Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: BRUK AV ORDET NEI  (Lest 776 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: November 24, 2007, 18:55:28 »

BRUK AV ORDET NEI

Noen mener man kan bruke ordet "nei", generelt når hunden gjør noe den ikke har lov til. Andre sier ordet kun bør benyttes i en bestemt situasjon, for at hunden skal forstå dets betydning. Noen mener at en aldri skal bruke ordet "nei", at dette er som straff for hunden. Isteden for "nei" kan en finne andre alternativer.

Vil dette kunne forvirre hunden eller vil det føre til at den lettere forstår hva du mener?

Hvilket ord du bruker tror jeg ikke har all verden å si. Mange ganger kan man sikkert kalle inn hunden vennlig i stedet for å brøle nei. Man oppnår akkurat det samme - hunden stopper med det den ikke fikk lov til. Det er også viktigere hvordan man har lært inn stopp-ordet man bruker enn akkurat hvilket ord man bruker. Hunden kan ikke norsk uansett.

Det er effektivt å belønne hunden også når den adlyder nei-kommandoen (stopper med det den gjør og snur seg mot deg). Det at du har en sikker stopp-kommando som du slipper å gjenta 14 ganger før hunden hører etter, er vel det beste man kan gjøre for å hindre at hunden skal bli "forvirret". 

Kilde:www.canis.no

Loggført
Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: November 24, 2007, 19:40:27 »

Slik jeg ser det så assosierer hunden komandoer med en erfaring. Positiv eller negativ. Hvis den har lært at "nei" er forbundet med en konsekvens så ringer det forhåpentligvis en bjelle.
Hvis man sier 'nei' mange nok ganger uten at det får noen konsekvens for hunden, så tar det ikke lange stunden før den berømte poletten ramler ned. Jeg syns derfor det er meningsløst å bruke det om man ikke "mener" det. Utrolig hvor fort de lærer seg hvor mange kommandoer som skal til før matmor/far virkelig  mener alvor.
Hvis man er dette litt bevisst, så tror jeg ikke man forvirrer hunden. Jeg har to kommandoer.. 'la være' hvis jeg ser at hunden er iferd med å gjøre noe hyss og 'nei' hvis gjerningen eller feilen alene allerede er gjort. Da kan det også vanke en fysisk korrigering alt ettersom hva hunden har gjort. Det er også forskjell på tyngden i stemmen når jeg bruker 'nei' og i hvilken situasjoner. Dette er ikke noe nøye gjennomtenkte greier. Det har egentlig bare blitt sånn. Han burde jo være superforvirra stakkar  Roll Eyes

Uansett hva man ønsker å oppnå med en kommando så spiller det strengt tatt ingen rolle hva ordet er, sålenge hunden forstår betydningen av det..
Loggført

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Pinnedyret

« Svar #2 på: November 24, 2007, 21:40:00 »

Lærte en gang på et kurs at ordet "nei" ikke finnes. Vel, jeg bruker "nei", når jeg skal få hunden til å avbryte en adferd, og da spiller det vel egentlig liten rolle hvilket ord jeg bruker. Hører ikke hunden etter når den har fått et "nei", så får det konsekvenser. Men vi er vel stort sett forbi det stadiet her i huset, og stemmen er det jeg hovedsaklig trenger å korrigerer med.
« Siste redigering: November 24, 2007, 21:43:32 av Venus » Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #3 på: November 26, 2007, 23:12:29 »

Lærte en gang på et kurs at ordet "nei" ikke finnes.

Hmm...sist jeg sjekket ordboka sto "Nei" der Wink

Ordet "Nei" er vanlig i språket for de fleste, og kutte ut et så natturlig ord i all omgang med hund blir for meg unatturlig. Og som flere andre her sier, det er hva du legger i ordet og hva du har trent hunden din til at ordet betyr som er avgjørende. Jeg ser ikke poenget med å ha 10 forskjellige forbudsord, jo mindre kommandoer hunden har å forholde seg til jo bedre lærer den de den kan.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: