Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: En skarp hund, hva er det?  (Lest 1812 ganger)
0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.
Cathrine
Gjest
« Svar #15 på: Desember 08, 2007, 04:58:01 »

Nesten helt riktig Cathrine. Det er hva hunden gjør etter at den har reagert som er det viktigste. Og har den en nervekonstitusjon som er god nok til å balansere ut skarpheten den har og tar fram i situasjonen, er det ikke noe stort problem. Da slipper man alt mulig av uønskede reaksjonsmønster som bestående aggresjon, overslagshandlinger osv. Men også en hund med skarphet _og_  gode nerver kan være farlig i en gitt situasjon.

Ellers er det veldig mange forskjellige meninger rundt begrepet "skarp" hund, ser jeg. Er den som er "hissig" også skarp? Enn den aggressive? Eller den ivrige, høyt tempererte, aktive hunden som "snapper"/glefser? Hvor kommer usikkerhet inn i dette, noen som vet?  Cool
Ikke for å provosere, men: jeg trodde brukthundfolk hadde det klart med definisjonene på hundens egenskaper, jeg...

Et veldig interesant tema! Dette med definisjonene på de vanligste egenskapene vi benytter oss av i trening er ikke så vanskelig. Men dette med forsvar, skarphet, aggresjon osv kan være litt vanskeligere å definere og spesielt å definere hva du ser når du ser det i praksis. Mange av disse egenskapene har jo litt glidene overganger og kan ha lignende uttrykksmåter eller de henger litt sammen, og da kan det være litt vanskelig å definere akkurat hva det er en ser.

Hissig er egentlig ikke et ord jeg bruker så mye i hundetrening. Når jeg tenker hissig, så tenker jeg utaggerende. Utaggering kan i mine øyne komme av mye og trenger ikke nødvendigvis å komme av noen spesielle mentaleegenskaper. Det kan komme av stress, frustrasjoner eller reddsel. Altså yttre påvirkninger.

Jeg kaller ikke nødvendig vis hverken den "den aggressive? Eller den ivrige, høyt tempererte, aktive hunden som "snapper"/glefser" skarpe. Aggresjon kan ligge både i forsvarslyst, jakt og dominans også vil jeg tro. Den høy tempererte hunden kan snappe og glefse både i jakt og overslag. Er det ikke sånn at for å utløse skarphet så må det være en form for trussel/overaskning  inn i bildet? Dette blir mest tanker fra min side...trøtt er jeg og hodet funker ikke helt...  Smiley

Loggført
mini
Gjest
« Svar #16 på: Desember 08, 2007, 10:43:12 »

Skärpa är att kunna mobilisera tyngd och kraft i agerandet. Begreppet skärpa sägs vara den passiva och försvarslust den aktiva delen av aggressionshandlingen.  Att visa kvarstående aggressioner då hot upphört är inte önskvärt och vittnar om att nerverna inte fungerar så bra.
Loggført
Jippie
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: Desember 11, 2007, 00:30:33 »

Nå synes jeg Ola skrev et bra innlegg i denne diskusjonen.

Det relevante på en hund er vel heller nervekonstitusjoen enn skarpheten.

Heller en skarp Politihund Malle med stabile, gode nerver, enn en skarp, nervøs Dachs, Golden, Cocker, Dobermann ol.. Og omvendt!
Loggført
Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: