|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #1 på: Desember 07, 2007, 10:11:11 » |
|
Da tenker jeg på vokting  Golden Retriveren som sover på stuegulvet mitt nå er det motsatte av skarp. hehe
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #2 på: Desember 07, 2007, 14:00:01 » |
|
Skarphet er den refleksreaksjon hunden viser mot trussel som kommer brått på. På mentaltestene så testes dette på "kjeldressen" og skjer innenfor hundens indre revirgrense
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Djerve
|
 |
« Svar #3 på: Desember 07, 2007, 14:24:39 » |
|
En skarp hund i mine øyne er en veldig tøff og modig hund, som har god psyke og er selvstendig og har litt "egne meninger" på en måte 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Yes-yes
Gjest
|
 |
« Svar #4 på: Desember 07, 2007, 15:12:29 » |
|
En skarp hund i mine øyne er en veldig tøff og modig hund, som har god psyke og er selvstendig og har litt "egne meninger" på en måte  Jeg tenker at en skarp hund ikke nødvendigvis trenger å ha god psyke......den kan også være en farlig hund hvis den kommer i "gale hender".
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #5 på: Desember 07, 2007, 15:26:10 » |
|
En skarp hund i mine øyne er en veldig tøff og modig hund, som har god psyke og er selvstendig og har litt "egne meninger" på en måte  Jeg tenker at en skarp hund ikke nødvendigvis trenger å ha god psyke......den kan også være en farlig hund hvis den kommer i "gale hender". Jeg tenker de fleste her er på ville veier når det kommer til hva som er skarphet i en hund... Men for å vri tråden litt, ønsker vi skarpe hunder, eller er de kun ønsket hos politiet 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Djerve
|
 |
« Svar #6 på: Desember 07, 2007, 15:37:33 » |
|
Ja og har er såkalt skarp hund dårlig psyke, kan det bli farlig.
IPO: hva mener du en skarp hund er da?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #7 på: Desember 07, 2007, 15:48:13 » |
|
Det jeg skrev her er definisjonen på skarphet i forhold til mentaltester: Skarphet er den refleksreaksjon hunden viser mot trussel som kommer brått på
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #8 på: Desember 07, 2007, 15:50:46 » |
|
Det jeg skrev her er definisjonen på skarphet i forhold til mentaltester: Skarphet er den refleksreaksjon hunden viser mot trussel som kommer brått på
Jepp  Men ønsker man skarpe hunder 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #9 på: Desember 07, 2007, 15:53:38 » |
|
Tjenestehundrasene skal jo være skarpe. Skarphet er ikke noe problem så lenge hunden har en god nervekonstitusjon. Vi ønsker ikke apatiske hunder uten reaksjoner gjør vi...?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #10 på: Desember 07, 2007, 16:00:21 » |
|
Tjenestehundrasene skal jo være skarpe. Skarphet er ikke noe problem så lenge hunden har en god nervekonstitusjon. Vi ønsker ikke apatiske hunder uten reaksjoner gjør vi...?
Nei jeg gjør ikke det, men det gjør visst mange som avler på tjenestehundraser 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Nitro
Nyfødt
Utlogget
|
 |
« Svar #11 på: Desember 07, 2007, 23:58:10 » |
|
Skarp hund ?? Naboens puddel !! Et lite monster på 1500 gram 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Yes-yes
Gjest
|
 |
« Svar #12 på: Desember 08, 2007, 00:14:04 » |
|
En hund som "refleksreagerer" på en trussel er en skarp hund sies det. Da er vel en hund som hopper på og vil "ta" kjeledressen i løypa en svært skarp hund og hvis da ikke eier klarer å bryte denne handlingen fra hunden så er den etter min mening en farlig hund. Har hunden i tillegg en dårlig nervekonstitusjo (som vi på et mer folkelig språk kaller psyke )kan den vel også være farlig Er jeg på ville veier som det sies her?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #13 på: Desember 08, 2007, 00:36:17 » |
|
En hund som "refleksreagerer" på en trussel er en skarp hund sies det. Da er vel en hund som hopper på og vil "ta" kjeledressen i løypa en svært skarp hund og hvis da ikke eier klarer å bryte denne handlingen fra hunden så er den etter min mening en farlig hund. Har hunden i tillegg en dårlig nervekonstitusjo (som vi på et mer folkelig språk kaller psyke )kan den vel også være farlig Er jeg på ville veier som det sies her?
For meg er det normalt at hunder og mennesker refleksreagerer... Det er mormalt å skvette når noe kommer brått på. Det er normalt å bli sint når en plutselig blir skremt eller får vondt...alt dette er å reflekksreagere. Det er ikke skarpe hunder som er farlige, det er hunder med dårlig nervekonstitusjon
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ola
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Ubrukthund
|
 |
« Svar #14 på: Desember 08, 2007, 01:21:46 » |
|
For meg er det normalt at hunder og mennesker refleksreagerer... Det er normalt å skvette når noe kommer brått på. Det er normalt å bli sint når en plutselig blir skremt eller får vondt...alt dette er å reflekksreagere. Det er ikke skarpe hunder som er farlige, det er hunder med dårlig nervekonstitusjon Nesten helt riktig Cathrine. Det er hva hunden gjør etter at den har reagert som er det viktigste. Og har den en nervekonstitusjon som er god nok til å balansere ut skarpheten den har og tar fram i situasjonen, er det ikke noe stort problem. Da slipper man alt mulig av uønskede reaksjonsmønster som bestående aggresjon, overslagshandlinger osv. Men også en hund med skarphet _og_ gode nerver kan være farlig i en gitt situasjon. Ellers er det veldig mange forskjellige meninger rundt begrepet "skarp" hund, ser jeg. Er den som er "hissig" også skarp? Enn den aggressive? Eller den ivrige, høyt tempererte, aktive hunden som "snapper"/glefser? Hvor kommer usikkerhet inn i dette, noen som vet?  Ikke for å provosere, men: jeg trodde brukthundfolk hadde det klart med definisjonene på hundens egenskaper, jeg...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|