Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvorfor halter hunden min?  (Lest 3460 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Djerve
Unghund
Utlogget Utlogget

« på: Januar 03, 2008, 20:18:59 »

Jeg undrer på om hva som kan være med hunden min. Hun blir så og si alltid halt når hun har vært ute og løpt masse. Da spesiellt når vi er på ferie hjemme hos foreldrene mine hvor hun får løpe fritt overalt. Hun blir halt da når hun har ligget iro og reiser seg opp. Da halter hun litt og virker stiv, men det går over etter en stund til hun legger seg igjen og reiser seg igjen, da blir hun halt igjen.  Dette er ikke noe som skjer alltid, og det går over etter noen dager, til neste aktive dag. (mye løping, raske bevegelser, lek med andre hunder.)  Har ikke registrert halting ved saccokjøring eller fjelltur feks.

Nå i det siste har hun virket stiv og har vondt for å sette seg. Hun nøler og setter seg sakte og gjerne på siden av låret. Hun virker ukomfortabel.. Piper og er treig. Skulle få henne til å dekke på trening idag, men hun bare surret rundt seg selv, pep og endte opp med å slenge seg ned og legge seg strak ut på siden.  Huh?

Dette med halthet har hun hatt en god stund (til og fra) og vi har vært hos veterinær, men veterinæren klarer ikke å lokalisere noen smerte når de drar, strekker beiner, klemmer osv. Jeg trykker og strekker selv på henne når hun halter, men det er ingen spesifikk smerte noen steder. Så jeg lurer på om det er noe i leddet.  Tror det er samme bein som går igjen..

Har noen høret noe lignende? Kansje jeg bør undersøke dette? Rønken feks?
Hun er hd rønket HDA.  Det er vanskelig å skjønne problemet når det kommer og går og jeg ikke kan se hva det er som plager henne. For det kan jo ikke være normalt å bli halt HVER gang det blir belastning. kansje en og annen gang, ja, men ikke så mye..
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: Januar 03, 2008, 23:13:29 »

Har du vært hos veterinær å røntget hunden din? Det ville nok jeg gjort hvis dette er ting som skjer hver gang hunden har vært i aktivitet.
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Cathrine
Gjest
« Svar #2 på: Januar 03, 2008, 23:35:53 »

Det du beskriver minner meg veldig om to hunder jeg har hatt opp igjennom... Begge viste seg å ha små forkalkninger i landeryggen. Jeg ville røntget så fort som mulig for å eventuelt fått det bekreftet eller avkreftet. Får du det bekreftet kan du starte forebygging sånn at det ikke utvikler seg så fort. Jeg hadde gode resultater med - gluckosamin, omega 3, C - vitaminer og noen grønne alge tinger som jeg mener het Sun Clorella. Jeg ville begynt med å røntge rygg og nakke.
Loggført
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #3 på: Januar 04, 2008, 00:52:14 »

Schæferen til familien begynte å halte etter mye bevegelse rundt 6-7 års alderen, og han sluttet å halte, men så begynte det slik du forklarer når han lå i ro og reiste seg igjen osv. det kom og gikk. Tilslutt ble det varig.. Spesielt etter at han hadde lagt eller vært mye i bevegelse. og det var også forkalkning i ryggen, men i tillegg prolaps av diverse slag. (Kommer ikke helt på hva.. men det var noe i ryggen som ga utslag i foten) Ikke for å skremme, men skriver bare fra erfaringen vår...

Ønsker de uansett lykke til... Krysser fingrene for deg og hunden!!!
« Siste redigering: Januar 04, 2008, 00:54:34 av Silje » Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #4 på: Januar 04, 2008, 16:27:41 »

håper du finner ut a det Elisa..men vetten e neste stopp...
Loggført

Djerve
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Januar 04, 2008, 19:07:54 »

Takker for svar! Ja jeg bør nok ta meg en tur å fått henne rønket. Har tenkt på forkalkinger av noe slag ja. Jeg håper de har utstyret for dette her i byen. Skal dra dit imorgen å høre. Er jo best å vite hvis det er noe, slik at man ikke belaster hunden for hardt.
Loggført
Djerve
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Januar 05, 2008, 20:59:19 »

Tirsdagen blir det rønking. Da får vi se om noe er galt..
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Januar 05, 2008, 21:01:40 »

Tirsdagen blir det rønking. Da får vi se om noe er galt..

Krysser fingre og tær her.....Lykke til...
Loggført
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #8 på: Januar 06, 2008, 00:25:43 »

Krysser virkelig fingrene jeg også, fortell oss hvordan det går da..

ha en riktig god helg videre allesammen
Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
Djerve
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Januar 08, 2008, 22:14:35 »

Idag rønket jeg hunden. Bildene så fine ut av hofter og bakre del av rygg. Men hun skulle sende dem videre til en bein spesialist for sikkerhets skyld. Så kjente hun overalt og klemte uten noen respons. Vi skulle gå på smertemedisin i 14 dager og så slutte i 14 dager for å se om hunden endrer seg i oppførsel med smertestillende bruk. Og hvis det er noen forskjell, kunne vi bli henvist til kiropraktor. Så da vet man jo at det ikke er noen skader som gjør dette, så det er bra. Det er vel stive muskler.
Kjekt å vite at det ikke er noe alvorlig når hun blir stiv da. (selv om jeg syns det er litt rart at det skjer så ofte. men men)
Loggført
Heidi
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Januar 08, 2008, 23:11:13 »

Det var godt å høre at det ikke er forkalkninger eller annen skade som skyldes dette. Kan jo ha vært en strekk i en muskel og det tar lang tid å lege. Lykke til videre!!!!!!!
Loggført

Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Januar 09, 2008, 01:10:31 »

bra,tøyer dere ikke ut etter trening/saccoturer? Grin
Loggført

Ola
Unghund
Utlogget Utlogget

Ubrukthund

« Svar #12 på: Januar 09, 2008, 02:51:11 »

Idag rønket jeg hunden. Bildene så fine ut av hofter og bakre del av rygg. Men hun skulle sende dem videre til en bein spesialist for sikkerhets skyld. Så kjente hun overalt og klemte uten noen respons. Vi skulle gå på smertemedisin i 14 dager og så slutte i 14 dager for å se om hunden endrer seg i oppførsel med smertestillende bruk. Og hvis det er noen forskjell, kunne vi bli henvist til kiropraktor. Så da vet man jo at det ikke er noen skader som gjør dette, så det er bra. Det er vel stive muskler.
Kjekt å vite at det ikke er noe alvorlig når hun blir stiv da. (selv om jeg syns det er litt rart at det skjer så ofte. men men)

Bare en tanke; hva med type "voksesmerter" i beina? Jeg har hatt et par schäferhunder som hadde sånne diffuse greier som ble funnet til å være en slags forandringer i selve leggbeinet, som gjorde at de ble ømme i beina når de gikk på hardt underlag. I skogen og på myra gikk det bra, springe på myke åkre likedan, men frossen mark gikk ikke bra. Den ene vokste det av seg, men først når hun ble rundt 2 år, mens den andre måtte avlives pga rasshølbetennelse før han ble bra av den ømheten i beina. Symptomene du beskriver minner veldig om de jeg hadde. Det ble kalt noe med "osteo-ett-eller-annet", men jeg klarer ikke å huske akkurat hva.

Uansett; lykke til på bedringens vei.
Loggført
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Januar 09, 2008, 09:43:34 »

Enig med Ola, ikke dumt å sjekke for voksesmerter dersom dette ikke allerede er gjort da. Min første dober haltet veldig det første året. Røntgen påviste voksesmerter. Det så ut som leggbeinet var  litt 'frynsete' og ikke glatt og helt som det skal være om dere skjønner hva jeg mener  Wink

Rimadyl gjorde at denne perioden ble levelig for hunden.

PS! Vet ikke hvor gammel hunden din er, men etter det jeg har hørt kan voksesmerter komme helt til over 2-års alder?
« Siste redigering: Januar 09, 2008, 09:46:47 av Maria » Loggført

Puma de Malandanza
BH Pico vom Haus Mecki SchH I
http://www.mrpico.com
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Januar 09, 2008, 11:12:10 »

Hera er over 4år, så tenker hun er ferdig utviklet da i skjelettet..
Loggført

Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: