Jeg er absolutt ikke redd for å fore hundene kun med V&H. Hvor hvorfor i alle dager skulle hunden dø av dette. Det er jo så naturlig mat for en hund som det går ann.. Gå inn å les på denne linken.. Hvis hunden fikk velge, Råforing.. Jeg er absolutt ikke i tvil hva som er best.
http://www.amerikanskbulldog.no/artikler.php?id=667&art=0Jeg har vært i kontakt med vedkommende som produserer VH, og har vedkommendes tillatelse til å skrive det jeg skriver nedenfor.
Dere som fôrer med kun VH og ikke tørrfôr ved siden av, bør tilsette fiber og gjerne karbohydrater. Hvis dere fôrer to ganger pr. dag, vil jeg anbefale 1 ss kli i fôret morgen og kveld.
På min neste bestilling vil jeg få tilsatt 10 kli/karbohydrater. dette er for å lette tarmfnksjonens arbeid, slik at avfallsstoffene ikke krystalliserer seg eller forsteiner seg i tarmen. Dette fôret ble jo oppprinnelig laget for aktive sledehunder, og de har jo et helt annet aktivitetsnivå enn de fleste andre hunder. Selv dobermann i stor fart på tur i skogen eller i bruksarbeid kommer ikke opp i det energiforbruket som sldehunder har. Sledehunder får derfor en mye høyere blodsirkulasjon enn andre hunder i annet bruk, og derfor trenger de ikke fiber/karboydrater for å få avfallsstoffene ut.
Jeg fikk en aldri så liten(stor) aha-opplevelse da jeg holdt på å miste Grom-Grom p.g.a. forstoppelse. Avfallsstoffene hadde forsteinet seg i tarmen, noe som senere resulterte i høye nyreverdier. Urea på 17 og kreatinin på over 150. Dette kommer av at nyrene ble utsatt for en akutt forgiftning p.g.a. opphopning av avfallsstoffene i tarmen.
Heldigvis reagerte jeeg riktig og raskt, og fikk satt klyster på henne og gitt henne rikelig med Laktulose. Laktulose er en erstatning for renset parafin, og mye bedre enn renset parfin, da Laktulose hjelper mage og tarm bedre i gang til å fungere riktig. Dette ble gjentatt i flere dager, og jeg lykkes med å få laget fri passasje i tarmen. Grom-Grom holdt på å dø p.g.a. forgiftningen som oppstod i forbindelse med forsteiningen i tarmen. Hun sluttet selvfølgelig også å spise. Nå har hun begynt å spise igjen, og holder gradvis påå bli tilvendt til VH igjen. Til å begynne med bestod maten av en tørr brødskive, skåret i små terninger, en kyllingfilet og litt tørrfôr av typen Pedigree Junior 30/18. Nå spiser hun omtrent som normalt.
Så, kjære dere, tilsett fiber/karbohydrater slik at hundene deres slipper å opleve det samme som min Grommis.
Når man bestiller over 200 kg. så kan man få laget fôret etter eget ønske, og da kan jo de som bestiller over 200 kg. gjøre som jeg, få tilsatt fiber/karbohydrater direke i fôret. Tallet på 10 % fiber/karbohydrater har jeg fått fra en profssor i ernæring p NVH. Dette vil bli øket til 15 %, etter tilvenning av10% fber/karbohydrater. Lakterende tisper trenger karbohydrater for å lage melkesukker. Selv om det blir mere volum avføring av å tilsette fiber7karbohydrater, så er vel det bedre, enn å risikere at hundene dør av forstoppelse, for det vil kunne bli konsekvensen.
Dette er ment som et godt råd til dere. Dere får selv velge om dere vil følge dette rådet eller la det være.
--------------------------------------------------------------------------------
Vennlig hilsen
Aud Stokman
hentet fra Norsk dobermanforum :!: