Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan ville du jobbet med en slik hund/hundeeier?  (Lest 866 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Cathrine
Gjest
« på: November 22, 2007, 14:09:59 »

Som instruktør så er det alltid interessant å høre om forskjellige måter for å hjelpe ekvipasjer som er helt på feil kurs. Og det hender jo også rett som det er at en møter hundeeiere som fullstendig har mistet kontrollen på sin hund.

Jeg hjelper nå en hundeeier som har en unghund. Hund og eier er på hver sin planet og hunden driter fullstendig i eier. Det er i mine øyne en flott hund med utrolig mange gode egenskaper, men den gir “katta” i eieren sin. Eieren er ikke uerfaren og har hatt flere hunder. Gått kurs, vært aktiv og konkurrert litt i laveste klasser med flere hunder.

Hunden utaggerer på folk og andre hunder når hun er i bånd. Drar eier i hytt og pine. Det er ingen kontakt. Hunden utfører kommandoer kun når den har lyst, eller om ballen henger foran snuten på henne. MYE aktivitet og mye frustrasjoner på hunden.

Hunden har fått gått lite løs fordi eier ikke stoler på hunden. Og i mine øyne er det my masing, mye prating og ingen konsekvens fra eiers side. Det er ingen kontakt mellom hund og eier… kun mellom eier og hund om dere forstår..

Eier har fått mange “gode” råd og prøvd mye forskjellig., noe som kanskje bare har gjort hunden ennå mer frustrert. Eier har forsøkt å korrigere hunden for eksempel igjennom kjetting/kobbel, men har ikke styrke og timing til å gjennomføre en slik metode.

Av positive ting har hunden god lekelyst og er  gla i godbiter. Den kan øvelser som sitt, sitt og bli, på plass, kan gå fot noen skritt og dekk…. når den har lyst. Den er sosial og trygg når den er løs.

Av negative ting har hunden: utaggering på andre hunder i bånd, utaggering på mennesker i bånd. Blokkerer seg helt for kontakt og kommandoer om det er noe interessant i omgivelsene. Voldsom når den hilser på folk.

Hvordan ville du jobbet med en slik ekvipasje? Hvilke råd ville du gitt?
Loggført
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: November 22, 2007, 14:25:38 »

Jeg synes det er vanskelig å gi tips når jeg ikke ser hunden og eieren sammen og samhandlingen mellom de, hvordan er hjemme situasjonene?? hvor sover hunden, hvem forer, står maten framme hele tiden/kun når den blir foret. Hvordan har de trent tidligere? Når opplever hun at de har best kontakt, er det noen ganger det er anerledes?? Hva skjer da? Hva skjer når hunden utagerer? Hva gjøre eieren da?

Hvordan opplever eieren situasjonene og utgaeringen til hunden. Blir irritert? sint? lei seg? usikker? bryr seg ikke?

Har hunden hatt ugreie opplevelser når den har vært i bånd?
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Cathrine
Gjest
« Svar #2 på: November 22, 2007, 14:35:21 »

Sitat fra: "Heidi og Cirka"
Jeg synes det er vanskelig å gi tips når jeg ikke ser hunden og eieren sammen og samhandlingen mellom de, hvordan er hjemme situasjonene?? hvor sover hunden, hvem forer, står maten framme hele tiden/kun når den blir foret. Hvordan har de trent tidligere? Når opplever hun at de har best kontakt, er det noen ganger det er anerledes?? Hva skjer da? Hva skjer når hunden utagerer? Hva gjøre eieren da?

Hvordan opplever eieren situasjonene og utgaeringen til hunden. Blir irritert? sint? lei seg? usikker? bryr seg ikke?

Har hunden hatt ugreie opplevelser når den har vært i bånd?

Hei Heidi

Jeg tenkte dette mer som et "tenkt" senario. Jeg har valgt en måte å jobbe med denne hundeeieren på, men synes det er kjekt med flere innspill og å diskutere flere fremgangsmåter med andre.

Hunden har som jeg ser det ingen dårlige erfaringer, i hvertfall ingen som har gått inn på den nevneverdig.. . Det er en gla, lykkelig og ulydig hund. Hun sover på soverommet om natta, har bur som hun er i når hun er hjemme alene og av og til når de er hjemme. Hun må være i bur feks når de har unger på besøk for hun blir for voldsom. Hun får mat to ganger om dag og eier forer. De trener med vanlig positiv forsterkning. De har best kontakt og stort sett bare når leken er synlig, men ikke alltid da heller... Hunden utaggerer i mine øyne i frustrasjon over å bli holdt igjen i kobblet og ikke kommer seg bort til de den vil hilse på, problemet er at jo mer hunden blir holdt igjen jo større blir frustrasjonen og jo mere tyngde legger hunden i utaggeringa. Hundefører lar seg lett stresse og kommer lett på etterskudd.
Loggført
Edith Piaf
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #3 på: November 22, 2007, 17:42:28 »

Sitat fra: "Cathrine"
Som instruktør så er det alltid interessant å høre om forskjellige måter for å hjelpe ekvipasjer som er helt på feil kurs. Og det hender jo også rett som det er at en møter hundeeiere som fullstendig har mistet kontrollen på sin hund.

Jeg hjelper nå en hundeeier som har en unghund. Hund og eier er på hver sin planet og hunden driter fullstendig i eier. Det er i mine øyne en flott hund med utrolig mange gode egenskaper, men den gir “katta” i eieren sin. Eieren er ikke uerfaren og har hatt flere hunder. Gått kurs, vært aktiv og konkurrert litt i laveste klasser med flere hunder.

Hunden utaggerer på folk og andre hunder når hun er i bånd. Drar eier i hytt og pine. Det er ingen kontakt. Hunden utfører kommandoer kun når den har lyst, eller om ballen henger foran snuten på henne. MYE aktivitet og mye frustrasjoner på hunden.

Hunden har fått gått lite løs fordi eier ikke stoler på hunden. Og i mine øyne er det my masing, mye prating og ingen konsekvens fra eiers side. Det er ingen kontakt mellom hund og eier… kun mellom eier og hund om dere forstår..

Eier har fått mange “gode” råd og prøvd mye forskjellig., noe som kanskje bare har gjort hunden ennå mer frustrert. Eier har forsøkt å korrigere hunden for eksempel igjennom kjetting/kobbel, men har ikke styrke og timing til å gjennomføre en slik metode.

Av positive ting har hunden god lekelyst og er  gla i godbiter. Den kan øvelser som sitt, sitt og bli, på plass, kan gå fot noen skritt og dekk…. når den har lyst. Den er sosial og trygg når den er løs.

Av negative ting har hunden: utaggering på andre hunder i bånd, utaggering på mennesker i bånd. Blokkerer seg helt for kontakt og kommandoer om det er noe interessant i omgivelsene. Voldsom når den hilser på folk.

Hvordan ville du jobbet med en slik ekvipasje? Hvilke råd ville du gitt?

Som en annen sa her. Det er vanskelig å gi råd uten å se eller ha sett ekvipasjen.
Men det første som slår meg er at eier må legge "lista der hunder er" OG hun må lære å bruke belønning riktig.
Først kanskje lære eier å belønne rett.
Flott utgangspunkt at hunden er interessert i ball og godbiter.

Jeg ville ha latt være å lokke hunden m ball ol foran nesa. Det lærer hunden ingenting av...
Gå på et rolig sted, gjerne inne. Legg belønningen i LOMMA og der skal den bli helt til hunden ser på eier. Da sier eier "bra" eller som jeg ville ha gjort bruke klikker. Belønningen kommer så opp av lomma etterpå. Viktig å belønne bra slik at hunden får lyst på mer belønning. Bruker man godbiter får man flere repetisjoner før hunden trenger pause. Man må ta pause før hunden blir for trett, kanskje bare 3-4 repetisjoner i starten.
Derfra jobber man med flere øvelser - dvs i rolige omgivelser, belønn riktig. Gjør hunden feil har man gått for fort frem. Generalisering etterhvert der man legger lista litt lavere når man får forstyrrelser og gjør avstanden til forstyrrelsene stor nok til at hunden mestrer. Arbeider sakte men sikkert nærmere og nærmere forstyrrelser.
Dette er en metode som krever timing og at man kan sette og finne de rette kriteriene (hva må hunden gjøre før belønningen kommer).

Ville også trent i god avstand fra hunder eller folk når man øver på å "oppføre seg" i bånd. Vær på så lang avstand at hunden lykkes = BELØNNING.  Man bør belønne minst 80% av repetisjonene for at det skal bli effektiv trening. Dvs da må minst 80% av forsøkene lykkes der man har lagt "lista" (dvs ikke nødvendigvis hele øvelsen, men kun det delmomentet man trener på). Det er en utfordring å sette delmålene/kriteriene riktig. Ikke gå for fort frem men heller ikke stagnere. Desverre er ikke alle like flinke til dette...men alle kan bli bedre og øvelse gjør mester!

Jobb sakte men sikkert nærmere "sluttmålet" (hunden står i ro selv om den ser en hund/menneske) . Feiler hunden, gi den en ny sjanse. Feiler den igjen - javel da er dette for vanskelig - gå lengre vekk og gjør et nytt forsøk.

Tenker også at hunden kanskje er understimulert.
Kan man finne steder der eier tør slippe hunden løs. Gå tur i skog ol i minst 2 timer hver dag. Begynn å trene søk. Godbitsøk. Inne eller ute. Sporsøk ? Ivertfall en eller annen form for hjernetrim. Det har alle hunder godt av  Smiley

Det var det jeg kom på i første omgang  Wink
Loggført

vh Edith Piaf
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: November 22, 2007, 18:57:26 »

For at hunden skal få fokus på eier ville jeg startet med at all foring skjer fra lomma.. Ikke oppsøkt problemer før jeg hadde fått kontroll på hund og eier.. trur eg..  deretter ville jeg oppsøkt sakte men sikkert ting hunden utagerer på.
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Cathrine
Gjest
« Svar #5 på: November 22, 2007, 20:27:50 »

Takk for svar!

jeg har til nå valgt å ikke fokusere på utaggeringen i hele tatt. Jeg synes det er mye mer grunleggende ting som må på plass først.

Du har helt rett Edith P i at hunden er understimulert, men ikke på aktivitet. Hun trener både spor og felt med hunden i tillegg til lydighet. Problemet er at når hunden først slippes fri så tar hun helt av...Hun har rett og slett fått vært for lite løs og fått sprunget for lite løs. De gangene hun har fått lov har det vært i langline og med masse mas og begrensninger.

Det jeg til nå har gjort er å bare slippe hunden løs på et område som er egnet for dette... Hun får bare løpe og hundefører er helt anonym og står i ro. Hvergang hunden tar kontakt med blikk mot hundefører får den verbal ros. De gangene hun kommer helt inn til hudefører ros og deretter belønning med lek. Det går kjappere og kjappere i mellom hvergang hunden kommer, men ennå ikke ofte nok. Hunden har ingen forventninger eller lyst til å være sammen med eier. Hunden tar kontakt mer som i sjokk over at eieren ikke maser...

Sånn som jeg ser det så må forholdet mellom hund og eier bedres betraktelig før vi i hele tatt kan gå videre.
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: November 22, 2007, 23:10:59 »

Enig med deg her Cath.. Hvis de ikke har ting på plass seg imellom er det ingen vits i å gå videre, det blir jo bare masse mas og kaos..
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: November 22, 2007, 23:17:37 »

Sitat fra: "Cathrine"
Takk for svar!

jeg har til nå valgt å ikke fokusere på utaggeringen i hele tatt. Jeg synes det er mye mer grunleggende ting som må på plass først.

Du har helt rett Edith P i at hunden er understimulert, men ikke på aktivitet. Hun trener både spor og felt med hunden i tillegg til lydighet. Problemet er at når hunden først slippes fri så tar hun helt av...Hun har rett og slett fått vært for lite løs og fått sprunget for lite løs. De gangene hun har fått lov har det vært i langline og med masse mas og begrensninger.

Det jeg til nå har gjort er å bare slippe hunden løs på et område som er egnet for dette... Hun får bare løpe og hundefører er helt anonym og står i ro. Hvergang hunden tar kontakt med blikk mot hundefører får den verbal ros. De gangene hun kommer helt inn til hudefører ros og deretter belønning med lek. Det går kjappere og kjappere i mellom hvergang hunden kommer, men ennå ikke ofte nok. Hunden har ingen forventninger eller lyst til å være sammen med eier. Hunden tar kontakt mer som i sjokk over at eieren ikke maser...

Sånn som jeg ser det så må forholdet mellom hund og eier bedres betraktelig før vi i hele tatt kan gå videre.

Dette er nok helt elemtert. Og er nok enig i at uttageringen er andre pri her.
Jeg fikk ei tispe som ikke dirkete utagerte, men hadde ikke helt bra reaksjoner på andre hunder og miljø. Det vi har gjort er å styrke båndet og samarbeidet mellom meg og bikkja, og jobbet med selvtilliten hennes. Vips så var de usunne og utrygge reaksjonene borte som dugg for solen.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: