Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Såre poter  (Lest 1337 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Pinnedyret

« på: Desember 11, 2007, 18:36:30 »

Nå er frosten kommet og Venus sliter med såre poter - veldig såre poter Embarrassed Hun går mye på grus, asfalt og saltede veier, og potene får gjennomgå. Jeg har potesokker til henne fra Kennel, både to par vanlige og to par i fleece, men disse freser hun av seg på null komma niks når vi er ute. I tillegg smører vi labbene inn med potefett.

Uansett; er det noen som vet hvor jeg kan få tak i gode, solide potesokker, evt har noen tips angående såre bein?
Loggført

Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: Desember 11, 2007, 18:46:00 »

Hva med aa prove aa unngaa de vaerste veien:)
Loggført

Mikkel
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Desember 11, 2007, 18:47:45 »

Jeg er veldig fornøyd med potesokkene som er elgskinnforsterket fra Nes Sledeverksted. (http://www.nes-sledeverksted.no/). Bruker de på Nirm når vi skal gå lange turer på hardt underlag, og de holdt en uke i fjellet i fjor uten problemer. På han sklir det litt ned (de er litt for stode egentlig, men jeg har ikke rota meg til å bestille et par mindre sokker), men de har enda ikke falt av, så lenge jeg setter de stramt nok på. Til veldig kalde snødager bruker jeg noen fleecesokker kjøpt på XXL sport, og de har sitti godt på de og.

Ang herding av poter, har jeg mer eller mindre prøvd "alt" med ham. Uten noe hell i det hele tatt. Så vi har gitt opp den biten, og tyr heller til sokker når det trengs. Han kan ikke fly rundt å være sårbeint til stadig fordi vi skal prøve enda en ny idé. Er uhellet ute, og et pote "ryker", så bruker jeg Aloe Vera Propolis å smøre på. Det tørker sårene fint og jeg synes de gror mye bedre og fortere da.
Loggført

Myrullens Isko Nirm & Marschas VI "Vida"
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Pinnedyret

« Svar #3 på: Desember 11, 2007, 19:53:11 »

Jo, det skal jeg fortelle deg IPO III; alle veiene er de verste. Jeg bor akkurat nå sånn ca midt i Bergen sentrum og det er litt vanskelig å unngå de verste veiene - er du med meg?

Jeg er veldig fornøyd med potesokkene som er elgskinnforsterket fra Nes Sledeverksted. (http://www.nes-sledeverksted.no/). Bruker de på Nirm når vi skal gå lange turer på hardt underlag, og de holdt en uke i fjellet i fjor uten problemer. På han sklir det litt ned (de er litt for stode egentlig, men jeg har ikke rota meg til å bestille et par mindre sokker), men de har enda ikke falt av, så lenge jeg setter de stramt nok på. Til veldig kalde snødager bruker jeg noen fleecesokker kjøpt på XXL sport, og de har sitti godt på de og.

Ang herding av poter, har jeg mer eller mindre prøvd "alt" med ham. Uten noe hell i det hele tatt. Så vi har gitt opp den biten, og tyr heller til sokker når det trengs. Han kan ikke fly rundt å være sårbeint til stadig fordi vi skal prøve enda en ny idé. Er uhellet ute, og et pote "ryker", så bruker jeg Aloe Vera Propolis å smøre på. Det tørker sårene fint og jeg synes de gror mye bedre og fortere da.
Tusen takk for tips, kanskje jeg bestiller noen i skinn, verdt å prøve ut, for sårbeintheten forsvinner ikke her med det første (svake, svake poter Embarrassed).
Loggført

Sviffer
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Desember 11, 2007, 20:25:05 »

Ja sokker er nok det beste..
Men jeg bruker også Candulasalve. Den holder potene myke og fine og gjør av evt sår gror fort...
Fåes kjøpt på helsebutikker. Den er forresten bra til de fleste småsår... Smiley
Loggført

VH
Janne Linnerud
-Kennel Sea Perto-
www.brunoen.com
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Desember 11, 2007, 20:46:42 »

Har også hørt veldig mye skryt av ruffwear sine potesokker, jeg har aldri selv prøvd de. Legger ved en link så kan du se på de. http://www.ruffwear.com/grip_trex_dog_boots?sc=2&category=11
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Desember 11, 2007, 21:06:55 »

Hei Venus.

Hadde ei schäfertispe som jeg måtte bruke potesokker på, og jeg var innom mange typer før jeg fant en som holdt på beina hennes. Og den som satt stødigst var Walkers potesokker. De går et godt stykke opp på foten også og får bedre festevne da. Men jeg anbefaler å kjøpe en størrelse mindre enn hva som er beregnet for schäfer. De vier seg ut etter foten og klemmer på ingen måte potene.

Denne typen: http://www.diggidog.no/productdetails.php?product=2001&kategori=145
« Siste redigering: Desember 11, 2007, 21:17:55 av wenche » Loggført
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Desember 11, 2007, 22:42:24 »

Så er det den litt mer brutale måten, prøve å herde potene ved gradvis tilvenning.. uten sokker i det hele tatt.. litt mer tidkrevende.. Og potene bør skylles etter de har vært å rusla i saltet.. aner ikke om det er mulig i salta områder, men vi prøver det med våre på snø og is og grus... Men har det blitt sårt er det vel lite å annet å gjøre enn å polstre.. stakkars vofser..
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
phoney
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Desember 11, 2007, 23:39:47 »

Det som har fungert hos meg er å ha olje (solsikke-/rapsolje) i maten. Fått merkbart bedre poter etter at jeg har kjørt det over en lang periode nå. Dette sammen med å smøre med spenefett har kuttet ned på antall sår skader betraktlig hos oss Smiley

I tillegg så bruker (skulle ha brukt) jeg hundekjørerpotesokker når jeg vet at sesongen er på sin værste. De holder seg på beina til lett rundering også, men slitestyrken på dem er jo ikke så veldig bra.
« Siste redigering: Desember 11, 2007, 23:42:36 av phoney » Loggført

Kjetil
mailin
Unghund
Utlogget Utlogget

Friluftsidiot

« Svar #9 på: Desember 12, 2007, 00:57:37 »

Hei Venus.

Hadde ei schäfertispe som jeg måtte bruke potesokker på, og jeg var innom mange typer før jeg fant en som holdt på beina hennes. Og den som satt stødigst var Walkers potesokker. De går et godt stykke opp på foten også og får bedre festevne da. Men jeg anbefaler å kjøpe en størrelse mindre enn hva som er beregnet for schäfer. De vier seg ut etter foten og klemmer på ingen måte potene.

Denne typen: http://www.diggidog.no/productdetails.php?product=2001&kategori=145

Jeg brukte de der på huskytispa mi da hun hadde fått seg et kutt, og jeg syntes at de fort ble gatte under slik at hun bare skled rundt. Ikke særlig trygt for en halvgal hund Roll Eyes

Jeg bruker cordura-sokker/hundekjørersokker, det funker veldig bra, og er billig om en kjøper mange om gangen. Nå er jeg heldig og har en hund med gode poter (det ble faktisk sjekket i forhold til foreldrene da jeg kjøpte bikkja..), så jeg bruker bare potesokker når han har kutt/sår. Man kan godt stramme de tammelig stramt så fremst de har strikk i seg, men pass på å ta de av når hunden har pause. så hemmer en ikke sirkulasjonen. Hvis de sklir ned kan det være kjekt å teipe de fast med noen runder teip, da må en være ekstra påpasselig med å fjerne de under pauser og heller ha et lite forbruk av teip.

Det er foresten ikke alle hunder en kan herde potene på. Noen er født med dårlige poter.. er arvelig det også! Og som en sier i hundekjørermiljøet; ingen poter-ingen hund.
Loggført

Mailin
- trent av en aussie, eid av en husky.
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Desember 12, 2007, 10:43:40 »

Hei Venus.

Jeg brukte de der på huskytispa mi da hun hadde fått seg et kutt, og jeg syntes at de fort ble gatte under slik at hun bare skled rundt. Ikke særlig trygt for en halvgal hund Roll Eyes

Jeg bruker cordura-sokker/hundekjørersokker, det funker veldig bra, og er billig om en kjøper mange om gangen. Nå er jeg heldig og har en hund med gode poter (det ble faktisk sjekket i forhold til foreldrene da jeg kjøpte bikkja..), så jeg bruker bare potesokker når han har kutt/sår. Man kan godt stramme de tammelig stramt så fremst de har strikk i seg, men pass på å ta de av når hunden har pause. så hemmer en ikke sirkulasjonen. Hvis de sklir ned kan det være kjekt å teipe de fast med noen runder teip, da må en være ekstra påpasselig med å fjerne de under pauser og heller ha et lite forbruk av teip.

Det er foresten ikke alle hunder en kan herde potene på. Noen er født med dårlige poter.. er arvelig det også! Og som en sier i hundekjørermiljøet; ingen poter-ingen hund.

Jeg er helt enig. Men noen hunder har antagelig bedre poter enn hva eierne tror slik at de forebygger så masse at hunden får mer ømtålige poter. Omtrent som med oss og hudkrem.. Begynner vi å bruke, blir huden vant til å få kremen hver dag, da blir den tørr om vi glemmer det etter en stund..
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Desember 12, 2007, 11:42:55 »

Jo, det skal jeg fortelle deg IPO III; alle veiene er de verste. Jeg bor akkurat nå sånn ca midt i Bergen sentrum og det er litt vanskelig å unngå de verste veiene - er du med meg?

Tusen takk for tips, kanskje jeg bestiller noen i skinn, verdt å prøve ut, for sårbeintheten forsvinner ikke her med det første (svake, svake poter Embarrassed).

hehe...få deg bil å kjør en tur mot skog og mark..husk det asfaltstøvet er enda værre en såre poter Wink
Loggført

Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Pinnedyret

« Svar #12 på: Desember 12, 2007, 21:25:21 »

Tusen takk for gode tips alle sammen, kommer veldig godt med. Hatt problemer med såre poter lenge nå.
hehe...få deg bil å kjør en tur mot skog og mark..husk det asfaltstøvet er enda værre en såre poter Wink
Spurte vel egentlig om noen visste om gode potesokker eller annet man kunne gjøre for å forbygge sårbeinthet, ikke om hvilke selvfølgeligheter jeg kunne ta meg til. Skog og mark blir det når jeg har tid og kapasitet til overs, og det er ikke nødvendigvis i tide og utide - og da er det gjerne greit å ty til andre metoder for å holde sårbeintheten i sjakk.
Loggført

Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: