Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Om hittehunder  (Lest 993 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: November 11, 2007, 14:05:29 »

Var ute og gikk tur med ungene i dag. Vi gikk forbi motttaket for hittehunder hvor en mann luftet to av hundene på en mark. Jeg kom i snakk med ham og han kunne fortelle at de fikk inn veldig mange hittehunder. Mange av disse hundene fant de aldri hjem til og de ble avlivet. De kunne ikke stå for lenge i kennelen for det var ikke bra for dem.

Han fortalte også at de stadig fikk inn rotweilere som var blitt brukt som kamphunder, spesielt hannene.

Jeg ble helt dårlig av dette! Jeg forstår at hunder som er blitt brukt som kamhunder må avlives, men hunder som er friske i sinn og kropp fortjener gode hjem. En hund de hadde omplassert ble levert tilbake til dem i går. Han forsto ikke hvorfor for hunden var veldig kjekk.

Det var rett før jeg tok med meg hjem en av hundene han luftet (to valper) Men desverre har jeg ikke mulighet.  Sad

Er det noen her som har peiling på hittehunder? Trodde det var vanlig å finne "nødhjem" til hunder som kom inn slik. At de slapp å stå for mye i bur ?
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Cathrine
Gjest
« Svar #1 på: November 11, 2007, 15:36:34 »

Hei Kristin

Jeg drev med omplasering og hittehunder i noen år ( lenge siden da... Smiley ). Og sånn som jeg har forstått det så er det forskjellig praksis på hvordan dette blir håndtert på forskjellige plassser i Norge. Her hvor jeg bor kom hittehundene inn til Falcken hvor de hadde en hundestall. En frivillig organisasjon tok seg av stell og omsorgen av dyrene. Hvis hundene ikke ble avhentet i løpet av noen dager, ble de anonsert i avisa under "tapt og funnet". Hvis det fortsatt ikke dukket opp noen eiere, ble de satt i "krisehjem" i påvente av å bli omplassert. Noen hunder ble stående over lengre tid i hundestallen da det ikke alltid var så lett å finne egnede "krisehjem", men de fikk alikevel masse kos, omsorg og turer, jeg synes ikke det så ut til at de tok noen skade av det og de aller fleste hunder tilpasset seg sin nye situasjon fint. Det var heller ikke mange hunder vi måtte gå til det skrittet med å avlive heller...de fleste fikk nye fine hjem.
Loggført
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #2 på: November 11, 2007, 22:09:00 »

Her kommer også hundene først inn til Falcken, deretter overlates de til en gård (Fido). Her annonseres de i Stavanger aftenblad. Har ikke hundene blitt hentet etter en uke settes de ut for omplassering. Får de ikke omplassert dem fikk jeg inntryk av at de ble avlivet. Synes det er litt drøyt.

Kansje jeg får tilby meg å være fosterfamilie. hehe, men man vet jo ikke hva man får i hus    :roll: Jeg har jo barna å ta hensyn til også.
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: