Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fordeler/ulemper med kastrering..  (Lest 1256 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Cathrine
Gjest
« på: Januar 07, 2008, 17:36:42 »

Hvilke fordeler ulemper mener du det er ved kastrering av hannhunder?

I dag blir det mer og mer vanlig å kastrere hunder som en løsning på adferdsproblemer. Flere og flere adferdsterapauter anbefaler kastrering. Jeg stiller meg litt tvilende til at alle hunder som blir kastrert har adferdsproblemer som kommer av for høyt testosteron nivå og tror dette kan bli en sovepute som blir brukt i stede for å gå inn å jobbe med det som virkelig er problemet...
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: Januar 07, 2008, 18:38:40 »

Jeg kan forsvare noen som kastrerer hundene sine.

1. Førerhunder, servicehunder ol

2. Blandingshunder (har selv en blandingshanne som IKKE er kastrert)

3. Hunder som virkelig har problemer med testosteron nivået og som er ustyrelige.

Hannhunder i dag blir kastrert ved bagateller syntes jeg, og jeg tviler sterkt på at dette har noen virkning. Folk må forstå at det å ha hund krever andre ting enn å ligge i sofaen og lufte seg i hagen.

Jeg er ganske sikker på at hadde folk aktivisert hundene sine hadde de fått en annen hund.

Pubertetsfasen kan være krevende, men vi trenger da ikke gå lenger en til barn i samme perioder. De kan også være uspiselige, men dette går seg jo til når hormonene har roet seg og man blir voksen.

Jeg syntes veterinærer bør sette seg mere inn i adferd hos hund, og vi har faktisk en lov som sier at det ikke er tillatt å kastrerer hunder uten spesifikke grunne.

Jeg er ikke sikker på om det har så store fordeler eller ulemper med å kastrere en hund, det virker som dette har blitt en "motesak" og en lettvindt løsning for mange hunde eiere, og dette syntes jeg er feil.

For de som virkelig har en hund de sliter med så er det nok en kjempe bra løsning for både hund og eier, men for å få kartlagt dette bør det kanskje en test til, for virkelig å se hvor ille det er. Jeg tror ikke veterinærer sitter med kompetanse til å ta sånne avgjørelser. De kan selvsagt ta endel prøver av hunden, men da er det viktig å se hvor gammel hunden er også, samt rasetypisk oppførsel.
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Laila
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Januar 07, 2008, 23:29:03 »

Enig med circameg .

Dette er nok en "motesak" vi har arvet fra Statene, der er det vel nesten mere en regel enn unntak å kastrere

Man har mulighet for kemisk katrering i forkant for å se om hunden har noe forandret adferd.

Jeg forstår heller ikke folk som absolutt VIL ha en hannhund men den skal ikke oppføre seg som en  Roll Eyes
Hva med å kjøpe en tispe da  .....og komme seg ut av sofaen å aktivisere dyret enten det er hun eller hannkjønn/intetkjønn  Roll Eyes
Loggført

Supreme Guardians Eleanor
BH Wickewire's Anguloa Clowesii
BH Mai Tuk Ninja
N S UCH BH N BCH IP( RSP3 RRP3 Lp Elite NBF spor A NBF rundering A)
Supreme Guardians Anastasia
BH RRP3 RSP1 Supreme Guardians Cleo
BH RSP1 Supreme Guardians Diablo
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Januar 08, 2008, 10:14:45 »

Enig med dere begge. Interessant tema. Jeg har skrevet endel innlegg på amerikanske forum til fordel for å beholde 'greiene' til stor interesse fra amerikanere som mener det må være forferdelig stressende  Shocked for en hannhund å være inntakt  Wink og et forferdelig slitsomt hundehold...

Et tankekors er propagandaen amerikanske veterinærer driver for å få flest mulig til å kastrere hundene hvor det fokuseres på alle de helsemessige gevinstene hundene visstnok skal få etter å ha blitt kastrert. Har etterlyst statistikk som beviser påstandene uten at noen klarte å fremskaffe dette.

Nei, velger man en hannhund får man ta det ansvaret det er å eie en hannhund, både på godt og vondt  Smiley Keep the testicles!!!
Loggført

Puma de Malandanza
BH Pico vom Haus Mecki SchH I
http://www.mrpico.com
Laila
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Januar 09, 2008, 13:13:55 »

Nei, velger man en hannhund får man ta det ansvaret det er å eie en hannhund, både på godt og vondt  Smiley

Litt OT her, men jeg kom til å tenke på en tilbakemelding jeg fikk fra siste seminar jeg var på med "guttungen".
Av diverse grunner klarer ikke jeg å kjøre store byttebevegelser eller slenge han rundt i lufta hengende i bitepølsa og fikk da beskjed om at jeg skulle kjøpe meg en tispe  Shocked Roll Eyes

(Skal også sies at jeg ble så forbanna at jeg møtte kun første dagen ).
Loggført

BH Mai Tuk Ninja
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Januar 09, 2008, 13:40:21 »

Fnis, når jeg snakket om 'ansvar' mente jeg ikke at du skulle måtte pumpe jern for å slenge 'guttungen' rundt  Grin Grin Grin

Skjønner godt du ble irritert av en slik bemerkning. Han som ga deg den bermerkningen klarte heller ikke å slenge min gamle Fela rundt. Det var det vel bare Gilbert som klarte uten at 'alle' andre skulle måtte kjøpe tisper av den grunn  Grin
Loggført

Puma de Malandanza
BH Pico vom Haus Mecki SchH I
http://www.mrpico.com
Laila
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Januar 09, 2008, 22:22:33 »

Fnis, når jeg snakket om 'ansvar' mente jeg ikke at du skulle måtte pumpe jern for å slenge 'guttungen' rundt  Grin Grin Grin

Skjønner godt du ble irritert av en slik bemerkning. Han som ga deg den bermerkningen klarte heller ikke å slenge min gamle Fela rundt. Det var det vel bare Gilbert som klarte uten at 'alle' andre skulle måtte kjøpe tisper av den grunn  Grin

Takk og lov for at jeg slipper å pumpe jern da, Tongue og forresten tror jeg at guttungen er fornøyd med moren sin selv om vi ikke kan leke fly  Cheesy

Pokker at jeg ikke visste det før da, hadde vært ok å gitt en tilbakemelding  Grin
Loggført

BH Mai Tuk Ninja
Knerten
Unghund
Utlogget Utlogget

Arvegodset vårt

« Svar #7 på: Januar 13, 2008, 23:49:32 »

Fnis..........tror ikke du hadde klart å "slenge" Anna rundt heller, jeg, Laila..........Tror du har det du trenger i ham allikevel jeg Smiley

Loggført

INT N DKuch AD KORAD Bittebit`s Knerten-Bjarne, MANNEN I MITT LIV
S LCH S DKuch AD B BH LP3 SL2 RSP2 Bittebit`s Nillan
AB AD B BH LP1 LP2 KORAD SL1 RRP1 Knertebo`s Fancy
SUCH AD BH IPO1 SL2 KORAD LP1 Knertebo`s Entusiast
AD BH Knertebo`s Jolly-Kara
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: