|
Ronny
|
 |
« på: November 01, 2007, 19:45:20 » |
|
Noen som kan gi meg noen pekepinner på hvodan dere tar det daglige trening/lufting osv?,..,,.å er det tispe/hann tispe/tispe eller hann/hann dere har ? Er det noen ting man burde ha i bakhodet her f.eks han jeg har er ikke noe særlig alene hjemmeglad, hvordan burde jeg gjøre dette i henhold til den nye hunden. !! Burde jeg la den nye være hjemme alene, eller omvendt eller begge hjemme :?: Litt redd for at valpen skal bli påvirket av forskjellige redsler Kiefher har :?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huffsa
|
 |
« Svar #1 på: November 02, 2007, 12:20:57 » |
|
Noen som kan gi meg noen pekepinner på hvodan dere tar det daglige trening/lufting osv?,..,,.å er det tispe/hann tispe/tispe eller hann/hann dere har ? Er det noen ting man burde ha i bakhodet her f.eks han jeg har er ikke noe særlig alene hjemmeglad, hvordan burde jeg gjøre dette i henhold til den nye hunden. !! Burde jeg la den nye være hjemme alene, eller omvendt eller begge hjemme :?: Litt redd for at valpen skal bli påvirket av forskjellige redsler Kiefher har :? Jeg har en tispe på 7 år og en hann på 15 mnd. Når minstemann kom i hus har jeg skilt dem i situasjoner hvor hun har "issues". Dette har gitt gode resultater for oss. I uproblematiske situasjoner har han fått være med å lære. Jeg ville tatt alenetreningen uten den andre hunden. Lykke til 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #2 på: November 02, 2007, 14:40:00 » |
|
I mitt hus bor det nå en blansingshanne på 15 år og ei schafertispe på 10 år. I januar henter jeg hjem en ny valp, en schafer gutt. Jeg kommer til å ta ut en og en hund så de får hilse på valpen utenfor sitt hjem, før jeg slipper valpen inn. Mine planer da er: Vi går de vanelige turene sammen, også går jeg ut med valpen på "utforsking" alene. Veldig viktig at valpen får gjøre sine egene erfaringer. Hvis du er redd for at valpen skal ta adferden til den voksene hunden må du sørge for at valpen ikke får erfaring på det. Altså ikke være sammen med den voksene i de settinger uønsket adferd kan oppstår.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #3 på: November 02, 2007, 15:36:37 » |
|
I mitt hus bor det nå en blansingshanne på 15 år og ei schafertispe på 10 år. I januar henter jeg hjem en ny valp, en schafer gutt. Jeg kommer til å ta ut en og en hund så de får hilse på valpen utenfor sitt hjem, før jeg slipper valpen inn. Mine planer da er: Vi går de vanelige turene sammen, også går jeg ut med valpen på "utforsking" alene. Veldig viktig at valpen får gjøre sine egene erfaringer. Hvis du er redd for at valpen skal ta adferden til den voksene hunden må du sørge for at valpen ikke får erfaring på det. Altså ikke være sammen med den voksene i de settinger uønsket adferd kan oppstår. Ok skjønner den biten, men hva med hjemmealene om dagene situasjonen. Skal den som er engstelig for å være alene hjemme få bli med, å la valpen venne seg med å være alene hjemme...veldig usikker på den delen..Valpen blir med de første 14dg før jeg begynner med hjemmetreningen..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #4 på: November 02, 2007, 15:48:00 » |
|
Hvis den voksene hunden din er urolig og ukomfortabel med å være hjemme alene, ville jeg nok ikke hatt den hjemme med valpen. Her tror jeg du må være litt smart. Gå ut med den store hunden først, for så å gå inn igjen.. Hvis du og den store går ut, vil du lage ris til egen bak. Da kan valpen føle seg forlatt. Når du skal trene "hjemme alene" så sørg for at valpen ikke er proppet med energi når du går ut døra.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #5 på: November 02, 2007, 15:55:57 » |
|
Hvis den voksene hunden din er urolig og ukomfortabel med å være hjemme alene, ville jeg nok ikke hatt den hjemme med valpen. Det er han, tidligere brukte jeg sitronhalsbånd en ukes tid pga at han stod hele dagen å bjeffet,,nå bjeffer han ikke lenger, men er mye piping når vi drar,,drar kl10 hjemme igjen 1330 . Tror han sover hele dagen nu for tiden,.,.er i hvertfall trøtt i øyan når jeg kommer, og legger seg videre å sover til i 1530tia,,da er det lufting å trening på han De blir i vært sitt bur hjemmealene når den tid kommer.,..har dere burene/plassen deres sidebyside eller på forskjellige plasser i husene deres :?:
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Marthe
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Extra, malinois
|
 |
« Svar #6 på: November 09, 2007, 02:34:23 » |
|
Vi har ei Border collie/Australsk kelpie tispe på 7 år, Border collie hannhund på 7 år, Schäferhund tispe på 4 år og Malinois tispe på 7 mnd. Det at hundene går i lag er i utgangspunktet ikke noe problem, det er de faktisk bare nødt til. For at dette skal gå, så er det selvfølgelig viktig med en god og stabil leder i flokken. På turer har vi alle med, men er også flinke til å ta èn og èn. Gjerne så deler vi de opp to og to også. Når det gjelder dette med å være alene hjemme, så har jeg jobbet med dette fra dag èn. Jeg har hatt Extra litt i bur mens jeg var der selv. Så fort hun var rolig fikk hun komme ut. Etter hvert lå hun lengre og lengre. Jeg la henne gjerne i bur da jeg lagte mat, og slapp henne ut etter på. Du begynner i det små, og jobber det oppover. Hvis du ønsker deg en brukshund, så får du gjerne vakt også (dette har jo med rase å gjøre, men jeg skriver dette for det). Jeg Border collie tispen min har mye vakt, derfor er aldri Tassa og Extra alene hjemme i lag. Da har jeg de i hver sine rom, og helst i hver sin etasje. Du kan lett få at valpen lærer seg uvaner fra hund nr 1. Miljøtren og sosialiser kun valpen alene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #7 på: November 09, 2007, 13:32:07 » |
|
Vi har ei Border collie/Australsk kelpie tispe på 7 år, Border collie hannhund på 7 år, Schäferhund tispe på 4 år og Malinois tispe på 7 mnd. Det at hundene går i lag er i utgangspunktet ikke noe problem, det er de faktisk bare nødt til. For at dette skal gå, så er det selvfølgelig viktig med en god og stabil leder i flokken. På turer har vi alle med, men er også flinke til å ta èn og èn. Gjerne så deler vi de opp to og to også. Når det gjelder dette med å være alene hjemme, så har jeg jobbet med dette fra dag èn. Jeg har hatt Extra litt i bur mens jeg var der selv. Så fort hun var rolig fikk hun komme ut. Etter hvert lå hun lengre og lengre. Jeg la henne gjerne i bur da jeg lagte mat, og slapp henne ut etter på. Du begynner i det små, og jobber det oppover. Hvis du ønsker deg en brukshund, så får du gjerne vakt også (dette har jo med rase å gjøre, men jeg skriver dette for det). Jeg Border collie tispen min har mye vakt, derfor er aldri Tassa og Extra alene hjemme i lag. Da har jeg de i hver sine rom, og helst i hver sin etasje. Du kan lett få at valpen lærer seg uvaner fra hund nr 1. Miljøtren og sosialiser kun valpen alene. Takker 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Edith Piaf
|
 |
« Svar #8 på: November 09, 2007, 14:12:28 » |
|
Noen som kan gi meg noen pekepinner på hvodan dere tar det daglige trening/lufting osv?,..,,.å er det tispe/hann tispe/tispe eller hann/hann dere har ? Er det noen ting man burde ha i bakhodet her f.eks han jeg har er ikke noe særlig alene hjemmeglad, hvordan burde jeg gjøre dette i henhold til den nye hunden. !! Burde jeg la den nye være hjemme alene, eller omvendt eller begge hjemme :?: Litt redd for at valpen skal bli påvirket av forskjellige redsler Kiefher har :? Jeg har i flere perioder hatt to hunder. Når eldstetispa ble pensjonert fikk jeg ny valp. Jeg hadde mye ferie når valpen kom og også hadde jeg mulighet til å redusere stillingen min litt i en måneds tid etter ferien (oppsparte midler er da godt å ha...). Har du ikke mulighet til å være noe særlig hjemme i starten må valpen være med deg på jobb/i bilen el lign. Da kan den eldste være alene hjemme. Jeg hadde begge mine tisper sammen i alenetreningen MEN det var fordi den eldste var rolig og grei og en god modell og en trygghet for valpen, som vel var ca 3-4 mnd da jeg begynte å gå fra i lengre perioder. Begge hundene var da løse inne, men ikke i bur. Jeg hadde fra dag en "trent" på at i jobbetiden (ca 8 - 14), var vi stort sett inne og bare luftet. Vanen med å være rolig på formiddag/dagtid er kanskje lurt å etablere tidlig. Etter kl 14.00 var det tid for mer aktivitet, bla miljøtrening med kun valpen. Tur med den eldste etterpå mens valpen trente på å være alene i bilen litt. Hvis den eldste hunden din har uvaner den gjør når den er alene, ville jeg ikke latt valpen være alene med den. De tar veldig fort etter vaner OG uvaner! Da ville jeg ha tatt eldste hunden ned i bilen, så gått inn igjen og vært litt ilag med valpen, luftet litt og sånn, før jeg gikk ut i noen sekunder/minutter. Forleng tiden gradvis. Hvis dere begge går ut døra samtidig vil kanskje valpen føle seg "dobbelt forlatt"..? Hvis eldste hunden har flere ting/uvaner den sliter med ville jeg ha tenkt meg om to (eller ti) ganger, før jeg anskaffet meg ny valp. Ivertfall må valpen sosialiseres og miljøtrenes uten den andre hunden. Og holdes vekk fra den andre der uvanene dens oppstår. Du må jo vurdere hvor mye uvaner det er og om man klarer å skille de på en fornuftig måte. Den eldste må jo også ha "sitt" og gjerne også alenetid med deg Kanskje du får tid til å trene litt på å fjerne den eldstes uvaner hvis det er en stund til valpen kommer?
|
|
|
|
|
Loggført
|
vh Edith Piaf
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #9 på: November 09, 2007, 16:12:07 » |
|
Jeg har i flere perioder hatt to hunder. Når eldstetispa ble pensjonert fikk jeg ny valp. Jeg hadde mye ferie når valpen kom og også hadde jeg mulighet til å redusere stillingen min litt i en måneds tid etter ferien (oppsparte midler er da godt å ha...). Har du ikke mulighet til å være noe særlig hjemme i starten må valpen være med deg på jobb/i bilen el lign. Da kan den eldste være alene hjemme. Jeg hadde begge mine tisper sammen i alenetreningen MEN det var fordi den eldste var rolig og grei og en god modell og en trygghet for valpen, som vel var ca 3-4 mnd da jeg begynte å gå fra i lengre perioder. Begge hundene var da løse inne, men ikke i bur. Jeg hadde fra dag en "trent" på at i jobbetiden (ca 8 - 14), var vi stort sett inne og bare luftet. Vanen med å være rolig på formiddag/dagtid er kanskje lurt å etablere tidlig. Etter kl 14.00 var det tid for mer aktivitet, bla miljøtrening med kun valpen. Tur med den eldste etterpå mens valpen trente på å være alene i bilen litt. Hvis den eldste hunden din har uvaner den gjør når den er alene, ville jeg ikke latt valpen være alene med den. De tar veldig fort etter vaner OG uvaner! Da ville jeg ha tatt eldste hunden ned i bilen, så gått inn igjen og vært litt ilag med valpen, luftet litt og sånn, før jeg gikk ut i noen sekunder/minutter. Forleng tiden gradvis. Hvis dere begge går ut døra samtidig vil kanskje valpen føle seg "dobbelt forlatt"..? Hvis eldste hunden har flere ting/uvaner den sliter med ville jeg ha tenkt meg om to (eller ti) ganger, før jeg anskaffet meg ny valp. Ivertfall må valpen sosialiseres og miljøtrenes uten den andre hunden. Og holdes vekk fra den andre der uvanene dens oppstår. Du må jo vurdere hvor mye uvaner det er og om man klarer å skille de på en fornuftig måte. Den eldste må jo også ha "sitt" og gjerne også alenetid med deg Kanskje du får tid til å trene litt på å fjerne den eldstes uvaner hvis det er en stund til valpen kommer? uvaner har han vel ikke, sånn er han ganske grei,,men han har 2 redsler..skudd,,,altså for ikke han være med valpen på slikt.. han er ikke noe særlig hjemme alene, men vi jobber med det. Blir nok a tid å trene på dette til valpen kommer..Er godt igang...har sluttet for en stund siden med sitronhalsbåndet han hadde på seg for han bjeffet så når han var alene i buret. bjeffinga er slutt på, nå piper han litt når vi drar på jobb. Men han sover nu når vi er borte...så han bynner nu å bli bedre..  Så valp det SKAL vi ha 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #10 på: November 09, 2007, 18:50:21 » |
|
Noen som kan gi meg noen pekepinner på hvodan dere tar det daglige trening/lufting osv?,..,,.å er det tispe/hann tispe/tispe eller hann/hann dere har ? Er det noen ting man burde ha i bakhodet her f.eks han jeg har er ikke noe særlig alene hjemmeglad, hvordan burde jeg gjøre dette i henhold til den nye hunden. !! Burde jeg la den nye være hjemme alene, eller omvendt eller begge hjemme :?: Litt redd for at valpen skal bli påvirket av forskjellige redsler Kiefher har :? Jeg har i flere perioder hatt to hunder. Når eldstetispa ble pensjonert fikk jeg ny valp. Jeg hadde mye ferie når valpen kom og også hadde jeg mulighet til å redusere stillingen min litt i en måneds tid etter ferien (oppsparte midler er da godt å ha...). Har du ikke mulighet til å være noe særlig hjemme i starten må valpen være med deg på jobb/i bilen el lign. Da kan den eldste være alene hjemme. Jeg hadde begge mine tisper sammen i alenetreningen MEN det var fordi den eldste var rolig og grei og en god modell og en trygghet for valpen, som vel var ca 3-4 mnd da jeg begynte å gå fra i lengre perioder. Begge hundene var da løse inne, men ikke i bur. Jeg hadde fra dag en "trent" på at i jobbetiden (ca 8 - 14), var vi stort sett inne og bare luftet. Vanen med å være rolig på formiddag/dagtid er kanskje lurt å etablere tidlig. Etter kl 14.00 var det tid for mer aktivitet, bla miljøtrening med kun valpen. Tur med den eldste etterpå mens valpen trente på å være alene i bilen litt. Hvis den eldste hunden din har uvaner den gjør når den er alene, ville jeg ikke latt valpen være alene med den. De tar veldig fort etter vaner OG uvaner! Da ville jeg ha tatt eldste hunden ned i bilen, så gått inn igjen og vært litt ilag med valpen, luftet litt og sånn, før jeg gikk ut i noen sekunder/minutter. Forleng tiden gradvis. Hvis dere begge går ut døra samtidig vil kanskje valpen føle seg "dobbelt forlatt"..? Hvis eldste hunden har flere ting/uvaner den sliter med ville jeg ha tenkt meg om to (eller ti) ganger, før jeg anskaffet meg ny valp. Ivertfall må valpen sosialiseres og miljøtrenes uten den andre hunden. Og holdes vekk fra den andre der uvanene dens oppstår. Du må jo vurdere hvor mye uvaner det er og om man klarer å skille de på en fornuftig måte. Den eldste må jo også ha "sitt" og gjerne også alenetid med deg Kanskje du får tid til å trene litt på å fjerne den eldstes uvaner hvis det er en stund til valpen kommer? Et veldig bra innlegg Edith Piaf!! Veldig fornuftig fremgangsmåte! Jeg har også flere hunder og sitter med samme erfaring som deg....det blir ikke noe problem om en bare er fornuftig og legger ting til rette.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|