Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Få anntall valper  (Lest 708 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: November 29, 2007, 17:15:28 »

Noen som har noen god forklaring til hvorfor man noen ganger for få valper i er kull..
Snakket med en oppdretter igår som mente at slikt kan skyldes at parringa skjedde for sent i løpetiden..Da ble sjansen større for et lavt anntall i kullet...
Noen meninger anngåande dette, er det tillfeller eller totalt feil!
Loggført

Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: November 29, 2007, 17:47:43 »

Jeg er enig med den du har snakket med, men jeg tror også at sædkvaliteten til hannen spiller en rolle!

Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Cathrine
Gjest
« Svar #2 på: November 29, 2007, 18:47:57 »

Det er mange faktorer som spiller inn på størrelsen på kullene. Noe er genetisk, noen linjer har større kull enn andre. Jeg tror faktisk at få valper oftere er at det parrres for tidlig enn for sent. Oppdrettere har ikke is nok i magen til å vente, eller tid til å være der å vente på akkurat riktig dag.

Mange stoler også blindt på blodprøvene til vetrinærene, noe jeg selv har fått erfare at ikke alltid stemmer. Da vi parret Wicca i fjor sa blodprøvene at det var for tidlig, men hun viste seg så klar for hannhunden her hjemme at vi alikevel reiste. Hun var villig til å parre da vi kom og vi parret to ganger og ble der over flere dager, vi ble til den dagen vetrinæren mente det var riktig dag og den dagen ville hun ikke parre seg. Hun fikk 8 valper.
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #3 på: November 29, 2007, 18:51:44 »

Det er mange faktorer som spiller inn på størrelsen på kullene. Noe er genetisk, noen linjer har større kull enn andre. Jeg tror faktisk at få valper oftere er at det parrres for tidlig enn for sent. Oppdrettere har ikke is nok i magen til å vente, eller tid til å være der å vente på akkurat riktig dag.

Mange stoler også blindt på blodprøvene til vetrinærene, noe jeg selv har fått erfare at ikke alltid stemmer. Da vi parret Wicca i fjor sa blodprøvene at det var for tidlig, men hun viste seg så klar for hannhunden her hjemme at vi alikevel reiste. Hun var villig til å parre da vi kom og vi parret to ganger og ble der over flere dager, vi ble til den dagen vetrinæren mente det var riktig dag og den dagen ville hun ikke parre seg. Hun fikk 8 valper.

hehe, men det er for dere er så flinke å lese hunder Grin Grin
Så du mener altså motsatt,..ok..
Loggført

Guri
Valp
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Mine 2 hunder Guri og Dmitrij

« Svar #4 på: Desember 01, 2007, 00:28:53 »

Hei , alle har riktig. Beste mulighet til å få store kulle er å parre på riktig dag i eggløsningen.
Det er det min erfaring at normale hanhunder vet best. Min erfaring med dyrlegeavlesing er dårlig. 
Men for å få store kull så må hanhundens sædkvalitet være på topp og til sist så er det tispen som avgjør det med hvor mange egg hun slipper. Så hvis det blir få valper så kan hanhundeieren skylde på oppdretter kom for tidlig/sent og tispe har hatt små kull tidliger,  og tispeeieren skylde på hanhunden iog alt blir like riktig.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: