Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Toncilitt  (Lest 933 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Laila
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: November 08, 2007, 00:29:48 »

En treningskompis av meg har akkurat fått fjernet mandlene på hunden sin (Schäfer)  
Jeg ikke har hørt noen har fått gjort dette før så jeg leita litt på nett og fant dette   :shock:  

http://www.fieldklubben.se/artiklar/artiklar.html#2
Loggført

Supreme Guardians Eleanor
BH Wickewire's Anguloa Clowesii
BH Mai Tuk Ninja
N S UCH BH N BCH IP( RSP3 RRP3 Lp Elite NBF spor A NBF rundering A)
Supreme Guardians Anastasia
BH RRP3 RSP1 Supreme Guardians Cleo
BH RSP1 Supreme Guardians Diablo
Cathrine
Gjest
« Svar #1 på: November 08, 2007, 13:13:45 »

Hei Laila

Dette var en utrolig interessant artikkel!! Han som du kjenner som fikk mandlene fjærnet...vet du hvilke symptomer hunden hans hadde? Og hvilke forbedringer ser han på hunden sin etter operasjonen?

.
Loggført
Laila
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: November 08, 2007, 13:23:33 »

Sitat fra: "Cathrine"
Hei Laila
Dette var en utrolig interessant artikkel!! Han som du kjenner som fikk mandlene fjærnet...vet du hvilke symptomer hunden hans hadde? Og hvilke forbedringer ser han på hunden sin etter operasjonen?

Ja jeg fikk litt aha opplevelse etter å ha lest den.

Var vesentlig sporet han hadde problemer med. Hunden hadde problemer med å holde nesen ned i sporet og stanset stadig og liksom strakk hodet oppover. Dette har han sluttet med nå.

Du kjenner hund/eier  så jeg sender deg navnet på PM så kan han forklare nærmere selv   Smiley
Loggført

Supreme Guardians Eleanor
BH Wickewire's Anguloa Clowesii
BH Mai Tuk Ninja
N S UCH BH N BCH IP( RSP3 RRP3 Lp Elite NBF spor A NBF rundering A)
Supreme Guardians Anastasia
BH RRP3 RSP1 Supreme Guardians Cleo
BH RSP1 Supreme Guardians Diablo
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #3 på: November 08, 2007, 16:20:15 »

Sitat fra: "Laila"

Ja jeg fikk litt aha opplevelse etter å ha lest den.

Var vesentlig sporet han hadde problemer med. Hunden hadde problemer med å holde nesen ned i sporet og stanset stadig og liksom strakk hodet oppover. Dette har han sluttet med nå.

Du kjenner hund/eier  så jeg sender deg navnet på PM så kan han forklare nærmere selv   Smiley

hmm..hva med det Lexus skrev på forumet, om at de for et bedre bitt om mandlene blir fjernet,,, :!:
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #4 på: November 09, 2007, 00:03:25 »

Sitat fra: "IPO III"

hmm..hva med det Lexus skrev på forumet, om at de for et bedre bitt om mandlene blir fjernet,,, :!:

Regner med det er det som sto på Dobermann forumet du tenker på nå IPO? At det i sverige er vanlig å fjærne mandlene på IPO hunder for å få de til å bite fullere... Jeg regner med at dette blir gjort for å bedre innsuget igjennom nesa på hunden slik at den kan opprettholde et helt fult bitt over lengre tid... Men sånne ting er jeg redd det kan gå innflasjon i....fulle bitt er genetisk og plutselig så blir det til at mange hunder som ikke har genetisk fulle bitt blir lagt under kniven i et håp om å bedre kvallitetene på bittet til hunden....

Jeg må bare si at jeg alltid har vært motstander av inngrep som ikke er gjort for å bedre livskvalliteten eller lege noe... Alle medisinske inngrep er forbundet med en rissiko for hunden og jeg skjønner ikke at folk vil utsette dyrene sine for en slik rissiko...

Samtidig må jeg understreke at jeg selvfølgelig ikke har noen problemer med å fjærne mandlene på en hund som har behov for det!!!

Jeg har snakket med en som har fått utført dette inngrepet på hunden sin ( fordi den var syk ) og han har lovet å dele av med sine erfaringer til oss her  Cheesy
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: November 09, 2007, 00:06:07 »

Helt enig med deg her Cathrine.. Det blir for dumt å legge hunden under kniven uten at den er syk!!
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #6 på: November 09, 2007, 13:36:09 »

Sitat fra: "Cathrine"

Regner med det er det som sto på Dobermann forumet du tenker på nå IPO? At det i sverige er vanlig å fjærne mandlene på IPO hunder for å få de til å bite fullere... Jeg regner med at dette blir gjort for å bedre innsuget igjennom nesa på hunden slik at den kan opprettholde et helt fult bitt over lengre tid... Men sånne ting er jeg redd det kan gå innflasjon i....fulle bitt er genetisk og plutselig så blir det til at mange hunder som ikke har genetisk fulle bitt blir lagt under kniven i et håp om å bedre kvallitetene på bittet til hunden....

Jeg må bare si at jeg alltid har vært motstander av inngrep som ikke er gjort for å bedre livskvalliteten eller lege noe... Alle medisinske inngrep er forbundet med en rissiko for hunden og jeg skjønner ikke at folk vil utsette dyrene sine for en slik rissiko...

Samtidig må jeg understreke at jeg selvfølgelig ikke har noen problemer med å fjærne mandlene på en hund som har behov for det!!!

Jeg har snakket med en som har fått utført dette inngrepet på hunden sin ( fordi den var syk ) og han har lovet å dele av med sine erfaringer til oss her  Cheesy

Jepp det var der, så da er det altså tilfelle at man fjerner mandler på hundene for å få et bedre bitt, for de enda bedre sporing å tro :?:
hmm..for håpe det ikke blir å gå sport i å fjerne mandler nå da :evil:
Loggført

Lita
Gjest
« Svar #7 på: November 09, 2007, 13:40:37 »

Jeg vil tro hundene også har mandlene av en grunn? I så fall hvorfor fjerne kroppsdeler vi har bruk for?
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #8 på: November 14, 2007, 16:36:08 »

Tusen takk Helge for at du deler historien din med oss!!  Cheesy  Cheesy  Cheesy

Problemer med, og fjerning av mandler på Bajazz.

Min schäferhund Bajazz, født 11. juli 2004, har vært i gjennom en prosess med betente mandler, og fjerning av disse i inneværende år.

Skal gi en redegjørelse for denne prosessen, for på den måten å prøve og hjelpe andre som kanskje er eller vil komme opp i samme ”uføre” som oss.

Det startet med at Bajazz på ettervinteren – våren begynte å bli fort sliten, eller ga inntrykk av at han var litt ”lat”, som noen av treningskameratene uttrykte det.

Syntes at dette var litt rart da han fysisk utviklet seg bra, ble kraftigere og mer muskuløs etter mye trenig i snø og snørekjøring på ski i gjennom vinteren.

Han hadde for øvrig utviklet seg normalt i de to første leveårene, var meget treningsvillig og gjorde det ganske bra i brukshundprøver.

Det ble etter hver store svingninger i dagsformen både på trening og i konkurranser.
For eksempel ble det nesten vanlig at han under sporøvelser stoppet opp, snuste i luften som om han prøvde å ta åpent vær av sporpinnene, og utstøtte harke / hostelyder.
Oppdaget etter hvert at dette skjedde spesielt når det var varmt i luften og svært tørt og støvete på bakken.
Det samme skjedde etter tre - fire slag under runderingstrening.

Han var helt i fra valpestadiet et ”matvrak”, som slukte maten både morgen og kveld.
Dette endret seg etter hvert. Ville ikke spise om morgenen, og det gikk også tregt med kveldsmaten.
Etter måltidet begynte han å ”tryne” hodet vekselvis med høyre og venstre side ned i bakken.
Spiste unormalt mye gress, spesielt etter at han hadde spist.

Fikk også både etter mat og ellers merkelige harke / hosteanfall, som om han ble kvalt.

Fikk et par ganger betennelse lengst inn i øregangene og måtte også behandle han for verk i øynene.

Var to ganger hos veterinær med analkjertelproblemer.

Han begynte å klø seg mer enn normalt, fikk gjentagende utslett under magen, i lysken og i armhulene. Trodde kanskje at det kom av at han ikke tålte Flåtthalsbåndet, men syntes dette var litt rart, da han ikke hadde reagert på dette i de to foregående årene.

Det ble tatt blodprøver, og han ble grundig sjekket av veterinær uten at noe spesielt kom fram. Ingen ting endret seg, almenntilstanden ble nesten verre.

Så bestemte vi at luftvei og lunger skulle sjekkes ut.

27. juni ble Bajazz dopet ned og vi kunne konstantere at han hadde både store og betente mandler!
Han ble så satt på 20 dagers antibiotika – kur.

Kunne ikke etter denne tablett - kuren registrere noen vesentlig bedring i almenntilstanden, og 10. august ble han dopet ned igjen for ny sjekk.

Fremdeles en betent mandel, og mandelen på andre siden var unormal stor.

15. august ble mandlene fjernet.

Nå tok det ikke lang tid før Bajazz var å kjenne igjen slik som han var!

Almenntilstanden bedret seg dag for dag, utslett og kløe forsvant, glupende appetitt morgen og kveld, og humøret som navnet tilsier, kom gradvis tilbake!

22. september konkurrerte vi i RSP 3 med hederlig resultat, og han viste faktisk glede og entusiasme i sporet for første gang i år!

Avslutningsvis vil jeg anbefale alle hundeeiere om også å ta en sjekk av mandlene ved konsultasjon hos veterinær, om noe er galt med hunden din!

Med vennlig hilsen
Helge Landfastøien
Norsk Schäferhund Klub
Avd. Kongsvinger

Tlf. 905 74 540
helgels@online
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: