Som instruktør så er det alltid interessant å høre om forskjellige måter for å hjelpe ekvipasjer som er helt på feil kurs. Og det hender jo også rett som det er at en møter hundeeiere som fullstendig har mistet kontrollen på sin hund.
Jeg hjelper nå en hundeeier som har en unghund. Hund og eier er på hver sin planet og hunden driter fullstendig i eier. Det er i mine øyne en flott hund med utrolig mange gode egenskaper, men den gir “katta” i eieren sin. Eieren er ikke uerfaren og har hatt flere hunder. Gått kurs, vært aktiv og konkurrert litt i laveste klasser med flere hunder.
Hunden utaggerer på folk og andre hunder når hun er i bånd. Drar eier i hytt og pine. Det er ingen kontakt. Hunden utfører kommandoer kun når den har lyst, eller om ballen henger foran snuten på henne. MYE aktivitet og mye frustrasjoner på hunden.
Hunden har fått gått lite løs fordi eier ikke stoler på hunden. Og i mine øyne er det my masing, mye prating og ingen konsekvens fra eiers side. Det er ingen kontakt mellom hund og eier… kun mellom eier og hund om dere forstår..
Eier har fått mange “gode” råd og prøvd mye forskjellig., noe som kanskje bare har gjort hunden ennå mer frustrert. Eier har forsøkt å korrigere hunden for eksempel igjennom kjetting/kobbel, men har ikke styrke og timing til å gjennomføre en slik metode.
Av positive ting har hunden god lekelyst og er gla i godbiter. Den kan øvelser som sitt, sitt og bli, på plass, kan gå fot noen skritt og dekk…. når den har lyst. Den er sosial og trygg når den er løs.
Av negative ting har hunden: utaggering på andre hunder i bånd, utaggering på mennesker i bånd. Blokkerer seg helt for kontakt og kommandoer om det er noe interessant i omgivelsene. Voldsom når den hilser på folk.
Hvordan ville du jobbet med en slik ekvipasje? Hvilke råd ville du gitt?
Som en annen sa her. Det er vanskelig å gi råd uten å se eller ha sett ekvipasjen.
Men det første som slår meg er at eier må legge "lista der hunder er" OG hun må lære å bruke belønning riktig.
Først kanskje lære eier å belønne rett.
Flott utgangspunkt at hunden er interessert i ball og godbiter.
Jeg ville ha latt være å lokke hunden m ball ol foran nesa. Det lærer hunden ingenting av...
Gå på et rolig sted, gjerne inne. Legg belønningen i LOMMA og der skal den bli helt til hunden ser på eier. Da sier eier "bra" eller som jeg ville ha gjort bruke klikker. Belønningen kommer så opp av lomma etterpå. Viktig å belønne bra slik at hunden får lyst på mer belønning. Bruker man godbiter får man flere repetisjoner før hunden trenger pause. Man må ta pause før hunden blir for trett, kanskje bare 3-4 repetisjoner i starten.
Derfra jobber man med flere øvelser - dvs i rolige omgivelser, belønn riktig. Gjør hunden feil har man gått for fort frem. Generalisering etterhvert der man legger lista litt lavere når man får forstyrrelser og gjør avstanden til forstyrrelsene stor nok til at hunden mestrer. Arbeider sakte men sikkert nærmere og nærmere forstyrrelser.
Dette er en metode som krever timing og at man kan sette og finne de rette kriteriene (hva må hunden gjøre før belønningen kommer).
Ville også trent i god avstand fra hunder eller folk når man øver på å "oppføre seg" i bånd. Vær på så lang avstand at hunden lykkes = BELØNNING. Man bør belønne minst 80% av repetisjonene for at det skal bli effektiv trening. Dvs da må minst 80% av forsøkene lykkes der man har lagt "lista" (dvs ikke nødvendigvis hele øvelsen, men kun det delmomentet man trener på). Det er en utfordring å sette delmålene/kriteriene riktig. Ikke gå for fort frem men heller ikke stagnere. Desverre er ikke alle like flinke til dette...men alle kan bli bedre og øvelse gjør mester!
Jobb sakte men sikkert nærmere "sluttmålet" (hunden står i ro selv om den ser en hund/menneske) . Feiler hunden, gi den en ny sjanse. Feiler den igjen - javel da er dette for vanskelig - gå lengre vekk og gjør et nytt forsøk.
Tenker også at hunden kanskje er understimulert.
Kan man finne steder der eier tør slippe hunden løs. Gå tur i skog ol i minst 2 timer hver dag. Begynn å trene søk. Godbitsøk. Inne eller ute. Sporsøk ? Ivertfall en eller annen form for hjernetrim. Det har alle hunder godt av
Det var det jeg kom på i første omgang