Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innemiljø for hund  (Lest 1349 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: November 05, 2007, 12:15:51 »

Jeg har ikke hund nå, men skal ha etterhvert. Jeg har lyst til å få laget en fin uteplass så hunden har en plass å være i fred når vi har barneselskaper, redde svigermødre på besøk og lignende  :lol:

Men når jeg ser på hvordan vi har det inne så er jeg usikker på om det er så ideelt. Vi har åpen kjøkkenløsning, så stue, spisestue og kjøkken går på en måte i ett. Det er veldig høyt under taket og en del ekko. Spesielt når ungene er litt gira kan det være veldig bråkete! Hvor kan hunden få legge seg i fred? Den vil jo gjerne være i nærheten av oss. Når den er valp så passer det dårlig å legge den i kjellerstuen eller oppå på soverommene... Etterhvert kan vi jo lære den å gå ned i kjellergangen å legge seg når det stormer som værst. hehe

Hva tenker dere hundeeiere om dette? Tenker da spesielt på dere med barn  Cheesy

Vi passer en 12 år gammel golden retriver av og til. Hun er ikke vant med barn, men reagerer ikke på ungene i det hele tatt. Hun ligger midt på stuegulvet og sover mens ungene vimser rundt. Til og med katten har vært borte og snust på henne uten at hun løftet et hårstrå. Ute er hun sprek som bare det. Utrolig hund  Smiley
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: November 05, 2007, 13:40:36 »

Det å sette opp en hundegård er helt ok. Savner selv et sted å kunne sette ut hundene når jeg skal bort en liten stund.. Jeg tror at hunder er for mye inne i dag.
Det er veldig viktig at valpen din har et sted som den kan være i fred. Den vil nok i begynnelsen rusle rundt beina dine og sovne der når du er rolig. Sett opp et bur som er hundens hule. Der bør det være totalt forbud for barn og besøkende å gå bort. At det er høyt støynivå ser jeg ikke på som et stort problem. Du får sende ungene ned i kjellerstua om det blir for ille Smiley Vær forsiktig så ikke ungene detter på valpen, de tåler ikke å bli herjet med..
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: November 05, 2007, 13:48:10 »

Hei!!
For det første vil jeg ønske deg lykke til som fremtidig valpeeier Smiley

Har lyst til å gi deg noen tips, selv om jeg har kun hatt en valp og er i grunnen fersking. Men vi var så heldige å få låne med bur fra oppdretter som valpen var vant til å sove i.
Dette satte vi nede i stua og hun kunne gå å legge seg der når hun ville. De første dagene så gikk valpen i buret å la seg, hun virket veldig trygg der og sov godt uansett lyder. Siden vi har en hund til så ble det til at valpen etterhvert gikk å la seg sammen med den voksne.
Vi var veldig nøye på at valpen skulle få sove i fred, ingen fikk gå å vekke henne. Har ikke opplevd at hun noen gang har reagert på lyder fra barn og ungdom i huset.
Bare dere tar dette med knusende ro så tror jeg valpen fort venner seg til husets lyder.

Dette tror jeg går kjempefint!!!
Loggført

Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #3 på: November 05, 2007, 16:14:02 »

Bur/eget hunderom Cheesy  Cheesy  

Eller ha en kurv/seng/madrass i et hjørne hvor hunden har sin plass å tren på å ligg i ro der uannsett hva som skjer i huset Cheesy  Cheesy

Siste er vel det alle ønsker Cheesy  Cheesy
Loggført

Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: November 05, 2007, 16:55:41 »

Vi har ikke noen egnet krok egentlig. Alt er så åpent. Savner litt mer gammeldagse løsninger med eget kjøkken og stue. Men har et veldig stort bur jeg kan sette opp en plass i stua i begynnelsen, så får vi bare se det an etterhvert. Vil jo helst ikke ha det buret stående.  :roll:

Ellers er heldigvis 7 åringen min veldig fin med dyr. Værre er det med trollet på 2 (snart 3). Så håper hun har roet seg om et års tid...

Utenom dette med ekkolyd, og mangel på hundeplass i den etasjen vi bruker mest. Lurer jeg også på hvordan det skal gå med alle trappene. Vi har 3 etasjer, så det blir vel en del bæring av valp opp og ned. hehe

Hvor sover deres hunder? Og hvor sov de som valp? (om natten)
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: November 05, 2007, 18:42:28 »

Vil du at hunden skal kunne gå i alle etg. Skaff deg barnegrinder til trappene så slipper du at uhell skjer. En valp kan gå i trapper når den er moden for det.
Mine hunder har et rom hvor det står et bur som er åpent.. Der bytter de på å ligge. Ellers sover de enten på madrass ved siden av senga eller på sakkosekken i stua.
Jeg mener at en hund skal kunne roe seg uten å måtte putte den i bur. Men de liker veldig godt å ligge i bur om de er vant til det.. Det blir deres egen lille hule Smiley
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: November 05, 2007, 20:15:30 »

Sitat fra: "circameg"
Vil du at hunden skal kunne gå i alle etg. Skaff deg barnegrinder til trappene så slipper du at uhell skjer. En valp kan gå i trapper når den er moden for det.
Mine hunder har et rom hvor det står et bur som er åpent.. Der bytter de på å ligge. Ellers sover de enten på madrass ved siden av senga eller på sakkosekken i stua.
Jeg mener at en hund skal kunne roe seg uten å måtte putte den i bur. Men de liker veldig godt å ligge i bur om de er vant til det.. Det blir deres egen lille hule Smiley

Buret vil kun bli brukt med døren åpen og et teppe over.  Det blir litt feil om hunden ikke klarer å finne roen uten at den må tvinges til det. Nei, jeg håper dette skal gå bra  Cheesy  Det er jo enda en stund til hunden skal i hus.
Loggført

Bond
Gjest
« Svar #7 på: November 05, 2007, 20:33:41 »

Ser overhode ikke noe problem i at en hund ligger i et lukket bur om natten, og evt. når en er borte. Hvis hunden er tilvendt på en ok måte, så betrakter den buret som sin hule, og har ingen problemer med dette.   Smiley Hvis det skulle vise seg etterhvert at hunden ikke gjør noe galt om natten, når den begynner å kjede seg, så er det jo bare å la burdøren stå åpen. Lykke til iallefall.  Smiley
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: