Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Førermyk. Hva betyr det egentlig?  (Lest 1133 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: November 20, 2007, 14:44:34 »

Sikkert et teit spørsmål, men spør likevel  :oops:

Hva er egentlig en førermyk hund? Er det positivt eller negativt? Betyr det at hunden har dårlig selvtillit  :?:
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Cathrine
Gjest
« Svar #1 på: November 20, 2007, 16:01:55 »

Sitat fra: "Kristin"
Sikkert et teit spørsmål, men spør likevel  :oops:

Hva er egentlig en førermyk hund? Er det positivt eller negativt? Betyr det at hunden har dårlig selvtillit  :?:

Nei dette er ikke et teit spørsmål Kristin. En må spørre for å lære  Cheesy

Det er ikke negativt om en hund er førermyk om en skal jobbe med en hund. En førermyk hund har gode evner for sammarbeid. En førermyk hund trenger absolutt ikke å være en veik hund. Jeg liker heller å bruke ordet førbar.  Cheesy
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #2 på: November 20, 2007, 17:27:15 »

Sitat fra: "Cathrine"
Nei dette er ikke et teit spørsmål Kristin. En må spørre for å lære  Cheesy

Det er ikke negativt om en hund er førermyk om en skal jobbe med en hund. En førermyk hund har gode evner for sammarbeid. En førermyk hund trenger absolutt ikke å være en veik hund. Jeg liker heller å bruke ordet førbar.  Cheesy

I hvilke sammenhenger er det bra med en førbar hund kontra en mindre førbar :?:
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #3 på: November 20, 2007, 17:43:11 »

Sitat fra: "IPO III"

I hvilke sammenhenger er det bra med en førbar hund kontra en mindre førbar :?:

Så lenge hunden ikke blir veik og lite selvstendig, så ville jeg hatt en førbar hund i de fleste sammenhenger. Men dette er smak og behag... Jeg synes det er mer vesentlig hvordan hunden helhetlig er "skrudd" sammen mentalt. Alle hundens mentale egenskaper henger sammen og påvirker hverandre.
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: November 20, 2007, 19:17:44 »

Så lenge hunden ikke blir veik og lite selvstendig, så ville jeg hatt en førbar hund i de fleste sammenhenger. Men dette er smak og behag... Jeg synes det er mer vesentlig hvordan hunden helhetlig er "skrudd" sammen mentalt. Alle hundens mentale egenskaper henger sammen og påvirker hverandre.

Men er det ikke så at det er det som skjer med en mer førbar hund, den blir mindre mot i, må føres mer, osv :?:
Loggført

Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: November 20, 2007, 19:54:00 »

Så bare i en annonse hvor det blant annet sto:" noe førermyk, men utadvent" Det hørtes liksom ut som det var litt negativt at hun var førermyk. Ellers virket det som en kjekk hund.
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Cathrine
Gjest
« Svar #6 på: November 20, 2007, 20:17:32 »

Men er det ikke så at det er det som skjer med en mer førbar hund, den blir mindre mot i, må føres mer, osv :?:

Jeg tror du forveksler med Hård/veik... Hård eller hard er hvor hurtig hunden kommer seg etter et ubehag. Mot er hvordan hunden står i mot ubehaget. Hvor førbar en hund er kommer an på flere faktorer som jakt, lekelyst, temprament ( hvor hurtig hunden tilpasser seg situasjonen og omgivelsene ) og sist men ikke minst kanskje det viktigste - flokkfølelsen til hunden.
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #7 på: November 20, 2007, 20:21:59 »

Så bare i en annonse hvor det blant annet sto:" noe førermyk, men utadvent" Det hørtes liksom ut som det var litt negativt at hun var førermyk. Ellers virket det som en kjekk hund.

Jeg tror forskjellige folk legger forskjellige ting i slike begrep.... Noen synes jo også at myke hunder er negativt. En dominant hundefører vil kanskje ikke trives med en for førbar hund fordi den da lett kan bli krypende, mens en mindre dominant hundefører vil finne en slik hund som perfekt for seg.
Loggført
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: November 20, 2007, 20:38:02 »

Sitat
Jeg tror forskjellige folk legger forskjellige ting i slike begrep.... Noen synes jo også at myke hunder er negativt. En dominant hundefører vil kanskje ikke trives med en for førbar hund fordi den da lett kan bli krypende, mens en mindre dominant hundefører vil finne en slik hund som perfekt for seg.

Det var en bra forklaring. Takk for svar  Smiley
Loggført

Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: November 20, 2007, 23:07:13 »

SKJØNNER Cheesy  Cheesy Så for mindre erfarne førere er det med andre ord best med en førbar hund Wink
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #10 på: November 21, 2007, 01:33:33 »

SKJØNNER Cheesy  Cheesy Så for mindre erfarne førere er det med andre ord best med en førbar hund Wink

Jeg synes det kommer an på hvordan menneske type en er... men den hardeste hundetypen anbefaler jeg ikke til nybegynnere.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: