|
Lita
Gjest
|
 |
« på: November 03, 2007, 12:58:57 » |
|
Som noen av dere kanskje har fått med dere er jeg på leting etter ny hund. Målet er at den nye hunden skal brukes først og fremst til brukshundkonkurranser ( NBF ). Jeg har i dag en Border collie som jeg konkurrerer i LP med. En ny BC er ikke aktuelt fordi jeg har lyst å prøve noe annet og er litt skeptisk til at mange BC er skuddberørte og miljøberørte.
Raser jeg har sett litt på så langt er malle, rottis, kelpie, schæfer ( brukslinjer selvfølgelig ) og jakt labrador. Det jeg ønsker med er en intens hund som liker å jobbe, som har mye jaktlyst og er lett å motivere og trene. Den bør være førbar, men ikke myk. Sosial. Og jeg er opptatt av helse og mentalitet.
Hvordan er de forskjellige rasene? Fordeler/ulemper? Hvem passer meg best? Andre forslag til interessante raser som kan passe meg?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #1 på: November 03, 2007, 16:21:04 » |
|
Dobermann herfra www.dobfancier.com eller www.briskas.comOm du tilfeldighvis skulle velge en Dobermann. Dobermann er som en Malle, bare noen hakk roligere. Velger du en BruksDobermann bør du være en person som har trening å spesielt bruks i tankene. Noen fordeler med Dobermann er at den krever lite annet en trening, minimalt med pelsstell. Så disse timene kan dere trene i stedet. Dobermann er en livat hund HELE sin levetid, og jobber for deg å sin familie til siste åndedrag. Det sies at man burde ha noen år på baken innen man for seg en Dober, noe jeg ikke helt kan se annen grunn til og påstå foruten at de trengs å stimuleres. En Dobermann er ingen sofahund, da vil man få mange lange fotturer daglig om man ikke driver med daglig trening av den. De fleste som har en ordenlig bruksdober har tidligere i livet hatt sch/rott å andre ikke riktig så krevende raser. Men alle sier at det er en helt annen verden å trene en dober kontra en sch..ikke spør hvorfor, har aldri hatt sch/rott og trent med En dober er som poteten, kan brukes til det meste.. Å som alle raser har Dober også minuser med seg når de kommer hjem til deg..,,Iskalde vinterdager er ikke noe for en dober å være ute i timesvis, selv om den takler det. Mange av de blir noen pipedyr om de ikke blir stimulert nok..piper til du for opp rompa fra sofaen..hehe..så sofafolk hold dere unna bruksdober,,gå mer på utstillingslinjer om man er en sofaelsker.. Jeg har hatt Dober i 3.år å har kun det siste året vært aktiv å trent slavisk med hundeklubben her i byen, å jeg kan si med hånden på hjertet at det går ikke en dag uten at jeg holder på å le meg ihjel a gutten. Alltid noe artig som skjer når man har en Dober Ut fra det du skriver så ville jeg om jeg var deg valgt enten sch/malle eller dobermann/rottis. hehe lykke til med valget, er ikke lett. Har nettopp vært igjennom samme prosesen og valget falt da på Doberman hos Dobfancier å det kullet de skal ha nå. Jeg hadde både sch og Malle i tankene, men ettersom det går en dobergutt her å jeg ikke er den store pelsstelleren så falt valget på DOBERMANN til slutt. Å sch kom som nr.2 i valget mitt, hadde nok blitt nr.1 om jeg ikke alt hadde en dobis her 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Wenche Jo
|
 |
« Svar #2 på: November 03, 2007, 16:47:27 » |
|
Nesten så en fikk lyst på dobbis etter å ha lest innlegget ditt IPOIII, syns det er fair at du tar med alt og ikke bare tegner et glansbilde av rasen Men jeg må spørre siden du referer til bruksdobis og til utstillingsdobis, er det blitt slik med denne rasen også at det blir delt i to leire?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #3 på: November 03, 2007, 19:46:11 » |
|
Nesten så en fikk lyst på dobbis etter å ha lest innlegget ditt IPOIII, syns det er fair at du tar med alt og ikke bare tegner et glansbilde av rasen Men jeg må spørre siden du referer til bruksdobis og til utstillingsdobis, er det blitt slik med denne rasen også at det blir delt i to leire? Er redd for at det er slik utviklingen for dobermann er å blir, dette for at utstillingsdoberen er en mye mer familievennlig hund. Å derfor er det mange oppdrettere som går denne veien. pga at markedet ikke er stort nok for bruksdobere. Man skal jo få solgt disse hundene.. I Norge er det vil jeg si 2-3 kenneler som driver bruksavl, mens resten er kun utstilling, Og de er det mange av... Nå sier jeg ikke at utstillingsdoberen er ubrukelig i bruks, men den er nok noe mer ukonsetrert på alle punkter.,..Men supre familiehunder er det,,de elsker alt levende som er innenfor deres husvegger.. Jeg mener de som avler på dobermann å velger utstillingslinjer er på vei til å ødelegge rasen. Å det er knapt noen norsk dobermanneier som har sett en bruksdober..som sagt,,de er ikke mange i Norge :cry: www.arakia.no og www.kennelsupremeguardians.no er et par av de norske. Eierne av begge disse kennelene er medlemmer her 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
Heidi
|
 |
« Svar #5 på: November 04, 2007, 12:33:09 » |
|
hehe...IPOIII, man skulle tro det var bare dober her ja!!! Selv har jeg schæfer og regner med at Lita har skaffet seg nok info om den her på forumet. Det har jo vært endel tråder om schæfer Har jo blandingstispe også men den er det vel ikke mye vits i å nevne, skal spørs om man finner hennes like der ute, hehe!!! Sender stafettpinnen videre jeg. Men Lita: du nevnte jaktlabrador......da burde du se på jaktgolden også!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
|
|
|
|
Lita
Gjest
|
 |
« Svar #6 på: November 04, 2007, 14:02:03 » |
|
Takk for et informativt innlegg om dober IPO III. Men dober er nok ikke aktuelt for meg. Hovedgrunnen til det er at de tåler kulde for dårlig.
Vani: Jeg kunne godt tenkt meg info om brukslinjer på schæfer. Er det stor forskjell mentalt på brukslinjene og utstillingslinjene ?
Jeg har sansen for brukslinjer på retrievere. Liker den kvikke og alltid gla væremåten deres. Det jeg er skeptisk til med disse hundene er om de blir for selvstendige? Har hørt flere som har sagt at de ikke er spesielt god på lydighet?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
Heidi
|
 |
« Svar #8 på: November 05, 2007, 22:01:18 » |
|
Nå er ikke jeg den rette til å legge ut om schæfer fra brukslinjer kontra eksteriørlinjer. Jeg har min første schæfer, men at det ble fra brukslinjer er ikke ett tilfeldig valg fra min side. Da jeg var på utkikk etter ny rekrutt for utdanning som redningshund var det mange raser jeg så på. Men jeg vurderte aldri eksteriørschæfer av disse grunnene: for dårlig mentalitet, for dårlig kroppsbyggning, for mye sykdom, for tunge hunder og ikke likte jeg utseende dems lenger heller. Da jeg oppdaget brukslinjene som gjerne var : mindre hunder, bedre kroppsbygning, bedre mentalitet, forhåpentligvis mindre sykdom og veldig vakre å se på....var i grunnen rasevalget tatt for min del  For meg er det en rase som er allsidig og gjerne vil være med der det skjer ting!!! For å snakke om min egen hund så finnes hun ikke dominant og er utrolig førbar og arbeidslysten. Dette er min personlige mening og som sagt har jeg liten fartstid innenfor rasen schæfer. Vil tro at både Cathrine og Wenche her på forumet kan gi deg mer utfyllende opplysninger ang. denne fantastiske rase 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
|
|
|
Malin og Lita
Valp

Utlogget
|
 |
« Svar #9 på: November 05, 2007, 22:49:06 » |
|
Hei! Jeg er en av de som har oppdaget den fantastiske mallen;) Jeg har kun min egen subjektive oppfatning, men her er iallefall den;) Lita er jo ung, bare (straks) 11 md. Men FOR en hund! Mi lille snuppa er liten, bare 22 kg. Hun er intens i alt hun gjør, kjapp, arbeidskapasitet til 1000, førbar, nysgjerrig, fokusert, LETTLÆRT, morsom.... ja, uten tvil den perfekte hund for meg. Får mange kommentarer fra treningskamerater om hvilken vanvittig rå hund jeg har fått:)MEN på malle er det jo lett at det bikker feile veien, de er så intens og kjapp at mange mister rett og slett kontrollen på de. Det er jo heller ikke så utbredt i Norge, men i Sverige er de en veldig populær brukshund.
En bra malle slår alle andre raser. Men det er en bra malle... Desverre finnes det endel mindre gode individer også, som det gjør i alle andre raser. Men konsekvensene er gjerne større på mallen... (min mening iallefall) Om du vurderer malle, er det et par viktige tips jeg vil gi deg. Når du velger kennel, se etter en som gir jevnt gode kull. Sjekk mh-tester, helst hele kull (SKK er et uvurdelig verktøy på svenske kennler) Legg mye vekt på at hundene er generelt bra på avreagering, har av-knapp, mot til å avreagere uten for mye hjelp, viser gode bruksegenskaper, og gode nerver. Er du interresert i IPO er det viktig at det er gode og ROLIGE bitt. Malle har en tendens til å bli svært hektiske i bittet, dvs at de skal riste og drepe byttet/armen. Bittet er jo også svært genetisk, så legg vekt på det hos foreldredyrene...
Ikke minst er det viktig at DU som hundefører og person passer sammen med en malle.... Du må være kjapp, god til å lese hunden, KONSEKVENT, myk, kunne holde roen i enhver situasjon, sta, følsom.... og ikke minst være klar for å le deg igjennom mange komiske, fortvilende, bekymringsfulle, morsomme år;)
Husk at mallen er en fantastisk rase, men den er følsom og den er ekstrem i alle sinnstemninger. Ekstremt glad, sint, redd, jakt..
Har også hatt Dobermann og schäfer. Det går ikke an å sammenlikne disse rasene.... En dobermann er som en sirompa bestefar i forhold;)
Lykke til i jakten på den perfekte hunden for DEG.
|
|
|
|
|
Loggført
|
alin og Blackneck's A'Lita
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #10 på: November 05, 2007, 23:08:31 » |
|
Oi! Ble bare fasinert av de vakre dobbeisene 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #11 på: November 05, 2007, 23:11:32 » |
|
ehh... dobbisene :oops:
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #12 på: November 06, 2007, 14:10:42 » |
|
Jeg kunne godt tenkt meg info om brukslinjer på schæfer. Er det stor forskjell mentalt på brukslinjene og utstillingslinjene ? Jeg har på de årene vi har hatt hund/drevet med hund hatt 4 egne schäferhunder fra utstillingslinjer som jeg har trent/konkurrert med + 4 stk fra utstillingslinjer i familien/huset som jeg også alle har trent med. Jeg har også hatt 5 stk fra brukslinjer. Den største forskjellen er uten tvil kamplyst, evnen til å jobbe å yte max over tid. Brukslinjene er også generelt mere tempramentsfulle og har bedre jakt/byttedrift. MEN det finnes også eksteriøroppdrettere som har hunder med gode drifter, jeg snakker nå generelt... På brukslinjene finner en også store forskjeller. Det er forskjellig hva oppdretterne prioriterer. Noen velger å satse på hunder med veldig stødige nerver, mye dominans, hardhet og tyngde og moderat temprament, mens andre sattser mere på livlige, kjappe, førbare hunder, med mest jakt/bytte...og noen midt i mellom... Så en bør handle hund fra den oppdretteren som har en hundetype som passer seg... Fordelen med schäfer synes jeg er at de har evnen til å ta det med ro en dag eller to uten å gå på veggen. En trenger ikke å trene de i hjæl for at de skal være tilfredse, de koser seg like mye med en hjemmedag hvor de får tusle litt i gården og rusle en tur . De blir ikke manisk og stresset, og tilpasser seg veldig godt. Andre positive ting med Schäferhunden er at den er en fantastisk allorund rase... den er kanskje ikke den beste rasen til enkelte øvelser...men de er litt gode på alt og en kan bruke de til alt. Jeg har hatt mange raser boende/trent her over tid, både igjennom jobber jeg har hatt og som krisehjem i frivillig organisasjon... For meg er det ingen rase over schäferhunden, og så lenge jeg kan bruke hundene fornuftig kommer det ikke noen annen rase i hus...den dagen jeg ikke klarer av med en schäferhund mer skal jeg ha pappilon tror jeg... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #13 på: November 06, 2007, 16:02:41 » |
|
Jeg har på de årene vi har hatt hund/drevet med hund hatt 4 egne schäferhunder fra utstillingslinjer som jeg har trent/konkurrert med + 4 stk fra utstillingslinjer i familien/huset som jeg også alle har trent med. Jeg har også hatt 5 stk fra brukslinjer. Den største forskjellen er uten tvil kamplyst, evnen til å jobbe å yte max over tid. Brukslinjene er også generelt mere tempramentsfulle og har bedre jakt/byttedrift. MEN det finnes også eksteriøroppdrettere som har hunder med gode drifter, jeg snakker nå generelt... På brukslinjene finner en også store forskjeller. Det er forskjellig hva oppdretterne prioriterer. Noen velger å satse på hunder med veldig stødige nerver, mye dominans, hardhet og tyngde og moderat temprament, mens andre sattser mere på livlige, kjappe, førbare hunder, med mest jakt/bytte...og noen midt i mellom... Så en bør handle hund fra den oppdretteren som har en hundetype som passer seg... Fordelen med schäfer synes jeg er at de har evnen til å ta det med ro en dag eller to uten å gå på veggen. En trenger ikke å trene de i hjæl for at de skal være tilfredse, de koser seg like mye med en hjemmedag hvor de får tusle litt i gården og rusle en tur . De blir ikke manisk og stresset, og tilpasser seg veldig godt. Andre positive ting med Schäferhunden er at den er en fantastisk allorund rase... den er kanskje ikke den beste rasen til enkelte øvelser...men de er litt gode på alt og en kan bruke de til alt. Jeg har hatt mange raser boende/trent her over tid, både igjennom jobber jeg har hatt og som krisehjem i frivillig organisasjon... For meg er det ingen rase over schäferhunden, og så lenge jeg kan bruke hundene fornuftig kommer det ikke noen annen rase i hus...den dagen jeg ikke klarer av med en schäferhund mer skal jeg ha pappilon tror jeg...  Altså ingen negative ting om en SCHæfer  neivel... Hva mener du Malin--Z>>En dobermann er som en sirompa bestefar i forhold, , , , Er dobermannen treg i forhold  Skulle gjerne hørt litt nærmere om dette siden du har hatt begge raser 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine