
Lita
Gjest
« Svar #2 på: Oktober 30, 2007, 17:15:07 »

Sitat fra: "Huffsa"

Jeg forstår tanken, men i praksis tror jeg dessverre er lite gjennomførbart. Hvem skal føre en slik liste? Og om disse eksisterer, hvem fører dem? Jeg ser også for meg at det (om mulig) forsurer rase-miljøer ennå mer enn det allerede er, hvis det er slik at hvem som helst kan svarteliste noen der. Altså at konkurrentene svartelister hverandre.

Ser for meg en offisiell side. Listen kunne fungert slik at alle kunne lagt inn sine dårlige erfaringer. Men en måtte registrere en konto for å få mulighet til å legge inn. Når en registrerer konto må en oppgi person opplysninger som ville være synlig for administrator. En måtte også begrunne sin dårlige erfaring. Administratoren til siden kunne godkjenne alle som registrerte konto og alle innlegg. Tror dette kunne vært et tiltak som kunne hjulpet mange nye valpekjøpere. Med fare for  selv å bli svartelistet /anmeldt tviler jeg sterkt på at oppdretter konkurrenter hadde turt å svarte liste hverandre.

Men strengt tatt så burde denne jobben allerede vært gjort av raseklubbene og NKK
Loggført
Kathrine
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #3 på: November 04, 2007, 15:07:12 »

NKK kunne administrert dette. Forstår at dette vil koste noe å få til. Kanskje oppdretterne burde betalt en årlig avgift for å være registrert. Disse pengene kunne finansiert ordningen. Som hundekjøper er ihvertfall jeg villig til å betale litt mer for valp. Hovedsaken for meg er jo å få en bra hund fra en seriøs oppdretter som ikke bare blir borte når hunden er levert.

Torfinn
Loggført

Molde
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: