Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Unghund.. om trening og tur  (Lest 649 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Jippie
Valp
**
Utlogget Utlogget

« på: Desember 19, 2007, 22:45:32 »

Hei.

Jeg har kommet til å tenke på noe pga en komentar jeg fikk ang noe helt annet, men i allefall så dro jeg paraleller til min juniortispe.
Hunden er kjøpt til LP/Bruks.

Spørsmålet er : Har en unghund opp til to år godt av bare trening, dvs rundering, felt, spor, lydghet? Blir det for belastende for psyken? Det som slo meg var det at hunden sikkert hadde godt av å bare være hund av og til også, uten noen form for trening - feks bare gå tur. Det er jeg ikke så flink til... Jeg har vært flink å sykle/gå tur med tidligere hunder, men her hvor jeg bor nå er det jo bare asfalt..

Tungvint skrevet dette, men håper du skjønner. Grunnen til at jeg spør, er at mine andre hunder ikke har hatt så komplisert psyke, de har ikke vært så bundet og "seriøse" liksom. Nå skal det sies at det har vært andre raser, men... Jeg har skyhøye ambisjoner med tispa mi, jeg tror det er derfor at spasering i skog og mark har kommet litt i skyggen. Roll Eyes

Hilsen Jippie
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: Desember 19, 2007, 23:21:23 »

Hei.
Man kan fint klare å trene ihjel en hund. Det er viktig at man leker inn øvelsene i starten og øker kravene gradvis. Jeg syntes det er viktig at man kombinerer psykisk og fysisk trening. Har du en godt fysisk trent hund vil den også ha mere utholdenhet i form at psykisk trening.
Det er nok delte meninger om akkurat dette, noen lar hunden være hund med mye lek og moro som unghund. Det er også endel pubertets faser frem til hunden er 2 år som man må ta hensyn til.
Vi kan jo på oss selv, orker vi å gå på jobb 7 dager i uken, uke etter uke uten noe form for avlastning?
Alt dette varierer fra individ til individ. Noen takler det veldig bra, andre takler det ikke fult så bra.
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Luna-jenta
Gjest
« Svar #2 på: Desember 20, 2007, 00:34:00 »

Enig med Circameg.En hund må få lov og tid til å bare være en hund.Viktig får den mentale helse.La hunden få "rase" ifra seg et par ganger i uken er vel noe alle burde få tid til.Helst også sammen med andre hunder.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: