Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er dette riktig?  (Lest 3147 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: November 03, 2007, 20:13:36 »

Vom og Hundemat-varianten:
Du kan fore 100% på Vom og Hundemat nr 25 eller nr 33. Punktum. Gå utifra ca 2% av forventet kroppsvekt for valper, og 2% av ønsket kroppsvekst for voksne hunde. Reguler etter om hunden blir tykk eller tynn. Om hunden blir litt lubben kan man gjerne blande litt vann i foret. Små raser trenger gjerne mer mat enn store hunder i forhold til kroppsvekt. Vom og Hundemat er fullvitaminisert og mineralisert. Det eneste som man bør tenke på når det gjelder foring av valper er å gi noen måltider med rent muskelkjøtt eller innmat, slik at valpen ikke får i seg for mye kalsium. Det kan også være lurt å gi noen bein innimellom, slik at tennene holder seg fri for tannsten. For valper er det spesielt viktig at man ikke tilsetter noe i tillegg til den vanlige kosten som inneholder kalsium (f.eks melkeprodukter som yoghurt og surmelk). Vom og Hundemat inneholder alle vitaminer og mineraler som en hund trenger, slik at det er ikke nødvendig å tilsette noe som helst i kosten.

Vi hadde et topic på dober forumet anngående dette, å noen der mente at hundene kunne dø...http://www.steelthereal.com/yabbse/index.php?topic=2769.0
Loggført

Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: November 03, 2007, 21:51:16 »

Jeg tror du kan ta det knusende med ro rundt dette med V&H. Jeg fulgte tråden din og det ble gitt greie og oversiktelige svar fra en forhandler der.

Jeg har foret lenge på vom og tørrfor 50/50, og har nå bestilt nr33 V&H som jeg fortsatt skal gi 50/50. Jeg er nok ikke redd for at bikkjene skal bli syke av det Smiley
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: November 03, 2007, 22:07:17 »

Sitat fra: "wenche"
Jeg tror du kan ta det knusende med ro rundt dette med V&H. Jeg fulgte tråden din og det ble gitt greie og oversiktelige svar fra en forhandler der.

Jeg har foret lenge på vom og tørrfor 50/50, og har nå bestilt nr33 V&H som jeg fortsatt skal gi 50/50. Jeg er nok ikke redd for at bikkjene skal bli syke av det Smiley

Forer slik jeg å nå,,men skulle gjerne sluppet tørrforet..men tørr ikke :?
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #3 på: November 04, 2007, 17:03:40 »

Jeg bruker også vom og hundemat og er kjempe fornøyd! Jeg forer også ca 50/50, men jeg ser ikke noen problemer med å fore bare med kjøtt. Grunnen til at jeg bruker tørrfor i tillegg er mest for letthetsskyld når jeg skal ut å reise osv. Kjøtt er jo en mye mere naturlig måte å fore hunder på, så hvorfor skulle det være skadelig...?

.
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: November 04, 2007, 17:18:54 »

Sitat fra: "Cathrine"
Jeg bruker også vom og hundemat og er kjempe fornøyd! Jeg forer også ca 50/50, men jeg ser ikke noen problemer med å fore bare med kjøtt. Grunnen til at jeg bruker tørrfor i tillegg er mest for letthetsskyld når jeg skal ut å reise osv. Kjøtt er jo en mye mere naturlig måte å fore hunder på, så hvorfor skulle det være skadelig...?

.

Hvis du går inn på linken til dobermannforumet så finner du påstanden :idea: Noen der som mener dette ikke er så veldig smart :!:
Loggført

Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #5 på: November 04, 2007, 17:53:13 »

Jeg er absolutt ikke redd for å fore hundene kun med V&H. Hvor hvorfor i alle dager skulle hunden dø av dette. Det er jo så naturlig mat for en hund som det går ann.. Gå inn å les på denne linken.. Hvis hunden fikk velge, Råforing.. Jeg er absolutt ikke i tvil hva som er best.

http://www.amerikanskbulldog.no/artikler.php?id=667&art=0
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: November 04, 2007, 18:40:57 »

Sitat fra: "circameg"
Jeg er absolutt ikke redd for å fore hundene kun med V&H. Hvor hvorfor i alle dager skulle hunden dø av dette. Det er jo så naturlig mat for en hund som det går ann.. Gå inn å les på denne linken.. Hvis hunden fikk velge, Råforing.. Jeg er absolutt ikke i tvil hva som er best.

http://www.amerikanskbulldog.no/artikler.php?id=667&art=0

Jeg har vært i kontakt med vedkommende som produserer VH, og har vedkommendes tillatelse til å skrive det jeg skriver nedenfor.

Dere som fôrer med kun VH og ikke tørrfôr ved siden av, bør tilsette fiber og gjerne karbohydrater. Hvis dere fôrer to ganger pr. dag, vil jeg anbefale 1 ss kli i fôret morgen og kveld.
På min neste bestilling vil jeg få tilsatt 10 kli/karbohydrater. dette er for å lette tarmfnksjonens arbeid, slik at avfallsstoffene ikke krystalliserer seg eller forsteiner seg i tarmen. Dette fôret ble jo oppprinnelig laget for aktive sledehunder, og de har jo et helt annet aktivitetsnivå enn de fleste andre hunder. Selv dobermann i stor fart på tur i skogen eller i bruksarbeid kommer ikke opp i det energiforbruket som sldehunder har. Sledehunder får derfor en mye høyere blodsirkulasjon enn andre hunder i annet bruk, og derfor trenger de ikke fiber/karboydrater for å få avfallsstoffene ut.

Jeg fikk en aldri så liten(stor) aha-opplevelse da jeg holdt på å miste Grom-Grom p.g.a. forstoppelse. Avfallsstoffene hadde forsteinet seg i tarmen, noe som senere resulterte i høye nyreverdier. Urea på 17 og kreatinin på over 150. Dette kommer av at nyrene ble utsatt for en akutt forgiftning p.g.a. opphopning av avfallsstoffene i tarmen.
Heldigvis reagerte jeeg riktig og raskt, og fikk satt klyster på henne og gitt henne rikelig med Laktulose. Laktulose er en erstatning for renset parafin, og mye bedre enn renset parfin, da Laktulose hjelper mage og tarm bedre i gang til å fungere riktig. Dette ble gjentatt i flere dager, og jeg lykkes med å få laget fri passasje i tarmen. Grom-Grom holdt på å dø p.g.a. forgiftningen som oppstod i forbindelse med forsteiningen i tarmen. Hun sluttet selvfølgelig også å spise. Nå har hun begynt å spise igjen, og holder gradvis påå bli tilvendt til VH igjen. Til å begynne med bestod maten av en tørr brødskive, skåret i små terninger, en kyllingfilet og litt tørrfôr av typen Pedigree Junior 30/18. Nå spiser hun omtrent som normalt.

Så, kjære dere, tilsett fiber/karbohydrater slik at hundene deres slipper å opleve det samme som min Grommis.

Når man bestiller over 200 kg. så kan man få laget fôret etter eget ønske, og da kan jo de som bestiller over 200 kg. gjøre som jeg, få tilsatt fiber/karbohydrater direke i fôret. Tallet på 10 % fiber/karbohydrater har jeg fått fra en profssor i ernæring p NVH. Dette vil bli øket til 15 %, etter tilvenning av10% fber/karbohydrater. Lakterende tisper trenger karbohydrater for å lage melkesukker. Selv om det blir mere volum avføring av å tilsette fiber7karbohydrater, så er vel det bedre, enn å risikere at hundene dør av forstoppelse, for det vil kunne bli konsekvensen.

Dette er ment som et godt råd til dere. Dere får selv velge om dere vil følge dette rådet eller la det være.  

--------------------------------------------------------------------------------
Vennlig hilsen

Aud Stokman

hentet fra Norsk dobermanforum :!:
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #7 på: November 04, 2007, 18:53:52 »

Sitat
INGEN ulv spiser mye grønt! At de spiser mageinnholdet hos byttedyrene sine har vært påstått ved flere anledninger, men biologer i feldt forteller at det eneste som ligger igjen ved et vanlig "kill" er noen benrester, kraniet og - mageinnholdet. MageSEKKEN er spist av, men innholdet ligger igjen som en frossen, grønn ball på vinteren.
Ulvemøkk innsamlet av bl.a. Alpha-gruppen og analysert av NLH viser at norsk ulv lever av 95% elg (kjøtt, bein, pels). 3% er annen kjøttmasse (bever, storfugl, osv.) og 2% er annet (bær, grønt eller ukjent). Dette er representativt for vill ulv verden over, med ulike store byttedyr som eneste variabel.

Runar Næss
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: November 04, 2007, 19:02:49 »

Sitat
INGEN ulv spiser mye grønt! At de spiser mageinnholdet hos byttedyrene sine har vært påstått ved flere anledninger, men biologer i feldt forteller at det eneste som ligger igjen ved et vanlig "kill" er noen benrester, kraniet og - mageinnholdet. MageSEKKEN er spist av, men innholdet ligger igjen som en frossen, grønn ball på vinteren.
Ulvemøkk innsamlet av bl.a. Alpha-gruppen og analysert av NLH viser at norsk ulv lever av 95% elg (kjøtt, bein, pels). 3% er annen kjøttmasse (bever, storfugl, osv.) og 2% er annet (bær, grønt eller ukjent). Dette er representativt for vill ulv verden over, med ulike store byttedyr som eneste variabel.

Runar Næss

Er det ulv du har :?:  hehe
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #9 på: November 04, 2007, 19:08:45 »

IPO III
Sitat
Er det ulv du har  hehe

Nei, men hunden stammer jo fra ulven og hunder har samme fordøyelses system som ulv. Så hvorfor skal ikke det som ulven kan spise også fungere på hund? Men det en skal ha i tankene er at hunder som er oppvokst på kun tørrfor får en lavere PH verdi på magesyra fordi en ikke trenger spesielt sur magesyre for å bryte ned "grønnsaker" som er hoved ingrediensen i alle tørrfor. Og lav PH verdi gjør det tyngre å bryte ned bein etc. Mens hunder som fra de er valper av blir vant med å foret på rått kjøtt/bein vil opprettholde en surere magesyre som ligner mere på ulven. Så om en skal begynne å fore en hund som i hele sitt liv har spist tørrfor på rå mat, så børe en bruke litt tid på å venne hunden på dette. Men i vom og hundemat så er det ikke hele bein da...

I mitt hode så burde alle hunder få det som er mest naturlig for de...og det er kjøtt/bein
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: November 04, 2007, 19:25:09 »

IPO III
Sitat
Er det ulv du har  hehe

Nei, men hunden stammer jo fra ulven og hunder har samme fordøyelses system som ulv. Så hvorfor skal ikke det som ulven kan spise også fungere på hund? Men det en skal ha i tankene er at hunder som er oppvokst på kun tørrfor får en lavere PH verdi på magesyra fordi en ikke trenger spesielt sur magesyre for å bryte ned "grønnsaker" som er hoved ingrediensen i alle tørrfor. Og lav PH verdi gjør det tyngre å bryte ned bein etc. Mens hunder som fra de er valper av blir vant med å foret på rått kjøtt/bein vil opprettholde en surere magesyre som ligner mere på ulven. Så om en skal begynne å fore en hund som i hele sitt liv har spist tørrfor på rå mat, så børe en bruke litt tid på å venne hunden på dette. Men i vom og hundemat så er det ikke hele bein da...

I mitt hode så burde alle hunder få det som er mest naturlig for de...og det er kjøtt/bein

Er helt enig, men jeg ble skeptisk etter hva Aud skrev..,,,. Cheesy
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #11 på: November 04, 2007, 19:29:31 »

Sitat fra: "IPO III"

Hvis mine hunder får forstoppelse så ville jeg merket det i løpet av en halv dag... Jeg følger i hvertfall med på når og hvor ofte mine hunder har avføring...Det er litt av jobben med å være en annsvarsfull hundeeier både å plukke opp etter hunden sin og følge med på helsa dens. Ser en at hunden får forstoppelse og en setter igang tiltak etter kort tid så dør ingen hunder av vom og hundemat!! Dør av det gjør de når en ikke passer på de og overser signaler om at hunden kan være syk, har forstoppelse.
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: November 04, 2007, 19:32:38 »

Hvis mine hunder får forstoppelse så ville jeg merket det i løpet av en halv dag... Jeg følger i hvertfall med på når og hvor ofte mine hunder har avføring...Det er litt av jobben med å være en annsvarsfull hundeeier både å plukke opp etter hunden sin og følge med på helsa dens. Ser en at hunden får forstoppelse og en setter igang tiltak etter kort tid så dør ingen hunder av vom og hundemat!! Dør av det gjør de når en ikke passer på de og overser signaler om at hunden kan være syk, har forstoppelse.

Symtomer på forstoppelse :?:
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #13 på: November 04, 2007, 19:33:33 »

Ingen avføring!  Wink

.
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: November 04, 2007, 19:38:03 »

Ingen avføring!  Wink

.

hmm... kan det hende Kiefher har forstoppelse,,for den ene dagen vil han drit om morran,,ser han presser alt han har, men ingen ting kommer. Men senere på ettermiddagen kommer det ut fast FLOTT skit,,men ikke mengder :|
Loggført

Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: